D
S Snikholt skrev:
Helt rätt, dum gör som dum säger.
Som konsument i en kapitalistisk marknadsekonomi ska man agera ekonomiskt rationellt, homo economicus, annars förhindrar man optimeringen av marknaden och det gör att drivkraften för säljsidan att rationalisera försvinner.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Jo, därav att jag skrev att det inte var en relevant jämförelse, 25A var en rest från tidigare ägare och då jag visste att effekttariff var på gång valde jag att inte säkra ned.

20A anser jag vara en rimlig jämförelse givet elbilsladdning och jag tror att väldigt många har den säkringen.

Men, förlorarna är helt klart de som har 16A och laddar elbil.

Samtidigt är det en mer "rättvis" tariff som drabbar eller gynnar olika beteenden. Många okunniga satt med för stora huvudsäkringar och de gynnas nu men de som varit mer aktiva i sina val missgynnas.

Om det är rätt eller fel blir nästan en filosofisk fråga, det jag stör mig på med Ellevios modell är tariffen på helger och sommarhalvår. Jag tycker man kunde anpassa den hårdare till när nätet faktiskt belastas och inte göra den "lättförståelig" och platt.
Hej PurreP

Jag ser det som helt naturligt att de nu satta tarifferna i de olika elnätsbolagen, rimligen kommer att ändras framöver ett antal gånger. Och då, likt ett reglersystem, konvergera mot tariffer som ger ett jämnare effektflöde i elnäten.

Vi elanvändare kommer rimligen på kort sikt att flytta våra effektuttag och på längre sikt välja apparater, teknik och styrfunktioner, som erbjuds av marknaden. som ger en mera automatisk utjämning av effektflödet till elanvändaren.

Elnätsbolagen kommer rimligen i sitt underhåll av och vid nyanslutning till elnäten anpassa teknik och omfattning för att ta vara på ett jämnare effektflöde.

Det förändring som jag här beskriver, borde startat långt tidigare utifrån elanvändarnas förändrade beteende med styrning efter timpris på elenergi, elbilsladdning, solceller på villor med inmatning etc.

Hade förståelsen för förändringens påverkan på elnätens kostnader kommit tidigare, då hade vi på ett bättre sätt undvikit att behålla (eller t.o.m. öka) effekttoppar samtidigt som vi minskar elenergianvändningen.

Redigerat:
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Kommer elkundernas anpassning till lågpristarifftiderna att göra att lågpristiderna förkortas?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D
blackarrow blackarrow skrev:
Kommer elkundernas anpassning till lågpristarifftiderna att göra att lågpristiderna förkortas?
Haha, ja kanske, då får alla skaffa ännu större säkringar!

S
M Martin Lundmark skrev:
Hade förståelsen för förändringens påverkan på elnätens kostnader kommit tidigare, då hade vi på ett bättre sätt undvikit att behålla (eller t.o.m. öka) effekttoppar samtidigt som vi minskar elenergianvändningen.
Vad menar du?
Det är inte precis som att de i branschen inte vetat om att både elbilar och solceller ställer andra krav på elnäten.
Det vi höll på med innan finns det gott om plats i nätet för.

Nätbolagen har varit ivriga påhejare (kanske de största) i den gröna omställningen.

Du kan väl inte på allvar mena att kleti och pleti som är elabonnenter skulle ha räknat ut detta själva och börjat bete sig därefter för att på så sätt göra att nätägarna gör mer vinst per satsad krona?

För det är precis så modellen ser ut.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Vad menar du?
Det är inte precis som att de i branschen inte vetat om att både elbilar och solceller ställer andra krav på elnäten.
Det vi höll på med innan finns det gott om plats i nätet för.

Nätbolagen har varit ivriga påhejare (kanske de största) i den gröna omställningen.

Du kan väl inte på allvar mena att kleti och pleti som är elabonnenter skulle ha räknat ut detta själva och börjat bete sig därefter för att på så sätt göra att nätägarna gör mer vinst per satsad krona?

För det är precis så modellen ser ut.
Hej Snikholt

När vi för, drygt 30 år sedan, började installera värmepumpar då lanserades dessa med målbilden att endast klara säg ca 85 % av effektbehovet.

Att man då och åren framöver i stort sett behöll toppeffektbehovet vid husets dimensionerande utetemperatur (DUT) marknadsfördes som positivt av både pumpförsäljarna och till exempel av villaägarföreningen.

Trenden med att fokusera på att sänka elenergianvändningen men inte beakta effekttoppar, som i många fall elnätet dimensioneras efter, fortsatte sedan. Genom förtätning av kunder i elnäten kunde elnätskostnaden inledningsvis hållas nere.

När, bland annat, politiker sedan lanserade solceller (med inmatning av eleffekt i omvänd riktning) och laddning av elbilar vid villor. Då tog inte dessa politiker och beslutsfattare upp de nya krav som ställdes på elnäten. Att ingenjörer påpekade problematiken, lyssnade varken politiker, beslutsfattare, villaägareföreningen eller elanvändare på.

Jag har förut påpekat att vi har till exempel infört elenergibesiktning och ger råd till villaägare om kostnadsbesparing gällande elen till villan utan att ta upp konsekvensen för elnäten gällande den förändrade användningen. Man frågade inte efter (eller lyssnade inte på) synpunkter från ingenjörer kunniga på elnäten och elkvalité.

