D
Fairlane Fairlane skrev:
Det är fullt att tillskriva någon åsikter som de tydligt deklarerat att de inte har.

Var det tydligt nog?
Ja, vi vet aldrig vilka åsikter någon har men om vi inte får svara på det som skrivs vet jag inte hur det ska gå till faktiskt. Som sagt så blir jag inte förnärmad när någon svarar på det jag skriver, även om det implicit betyder att de då påstår att jag menar det jag skrev.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D djac skrev:
Du läste inte, jag skrev att det i vart och vartannat inlägg görs kopplingar till ekonomi och framtida avgifter, oavsett vem det är, men några är väldigt kritiska till när det framförs på ett annorlunda sätt än bolagen vill att det ska positioneras. Dvs de som påpekar att effektavgiften med största sannolikhet helt saknar koppling till avgiftsutvecklingen men möjligtvis kan ha en liten påverkan på bolagens kostnadsutveckling.

Jag kan inte se varför det ska skapa sådan upprördhet, jag blir personligen inte upprörd för att folk tror något annorlunda.
Det kanske är du som inte läst vad du svarade på?
Fairlane kritiserade steffo_b för att han uttryckte att Martin Lundmark var mer intresserad av att försvara nätbolagens övervinster.
Det är det Fairlane skriver är fult.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
tveksamt tveksamt skrev:
Det kanske är du som inte läst vad du svarade på?
Fairlane kritiserade steffo_b för att han uttryckte att Martin Lundmark var mer intresserad av att försvara nätbolagens övervinster.
Det är det Fairlane skriver är fult.
Ok, ja men jag har sett så mycket svepskäl framföras om varför det är så bra med effektavgifter och hur synd det är om nätbolagen som har så dumma kunder, att det är svårt att inte se det som någon som framför skäl för att förminska det enorma problem vi har med dessa bolags övervinster. Men jag är pragmatisk och hänger inte upp mig så mycket.

Rent övergripande så känns diskussionen om avgiftsdesignen lite som att sitta på Titanic och diskutera hur man kunde hänga om gardinerna, samtidigt som man sjunker, man missar liksom det där man brukar kalla elefanten i rummet. Jag tror inte att jag är ensam om den känslan heller, även om några tycker annorlunda.

• Gilla
Snikholt och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Men jag är pragmatisk och hänger inte upp mig så mycket.
Det säger du? Och ändå envisas du med en dåres envishet att fortsätta diskutera övervinster i en tråd som handlar om annat.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men jag sparar fortfarande runt 2000 kr per år på detta....
Inte i längden... Det vågar jag slå vad om. ;)

Men det betyder också att någon annan måste förlora 2000 kr per år... (Ja, eller några andra delar det då.)

Och då skulle vi komma någonvart i diskussionen. Dvs hur mycket man kan spara med vilka åtgärder, och vad att inte göra det skulle kosta.

Men det går ju inte när avgifterna varierar något så oerhört mellan de olika nätleverantörerna. Det blir fort meningslöst att jämföra mellan oss i tråden eftersom vi inte har förutsättningar som liknar varandra ens litegrann. Plural av anekdot är tyvärr inte data...

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
D djac skrev:
Ja, vi vet aldrig vilka åsikter någon har men om vi inte får svara på det som skrivs vet jag inte hur det ska gå till faktiskt.
Klart man kan veta vilka åsikter folk har. Både Martin och jag har mer än en gång skrivit att vi i te försvarar några övervinster och att det är dumt med privata aktörer som EON. Antingen läser ni inte eller så skiter ni vad vi skriver när ni påstår att vi försvarar företagens övervinster.

• Haha
Jansson69
  • Laddar…
S
Fairlane Fairlane skrev:
Riktigt fult gjort av dig. Martin, liksom jag och några till som vill diskutera hur man kan hantera avgiften och som är en poäng med den har varit väldigt tydliga med att vi inte på något sätt försvarar eller gillar företagens övervinster. Trots det så påstår du alltså att Martin försvarar dessa?
Du är inte ensam, djac brukar göra samma sak.

Vi kopplar inte automatiskt företagens övervinster till effektavgiften. Skulle den kopplingen vara given så har det väl inte varit några övervinster innan effektavgiften införts...
Nej. Övervinsterna har existerat sedan tidigare så dom uppstår inte pga effektavgifterna. Det har du rätt i.
Men med tanke på deras agerande historiskt så är det ganska sannolikt att dom kommer att lägga effektavgifterna så att dom "råkar" tjäna på dom.
Det är jag relativt övertygad om.
Att sedan EI eventuellt kommer att protestera är mycket möjligt men EI har hittills inte haft några direkta framgångar i kampen mot nätbolagens övervinster. Dom har inte juridiska muskler nog för att åstadkomma det.

