380 478 läst ·
5 728 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Det är här min 80/20% tes passar bra, 80% tycker det är bra/acceptabelt och 20 % krångligt/dåligt.D djac skrev:
Men låter vi det ta lite tid, inte hetsa på, så kommer förändringen att bli av vare sig vi vill eller inte, så har det alltid varit😉Förändringar behöver sin tid.
Ja får man 80% av abonnenterna att göra tummen upp för en för abonnentkollentivet negativ förändring så ska de ha Guldägget för årets påverkanskampanj och jag gissar att Putin själv ödmjuk böjer nacken och överlämnar det i egen hög person. Imponerande!A AndersS skrev:
Vi fortsätter med tillagning av julmat, men även dagens lunch. Skinka, revbensspjäll, ris, potatismos har här tillagats under dagen. LLVP kör värme också. Diskmaskinen körde också. Mycket handdisk och duschande (barnen är hemma över jul), så värmning av varmvatten också. Fortfarande inte mer än ca 2,6 kWh/h.
Den 1/1 börjar effektavgifterna för mig (7-21 alla dagar i veckan nov-mar). Då kommer jag att stänga av varmvatten och FLVP om månadens tredje högsta effekt riskerar att toppas. Men här är alltså inga optimeringar för effektavgiften igång (jag har optimeringar rörande laddning av bilar och värmning av badtunnan, men de är inte aktuella, på vintern kör jag varmvatten dygnet runt då det görs i FLVP som också värmer tre rum).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den 1/1 börjar effektavgifterna för mig (7-21 alla dagar i veckan nov-mar). Då kommer jag att stänga av varmvatten och FLVP om månadens tredje högsta effekt riskerar att toppas. Men här är alltså inga optimeringar för effektavgiften igång (jag har optimeringar rörande laddning av bilar och värmning av badtunnan, men de är inte aktuella, på vintern kör jag varmvatten dygnet runt då det görs i FLVP som också värmer tre rum).
Jag har inte skrivit vilken grupp jag tillhör, bara noterat utifrån en gammal tes jag använt i arbetslivet,D djac skrev:
Min tro är att vidareutveckla och förnya är bättre än diverse avgiftsrelaterade lösningar som är nödlösningar.
Redigerat:
Ja men så är det, detta kommer att genomföras och göra Europa och Sverige ytterligare något mindre konkurrenskraftiga och lite mer sårbara, som sagt är det ett mästerverk, ett gediget hantverk.A AndersS skrev:
Du får ursäkta, men jag har svårt att hitta någon uppsida på effektavgiften för oss elabonnenter - speciellt då vi redan betalar en effektavgift via säkringsabonnemanget. Jag brukar också gilla 80/20%-regeln - men att 80% skulle uppskatta effektavgiften ovanpå allt annat - tror jag inte finns på kartan. Det räcker gott med de volatilt fluktuerande elpriserna om man har ett rörligt inslag i elhandeln.A AndersS skrev:
Det bekymrar mig också att en del aktiva personer ägnar typ halva arbetsdagen på jobbet åt att planera laddningen av sin elbil för att spara 9,50 kr på kvällen. Jag själv är pensionär sedan länge men har absolut inte tid med den typen av aktiviteter - så jag kör med fastprisavtal rakt av. Det blir alldeles för krångligt och begränsande i livspusslet att försöka anpassa sina aktiviteter till eventuella lågpriser etc.
Även jag har extremt svårt att se att 80/20 är aktuellt vad gäller effektavgift.B Boggi skrev:Du får ursäkta, men jag har svårt att hitta någon uppsida på effektavgiften för oss elabonnenter - speciellt då vi redan betalar en effektavgift via säkringsabonnemanget. Jag brukar också gilla 80/20%-regeln - men att 80% skulle uppskatta effektavgiften ovanpå allt annat - tror jag inte finns på kartan. Det räcker gott med de volatilt fluktuerande elpriserna om man har ett rörligt inslag i elhandeln.
