M
D djac skrev:
Ja detta är väl det som är mest upprörande med effektavgifterna.

Sverige hade just påbörjat en elektrifiering, detta ser jag som positivt, och vi började bli bättre på att göra den nödvändiga matchningen mellan produktion och konsumtion. Detta är såklart ett hot mot det fossila och allt det som på olika sätt finansiereras och smörjs av dess ekonomi. Nu ser vi att gröna incitament för både privatpersoner och industri dras tillbaks eller pausas, det fossila görs billigare och elen lite svårare att köpa.

Nu kommer effektavgifterna, som i sig absolut inte är avgörande för alla men ibland tillräckligt för att någon ska tveka och göra det fossila valet en gång till. Snart kommer artiklarna med ledsna ansikten och en elräkning, även dessa kommer göra jobbet och bidra till osäkerheten.

Samtidigt fortsätter den europeiska bilindustrin sakta mala ner politiken för att, desperat och tillfälligt, undkomma omställningen.
Jaa, solcellsparkerna i närheten av Ellevios kunder kan lika gärna lägga ner, för när de producerar och kan sälja sin el lär det ju inte vara någon som kommer köpa den 😔

Med tanke på de låga minuspriserna på elen under sommaren så blir det väl inte bättre av att hushållen inte förbrukar elen 🤔

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
M Mr. Gullberg skrev:
Jaa, solcellsparkerna i närheten av Ellevios kunder kan lika gärna lägga ner, för när de producerar och kan sälja sin el lär det ju inte vara någon som kommer köpa den 😔

Med tanke på de låga minuspriserna på elen under sommaren så blir det väl inte bättre av att hushållen inte förbrukar elen 🤔
Vattenfall och Eon tror jag inte har någon effektavgift alls mellan April-Okt, så de kunderna får väl njuta av minuspriserna lite.

B bhus2021 skrev:
Vattenfall och Eon tror jag inte har någon effektavgift alls mellan April-Okt, så de kunderna får väl njuta av minuspriserna lite.
I februari skall EON informera kunderna hur deras modell skall se ut.

M Mr. Gullberg skrev:
Verkar som du inte heller är Elleviokund...

Låg effektavgift 2200-0600 365dagar/år

11kW/2 = 5,5kW X 81,25kr = 446,87kr i effektavgift☹️

Iaf halva priset mot att maxa säkringen dagtid😉
M Mr. Gullberg skrev:
Jaa... Hur deras effektavgift kan vara kostnadsneutral eller ha någon som helst nätnytta har jag svårt att se 🤔

Vi har anpassat och smetat ut våra tidigare toppar på 6-7kWh till nu ca 2,5-3kWh i snitt. Sen 2024 har nätägaren höjt nätavgiften 2ggr (16A abonnemang) och i januari 2025 höjer dom en gång till. Även överföringsavgiften höjs i Januari 😒

Eftersom Ellevio var pigga på att sjösätta effektavgiften, så har vi haft den sen Okt 2024.

Summa summarum har våran nätkostnad ökat ca. 2400:- i år mot förra året, exkl. den köpta elen.

Utav 2400kr så är ca. 600kr ökning i nätavgift, resten effektavgift. Den billigare överföringen i vårt fall är ringa och äts snabbt upp av andra pålagor, då vi inte förbrukar mer än ca 7800kWh/år
Har samma issue. Men att överföringsavgiften och nätavgifterna var nytt för mig.

M
D djac skrev:
Ja detta är väl det som är mest upprörande med effektavgifterna.

Sverige hade just påbörjat en elektrifiering, detta ser jag som positivt, och vi började bli bättre på att göra den nödvändiga matchningen mellan produktion och konsumtion. Detta är såklart ett hot mot det fossila och allt det som på olika sätt finansiereras och smörjs av dess ekonomi. Nu ser vi att gröna incitament för både privatpersoner och industri dras tillbaks eller pausas, det fossila görs billigare och elen lite svårare att köpa.

Nu kommer effektavgifterna, som i sig absolut inte är avgörande för alla men ibland tillräckligt för att någon ska tveka och göra det fossila valet en gång till. Snart kommer artiklarna med ledsna ansikten och en elräkning, även dessa kommer göra jobbet och bidra till osäkerheten.

Samtidigt fortsätter den europeiska bilindustrin sakta mala ner politiken för att, desperat och tillfälligt, undkomma omställningen.
Att allt som idag drivs via fossila medel ska drivas på el är nog bara en våt dröm tyvärr 🧐

För att folket frivilligt ska förändra sitt beteende så måste det finnas klara fördelar. Exempelvis billigare, smidigare eller tidseffektivare.

