D
M Martin Lundmark skrev:
Hej djac

Så här skriver Energimarknadsinspektionen; ”Bakgrunden till den nya prismodellen är att vår användning av el ökar och att det blir trångt i elnäten, vilket till exempel kan hindra företag och kommuner att växa. En del av lösningen är att bygga ut elnäten, men det tar tid och är kostsamt, en annan del är att nyttja de befintliga elnäten mer effektivt genom att flytta och sprida ut elanvändningen till tider då efterfrågan är lägre. Detta skulle också innebära en lägre kostnad för elsystemet generellt, vilket kan leda till genomsnittligt lägre elnätstariffer.”
[länk]

Det Energimarknadsinspektionen skriver på sin hemsida; ”Detta skulle också innebära en lägre kostnad för elsystemet generellt, vilket kan leda till genomsnittligt lägre elnätstariffer”. Stämmer det med det du påstår.
Ja men det gör det väl, förutom det som är fel, du ser att de använder "kan" i slutet, det gör hela meningen verkningslös, hade de skrivit "ska" så hade det visat en ambition. Sen förlorar ju EI alltid ändå så i praktiken såklart betydelselöst men kan innebär att de inte ens kommer påpeka det för bolagen.

Sen är det ju fel direkt i början, vi använder mindre el hela tiden men det kanske missade i korrekturen? Vi använder mindre el och idag sjunker topplasterna.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja men inte så stor skillnad ändå, jag läser det som att du tror att effektavgiften ska förändra bolagen i grunden, så att de inte längre vill maximera intäkterna, där tror vi olika. Du tror också på att det kommer att komma en koppling mellan bolagens utgifter och avgifterna, där skiljer vi också oss åt.

Sen kommer jag också få tillfälligt lägre avgifter med detta, eftersom jag har de förutsättningarna redan, men om jag hade anpassat mig och sen ändå fått samma avgift som före åtgärderna, med en kort dipp, då tillhör man förlorarna, som alla andra abonnenter, vinnarna är de som skickar räkningen :)
Men starta en ny tråd så kan vi diskutera elnätsbolag, intäktsramar och effektavgifter i den.

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Med det menar jag att följande är fakta, det är uttalat att denna vare sig ska höja eller sänka kollektivets kostnader, naturligtvis oaktat de ständiga höjningarna, och att den ska justeras längs vägen för att behålla denna balans.
Hej djac

Är det fakta det du skrev?

Vem har uttalat det? Är det du?

Kan du ge oss länk till källa?

D
M Martin Lundmark skrev:
Hej djac

Vem har uttalat det? Är det du?

Så här skriver EI i frågan, fel?

"Effektavgiften innebär inte att elnätsföretagen sammantaget kan ta ut högre avgifter av sina kunder. Den nya prismodellen med en effektavgift är intäktsneutral för elnätsföretaget."

Sen har jag tolkat -neutral, som varken höjning eller sänkning.

Sen är det allmän kunskap att bolagen aviserat höjningar av avgiften ändå.

S
M Martin Lundmark skrev:
Hej djac

Tänkte egentligen släppa den här diskussionen, men...

EI citat:

"Detta skulle också innebära en lägre kostnad för elsystemet generellt, vilket kan leda till genomsnittligt lägre elnätstariffer.”

Det är ett väldigt intetsägande statement, som de borde avstått från att yttra.
Klassiskt "gjuta olja på vågorna" uttalande.

De borde i så fall lägga till ".... givet att vi också ändrar det system nätägarna tillåts ta betalt".

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Men starta en ny tråd så kan vi diskutera elnätsbolag, intäktsramar och effektavgifter i den.
Ah, du förstår inte.

Fairlane
D djac skrev:
Ja men inte så stor skillnad ändå, jag läser det som att du tror att effektavgiften ska förändra bolagen i grunden, så att de inte längre vill maximera intäkterna, där tror vi olika.
Jag vill minnas att du skrev tidigare att elbolagens agerande är kriminellt och att ledningarna borde sättas i fängelse. Jag läser det som att du vill ha dödsstraff på alla som sitter och/eller har suttit i ledningen för elnätsbolag.

Kanske ska vi försöka lösa vad det står istället i varandras inlägg?

D djac skrev:
Så här skriver EI i frågan, fel?

"Effektavgiften innebär inte att elnätsföretagen sammantaget kan ta ut högre avgifter av sina kunder. Den nya prismodellen med en effektavgift är intäktsneutral för elnätsföretaget."

Sen har jag tolkat -neutral, som varken höjning eller sänkning.