Du och jag har nog inte samma bild av vad som står i Martins inlägg. Jag skulle säga att 90% av hans inlägg handlar om att nätbolagen minsann inte överdebiterar för det är så dyrt att drifta våra elnät. Speciellt som vi har installerat värmepumpar som visserligen sänker vår effektförbrukning men som tyvärr gör så att Velanders formel måste revideras då den blir att ge felaktiga uppskattningar av toppbelastningen. Och tydligen så brinner kraftledningarna upp om inte velanders formel går att använda även om överförd effekt är lägre.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
S
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Inte i längden... Det vågar jag slå vad om. ;)

Men det betyder också att någon annan måste förlora 2000 kr per år... (Ja, eller några andra delar det då.)

Och då skulle vi komma någonvart i diskussionen. Dvs hur mycket man kan spara med vilka åtgärder, och vad att inte göra det skulle kosta.

Men det går ju inte när avgifterna varierar något så oerhört mellan de olika nätleverantörerna. Det blir fort meningslöst att jämföra mellan oss i tråden eftersom vi inte har förutsättningar som liknar varandra ens litegrann. Plural av anekdot är tyvärr inte data...
Det är ju tyvärr ett faktum.
Hur jag eller någon annan ska agera med tanke på en framtida effektavgift är ju helt avhängigt med hur den avgiften utformas och storleken på den.
Jag skulle möjligen med lite planering kunna få ner mina toppar med max 1 kW
Får jag en effektavgift på 1000 kr /kW så blir det väldigt viktigt att hålla ner topparna så mycket man kan då det snabbt blir pengar.
Får jag en avgift på 160 kr/kW så kanske det är intressant att göra något men om jag ändå kommer att trilla över gränsen någon gång under månaden så jag ändå får betala avgiften så kommer det inte att vara värt att bry sig.
Får jag en effektavgift på 16 kr/kw så kommer jag inte att göra ett dugg. Det är helt enkelt inte värt att krångla för 10 kr.

Nu är det ett kraftigt överdriget exempel men med tanke på att effektavgifterna hos de ägare som infört den varierar mellan 16 och 160 kr /kw.
Vissa har halv avgift på nätterna, vissa har ingen avgift på nätterna. Vissa har bara diversifierat den så att avgiften är lägre eller inte gäller under sommarhalvåret.

Det gör att strategin hos varje enskild elkonsument blir olika eftersom du måste ha en annan strategi med en annan utformning och storlek av avgiften.

Dvs trådens ämne går egentligen bara att ge ett bra svar på om det inte är en specifik tråd för varje enskild nätägare eller i vart fall trådar där nätägare med likartad storlek och utformning av avgifterna grupperas ihop.

Summa summarum. Som du skriver så är det då nödvändigt att veta för varje svar som någon ger vad denne har fått för storlek och utformning av avgiften. Annars är det i stort ointressant.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S steffo_b skrev:
Nu är det ju så att du inte heller i någon större omfattning svarar på TS frågeställning utan är mer intresserad av att försvara nätbolagens övervinster. Något som både EI och regeringen noterat men som tydligen gått dig förbi.

Med det sagt.
Jag skulle säga att utbyte av vitvaror och maskiner (som tvättmaskin, torktumlare, torkskåp, diskmaskin etc) har ingen eller marginell betydelse.

Jämför man förbrukning och effektanvändning på en tvättmaskin från idag med en från 2000 så är det i stort sett samma. Båda använder ca 1 kWh för en normaltvätt på 40 grader utspritt över ca 2,5 timmar.
Detsamma gäller diskmaskiner.
En kondenstumlare från idag har inte heller den någon större skilnad i förbrukningen jämfört med en från 2000.
Köper man så kallade "smarta" produkter så klarar dom möjligen av att styra användningen till tider med lågt spotpris på elen men det löser inte problemet med effektavgiften.
För att ta hänsyn till effektavgiften så krävs att dom har koll på när andra förbrukare planerar att köra och kan anpassa sig efter det.
Sådan integration har såvitt jag kan se inga på marknaden förekommande produkter idag.

