kashieda kashieda skrev:
Finns det ingen som vill berätta om sitt hus från 1994 och hur man kan minska effekttopparna genom att välja vitvaror smart?
Hej
Att jag kunnat ta hänsyn till belastningen i elnätet redan från det jag köpte hus beror främst på att jag fått lära mig hur elnät byggs

Vi behöver mera elkraftkunskap i samhället

Jag kontaktade tre värmepumptillverkare när jag köpt huset om när de kunde leverera en varvtalsstyrd bergvärmepump
Men det dröjde några år innan den typen kom och då nästan samtidigt från alla tre tillverkare

Jag har sedan försökt förmedla detta och bland annat blivit osams med villaägarföreningen sedan ca 20 år som jag menar inte gett oss villaägare goda råd och inte velat lyssna på synpunkter om detta då, och inte verkar ha förändrat sig idag

Långsiktiga råd som hade underlättat för många villaägare idag

Även de som genomför energi rådgivning och energibesiktning borde fått utbildning om konsekvenserna av effektoppar i elnäten

När jag köpte bergvärme utan elspets för ca 20 år sedan blev jag dumförklarad av en energirådgivare

Det är inte lätt att försöka hjälpa andra om dessa inte vill lyssna

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
D
kashieda kashieda skrev:
Finns det ingen som vill berätta om sitt hus från 1994 och hur man kan minska effekttopparna genom att välja vitvaror smart?
Ja och gärna mer självklarheter, exempelvis-en gång var det för kallt i ett rum, då stängde jag fönstret!

Även jag behövde byta VP och valde då en samtida, det hade varit för svårt att hitta en gammal lagerprodukt med gårdagens teknik.

• Gilla
  • Älska
Snikholt och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja och gärna mer självklarheter, exempelvis-en gång var det för kallt i ett rum, då stängde jag fönstret!

Även jag behövde byta VP och valde då en samtida, det hade varit för svårt att hitta en gammal lagerprodukt med gårdagens teknik.
Hej
Och förutom den självklarheten, vad mera syftar du på

D djac skrev:

Hej
Menar du att mitt val av varvtalsstyrning utan elspets var en ”lagerprodukt med gårdagens teknik” eller vad?

Försök skriva vem du vänder dig till och tydligt vad du syftar på

Många har svårt att skillja på effekt och elenergi när de gör val av teknik

Dessutom vad effektoppar innebär vid dimensionering av elnät

Man anger sällan effektoppanas storlek på energieffektiva vitvaror

Tillverkas anpassning till att vi har effektavgift har ännu inte kommit

Redigerat:
kashieda kashieda skrev:
1) Köp vitvaror med Eco program och starttimer
2) Använd Eco programmet
3) Ställ in starttider så maskinerna inte kör samtidigt (ej värmer vatten samtidigt)

Undvik snabbprogrammen.

Ställ ner antalet salmonella körningar (VVB/FLVP) till färre antal än antalet effekttoppar som används för effekttaxan, om möjligt.

Fortsätt rosta ditt bröd och brygga ditt morgonkaffe efter eget gottfinnande.

Undvik vit elbil 😳

Byggår 1988, FLVP med effektvakt, säkrat 16A, PHEV,
effekt 0,8 till 8kWh/h november, snitt 2,4kWh/h effekttopp Nov: 4,8 Dec: 5,9

• Gilla
Martin Lundmark
  • Laddar…
D djac skrev:
Hej
När man väljer elapparater med enfasdrift så ger varvtalsstyrda en högre verkningsgrad i motorn

För tex en frysbox innebär det lägre energibehov längre drifttid med kompressorn och lägre effekttoppar än samma frysbox drivs om/off

Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Menar du att mitt val av varvtalsstyrning utan elspets var en ”lagerprodukt med gårdagens teknik” eller vad?

Försök skriva vem du vänder dig till och tydligt vad du syftar på

Många har svårt att skillja på effekt och elenergi när de gör val av teknik

Dessutom vad effektoppar innebär vid dimensionering av elnät

Man anger sällan effektoppanas storlek på energieffektiva vitvaror
Du ska inte övertolka inlägg från den skribenten. Det var nog bara menat att vara roligt och ironiskt för de som förstått.

I trådar på forumet framkommer att firmor säljer och installerar VP produkter med dåliga egenskaper som inte ens uppfyller kundens önskade funktion.
Visst har VP produkter blivit mycket bättre på senare år, men en okunnig kund kan ändå få en mindre bra VP installerad.