Ett annat sätt att förändra på är när man inte har något val, att folk inte har råd el. Att oljan är slut...

Hursomhelst finns varken elproduktionen eller infrastrukturen för att täcka upp Sveriges totala "energibehov" nu eller inom överskådlig tid 😞

M
B bhus2021 skrev:
Möjligt, grannen på andra sidan bron (ca 300m bort) kan ju göra det iaf, han har Vänerenergi och de har inga planer på att ta ut någon effektavgift förräns de måste 😊
De är ju kommunalt ägda givetvis 😅
Sen har han egna solceller på ladugården, men det kanske vore ekonomiskare att slå av dom och köpa elen istället vid kraftiga minuspriser🤔

Redigerat:
M
lsoderlund lsoderlund skrev:
Har samma issue. Men att överföringsavgiften och nätavgifterna var nytt för mig.
I Januari 2026 ska det givetvis stå 😅

Jodå, de höjde i januari 2024, och i samband med effektavgiftens införande i oktober 2024 (för oss med 16A, 20A och 25A blev billigare)
Måste ju nästan gjort en höjning under 2025 också iofs 🤔 och nästa månad 30kr till 😟

Överföringsavgiften var från typ 6,25öre till 7,5öre stod det i mailet.

D
M Mr. Gullberg skrev:

Ja, det är väl det som gnager mest hos mig med det här, förändringens ursprung är oklart och då har jag ändå letat lite. Vetskapen om hur EU fungerar säger att detta absolut har lobbats fram men i det här fallet syns det inte tydligt, för mig iaf, det finns ingen kompetens i EU som suttit och bara kommit på detta utan allt kommer utifrån.

Hela påhittet är tydligt anti-framtid och luktar 1900-tal lång väg, det kommer samtidigt som man ska ställa om och satsa bredare på fossilt, gröna investeringar pausas. Personligen anser jag också att det faktum att allt verkar ha suddats bort inte gör det bättre, skulle någon kunna härleda detta så är jag öppen för att ändra min syn men tills dess ringer -if it walks like a duck, talks like a duck, it probably is a duck

• Gilla
Mr. Gullberg och 1 till
  • Laddar…
D
M Mr. Gullberg skrev:
Att allt som idag drivs via fossila medel ska drivas på el är nog bara en våt dröm tyvärr 🧐

För att folket frivilligt ska förändra sitt beteende så måste det finnas klara fördelar. Exempelvis billigare, smidigare eller tidseffektivare.

Ett annat sätt att förändra på är när man inte har något val, att folk inte har råd el. Att oljan är slut...

Hursomhelst finns varken elproduktionen eller infrastrukturen för att täcka upp Sveriges totala "energibehov" nu eller inom överskådlig tid 😞
Det är ju här system som bonus malus kommer in, det kan finnas både för och nackdelar samtidigt, det skyndar på.

M
D djac skrev:
Det är ju här system som bonus malus kommer in, det kan finnas både för och nackdelar samtidigt, det skyndar på.
Jaa, hehe. De tog ju bort bonus och behöll malus 😏

Det jag menar är att grejjerna ska vara bättre utan inblandning av statlig inblandning eller bidrag.

Exempel: Hur många robotgräsklippare tuffar omkring i Sveriges trädgårdar 🤔
Vad jag vet betalades aldrig några bidrag ut för dom.
Varför har så många hushåll ändå bytt till robotgräsklippare🤔

Troligen har det att göra med tidsvinst, ekonomi på sikt och ett bra resultat helt enkelt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Mitt utfall av Ellevios effektariff hittils, Maj är såklart endast en prognos:

[bild]

Vi har 25A men hade klarat oss på 20A alla dar i veckan.

Slutsatsen är kostnadsneutralt för 20A, ca 10% dyrare än 16A, ca 10% billigare än 25A

Villa, FLVP, Elbil

Anpassat beteende är Tibbers Effektkontroll som begränar effekten på elbilsladdningen
Här kommer en lite tidig årsanalys av första året med Ellevios Effekttariff

Tabell över elpriser för åren 2025, med jämförelse av tre alternativa tariffer: 16A, 20A och 25A samt effekt och skillnad i kostnad per månad.

