Fairlane
Vad har du för effekt på bastuaggregatet och hur länge körde du det?

Och när på timmen startade du det?

Jag har efter min fadäs på morgonen den 1/1 inte kommit högre än 2,7 kWh/h, trots blåsigt och -6 grader. Det ser lovande ut för resten av vintern. Jag fortsätter naturligtvis som om inte den fadäsen inträffade, kunskaperna jag får lär jag kunna dra nytta av nästa månad.

Det är tur att jag införde mitt prognossystem för effekten, frugan hade idag igång matlagning, tvättmaskin och torktumlare samtidigt. Men tack vare min övervakning så stängdes då värmen av under resten av timmen. Det var då jag nådde 2,7 kWh/h. Jag har gett upp om att få henne att planera tvätt och liknande efter elpriserna och effekttarifferna. Så nu styr jag det mesta åt henne istället...

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Kapitulera, det är lika bra, sätt upp autogiro och bara låt de ta vad de vill ha, kan inte EI vinna så kan inte du, det är godtyckligt!
I vilket nätområde har Vattenfall effektavgifter?

Fairlane Fairlane skrev:
Vad har du för effekt på bastuaggregatet och hur länge körde du det?
Ca 3 kW ser det ut som

Effektanvändning i januari med ett snitt på 5,3 kW, kostnad 429,18 kr hittills. Torsdag 6,9 kW, fredag 3,7 kW med tider och datum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En timme uppvärmning och en timme bastu så 2 timmar. Bergvärmepumpen var avstängd under denna tid

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A Albano skrev:
I vilket nätområde har Vattenfall effektavgifter?
De har infört ett mindre område a’ 2000 (?) abonnenter någonstans i Sverige, förmodligen som nån form av test innan större mängder kunder får systemet.

Fairlane
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ca 3 kW ser det ut som

[bild]

En timme uppvärmning och en timme bastu så 2 timmar. Bergvärmepumpen var avstängd under denna tid
Då har du haft annat som dragit 3,9 kW samtidigt som bastun värmts upp och bergvärmepumpen varit avstängd. Det är rätt mycket kan jag tycka när det de stora förbrukarna, värme och varmvatten, varit avstängda.

Fairlane Fairlane skrev:
Då har du haft annat som dragit 3,9 kW samtidigt som bastun värmts upp och bergvärmepumpen varit avstängd. Det är rätt mycket kan jag tycka när det de stora förbrukarna, värme och varmvatten, varit avstängda.
Nej, enda förklaringen är att deras algoritm är fubar.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag har efter min fadäs på morgonen den 1/1 inte kommit högre än 2,7 kWh/h, trots blåsigt och -6 grader. Det ser lovande ut för resten av vintern. Jag fortsätter naturligtvis som om inte den fadäsen inträffade, kunskaperna jag får lär jag kunna dra nytta av nästa månad.

Det är tur att jag införde mitt prognossystem för effekten, frugan hade idag igång matlagning, tvättmaskin och torktumlare samtidigt. Men tack vare min övervakning så stängdes då värmen av under resten av timmen. Det var då jag nådde 2,7 kWh/h. Jag har gett upp om att få henne att planera tvätt och liknande efter elpriserna och effekttarifferna. Så nu styr jag det mesta åt henne istället...
Hur har du implementerat prognossystemet?
Verkar ju vara en smart lösning.

Nu är jag inte @pacman42 ,men om jag hade byggt något sådant hade jag börjat med att

- summera förbrukning inom nuverande timme, dvs om man de första tjugo minuterna har legat på 1.2 kW har man då summera ihop till 0.4 kWh
- extrapolera nuvarande momentan förbrukning, dvs om man för tillfället drar 6 kW från och med minut 20 så blir prognosen 4.4 kWh för innevarande timme
- Om prognosen överstiger gränsvärdet (4.4 kWh > 3 kWh) slå av värme

Sen hade jag varje månad låtit gränsvärdet uppdateras utifrån månadens nuvarande topp, så om man någon gång överskrider gränsen så flyttas den upp för resten av månaden.