Sen är det allmän kunskap att bolagen aviserat höjningar av avgiften ändå.
Hej
Om du lägger till det jag länkade till som kommer direkt från EI då behövs det inte att du lägger till din tolkning

Då kan vi lyssna direkt till det EI säger

Eller menar du att din ”tolkning” är mera korrekt än ett direkt uttalande från EI

Sluta förstöra tråden som gäller TS fråga

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Jag vill minnas att du skrev tidigare att elbolagens agerande är kriminellt och att ledningarna borde sättas i fängelse. Jag läser det som att du vill ha dödsstraff på alla som sitter och/eller har suttit i ledningen för elnätsbolag.

Kanske ska vi försöka lösa vad det står istället i varandras inlägg?
Ah, det tycker jag är grovt, däremot tror jag att det är nödvändigt att göra om systemet.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Om du lägger till det jag länkade till som kommer direkt från EI då behövs det inte att du lägger till din tolkning

Då kan vi lyssna direkt till det EI säger

Eller menar du att din ”tolkning” är mera korrekt än ett direkt uttalande från EI

Sluta förstöra tråden som gäller TS fråga
Hur menar du att intäktsneutral ska tolkas, det är den enda tolkning jag gör?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D djac skrev:
Hur menar du att intäktsneutral ska tolkas, det är den enda tolkning jag gör?
Hej
Om vi i stället för att diskutera hur du vill tolka text, istället läser direkt det som EI skriver och som jag länkat till

Sluta förstöra tråden

• Haha
kashieda
  • Laddar…
S
M Martin Lundmark skrev:
Hej steffo_b

Jag tror att du helt missar poängen i det jag vill förmedla till andra som ibland beskriver att, effektavgifterna kommer att styra deras liv.

Jag har ännu inte effektavgifter (och inte heller elbil). Men mina mätningar ger mig en indikation att det inte torde vara något att oroa mig för. Jag har idag ett ganska jämt effektuttag.

Köper jag elbil då ökar det mitt effektbehov och då tar jag naturligtvis med detta i min kalkyl gällande elbilens kostnad. Effektavgifterna kommer inte att styra mitt liv. Och detta försöker jag förmedla till andra i denna tråd.

På det sättet jag har valt värme och varmvatten i mitt hus tillsamman med valet av övriga elapparater har visat sig lyckat då det gäller elenergiåtgången och rimligen även effektavgifterna.

Rimligen så har det inte så stor betydelse hur upplägget ser ut när jag endag får effektavgiften, detta eftersom jag redan nu har en ganska jämt effektbehov.

Vi har i samhället de senaste åren inte uppmärksammat att det är kostsamt att bygga elnäten för att klara effekttoppar, som bland annat ger spänningsvariationer. Till det kommer det olämpliga om dessa effekttoppar kommer samtidigt genom t.ex. tids styrning efter elpriset som genom en ökad mängd vind och sol varierar i ökande grad.

Vi har idag valt många lösningar gällande t.ex. uppvärmning, varmvattenproduktion, elbilsladdning etc. som inneburit effekttoppar som vi förut inte brydde oss om. Men som nu, har dessa effekttoppar i ökande grad inneburit kostnader, att hantera detta i elnäten.

Man inser bland annat kostnaden att hantera spänningsvariationen när man prövar att dimensionera elnät.

Elnäten måste byggas så att de klarar alla dygnets timmar, åtet runt, och även om det blir väldigt kallt utan att vi får bekymmer med spänningens variation. Detta även om vi nu ändrat elanvändningen.

Tillkomsten av elbilsladdning, med hög effekt när elpriset är lågt, där vi har tagit för givet att elnätet klarar även om vi har andra elapparater som samtidigt tar hög effekt.

När jag har mätt hur mitt elbehov för kyl och frysar, värme, varmvatten, diskmaskin, tvätt matlagning etc. såg ut över förra julhelgen, då syntes det tydligt betydelsen om driveffekten till vitvarorna genom programval och varvtalsstyrning var hälften till en tredjedel (eller mer) genom att t.ex. frysboxen med inverterdrift har lång gångtid på låg effekt i stället för en on/off. Då var bekymret mindre även om två eller tre av dessa elapparater användes samtidigt.

Om jag sedan kan styra ned uppvärmningen till huset just när jag till exempel lagar mat eller annat som ger effekttoppar då får jag ett alltmer jämt effektuttag. Uppvärmningen bör även styras ner vid varmvattenproduktion. Man bör inte ha elelement som plötsligt behöver kopplas in för uppvärmning om man till exempel har luftvärmepump, utan man skall kunna styra ned hela uppvärmningen vid behov när andra effektkrävande apparater körs. Då får man automatiskt en jämnare effektuttag.

