328 898 läst ·
4 633 svar
329k läst
4,6k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Som påtalats tidigare - diskutera på om det då. Kom med förslag på hur man sänker sina effekttoppar, och skor sig.P paralun skrev:
Det är ganska snabbt avhandlat, ingen rocket science direkt.
Men avstå från uttalanden som att detta är något gott som kommer alla till gagn på sikt.
I en rosa värld vore det så - men vi har en verklighet där nätägare har monopol och är och av allt att döma även fortsättningsvis kommer att vara överkompenserade.
Så som djac påtalade - med detta regleringssystem får vi som kollektiv en devalverad produkt med samma kostnadsutveckling.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 762 inlägg
Ja, det här är ju elefanten i rummet som inte diskuteras av de som hävdar att detta kommer att sänka effektuttaget i nätet, nämligen hur modellen med betalning efter topplast-timmen ser ut.S steffo_b skrev:
Detta stämmer inte alls med hur vi människor fungerar. Vi är nämligen långt ifrån perfekta. Vi är ganska kass på att dag ut och dag in hålla oss inom ramarna, oavsett vad dessa ramar är. Förr eller senare så får vi en "blackout" och torskar.
Det är bla därför som flyget jobbar så intensivt med checklistor för start/landning osv. De är till för att piloterna alltid skall göra helt rätt och inte missa den där gången på hundra som det är lätt att missa.
Men här har vi alltså ett manuellt system som "straffar" det som sker under en timme i månaden... (Ja, vissa tar medel av tre, men effekten kvarstår ändå, även om den är lite förminskad).
Och om man redan torskat så har man inget igen för att försöka bättra sig resten av månaden. Då är det bara att köra på.
Det vore ungefär som att försöka få folk att hålla hastighetsgränsen på våra vägar genom poliskontroller, men om du fått en fortkörningsbot den månaden, ja, då är det bara att fortsätta bränna på så länge som du inte kör fortare än du redan blivit bötfälld för.
Så om du kört 119 km/h på 90-vägen den 1:e så kan du gott fortsätta med det i 30 dagar till (eller så) eftersom du redan betalat din bot för den månaden. Polisen kommer bara att vinka förbi dig.
Den som föreslog ett sådant system för att öka trafiksäkerheten skulle naturligtvis bli skrattad ur rummet.
Men här tror man att det skall fungera?
Nej, det här är naturligtvis en korkad ansats till att börja med. Vi är helt enkelt inte gjorda för det. Dvs de som inte vill bli nervösa vrak, eller automatisera mera (med grejjor som inte finns på marknaden och kräver expernivå av kunskap för att bygga eller sköta.)
Mitt stalltips är att detta kommer att leda till många, och långa, artiklar om några år där det visar sig att vi inte alls fick den effekt som man önskade, men däremot en massa avarter, konstigheter, och krångligheter. (Samt ökade vinster för elnätsföretagen...)
Jo men det måste ske i en egen tråd. TS har ju efterfrågat något annat än att diskutera giriga elnätsbolag och "elröran" som lett till det här.S Snikholt skrev:Som påtalats tidigare - diskutera på om det då. Kom med förslag på hur man sänker sina effekttoppar, och skor sig.
Det är ganska snabbt avhandlat, ingen rocket science direkt.
Men avstå från uttalanden som att detta är något gott som kommer alla till gagn på sikt.
I en rosa värld vore det så - men vi har en verklighet där nätägare har monopol och är och av allt att döma även fortsättningsvis kommer att vara överkompenserade.
Så som djac påtalade - med detta regleringssystem får vi som kollektiv en devalverad produkt med samma kostnadsutveckling.
Jo det blir nog en hel historiebok om att man släpade in EUs elmarknadsdirektiv angående nätverksamhet och efter några år rasade samman.lars_stefan_axelsson skrev:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...av-elmarknadsdirektivet-nar-det_h903153/html/
Hej steffo_bS steffo_b skrev:Jag har sett inlägg i den här tråden där personer mätt förbrukningen på diskmaskiner och tvättmaskiner. Inte många men i alla fall något enstaka exempel..
Av de inläggen så framgår att åtminsone tvätt och disk inte är något som skall orsaka några höga effekttoppar då de använder elen utspritt under typiskt 2-2,5 timmar.
Både disk och tvätt har en topp när de värmer vatten vilket förvisso sker med relativt hög effekt (2 kW) men under ganska kort tid. (10-15 minuter). Sedan har exempelvis diskmaskinen en effekttopp i slutet när den torkar disken men även den är relativt kort och kommer aldrig att ske samma timme som uppvärmningen av vatten.
