D djac skrev:
Oavsett vad som gjorde att detta planterades och genomfördes i EU så är det tvivelsutan något som inte alla kommer vara helt bekväma med
Det är här min 80/20% tes passar bra, 80% tycker det är bra/acceptabelt och 20 % krångligt/dåligt.
Men låter vi det ta lite tid, inte hetsa på, så kommer förändringen att bli av vare sig vi vill eller inte, så har det alltid varit😉Förändringar behöver sin tid.

D
A AndersS skrev:
Det är här min 80/20% tes passar bra, 80% tycker det är bra/acceptabelt och 20 % krångligt/dåligt.
Men låter vi det ta lite tid, inte hetsa på, så kommer förändringen att bli av vare sig vi vill eller inte, så har det alltid varit😉Förändringar behöver sin tid.
Ja får man 80% av abonnenterna att göra tummen upp för en för abonnentkollentivet negativ förändring så ska de ha Guldägget för årets påverkanskampanj och jag gissar att Putin själv ödmjuk böjer nacken och överlämnar det i egen hög person. Imponerande!

• Haha
  • Gilla
Boggi och 1 till
  • Laddar…
Vi fortsätter med tillagning av julmat, men även dagens lunch. Skinka, revbensspjäll, ris, potatismos har här tillagats under dagen. LLVP kör värme också. Diskmaskinen körde också. Mycket handdisk och duschande (barnen är hemma över jul), så värmning av varmvatten också. Fortfarande inte mer än ca 2,6 kWh/h.

Graf över energiförbrukning och effektanvändning över tre timmar, månad och år, från en energiövervakningsapp, Domoticz.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den 1/1 börjar effektavgifterna för mig (7-21 alla dagar i veckan nov-mar). Då kommer jag att stänga av varmvatten och FLVP om månadens tredje högsta effekt riskerar att toppas. Men här är alltså inga optimeringar för effektavgiften igång (jag har optimeringar rörande laddning av bilar och värmning av badtunnan, men de är inte aktuella, på vintern kör jag varmvatten dygnet runt då det görs i FLVP som också värmer tre rum).

D djac skrev:
Ja får man 80% av abonnenterna att göra tummen upp för en för abonnentkollentivet negativ förändring så ska de ha Guldägget för årets påverkanskampanj och jag gissar att Putin själv ödmjuk böjer nacken och överlämnar det i egen hög person. Imponerande!
Jag har inte skrivit vilken grupp jag tillhör, bara noterat utifrån en gammal tes jag använt i arbetslivet,
Min tro är att vidareutveckla och förnya är bättre än diverse avgiftsrelaterade lösningar som är nödlösningar.

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Jag har inte skrivit vilken grupp jag tillhör, bara noterat utifrån en gammal tes jag använt i arbetslivet,
Min tro är att vidareutveckla och förnya är bättre än diverse avgiftsrelaterade lösningar som är nödlösningar.
Ja men så är det, detta kommer att genomföras och göra Europa och Sverige ytterligare något mindre konkurrenskraftiga och lite mer sårbara, som sagt är det ett mästerverk, ett gediget hantverk.

• Gilla
  • Wow
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Du får ursäkta, men jag har svårt att hitta någon uppsida på effektavgiften för oss elabonnenter - speciellt då vi redan betalar en effektavgift via säkringsabonnemanget. Jag brukar också gilla 80/20%-regeln - men att 80% skulle uppskatta effektavgiften ovanpå allt annat - tror jag inte finns på kartan. Det räcker gott med de volatilt fluktuerande elpriserna om man har ett rörligt inslag i elhandeln.
Det bekymrar mig också att en del aktiva personer ägnar typ halva arbetsdagen på jobbet åt att planera laddningen av sin elbil för att spara 9,50 kr på kvällen. Jag själv är pensionär sedan länge men har absolut inte tid med den typen av aktiviteter - så jag kör med fastprisavtal rakt av. Det blir alldeles för krångligt och begränsande i livspusslet att försöka anpassa sina aktiviteter till eventuella lågpriser etc.

• Gilla
styren och 5 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Uppsidan blir ju att överföringen per kWh kan sänkas från 35 till 10 öre.

Vi som lastar nätet med styrbar effekt klarar oss med ca3kW effekttaxa trots 19000kWh/år.