Jag har nog inte sett någon som beskrivit skillnaden i det timvisa effektuttaget på de disk- och tvättmaskiner, torktumlare, frysboxar och kylskåp etc. som finns på marknaden och detta vid olika typer av användning (olika program). Har du sett det, så du kan ge länk.

Många har inte lärt sig att köpet av elenergin och köpet av transporten av elenergin till huset är två separata affärer med två separata bolag därför så måste vi hantera dessa kostnader separat.

Alternativet till effektavgiften är risken för framtida ökade elnätskostnader på grund av behovet på ombyggnationer.
Jag har sett inlägg i den här tråden där personer mätt förbrukningen på diskmaskiner och tvättmaskiner. Inte många men i alla fall något enstaka exempel..
Av de inläggen så framgår att åtminsone tvätt och disk inte är något som skall orsaka några höga effekttoppar då de använder elen utspritt under typiskt 2-2,5 timmar.
Både disk och tvätt har en topp när de värmer vatten vilket förvisso sker med relativt hög effekt (2 kW) men under ganska kort tid. (10-15 minuter). Sedan har exempelvis diskmaskinen en effekttopp i slutet när den torkar disken men även den är relativt kort och kommer aldrig att ske samma timme som uppvärmningen av vatten.

Jämför du tvättmaskiner och diskmaskiner av olika fabrikat och modeller eller ens från olika årgångar de senaste 20 åren så är det inte några större skillnader.
Det säger sig också själv. Det är i grunden samma jobb som skall utföras vilket gör att cyklerna ser relativt likartade ut.
Det som hänt de senaste åren är framför allt att tvättmaskiner och diskmaskiner blivit bättre på att uppskatta hur mycket vatten som faktiskt behövs och anpassa detta vilket gör att dom tar in något mindre vatten och därmed blir toppen för att värma vattnet något kortare. Men det är ur hänseendet effektavgift marginella skillnader. Om tvättmaskinen värmer vatten i 12 eller 14 minuter med 2 kW har en ganska marginell påverkan på eventuell effektavgift.
Kollar man på torktumlare så är det i stort sett inget som hänt som jag kan se när man tittar på specar.
Det är fortfarande samma effekt och torktiden är ungefär densamma vilket betyder att ny eller gammal får samma påverkan på effektavgiften.
Kyl och frys har så låg effekt att dom omöjligen kan få någon större inverkan på effektavgifterna.
En inverterstyrd kan förvisso gå längre tid på lägre effekt jämfört med en som har on off reglering. Men över tid så är kylbehovet detsamma oavsett. Och om du har en inverterstyrd frys som ligger och drar drygt 45w jämn effekt hela tiden så blir det ju samma sak som en on off reglerad som drar 100w 30 minuter åt gången. Det är fortfarande inte mer energi än att du kan släcka några LED lampor för att kompensera för det.

Om det som du säger är ett stort problem att folk styr sina apparater efter spotpriset på el och därigenom orsakar toppar samtidigt så bör du ju rimligen argumentera för att dom inte köper nya "smarta" vitvaror som anpassar sin drift efter spotpriset. Det förvärrar ju problemet snarare än hjälper.

Ditt påstående om att våra effekttoppar nu inneburit ökade kostnader för drift av elnäten är fortfarande felaktigt. Effekttopparna har inte blivit högre utan lägre de senaste åren. Dom har bara inte sjunkit så mycket som man skulle önska. Speciellt inte om man är ett vinsdrivande nätföretag som vill maximera sin vinst.

Att högre effekttoppar framöver skulle leda till behov av utbyggnad av nätet må vara sant men där är vi inte ännu och att så skulle bli fallet vet varken du eller jag något om idag eftersom ingen av oss har en pålitlig spågumma till hands.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
S
För övrigt - får väl skit för OT men saksamma.

Urbaniseringsgraden är hög i Sverige. Finns många avfolkningsorter med gott om plats i nätet.
Idiotisk enligt mig att ha effektavgifter där.

At vi förtätas är en av orsakerna till att det blir trångt i näten. Och ännu mera mumma för nätbolagen med fler abonnenter per mil kabel.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ah, du förstår inte.
Jovisst förstår jag och det blir ju rena "trådkraschningen" när TS är ute efter något helt annat och utmaningen med effektavgifter. Jag tror att vi i Sverige kan bli mycket duktiga på att optimalt nyttja ett elnät.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.