Om man försöker jämföra VP effektivitetsdata så hänvisar tillverkarna ofta till standarder, men ändå blir ofta siffrorna inte ens jämförbara för oss nordbor.
Man skulle behöva extrapolera fram data som saknas genom att jämföra liknande produkter eller eller åtminstone leta upp kurvor eller data så man får några värden för samma temperatur.
Jag tänker alltså på hur mycket energi man får ut ur sin VP när det är kallt och man behöver som mest energi för uppvärmning, så man får ner sin toppbelastning och spar energi.

Jag är ganska övertygad om att du valde en (B)VP med modern teknik, kanske var den lite för sin tid? Men det handlar väl mer om teknik, kvalité och prisklass, än årsmodellen/inköpsår.

Skulle jag byta till en effektivare FLVP behöver jag flytta en väg eller köpa en utgången modell (om jag vill fortsätta med Nibe).

• Gilla
djac
  • Laddar…
Flytta en vägg?

För komplexa produkter så är kvalitén på dokumentation och verifiering väsentlig. Sådant är kostsamt för utvecklaren och är det första som det fuskas med för billiga produkter. Undvik billiga skräpprodukter för allt som har stor betydelse är mitt genrella råd.

T TommyC skrev:
För komplexa produkter så är kvalitén på dokumentation och verifiering väsentlig. Sådant är kostsamt för utvecklaren och är det första som det fuskas med för billiga produkter. Undvik billiga skräpprodukter för allt som har stor betydelse är mitt genrella råd.
Ändå kanske det är bland billiga skräpprodukter som teknikskiften går fortast.

Det finns dyra VP som inte specar COP för svenska vintertemperaturer. Se byggahus VP test nyligen.

Jo, det finns både billiga och dyra skräpprodukter. Båda bör undvikas. Varför vill någon köpa en värmepump som inte är vare sig testad eller dokumenterad för svenska vintertemperaturer?

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Lite intressant ändå.
När man gör enkla modeller (som många ändå inte förstår) så är de för grova och därmed dåliga. Om man gör de mer komplexa för att passa bättre mot verkligheten vid varje enskild tidpunkt så är det för svårt. Hur man än gör så är det för svårt...
Fast det är ju inte enkelt att förstå annat än att de finns där. Hade elbolagen kunnat bevisa att det de facto finns en effektbrist eller extrem effekttopp i systemet en julidag 21:00 så köper jag det. Men bevisen finns inte och troligt inte heller någon topp eller brist i systemet.

Fairlane
lsoderlund lsoderlund skrev:
Fast det är ju inte enkelt att förstå annat än att de finns där. Hade elbolagen kunnat bevisa att det de facto finns en effektbrist eller extrem effekttopp i systemet en julidag 21:00 så köper jag det. Men bevisen finns inte och troligt inte heller någon topp eller brist i systemet.
Modellen kan väl vara enkel att förstå vare sig den har en koppling till verkligheten eller inte?

Troligen har du helt rätt att det då inte finns en effekttopp, vilket gör att de flesta bolag inte heller räknar effektavgift då, men en modell där man faktiskt träffade effekttoppar skulle behöva vara väldigt flexibel och då skulle ingen förstå den.

Fairlane Fairlane skrev:
Jag har samma problem och problemet är inte effektavgiften utan att hybridbilen inte är perfekt för vårt sätt att använda den.
Jag har samma problem och nu när det inte är priseffektivt att ladda på stan heller så har jag bestämt mig för en bil med bara batteridrift.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Flytta en vägg?
Hade du sett vår tvättstuga hade du förstått. Flytta en dörr och flytta köksskåpen skulle nog också behövas eller så tar man bort väggen helt och får lite mer ljud…

T TommyC skrev:
Du får det att låta så enkelt. Tror det var en svensk(designad) produkt som mätte enligt internationell standard isf svenska förhållanden, så nån skräpprodukt var inte det. Däremot är det oseriöst och förvillar köpare.

FLVP som även sköter ventilationen med förvärmd tilluft och som har ett fotavtryck på 60x60 cm var en stor produkt på 80-90-talet COP på 2 var tillräckligt.
De tillverkas fortfarande men ska man upp i SCOP, få in modern teknik och tillverkas till ett vettigt pris, så är det bättre att montera en förvärmingsmodul bredvid (60 cm till, fullt integrerad i FLVP styrningen, tar iofs inte upp någon golvyta 😉 ).

S
Fairlane Fairlane skrev:
men en modell där man faktiskt träffade effekttoppar skulle behöva vara väldigt flexibel och då skulle ingen förstå den.
Spelar det någon roll för behovet av utbyggnad av nätet, om det packar ihop 1 gång eller 10 ggr/år?

Förekommer det mycket brownouts i Svenska nätet?

Ska man ha effektavgift bör den gälla 24/7/365, med ganska låg avgift upp till 3-4kW. Det skulle inte vara särskilt svårt att hantera.

Eller dynamisk, men då blir i styrning mot lågt elpris komplicerad.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.