Jämför du tvättmaskiner och diskmaskiner av olika fabrikat och modeller eller ens från olika årgångar de senaste 20 åren så är det inte några större skillnader.
Det säger sig också själv. Det är i grunden samma jobb som skall utföras vilket gör att cyklerna ser relativt likartade ut.
Det som hänt de senaste åren är framför allt att tvättmaskiner och diskmaskiner blivit bättre på att uppskatta hur mycket vatten som faktiskt behövs och anpassa detta vilket gör att dom tar in något mindre vatten och därmed blir toppen för att värma vattnet något kortare. Men det är ur hänseendet effektavgift marginella skillnader. Om tvättmaskinen värmer vatten i 12 eller 14 minuter med 2 kW har en ganska marginell påverkan på eventuell effektavgift.
Kollar man på torktumlare så är det i stort sett inget som hänt som jag kan se när man tittar på specar.
Det är fortfarande samma effekt och torktiden är ungefär densamma vilket betyder att ny eller gammal får samma påverkan på effektavgiften.
Kyl och frys har så låg effekt att dom omöjligen kan få någon större inverkan på effektavgifterna.
En inverterstyrd kan förvisso gå längre tid på lägre effekt jämfört med en som har on off reglering. Men över tid så är kylbehovet detsamma oavsett. Och om du har en inverterstyrd frys som ligger och drar drygt 45w jämn effekt hela tiden så blir det ju samma sak som en on off reglerad som drar 100w 30 minuter åt gången. Det är fortfarande inte mer energi än att du kan släcka några LED lampor för att kompensera för det.
Om det som du säger är ett stort problem att folk styr sina apparater efter spotpriset på el och därigenom orsakar toppar samtidigt så bör du ju rimligen argumentera för att dom inte köper nya "smarta" vitvaror som anpassar sin drift efter spotpriset. Det förvärrar ju problemet snarare än hjälper.
Ditt påstående om att våra effekttoppar nu inneburit ökade kostnader för drift av elnäten är fortfarande felaktigt. Effekttopparna har inte blivit högre utan lägre de senaste åren. Dom har bara inte sjunkit så mycket som man skulle önska. Speciellt inte om man är ett vinsdrivande nätföretag som vill maximera sin vinst.
Att högre effekttoppar framöver skulle leda till behov av utbyggnad av nätet må vara sant men där är vi inte ännu och att så skulle bli fallet vet varken du eller jag något om idag eftersom ingen av oss har en pålitlig spågumma till hands.
Jag upprepar: Jag tror att du helt missar poängen i det jag vill förmedla till andra som ibland beskriver att, effektavgifterna kommer att styra deras liv.
Jag har ännu inte effektavgifter (och inte heller elbil) men försöker förmedla att jag inte ser några speciella bekymmer eller en oro för stora kostnader med effektavgifterna. Köper jag elbil då ökar det mitt effektbehov och då tar jag naturligtvis med denna kostnad i min kalkyl gällande elbilens kostnad.
Jag har med de jag beskrivit, försökt förklara att jag gjort kommit ganska långt med att automatiskt hålla ett ganska jämt effektflöde, det som är målet med effektavgiften.
Därmed är jag idag inte speciellt orolig att få effektavgift.
Om det nu, enligt dig, inte är något nytt jag förmedlar utan det ser ut ungefär lika hos de flesta andra.
Då kan jag väl dra den slutsatsen att effektavgifter inte heller kommer att bli ett bekymmer hos andra.
Redigerat:
Så är det ju, de allra flesta kommer inte märka detta och kostnaden blir ungefär densamma. Men det finns såklart fall som kommer missgynnas(och andra som gynnas), kanske kraftigt, jämfört med tidigare. Gissar att det är dessa som skriker mest i sådana här trådar..M Martin Lundmark skrev:Hej steffo_b
Jag upprepar: Jag tror att du helt missar poängen i det jag vill förmedla till andra som ibland beskriver att, effektavgifterna kommer att styra deras liv.
Jag har ännu inte effektavgifter (och inte heller elbil) men försöker förmedla att jag inte ser några speciella bekymmer eller en oro för stora kostnader med effektavgifterna. Köper jag elbil då ökar det mitt effektbehov och då tar jag naturligtvis med denna kostnad i min kalkyl gällande elbilens kostnad.
Jag har med de jag beskrivit, försökt förklara att jag gjort kommit ganska långt med att automatiskt hålla ett ganska jämt effektflöde, det som är målet med effektavgiften.