För att åstadkomma det så krävs någon form av övergripande styrsystem som kan prata med alla vitvaror och maskiner och koordinera användningen av dessa. Annars är alternativet att manuellt sitta oc hplanera användning av tvättmaskin, torktumlare, torkskåp, diskmaskin mm. Något som du kan göra även om din tvättmaskin råkar vara 20 år gammal.

Vad gäller tips som att ladda elbil på dagar när man inte tvättar eller diskar så är det ett "tips" som inte är relevant för relativt många. Mig inräknat.
Med två småbarn så måste både diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare och torkskåp gå i stort sett dagligen pga att barnen behöver kunna få mat och behöver ha kläder att ha på sig.

Alternativkostnaden är att köpa dubbelt så mycket kläder till barnen. Kläder som dom ändå växer ur inom en månad innan dom slitits ut. Den kostanden är högre än vad en eventuell effektavgift kan tänkas bli.
Man kan såklart tänka sig att man låter barnen ligga kvar i sin nedspydda tröja eller med bajs och kissfläckar på kläderna efter att blöjan läckt men det känns inte som god omsorg om barnen.

Dessutom måste tvätten som tvättats läggas över i torktumlare eller hängas upp för att torka. Något som ingen vitvara klarar oavsett hur "smart" den sägs vara. Och om diskamaskinen måste köras mer än en gång om dagen så måste minst en av de gångerna vara under vaken tid för att urplockning skall kunna ske

Vi är med andra ord hänvisade till att köra mycket av dessa saker under tider när vi är vakna vilket innebär att det kommer att bli föremål för effektavgift när denna införs.
Det finns med andra ord väldigt små möjligheter att styra användningen av el på något sätt som i en meningsfull omfattning påverkar effektavgiften för oss.

Så ser verkligheten ut för ganska många av Sveriges hushåll.

Och installation och konfigurering av ett överordnat styrsystem ligger väl utanför kompetensområdet för den absoluta majoriteten av alla elanvändare i Sverige och det kan dessutom bara lösa vissa av problemställningarna. Det löser fortfarande inte problemet med att disk och tvätt kanske måste plockas ur maskinen och plockas undan, hängas eller torkas.

Effektavgiften är därför för väldigt många enbart av ondo och något som man har små möjligheter att påverka. Det är snarast ett symtom på att man försöker bygga om elsystemet och elförsörjningen efter en önskemodell snarare än efter vad behovet av de tjänsterna är i samhället. Något som är ett problem sett till att elförsörjning är samhällskritiskt i dagens samhälle.
Hej steffo_b

Jag tror att du helt missar poängen i det jag vill förmedla till andra som ibland beskriver att, effektavgifterna kommer att styra deras liv.

Jag har ännu inte effektavgifter (och inte heller elbil). Men mina mätningar ger mig en indikation att det inte torde vara något att oroa mig för. Jag har idag ett ganska jämt effektuttag.

Köper jag elbil då ökar det mitt effektbehov och då tar jag naturligtvis med detta i min kalkyl gällande elbilens kostnad. Effektavgifterna kommer inte att styra mitt liv. Och detta försöker jag förmedla till andra i denna tråd.

På det sättet jag har valt värme och varmvatten i mitt hus tillsamman med valet av övriga elapparater har visat sig lyckat då det gäller elenergiåtgången och rimligen även effektavgifterna.

Rimligen så har det inte så stor betydelse hur upplägget ser ut när jag endag får effektavgiften, detta eftersom jag redan nu har en ganska jämt effektbehov.

Vi har i samhället de senaste åren inte uppmärksammat att det är kostsamt att bygga elnäten för att klara effekttoppar, som bland annat ger spänningsvariationer. Till det kommer det olämpliga om dessa effekttoppar kommer samtidigt genom t.ex. tids styrning efter elpriset som genom en ökad mängd vind och sol varierar i ökande grad.

Vi har idag valt många lösningar gällande t.ex. uppvärmning, varmvattenproduktion, elbilsladdning etc. som inneburit effekttoppar som vi förut inte brydde oss om. Men som nu, har dessa effekttoppar i ökande grad inneburit kostnader, att hantera detta i elnäten.

Man inser bland annat kostnaden att hantera spänningsvariationen när man prövar att dimensionera elnät.

Elnäten måste byggas så att de klarar alla dygnets timmar, åtet runt, och även om det blir väldigt kallt utan att vi får bekymmer med spänningens variation. Detta även om vi nu ändrat elanvändningen.

Tillkomsten av elbilsladdning, med hög effekt när elpriset är lågt, där vi har tagit för givet att elnätet klarar även om vi har andra elapparater som samtidigt tar hög effekt.