Förutsättningarna är 175 kvm Villa, FLV, viss direktverkande i friggebod och garage, elbil

Anpassningar som vi har gjort är egentligen bara effektkontroll på elbilsladdningen via Tibber Pulse, viss anpassning av beteendemönster (har väl gått sådär... läs mer här: https://www.byggahus.se/forum/threads/waf-eller-er-partners-ignorans-for-energifragor.562749/ )

Utfall är att vi landar en tusenlapp lägre än på tidigare 25A, inte helt relevant då vi är översäkrade där. 20A är en mer relevant jämförelse och där har effekttariffen fördyrat 3% eller 400 kr.

Analysen är att det inte är fördyrande om man gör smärre anpassningar men att det samtidigt kan springa iväg snabbt om man inte har kontroll eller att tekniken strular. Se våra månader Aug och Sep där vi antingen slarvat i beteende och/eller att tekniken kring laddning strulat. Både de fakturorna är minst 300 kr för dyra och gör att vår årskostnad hamnar högre än för en 20A-avgift. Det är alltså både troligt och möjligt att man hamnar på en årsavgift som är 3000-5000 kr högre än på säkringsavgift om man inte anpassar sig till den nya tariffen.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Här kommer en lite tidig årsanalys av första året med Ellevios Effekttariff

[bild]

Förutsättningarna är 175 kvm Villa, FLV, viss direktverkande i friggebod och garage, elbil

Anpassningar som vi har gjort är egentligen bara effektkontroll på elbilsladdningen via Tibber Pulse, viss anpassning av beteendemönster (har väl gått sådär... läs mer här: [länk] )

Utfall är att vi landar en tusenlapp lägre än på tidigare 25A, inte helt relevant då vi är översäkrade där. 20A är en mer relevant jämförelse och där har effekttariffen fördyrat 3% eller 400 kr.

Analysen är att det inte är fördyrande om man gör smärre anpassningar men att det samtidigt kan springa iväg snabbt om man inte har kontroll eller att tekniken strular. Se våra månader Aug och Sep där vi antingen slarvat i beteende och/eller att tekniken kring laddning strulat. Både de fakturorna är minst 300 kr för dyra och gör att vår årskostnad hamnar högre än för en 20A-avgift. Det är alltså både troligt och möjligt att man hamnar på en årsavgift som är 3000-5000 kr högre än på säkringsavgift om man inte anpassar sig till den nya tariffen.
Är väl ganska få som sitter på 25A säkring i en 175kvm villa idag. Jag själv har något större bostad, direktverkande el (via luftvärmepump numera) och jag har bara 16A säkring. Höja känns inte lönt då huset inte behöver den ökade säkringsstorleken. Men visar ju att alla är förlorare utom de med absolut högsta "normala" säkringen och där är det i princip +-0

Är väl ganska få som sitter på 25A säkring i en 175kvm villa idag. Jag själv har något större bostad, direktverkande el (via luftvärmepump numera) och jag har bara 16A säkring. Höja känns inte lönt då huset inte behöver den ökade säkringsstorleken. Men visar ju att alla är förlorare utom de med absolut högsta "normala" säkringen och där är det i princip +-0
Jo, därav att jag skrev att det inte var en relevant jämförelse, 25A var en rest från tidigare ägare och då jag visste att effekttariff var på gång valde jag att inte säkra ned.

20A anser jag vara en rimlig jämförelse givet elbilsladdning och jag tror att väldigt många har den säkringen.

Men, förlorarna är helt klart de som har 16A och laddar elbil.

Samtidigt är det en mer "rättvis" tariff som drabbar eller gynnar olika beteenden. Många okunniga satt med för stora huvudsäkringar och de gynnas nu men de som varit mer aktiva i sina val missgynnas.

Om det är rätt eller fel blir nästan en filosofisk fråga, det jag stör mig på med Ellevios modell är tariffen på helger och sommarhalvår. Jag tycker man kunde anpassa den hårdare till när nätet faktiskt belastas och inte göra den "lättförståelig" och platt.

D
En hel del kommer nog höja, jag har också 25A, med effektavgifterna ska mycket hinnas med på kort tid, för de kunder som har ett par elbilar och hembatteri så kommer det behövas, allt ska ju ske inte bara när man inte har effektavgift men också då elpriset är som lägst. Det ska väl dessutom bli billigare att säkre upp, så varför stanna vid 25..

• Haha
Snikholt
  • Laddar…
S
D djac skrev:
En hel del kommer nog höja, jag har också 25A, med effektavgifterna ska mycket hinnas med på kort tid, för de kunder som har ett par elbilar och hembatteri så kommer det behövas, allt ska ju ske inte bara när man inte har effektavgift men också då elpriset är som lägst. Det ska väl dessutom bli billigare att säkre upp, så varför stanna vid 25..
Helt rätt, dum gör som dum säger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.