Därmed är jag idag inte speciellt orolig att få effektavgift.
Om det nu, enligt dig, inte är något nytt jag förmedlar utan det ser ut ungefär lika hos andra,
Då kan jag väl dra den slutsatser att effektavgifter inte heller kommer att bli ett bekymmer hos andra.
Eller de som inte gillar att andra ska råka illa ut, gissar som sagt att vi kommer få se sorgliga artiklar och då är det ju alltid de som redan är utsatta som drabbas. Det är för mig tråkigare än den lilla glädje jag kan känna för att jag själv kom en slant billigare undan.K Kallens skrev:
Ja. Dels anser jag att det är problematiskt att EI säger att det "KAN" sänka kostnaderna men samtidigt säger direktivet att förändringen ska vara intäcktsneutral.lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det här är ju elefanten i rummet som inte diskuteras av de som hävdar att detta kommer att sänka effektuttaget i nätet, nämligen hur modellen med betalning efter topplast-timmen ser ut.
Detta stämmer inte alls med hur vi människor fungerar. Vi är nämligen långt ifrån perfekta. Vi är ganska kass på att dag ut och dag in hålla oss inom ramarna, oavsett vad dessa ramar är. Förr eller senare så får vi en "blackout" och torskar.
Det är bla därför som flyget jobbar så intensivt med checklistor för start/landning osv. De är till för att piloterna alltid skall göra helt rätt och inte missa den där gången på hundra som det är lätt att missa.
Men här har vi alltså ett manuellt system som "straffar" det som sker under en timme i månaden... (Ja, vissa tar medel av tre, men effekten kvarstår ändå, även om den är lite förminskad).
Och om man redan torskat så har man inget igen för att försöka bättra sig resten av månaden. Då är det bara att köra på.
Det vore ungefär som att försöka få folk att hålla hastighetsgränsen på våra vägar genom poliskontroller, men om du fått en fortkörningsbot den månaden, ja, då är det bara att fortsätta bränna på så länge som du inte kör fortare än du redan blivit bötfälld för.
Så om du kört 119 km/h på 90-vägen den 1:e så kan du gott fortsätta med det i 30 dagar till (eller så) eftersom du redan betalat din bot för den månaden. Polisen kommer bara att vinka förbi dig.
Den som föreslog ett sådant system för att öka trafiksäkerheten skulle naturligtvis bli skrattad ur rummet.
Men här tror man att det skall fungera?
Nej, det här är naturligtvis en korkad ansats till att börja med. Vi är helt enkelt inte gjorda för det. Dvs de som inte vill bli nervösa vrak, eller automatisera mera (med grejjor som inte finns på marknaden och kräver expernivå av kunskap för att bygga eller sköta.)
Mitt stalltips är att detta kommer att leda till många, och långa, artiklar om några år där det visar sig att vi inte alls fick den effekt som man önskade, men däremot en massa avarter, konstigheter, och krångligheter. (Samt ökade vinster för elnätsföretagen...)
Dvs det finns ett direktiv att dom ska hålla nätkostnaderna för kunderna oförändrade trots att det då ska finnas potential för nätägaren att spara pengar på det.
Dvs det kommer att öka deras vinst om man tolkar vad EI säger samtidigt som vi som kunder ska få samma kostnader.
Den andra delen är som du säger att om min nätägare inför en modell där jag får en effektavgift som baseras på den högsta toppen under månaden och jag vet att jag någon gång varje månad kommer att vara i en situation där jag måste köra flera förbrukare samtidigt och därmed orsakar en topp så har jag ju inget som helst motiv till att spara effekt resten av månadens 29 dagar heller. Jag får ju ändå betala.
Baserar dom den på de 3 högsta topparna så blir det lite bättre men även där kan man hamna i ett läge där jag helt enkelt lika gärna kan skita i att spara effekt eftersom det vid minst 3 tillfällen blir så att jag måste köra saker samtidigt.
Med det sagt. Tittar jag på min förbrukning så är den relativt jämn timme för timme. Dvs jag har inte några distinkta toppar.
Det går inte att utläsa från siffrorna när vi kört igång tvättmaskinen eller diskmaskinen eller kört torktumlaren. Jag ser att de högsta timförbrukningarna jag har typiskt sett är 5 kWh/h med en bas kring 2-3 men det svajar ganska mycket fram och tillbaka mellan dom.
