Fairlane
S Sackaros skrev:
Hybriden laddar med 6kW. Läggs det på toppen av övrig effekt kostar det ungefär som en halv tank. För en laddning på 6-15 kWh ungefär.
Ok, en som laddar med flera faser alltså. Visst går det att sänka effekten som nyttjas vid en laddning?
Jag tänker om du sänker till hälften så halverar du ditt pris och laddar ändå på 2-5 timmar, vilket brukar vara tillräckligt fort?!
S Sackaros skrev:
Edit: Kollade precis priset igen. 125 kr/kW från och med årsskiftet. 6 kW motsvarar alltså 750 kr vilket motsvarar ca 50 liter bensin om man antar 15 kr/l. Det är inte riktigt en full tank, men nästan...
Ok, inte Ellevio alltså. Du skriver också att det är lågtaxa på nätterna, är det då effektavgiften är 125 kr, eller kan ni inte ladda då?

Fairlane Fairlane skrev:
Ok, en som laddar med flera faser alltså. Visst går det att sänka effekten som nyttjas vid en laddning?
Jag tänker om du sänker till hälften så halverar du ditt pris och laddar ändå på 2-5 timmar, vilket brukar vara tillräckligt fort?!

Ok, inte Ellevio alltså. Du skriver också att det är lågtaxa på nätterna, är det då effektavgiften är 125 kr, eller kan ni inte ladda då?
Jo, absolut. Men grejen med en hybrid är att den har en begränsad räckvidd och vi brukar ladda när vi kommer hem så att vi kan åka igen med ett laddat batteri. Men nu sker alltså dessa resor på bensin istället av kostnadsskäl. En elbil har ju ett större batteri och då behöver man inte småladda. Att sänka laddeffekten skulle medföra att bilen inte hinner ladda speciellt mycket och vi skulle ändå få en merkostnad. Det är enklare att bara släcka ladduttaget mellan de klockslag effektavgiften är aktiv. En anpassning till den prisstyrning vi har helt enkelt. Det blir att vi tankar igen - innan tankade vi så lite att vi var oroliga att bensinen skulle bli gammal i tanken.

Uppdatering: Inser när jag läser det här att jag inte är tydlig nog. Hybridens batteri täcker väl resa till och från jobb - men inte i kombination till nöjesresor efter jobbet, skjutsa barn, åka och handla lite längre bort etc. Att stoppa i sladden och ladda direkt när man kommer hem har nästan eliminerat behovet att tanka för oss till vardags. Men nu när vi inte laddar förrän på natten tankar vi åtminstone en gång i månaden runt 30 liter.

Åter till ämnet: Har någon hittat vettig smart styrning för elvärme, vvb och annat som är styrbart? Vi har en lastbalanserare i hanporten för bilens laddbox, men den verkar rätt begränsad - vi köpte den eftersom laddboxinstallatören sa att det behövs när man har solceller. Märke Perific. Jag fick en liten chock när jag såg hur vårt elnätsbolag hade smyghöjt effektavgiften betydligt högre än övriga avgifter.

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Frugan bakade, lagade köttbullar, gjorde revbensspjäll, jag lagade middag mm igår afton och vi lyckades ändå inte toppa ut effekten mer än 2,632 kWh/h som mest igår under effekttarifferna timmar (7-21):

[bild]

Jag laddar elbilar och värmer badtunnan, värmer varmvatten, samt förvärmer huset under natten. En bild utan maxtimmen markerad också:

[bild]
Låg allt det under samma timme? Eller spritt på fler? Det är ändå ganska bra jobbat. 👍

S Sackaros skrev:
Hybriden laddar med 6kW. Läggs det på toppen av övrig effekt kostar det ungefär som en halv tank. För en laddning på 6-15 kWh ungefär.

Edit: Kollade precis priset igen. 125 kr/kW från och med årsskiftet. 6 kW motsvarar alltså 750 kr vilket motsvarar ca 50 liter bensin om man antar 15 kr/l. Det är inte riktigt en full tank, men nästan...
Överväg att skaffa en laddbox med styrning. Jag laddar 1-fas 3-3,4 kW om natten med begränsning satt till 18A för 1-fas på inkommande. Funkar bra och jag får i ca 24 kWh på en natt. Ligger på ca 3 kW i effektuttag enligt Ellevios modell.

R Robert-san01 skrev:
Överväg att skaffa en laddbox med styrning. Jag laddar 1-fas 3-3,4 kW om natten med begränsning satt till 18A för 1-fas på inkommande. Funkar bra och jag får i ca 24 kWh på en natt. Ligger på ca 3 kW i effektuttag enligt Ellevios modell.
Vi har en lastbalanserare från Perific, men den kan bara utan betalabonnemang styra på tid eller effekt. Vi har valt tid då vi inte vet vad vår effekttopp för månaden ligger på samt att vi har fri tid på natten och vill kunna ladda då. Får nog fixa en dator som styr hela hemmet verkar det som. Investering enligt co-pilot ca 3500 kr för att kunna styra allt. Paybacken blir nog bara 2-3 år

tveksamt tveksamt skrev:
Låg allt det under samma timme? Eller spritt på fler? Det är ändå ganska bra jobbat. 👍
Under två...

