Jag blir alltid förvånad över att så många gärna betalar en gång till för det som vi redan har betalat. Här i området där vi bor har Vattenfall de senaste åren dragit om lokalnätet och uppgraderat överliggande nät från 230kV till 400kV. Jag tror inte att de baserade uppgraderingen enbart på Velanders formel som det brukar hänvisas till här. Vattenfall lär även ha uttalat att effektavgiften är onödig så det är märkligt att de ändå inför effektavgift om det inte är för att dra in mer pengar till stadskassan.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
T TommyC skrev:
Jag blir alltid förvånad över att så många gärna betalar en gång till för det som vi redan har betalat. Här i området där vi bor har Vattenfall de senaste åren dragit om lokalnätet och uppgraderat överliggande nät från 230kV till 400kV. Jag tror inte att de baserade uppgraderingen enbart på Velanders formel som det brukar hänvisas till här. Vattenfall lär även ha uttalat att effektavgiften är onödig så det är märkligt att de ändå inför effektavgift om det inte är för att dra in mer pengar till stadskassan.
Klart det är för att dra in mer pengar till statskassan.
Innan. Hade man en intäktsram på X kr och kostnaden på Y => vinst Z kr som staten tar en del av.
Nu med effektavgifter så har man fortsatt intäktsram på X kr och om kostnaden är fortsatt på Y kr så blir vinsten fortsatt Z kronor.
Så långt är jag med, men jag är inte helt på det klara på hur det blir mer pengar till staten.

Attitudeswe
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Menar du att mitt val av varvtalsstyrning utan elspets var en ”lagerprodukt med gårdagens teknik” eller vad?

Försök skriva vem du vänder dig till och tydligt vad du syftar på

Många har svårt att skillja på effekt och elenergi när de gör val av teknik

Dessutom vad effektoppar innebär vid dimensionering av elnät

Man anger sällan effektoppanas storlek på energieffektiva vitvaror

Tillverkas anpassning till att vi har effektavgift har ännu inte kommit
Inkopplingseffekt brukar anges på de flesta maskiner.

Vettig info på en torktummlare att den har 800W effekt om den har VP.

För en TM ger infon om 2.3kW inte lika mycket info. Effektbidraget blir kanske 0.8kWh/h från ett 40 graders program men 2.3kWh/h i ett 90 gradersprogram...

För en vattenkokare är den helt oväsentlig.

December ligger hittills på 1794 kWh och fick högsta toppen igår när Jansson var i ugnen, mat på spisen och släkten på besök.

Snittar nu på 5,5 kW i toppar.
December hammar väl på 2200 kWh och besparingen på 23,75öre efter sänkningen är då 522kr och effektavgift på 81.25 x 5.5 = 447kr.

Borde bli ytterligare en månad med fördel. Ca 75kr billigare med nya modellen.

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Igår under Kalle så förstördes min toppeffekt för månaden, den steg med 2,5 kWh/h till drygt 5 kWh/h när ugnen var igång, diskmaskinen körde, airfryern körde, och spisen hade tre plattor igång, allt under samma timme...

Den toppen är svår att optimera bort om man inte skall spendera julafton hos någon annan...

• Gilla
Patrik_E och 3 till
  • Laddar…
I vanliga fall ligger du på ~3 kW?
Så kostnaden för att vara värd för julafton rör sig om 2 kW extra, så beroende på model 50-200 kr extra på marginalen en gång om året?

A ajn82 skrev:
I vanliga fall ligger du på ~3 kW?
Så kostnaden för att vara värd för julafton rör sig om 2 kW extra, så beroende på model 50-200 kr extra på marginalen en gång om året?
Inte gnäll från min sida, utan mer ett konstaterande. Ja, jag ligger normalt under 3 kWh/h även nu på vintern.

Jag har väldigt hög elförbrukning, men det är laddbilar och badtunna som är drivande...

pacman42 pacman42 skrev:
Igår under Kalle så förstördes min toppeffekt för månaden, den steg med 2,5 kWh/h till drygt 5 kWh/h när ugnen var igång, diskmaskinen körde, airfryern körde, och spisen hade tre plattor igång, allt under samma timme...

Den toppen är svår att optimera bort om man inte skall spendera julafton hos någon annan...
Och det är det som jag skrivit om tidigare, men blivit idiotförklarad av en del. Alla samkväm med släkt/vänner/bekanta av större format, måste göras efter klockan 22:00 (Ellevio ) och äta mitt i natten, för att inte få en överraskanig på toppar. Vansinigt att det ska inkränkta på de sociala. Men klart det drar in en del sköna slantar till nätbolagen ( Ellevio ).
Var det även svalt ute så värmen måste gå samtidigt, så blir det lätt ett övertramp, med hög toppeffekt och den kostar en del. Eller ska dom besökande betala för elen som extra går åt med hela köket i drift.

A ajn82 skrev:
50-200 kr extra på marginalen en gång om året?
Det med en gång om året, är inte hela sanningen. Alla andra röda helgdagar då, som finns på ett år och många samlas för social samvaro. Det blir en hel del drift i köket för att mata alla.

EDIT Och det som du skriver "" Bara en gång om året """ Träffas ni inom släkten bara en gång per år då ?

J jonaserik skrev:
Det med en gång om året, är inte hela sanningen. Alla andra röda helgdagar då, som finns på ett år och många samlas för social samvaro. Det blir en hel del drift i köket för att mata alla.

EDIT Och det som du skriver "" Bara en gång om året """ Träffas ni inom släkten bara en gång per år då ?
Hos Vattenfall verkar inte helgdagar som faller in på en vardag under vintertid innebära höglasttid. Kanske finns fler där det är likartat?!

Mvh

Tyvärr har vi höglast 7-21 alla dagar i veckan under nov-mar. Men jag har dock inte optimerat färdigt ännu. Det går att få bort ytterligare 1 kWh/h skulle jag tro. Och julafton är extrem, andra gånger vi har bjudit på mat här hemma har inte ens varit i närheten...

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S
Att detta ens behöver diskuteras är horribelt..
Återigen - var är alla kablar som glöder? Trafos som går i mättnad?

Patetiskt… men dagens sanning.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Attitudeswe
S Snikholt skrev:
Att detta ens behöver diskuteras är horribelt..
Återigen - var är alla kablar som glöder? Trafos som går i mättnad?

Patetiskt… men dagens sanning.
Nätägaren abonnerar på effekt från överliggande nät. Den timme på året då det maxas styr avgiften till regionnätet.

S
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Nätägaren abonnerar på effekt från överliggande nät. Den timme på året då det maxas styr avgiften till regionnätet.
Jasså ska vi skifta mot det narrativet nu …
Den besparingen stoppar nätägaren rakt i fickan. De har sin intäktsram.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Attitudeswe
S Snikholt skrev:
Jasså ska vi skifta mot det narrativet nu …
Den besparingen stoppar nätägaren rakt i fickan. De har sin intäktsram.
Min villagata från 70tal har man grävt upp och bytt kablar i. Vet inte om det är solpaneler på var 5e tak eller elbil på varannan uppfart som drivit det, eller bara kabelålder...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.