När jag har mätt hur mitt elbehov för kyl och frysar, värme, varmvatten, diskmaskin, tvätt matlagning etc. såg ut över förra julhelgen, då syntes det tydligt betydelsen om driveffekten till vitvarorna genom programval och varvtalsstyrning var hälften till en tredjedel (eller mer) genom att t.ex. frysboxen med inverterdrift har lång gångtid på låg effekt i stället för en on/off. Då var bekymret mindre även om två eller tre av dessa elapparater användes samtidigt.

Om jag sedan kan styra ned uppvärmningen till huset just när jag till exempel lagar mat eller annat som ger effekttoppar då får jag ett alltmer jämt effektuttag. Uppvärmningen bör även styras ner vid varmvattenproduktion. Man bör inte ha elelement som plötsligt behöver kopplas in för uppvärmning om man till exempel har luftvärmepump, utan man skall kunna styra ned hela uppvärmningen vid behov när andra effektkrävande apparater körs. Då får man automatiskt en jämnare effektuttag.

Jag har nog inte sett någon som beskrivit skillnaden i det timvisa effektuttaget på de disk- och tvättmaskiner, torktumlare, frysboxar och kylskåp etc. som finns på marknaden och detta vid olika typer av användning (olika program). Har du sett det, så du kan ge länk.

Många har inte lärt sig att köpet av elenergin och köpet av transporten av elenergin till huset är två separata affärer med två separata bolag därför så måste vi hantera dessa kostnader separat.

Alternativet till effektavgiften är risken för framtida ökade elnätskostnader på grund av behovet på ombyggnationer.

Redigerat:
D
Fairlane Fairlane skrev:
Klart man kan veta vilka åsikter folk har. Både Martin och jag har mer än en gång skrivit att vi i te försvarar några övervinster och att det är dumt med privata aktörer som EON. Antingen läser ni inte eller så skiter ni vad vi skriver när ni påstår att vi försvarar företagens övervinster.
Men du måste hålla med om, hoppas jag, att hela effektavgiftsdiskussionen bäst liknas vid att jaga sin egen svans.

Med det menar jag att följande är fakta, det är uttalat att denna vare sig ska höja eller sänka kollektivets kostnader, naturligtvis oaktat de ständiga höjningarna, och att den ska justeras längs vägen för att behålla denna balans. Håller du med?

Detta innebär ju att om kollektivet efter införandet anpassar sig mer och mer, så kommer avgiftskonstruktionen uppdateras efter hand, till sist förbrukar alla teoretiskt enligt dikterat schema och då är vi avgiftsmässigt tillbaks där vi började plus alla höjningar. Eller hur?

Så, även i en idealisk värld så kommer vi alla vara förlorare, även om någon kommer uppleva någon tillfällig seger och andra ett straff, så kommer övningen aldrig gynna oss som kollektiv, tvärtom så kommer vi få betala oavsett men då har vi fått en sämre om mindre prisvärd produkt, så vi får betala mer samtidigt som produkten är devalverad, dvs mer för mindre.

Med det menar jag att det finns inget sätt att "hantera" avgiften, om man med detta menar att man då ska bli någon slags vinnare.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Ursäkta att jag bryter mig in😅
Kraftringen släpper just nu en ny app där man kan se sin effektavgift. Samt man ska kunna koppa appen till en direkt mätare.
Inget revolutionerande men... Diagram av effektvärden för december 2025, visar toppar på tre datum och deras genomsnitt, samt elförbrukningsfördelning mellan "Alltid på" och "Beteende".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
paralun och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
D djac skrev:
Men du måste hålla med om, hoppas jag, att hela effektavgiftsdiskussionen bäst liknas vid att jaga sin egen svans.
Inte nödvändigtvis nej.
D djac skrev:
Med det menar jag att följande är fakta, det är uttalat att denna vare sig ska höja eller sänka kollektivets kostnader, naturligtvis oaktat de ständiga höjningarna, och att den ska justeras längs vägen för att behålla denna balans. Håller du med?
Delvis, men inte helt. Det är tydligt att effektavgifter inte får användas för att öka intäkterna, sänka är väl möjligt (om än kanske inte troligt). Jag håller med om att den ska justeras längs vägen.
D djac skrev:
Detta innebär ju att om kollektivet efter införandet anpassar sig mer och mer, så kommer avgiftskonstruktionen uppdateras efter hand, till sist förbrukar alla teoretiskt enligt dikterat schema och då är vi avgiftsmässigt tillbaks där vi började plus alla höjningar. Eller hur?
Nej återigen inte nödvändigtvis.
Säg att man genom ett ändrat mönster slipper bygga ut/om en del som annars garanterat hade fått byggas om, Ja då stämmer det inte.
D djac skrev:
Så, även i en idealisk värld så kommer vi alla vara förlorare, även om någon kommer uppleva någon tillfällig seger och andra ett straff, så kommer övningen aldrig gynna oss som kollektiv, tvärtom så kommer vi få betala oavsett men då har vi fått en sämre om mindre prisvärd produkt, så vi får betala mer samtidigt som produkten är devalverad, dvs mer för mindre.
Jo, som kollektiv är det såklart bra om inte saker byggs om eller bygga ut om det inte behövs.