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
S
B Boggi skrev:
Du får ursäkta, men jag har svårt att hitta någon uppsida på effektavgiften för oss elabonnenter - speciellt då vi redan betalar en effektavgift via säkringsabonnemanget. Jag brukar också gilla 80/20%-regeln - men att 80% skulle uppskatta effektavgiften ovanpå allt annat - tror jag inte finns på kartan. Det räcker gott med de volatilt fluktuerande elpriserna om man har ett rörligt inslag i elhandeln.
Det bekymrar mig också att en del aktiva personer ägnar typ halva arbetsdagen på jobbet åt att planera laddningen av sin elbil för att spara 9,50 kr på kvällen. Jag själv är pensionär sedan länge men har absolut inte tid med den typen av aktiviteter - så jag kör med fastprisavtal rakt av. Det blir alldeles för krångligt och begränsande i livspusslet att försöka anpassa sina aktiviteter till eventuella lågpriser etc.
Även jag har extremt svårt att se att 80/20 är aktuellt vad gäller effektavgift.
De flesta normalt funtade personer föredrar enkla algoritmer för vardagsbestyr.

S Snikholt skrev:
Även jag har extremt svårt att se att 80/20 är aktuellt vad gäller effektavgift.
De flesta normalt funtade personer föredrar enkla algoritmer för vardagsbestyr.
Precis, därför blir de nya effektavgifterna så krångliga att merparten bara låter det vara.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
B Boggi skrev:
Det bekymrar mig också att en del aktiva personer ägnar typ halva arbetsdagen på jobbet åt att planera laddningen av sin elbil för att spara 9,50 kr på kvällen.
Vilka personer är detta? Jag har inte träffat någon, eller ens hört talas om någon som håller på så.

Fairlane
Lite intressant ändå.
När man gör enkla modeller (som många ändå inte förstår) så är de för grova och därmed dåliga. Om man gör de mer komplexa för att passa bättre mot verkligheten vid varje enskild tidpunkt så är det för svårt. Hur man än gör så är det för svårt...

B Boggi skrev:
Hej
Jag ogillar starkt att aktiebolag äger elnät och tar ut atora vinster till sina ägare

Men ilskan över detta innebär för många att de inte kan inse vad som kostar i de redan byggda elnäten

Kostnader som vi som använder skall betala och inte kan förhandla bort

Det går att välja elapparater och göra vissa förändringar i elanvändning som inte innebär speciellt mycket extra arbete det har några här på forumet beskrivit

Dock tar omställningen från att inte bry sig om sina effekttoppar, tid

Vi får naturligtvis räkna med att elbilsladdning hemma med hög effekt kommer att kosta

Tyvärr har kostnaden för att leverera hög effekt genom elnäten, som är en fysikalisk begränsning, t.ex. inte förmedlats när man lanserat elbilar och dess driftskostnader

Jag köpte huset 1994 och har gjort min anpassning till att undvika effekttoppar som en naturlig del när jag bland annat valt värmesystem och vitvaror

Jag ser inte att det inneburit speciella uppoffringar och jag har under årens lopp försökt förmedla till andra hur man kan agera långsiktigt, tyvärr oftast utan respons

Jag har inte effektavgift eller elbil än men heller inga kraftiga effektoppar

Köper jag en dag en elbil då kommer naturligtvis jag ta med eventuella kostnader för ökad effektavgift i den ekonomiska kalkylen för elbilen

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
S
M Martin Lundmark skrev:
..

Tyvärr har kostnaden för att leverera hög effekt genom elnäten, som är en fysikalisk begränsning, t.ex. inte förmedlats när man lanserat elbilar och dess driftskostnader

..

Köper jag en dag en elbil då kommer naturligtvis jag ta med eventuella kostnader för ökad effektavgift i den ekonomiska kalkylen för elbilen
Där har du kokat ner såsen till själva grundstommen. Det är laddning elbilar- och ett ökat elbehov i samhället som skall bromsas med effektavgifterna

• Gilla
  • Laddar…
S styren skrev:
Där har du kokat ner såsen till själva grundstommen. Det är laddning elbilar- och ett ökat elbehov i samhället som skall bromsas med effektavgifterna
Hej
Effektavgiften handlar om effekttoppar (kW) i elnätet inte om elenergin (kWh) vi köper från vårt elhandelsbolag

Det är vi som använder elnäten som skall bekosta elnäten

De som önskar att belasta elnäten med effektoppar vid laddning vid villan bör naturligtvis inte låta andra som är anslutna till elnätet betala ökade elnätskostnaden för detta

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Finns det ingen som vill berätta om sitt hus från 1994 och hur man kan minska effekttopparna genom att välja vitvaror smart?

• Älska
  • Gilla
Mr Stirling och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.