13th Marine 13th Marine skrev:
Hur har du implementerat prognossystemet?
Verkar ju vara en smart lösning.
Enklast möjliga. Tar förbrukningen hittills under timmen och lägger till nuvarande effekt multiplicerad med antalet minuter kvar av timmen delat med 60. Sedan jämför jag detta med den tredje högsta effekten under månaden för att kunna stänga av saker.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Enklast möjliga. Tar förbrukningen hittills under timmen och lägger till nuvarande effekt multiplicerad med antalet minuter kvar av timmen delat med 60. Sedan jämför jag detta med den tredje högsta effekten under månaden för att kunna stänga av saker.
Aha! Smart!
Trodde först du avgjorde vilka maskiner som startat och sedan justerade värmepumpen efter det.
Men detta är ju betydligt lättare att implementera.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Aha! Smart!
Trodde först du avgjorde vilka maskiner som startat och sedan justerade värmepumpen efter det.
Men detta är ju betydligt lättare att implementera.
Reglerna bygger på principen att jag stänger av prylarna enligt prioritet:
1a) om prognosen säger att det används för mycket el och jag värmer elementen med FLVP, stäng av varmvattnet
1b) om värmning av varmvatten kör och prognosen är att det används för mycket el, stäng av varmvattnet.
2) är varmvatten/värme i FLVP avstängt och prognosen är att det går för mycket el, sänk tempern på LLVP. Den skall dock vara igång för att cirkulera luften.
3) drar vi fortfarande för mycket el och badtunnan är igång (den vanligaste orsaken till att vi får hög effekt i huset - vid sidan om matlagning, disk och tvätt) och bägge värmarna är igång, stäng av ena värmaren
4) är badtunnan igång och prognosen fortfarande säger att vi drar för mycket el, stäng av den andra värmaren också.

Besluten tas en gång i minuten, så vi har tid att mäta om åtgärderna gör nytta efter att de genomförts. Man genom för en innan nästa slår in. Och är pognosen att vi inte använder för mycket el, då tar vi listan nedifrån och upp och slår på saker istället, en åt gången.

Jag har inte skaffat en kontaktor till bastun ännu (eller rättare sagt, jag har en kontaktor som surrar så jag vill inte använda den), men den skall in som #5 i listan på sikt. Då kan jag slå på och av uppvärmningen (som ligger på 6,9 kW) så att jag värmer bastun under en längre tid. Jag funderar på att ha två kontaktorer, en tvåpolig som används för att koppla in 2,3 kW och sedan en till som kopplar mot 6,9 kW. i Så fall blir det andra steget #6.

Torktumlaren kan jag inte styra, den går nämligen inte igång igen efter att man brutit strömmen till den. Tvättmaskinen och diskmaskinen kan man stänga av manuellt tillsammans med torktumlaren ändå. Men de startar åtminstone igen om man styr dem med en smart brytare (alla tre sitter på smarta brytare som mäter energiåtgången). Men dessa har jag inte kopplat in i styrningen, upplever jag att det behövs så gör jag det.

Sedan är det köksmaskinerna och de vill man inte styra alls. Igår lagade vi en hel del mat och då fick vi helt enkelt vänta en stund extra med att bada i badtunnan, den blev varm när effekttariffen tillät den bli varm...

Golvvärmen i farstun och badrummen stängs av innan effekttariffen börjar kl 07.00 på morgonen och detsamma med laddningen av bilarna. Dessa behöver jag alltså inte styra. Badtunnan förvärms alltid på nätterna också, det är bara när man badar som den kör när det är effekttariff.

Jag har ett till projekt som jag påbörjade förra hösten, men som inte är klart än. Jag skall temporärt ta ner en väg inne i garaget så att jag får in två IBC-tankar i rummet bakom. Där skall jag isolera upp dem och förvara vattnet från badtunnorna mellan baden. Det minskar kraftigt energiåtgången (främst på vintern) och kommer då att innebära att förvärmning av tunnan knappt kommer att behövas (om jag värmer vattnet till 40 grader på natten). Det kanske rent blir för varmt. Jag får testa mig fram.

• Gilla
  • Wow
redarn och 3 till
  • Laddar…
Ja just ja, jag har även frostskydd inne på min inglasning, detta styr jag inte alls. Behöver det få köra så får det köra, då ställer jag ner andra saker istället.

Jag har även viss uppvärmning i garaget, denna kör dock enbart på natten. Normalt sett kör jag en luftavfuktare för detta, men nu när det är så kallt ute så finns ingen fukt i luften (40% inne i garaget) så då får jag komplettera med ett element som frostskydd också. Det har dock inte behövt användas ännu, men tempen i garaget sjunker för varje dag som går. Snart kickar även detta in.

pacman42 pacman42 skrev:
Hur gör du den/de första dagarna? Har du ett riktvärde av erfarenhet att jämföra med eller kör du i blindo?

För övrigt en vettig implementering av det hela.
Jag gör hittills lite omvänt, jag räknar ut snittförbrukningen hittills under timmen och extrapolerar det till en timme. Men jag styr inte något utefter det ännu, jag har bara en schablonmässig sänkning av LLVP under tiden vi lagar mat, mellan 16.30 och 17.45 om jag inte minns fel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.