Det bekymrar mig också att en del aktiva personer ägnar typ halva arbetsdagen på jobbet åt att planera laddningen av sin elbil för att spara 9,50 kr på kvällen. Jag själv är pensionär sedan länge men har absolut inte tid med den typen av aktiviteter - så jag kör med fastprisavtal rakt av. Det blir alldeles för krångligt och begränsande i livspusslet att försöka anpassa sina aktiviteter till eventuella lågpriser etc.
De flesta normalt funtade personer föredrar enkla algoritmer för vardagsbestyr.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Lite intressant ändå.
När man gör enkla modeller (som många ändå inte förstår) så är de för grova och därmed dåliga. Om man gör de mer komplexa för att passa bättre mot verkligheten vid varje enskild tidpunkt så är det för svårt. Hur man än gör så är det för svårt...
När man gör enkla modeller (som många ändå inte förstår) så är de för grova och därmed dåliga. Om man gör de mer komplexa för att passa bättre mot verkligheten vid varje enskild tidpunkt så är det för svårt. Hur man än gör så är det för svårt...
HejB Boggi skrev:Du får ursäkta, men jag har svårt att hitta någon uppsida på effektavgiften för oss elabonnenter - speciellt då vi redan betalar en effektavgift via säkringsabonnemanget. Jag brukar också gilla 80/20%-regeln - men att 80% skulle uppskatta effektavgiften ovanpå allt annat - tror jag inte finns på kartan. Det räcker gott med de volatilt fluktuerande elpriserna om man har ett rörligt inslag i elhandeln.
Jag ogillar starkt att aktiebolag äger elnät och tar ut atora vinster till sina ägare
Men ilskan över detta innebär för många att de inte kan inse vad som kostar i de redan byggda elnäten
Kostnader som vi som använder skall betala och inte kan förhandla bort
Det går att välja elapparater och göra vissa förändringar i elanvändning som inte innebär speciellt mycket extra arbete det har några här på forumet beskrivit
Dock tar omställningen från att inte bry sig om sina effekttoppar, tid
Vi får naturligtvis räkna med att elbilsladdning hemma med hög effekt kommer att kosta
Tyvärr har kostnaden för att leverera hög effekt genom elnäten, som är en fysikalisk begränsning, t.ex. inte förmedlats när man lanserat elbilar och dess driftskostnader
Jag köpte huset 1994 och har gjort min anpassning till att undvika effekttoppar som en naturlig del när jag bland annat valt värmesystem och vitvaror
Jag ser inte att det inneburit speciella uppoffringar och jag har under årens lopp försökt förmedla till andra hur man kan agera långsiktigt, tyvärr oftast utan respons
Jag har inte effektavgift eller elbil än men heller inga kraftiga effektoppar
Köper jag en dag en elbil då kommer naturligtvis jag ta med eventuella kostnader för ökad effektavgift i den ekonomiska kalkylen för elbilen
Redigerat:
Där har du kokat ner såsen till själva grundstommen. Det är laddning elbilar- och ett ökat elbehov i samhället som skall bromsas med effektavgifternaM Martin Lundmark skrev:..
Tyvärr har kostnaden för att leverera hög effekt genom elnäten, som är en fysikalisk begränsning, t.ex. inte förmedlats när man lanserat elbilar och dess driftskostnader
..
Köper jag en dag en elbil då kommer naturligtvis jag ta med eventuella kostnader för ökad effektavgift i den ekonomiska kalkylen för elbilen
HejS styren skrev:
Effektavgiften handlar om effekttoppar (kW) i elnätet inte om elenergin (kWh) vi köper från vårt elhandelsbolag
Det är vi som använder elnäten som skall bekosta elnäten
De som önskar att belasta elnäten med effektoppar vid laddning vid villan bör naturligtvis inte låta andra som är anslutna till elnätet betala ökade elnätskostnaden för detta