När jag undervisade elkraftstudenter och solceller på villataken började lanseras, då började se kommande ingenjörerna ifrågasätta både ekonomin på sikt, och de tekniska konsekvenserna.

Redigerat:
S
M Martin Lundmark skrev:
Hej Snikholt

När vi för, drygt 30 år sedan, började installera värmepumpar då lanserades dessa med målbilden att endast klara säg ca 85 % av effektbehovet.

Att man då och åren framöver i stort sett behöll toppeffektbehovet vid husets dimensionerande utetemperatur (DUT) marknadsfördes som positivt av både pumpförsäljarna och till exempel av villaägarföreningen.

Trenden med att fokusera på att sänka elenergianvändningen men inte beakta effekttoppar, som i många fall elnätet dimensioneras efter, fortsatte sedan. Genom förtätning av kunder i elnäten kunde elnätskostnaden inledningsvis hållas nere.

När, bland annat, politiker sedan lanserade solceller (med inmatning av eleffekt i omvänd riktning) och laddning av elbilar vid villor. Då tog inte dessa politiker och beslutsfattare upp de nya krav som ställdes på elnäten. Att ingenjörer påpekade problematiken, lyssnade varken politiker, beslutsfattare, villaägareföreningen eller elanvändare på.

Jag har förut påpekat att vi har till exempel infört elenergibesiktning och ger råd till villaägare om kostnadsbesparing gällande elen till villan utan att ta upp konsekvensen för elnäten gällande den förändrade användningen. Man frågade inte efter (eller lyssnade inte på) synpunkter från ingenjörer kunniga på elnäten och elkvalité.
.... förutom att nätbolagen ivrigt hejar på denna omställning. Och det är såvitt jag vet ingen som hindrat dem från att lägga pengar på att förstärka nät istället för att ta ut vinst.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Jag jämförde ett stort elnätsbolag med en liten elförening.
10% lägre kostnader för räntor för elföreningen.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Snarare främst att skillnaden mellan lågpris och högpris minskar eftersom efterfrågan jämnas ut och därmed jämnas även priserna ut.

Frugan bakade, lagade köttbullar, gjorde revbensspjäll, jag lagade middag mm igår afton och vi lyckades ändå inte toppa ut effekten mer än 2,632 kWh/h som mest igår under effekttarifferna timmar (7-21):

Graf som visar energiförbrukning och effektanvändning under ett dygn med max energiförbrukning 2,632 kWh/h kl. 17:00.

Jag laddar elbilar och värmer badtunnan, värmer varmvatten, samt förvärmer huset under natten. En bild utan maxtimmen markerad också:

Graf över elförbrukning och effektanvändning senaste dygnet; visar toppar under natten vid laddning av elbilar och uppvärmning.

Det är lite spännande att läsa tankarna runt effektavgifter för de som nyligen har fått det. Vi försökte ändra vårt beteende första vintern sen gav vi upp och betalar. Det enda vi anpassar är billaddning och vår hybrid går på bensin mer än nödvändigt. Känns lite märkligt att inte kunna ladda bilen pga höglast trots att det är 8+ ute och elförbrukningen i samhället generellt är låg. Men de som bestämmer vill uppenbarligen inte att vi ska ladda bilen.

• Gilla
  • Haha
Patrik_E och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
S Sackaros skrev:
Det är lite spännande att läsa tankarna runt effektavgifter för de som nyligen har fått det. Vi försökte ändra vårt beteende första vintern sen gav vi upp och betalar. Det enda vi anpassar är billaddning och vår hybrid går på bensin mer än nödvändigt. Känns lite märkligt att inte kunna ladda bilen pga höglast trots att det är 8+ ute och elförbrukningen i samhället generellt är låg. Men de som bestämmer vill uppenbarligen inte att vi ska ladda bilen.
Men är det så illa att ladda då? En hybridbil laddar du väl med enfas 16A (om du inte ställer ner laddningen), 3,7kW. Jag antar att du har Ellevio så det kommer kosta cirka 300 kr i månaden om du gör det minst 3 ggr under den perioden och det ger en faktiskt höjning av topparna med 3,7 kW, vilket är långt ifrån säkert. Hur mycket bensin får du för de pengarna?

Hybriden laddar med 6kW. Läggs det på toppen av övrig effekt kostar det ungefär som en halv tank. För en laddning på 6-15 kWh ungefär.

Edit: Kollade precis priset igen. 125 kr/kW från och med årsskiftet. 6 kW motsvarar alltså 750 kr vilket motsvarar ca 50 liter bensin om man antar 15 kr/l. Det är inte riktigt en full tank, men nästan...

Redigerat:
S Sackaros skrev:
Hybriden laddar med 6kW. Läggs det på toppen av övrig effekt kostar det ungefär som en halv tank. För en laddning på 6-15 kWh ungefär.
Hur ser er effektavgiftmodell ut? Året runt? Ingen lågtaxa nattetid?

K Kane skrev:
Hur ser er effektavgiftmodell ut? Året runt? Ingen lågtaxa nattetid?
Lågtaxa på natten, så vi laddar endast nattetid - vilket med vårt körmönster och en hybrid medför att vi inte laddar längre mellan resor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.