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
S Sackaros skrev:
Vi har en lastbalanserare från Perific, men den kan bara utan betalabonnemang styra på tid eller effekt. Vi har valt tid då vi inte vet vad vår effekttopp för månaden ligger på samt att vi har fri tid på natten och vill kunna ladda då. Får nog fixa en dator som styr hela hemmet verkar det som. Investering enligt co-pilot ca 3500 kr för att kunna styra allt. Paybacken blir nog bara 2-3 år
Har du fri effekt på natten är det väl inga problem med att hinna ladda?

Jag har ställt tiden för laddning med att lägga in en paus i bilen som är när taxan är hög.

R Robert-san01 skrev:
Har du fri effekt på natten är det väl inga problem med att hinna ladda?

Jag har ställt tiden för laddning med att lägga in en paus i bilen som är när taxan är hög.
Som jag har skrivit flera gånger har jag en hybrid med litet batteri (18 kWh) och behöver ladda mellan resor för att inte använda bensin... Vi kanske är en otroligt ovanlig familj som använder bilen flera gånger per dag, men så ser det ut..

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D
S Sackaros skrev:
Det är lite spännande att läsa tankarna runt effektavgifter för de som nyligen har fått det. Vi försökte ändra vårt beteende första vintern sen gav vi upp och betalar. Det enda vi anpassar är billaddning och vår hybrid går på bensin mer än nödvändigt. Känns lite märkligt att inte kunna ladda bilen pga höglast trots att det är 8+ ute och elförbrukningen i samhället generellt är låg. Men de som bestämmer vill uppenbarligen inte att vi ska ladda bilen.
Då får det avsedd effekt, det ger ett ökat skydd mot nedgång i fossilkonsumtionen! 👍

• Haha
  • Gilla
Mr. Gullberg och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
D djac skrev:
Då får det avsedd effekt, det ger ett ökat skydd mot nedgång i fossilkonsumtionen! 👍
Det är inte avsikten, och det vet du

• Gilla
RalleB
  • Laddar…
Fairlane
S Sackaros skrev:
Som jag har skrivit flera gånger har jag en hybrid med litet batteri (18 kWh) och behöver ladda mellan resor för att inte använda bensin... Vi kanske är en otroligt ovanlig familj som använder bilen flera gånger per dag, men så ser det ut..
Jag har samma problem och problemet är inte effektavgiften utan att hybridbilen inte är perfekt för vårt sätt att använda den.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Det är inte avsikten, och det vet du
Jag vet inte helt säkert vad avsikten är och det vet inte du heller men detta är nog det mest sannolika.

Att så osäkerhet och sätta små käppar i hjulet för de som står och väljer mellan fossilt eller fossilfritt, en liten pusselbit i en större bild.

Men som sagt, det vore jätteintressant att spåra detta och därmed med säkerhet veta avsikten.

Fairlane
D djac skrev:
Jag vet inte helt säkert vad avsikten är och det vet inte du heller men detta är nog det mest sannolika.

Att så osäkerhet och sätta små käppar i hjulet för de som står och väljer mellan fossilt eller fossilfritt, en liten pusselbit i en större bild.

Men som sagt, det vore jätteintressant att spåra detta och därmed med säkerhet veta avsikten.
Fast för de med elbil fungerar det, för de med hybridbil är det sämre, och bolagen får göra olika och det får skilja mellan länderna, så det är väldigt långsökt att man gör det av det skälet. För den som gillar konspirationsteorier så är det nog extremt sannolikt däremot.

D
Fairlane Fairlane skrev:
Fast för de med elbil fungerar det, för de med hybridbil är det sämre, och bolagen får göra olika och det får skilja mellan länderna, så det är väldigt långsökt att man gör det av det skälet. För den som gillar konspirationsteorier så är det nog extremt sannolikt däremot.
Oavsett vad som gjorde att detta planterades och genomfördes i EU så är det tvivelsutan något som inte alla kommer vara helt bekväma med (de flesta kan inte läsa sin elräkning idag) och som kommer skapa skrämselrubriker och därmed skapa ytterligare osäkerhet hos en del av befolkningen.

Sen kan du ju tro att det är av omtanke eller annat men så funkar liksom inte världen, de med makt och pengar saknar den förmågan helt, du får alltså leta bland rimliga skäl.

Jag vet inte vad/vem som låg bakom en jag vet att det inte var av omtanke.

Fairlane
D djac skrev:
Oavsett vad som gjorde att detta planterades och genomfördes i EU så är det tvivelsutan något som inte alla kommer vara helt bekväma med (de flesta kan inte läsa sin elräkning idag) och som kommer skapa skrämselrubriker och därmed skapa ytterligare osäkerhet hos en del av befolkningen.
Klart inte alla kommer vara bekväma. Vid varje förändring finns det folk som känner sig obekväma, det är närmast en naturlag.
D djac skrev:
Sen kan du ju tro att det är av omtanke eller annat men så funkar liksom inte världen, de med makt och pengar saknar den förmågan helt, du får alltså leta bland rimliga skäl.
Nåja, det finns folk med både makt och pengar som har omtanke. Det finns makthavare som arbetar för minskad fossilanvändning, saknar de också förmågan?
D djac skrev:
Jag vet inte vad/vem som låg bakom en jag vet att det inte var av omtanke.
Det är nog ingen som påstått att det är av omtanke, men det är ju inte synonymt med att det var för att gynna fossilindistrin.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.