Dvs jag har redan mina förbrukare relativt väl utspridda mer eller mindre naturligt. Vilket är ganska logiskt för jag kan inte packa diskmaskinen och tvättmaskinen samtidigt då jag bara kan vara på ett ställe åt gången.
Den värsta boven effektmässigt som jag kunnat identifiera är tydligen när jag kokar pasta. Specifikt om jag kokar en lite större mängd så att det ska bli några matlådor med spaghetti och köttfärssås. Det syntes relativt tydligt i förbrukningen i söndags eftermiddag.
så om jag ska vara lydig så ska jag tydligen avstå från att laga mat enligt vad EI säger. Men jag har hört att det är rätt bra att få i sig mat så jag är lite rådvill.
Med andra ord. Om jag råkar koka pasta minst 3 gånger i månaden (vilket inte är helt osannolikt) så har jag inga som helst motiv att låta bli att använda effekt resten av månaden eftersom jag ändå får betala mer för pastakokningen än jag någonsin kommer att få betala för tvätt och disk även om jag kör både tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin samtidigt.
Och vad gäller elbilsladdning så kommer det garanterat inträffa perioder när lågt elpris och låg/ingen effektavgift konvergerar.S steffo_b skrev:Ja. Dels anser jag att det är problematiskt att EI säger att det "KAN" sänka kostnaderna men samtidigt säger direktivet att förändringen ska vara intäcktsneutral.
Dvs det finns ett direktiv att dom ska hålla nätkostnaderna för kunderna oförändrade trots att det då ska finnas potential för nätägaren att spara pengar på det.
Dvs det kommer att öka deras vinst om man tolkar vad EI säger samtidigt som vi som kunder ska få samma kostnader.
Den andra delen är som du säger att om min nätägare inför en modell där jag får en effektavgift som baseras på den högsta toppen under månaden och jag vet att jag någon gång varje månad kommer att vara i en situation där jag måste köra flera förbrukare samtidigt och därmed orsakar en topp så har jag ju inget som helst motiv till att spara effekt resten av månadens 29 dagar heller. Jag får ju ändå betala.
Baserar dom den på de 3 högsta topparna så blir det lite bättre men även där kan man hamna i ett läge där jag helt enkelt lika gärna kan skita i att spara effekt eftersom det vid minst 3 tillfällen blir så att jag måste köra saker samtidigt.
Med det sagt. Tittar jag på min förbrukning så är den relativt jämn timme för timme. Dvs jag har inte några distinkta toppar.
Det går inte att utläsa från siffrorna när vi kört igång tvättmaskinen eller diskmaskinen eller kört torktumlaren. Jag ser att de högsta timförbrukningarna jag har typiskt sett är 5 kWh/h med en bas kring 2-3 men det svajar ganska mycket fram och tillbaka mellan dom.
Dvs jag har redan mina förbrukare relativt väl utspridda mer eller mindre naturligt. Vilket är ganska logiskt för jag kan inte packa diskmaskinen och tvättmaskinen samtidigt då jag bara kan vara på ett ställe åt gången.
Den värsta boven effektmässigt som jag kunnat identifiera är tydligen när jag kokar pasta. Specifikt om jag kokar en lite större mängd så att det ska bli några matlådor med spaghetti och köttfärssås. Det syntes relativt tydligt i förbrukningen i söndags eftermiddag.
så om jag ska vara lydig så ska jag tydligen avstå från att laga mat enligt vad EI säger. Men jag har hört att det är rätt bra att få i sig mat så jag är lite rådvill.
Med andra ord. Om jag råkar koka pasta minst 3 gånger i månaden (vilket inte är helt osannolikt) så har jag inga som helst motiv att låta bli att använda effekt resten av månaden eftersom jag ändå får betala mer för pastakokningen än jag någonsin kommer att få betala för tvätt och disk även om jag kör både tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin samtidigt.
Det kommer framtidens nät att behöva hantera. Vad hjälper det då om vi övriga 99% av tiden fjöser.....
Och nej - kom inte dragandes med att "då får man justera tariffen". Elpriset är volatilt året om.
Elen har aldrig någonsin (vad jag vet) varit billigare på dagen under den tid av året jag har effekttariff. Jag har tariff 7-21 under november till mars.S Snikholt skrev:Och vad gäller elbilsladdning så kommer det garanterat inträffa perioder när lågt elpris och låg/ingen effektavgift konvergerar.
Det kommer framtidens nät att behöva hantera. Vad hjälper det då om vi övriga 99% av tiden fjöser.....
Och nej - kom inte dragandes med att "då får man justera tariffen". Elpriset är volatilt året om.