Det är inte samma sak som att all ombyggnad/utbyggnad ska stoppas.
D djac skrev:
Med det menar jag att det finns inget sätt att "hantera" avgiften, om man med detta menar att man då ska bli någon slags vinnare.
Jag ser mig som en vinnare om min kostnad blir lägre

A Alexn72 skrev:
Ursäkta att jag bryter mig in😅
Kraftringen släpper just nu en ny app där man kan se sin effektavgift. Samt man ska kunna koppa appen till en direkt mätare.
Inget revolutionerande men...[bild]
Jo men det är en mycket bra utveckling och man ska ju även få fram en realtidsläsare till elmätaren samt smart laddning av en elbil.

"Inom kort kommer vi lansera styrning av elbilsladdning via laddbox och elbil. Ett stort urval av laddboxar och elbilar kommer att kunna styras för att med automatik hitta en bra kombination mellan komfort och kostnad."

"Under Q1-2026 kommer vi lansera en funktion som gör det möjligt att se energiförbrukningen i nära realtid. Vi kommer att ha en eller flera samarbetspartners som kommer att sälja och leverera så kallade elmätardonglar där såväl leverantören som deras produkt uppfyller våra krav på kompabilitet. Med denna funktion blir det lättare att förstå vad som förbrukar energi och effekt i ditt hem."

https://www.kraftringen.se/privat/kraftringens-app/

D djac skrev:

Hej djac

Så här skriver Energimarknadsinspektionen; ”Bakgrunden till den nya prismodellen är att vår användning av el ökar och att det blir trångt i elnäten, vilket till exempel kan hindra företag och kommuner att växa. En del av lösningen är att bygga ut elnäten, men det tar tid och är kostsamt, en annan del är att nyttja de befintliga elnäten mer effektivt genom att flytta och sprida ut elanvändningen till tider då efterfrågan är lägre. Detta skulle också innebära en lägre kostnad för elsystemet generellt, vilket kan leda till genomsnittligt lägre elnätstariffer.”
https://ei.se/om-oss/nyheter/2024/2...ift---vad-innebar-det-for-dig-som-elanvandare

Det Energimarknadsinspektionen skriver på sin hemsida; ”Detta skulle också innebära en lägre kostnad för elsystemet generellt, vilket kan leda till genomsnittligt lägre elnätstariffer”. Stämmer det med det du påstår.

• Haha
kashieda
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Inte nödvändigtvis nej.

Delvis, men inte helt. Det är tydligt att effektavgifter inte får användas för att öka intäkterna, sänka är väl möjligt (om än kanske inte troligt). Jag håller med om att den ska justeras längs vägen.

Nej återigen inte nödvändigtvis.
Säg att man genom ett ändrat mönster slipper bygga ut/om en del som annars garanterat hade fått byggas om, Ja då stämmer det inte.

Jo, som kollektiv är det såklart bra om inte saker byggs om eller bygga ut om det inte behövs.

Det är inte samma sak som att all ombyggnad/utbyggnad ska stoppas.

Jag ser mig som en vinnare om min kostnad blir lägre
Ja men inte så stor skillnad ändå, jag läser det som att du tror att effektavgiften ska förändra bolagen i grunden, så att de inte längre vill maximera intäkterna, där tror vi olika. Du tror också på att det kommer att komma en koppling mellan bolagens utgifter och avgifterna, där skiljer vi också oss åt.

Sen kommer jag också få tillfälligt lägre avgifter med detta, eftersom jag har de förutsättningarna redan, men om jag hade anpassat mig och sen ändå fått samma avgift som före åtgärderna, med en kort dipp, då tillhör man förlorarna, som alla andra abonnenter, vinnarna är de som skickar räkningen :)

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.