327 444 läst ·
4 576 svar
327k läst
4,6k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Såg att Ellevio erbjuder en HAN-portsläsare till elmätaren från sin partner Saveeye vilket nog skulle vara mycket bra för många kunder så lär man sig snabbt vad olika förbrukare drar.B Boende45 skrev:Nej, tråden har bytt spår efter att ”nördarna” till stor del tagit över.
Det finns relativt enkla sätt att minimera kostnaden för effektavgiften.
Steg 1 är strukturera upp och schemalägga all återkommande elanvändning av betydelse.
Tvättmaskin och diskmaskin ska startas på timmar med ingen eller reducerad effektavgift och på tidpunkter så att maskincykeln får en närmast exakt lika stor elanvändning per timme. T ex ska vår diskmaskin startas 22:35 och tvättmaskinen 22:45, växelvis varannan dag eller var tredje dag. Maskinerna ska också alltid användas samma timmar och planeras in med hänsyn till annan användning som elbilsladdning (som sker 22.30-02:30 dagar då ingen av tvätt eller disk används.
eluppvärmning av badrumsgolv (2h, kl 04-06?) med utbytt termostat som har timer, då morgonen oftast är den enda tidpunkt man går barfota i badrummet. Varmvattenberedaren får då köras med kontaktor eller Shelley mellan kl 03-04.
Elkrävande matlagning startas 17:30, 18:30 eller 19:30 såvida tillagningen inte är så kort att det räcker med totalt 30 minuter, då blir starttid istället xx:45.
Allt ovanstående blir ganska enkelt med små investeringar och planlagd automatisering. Eftersom uppvärmningen och därmed utomhustemperaturen påverkar en hel del på vintern kan en del manuella beslut behöva tas. Milt väder några dagar i januari kan föranleda brödbak eller liknande eftersom man redan tidigare i månaden har uppnått en hög effekt. Och tvärtom en köldknäpp i slutet av månaden kanske ger en mindre avancerad måltid eller uppskjuten tvättid i den egna ”tvättstugan”.
Ovanstående är exempel på automatisering med Ellevio, som har en mycket sträng taxekonstruktion, andra elnätsbolag kräver andra tider och strukturer.
Att investera i ett batterilager för att sänka kostnaden för eleffekt är för de allra flesta ännu inte lönsamt.
https://www.ellevio.se/lev-energismart/realtidsmatning/
Ja, förutom att ändra sina vanor så är de flesta råden rätt dåliga, att byta apparater i förtid kostar mer än det smakar, både för plånbok och klimat och i de flesta fallen kommer man från något närliggande så skillnaderna blir ändå små.S steffo_b skrev:Nu är det ju så att du inte heller i någon större omfattning svarar på TS frågeställning utan är mer intresserad av att försvara nätbolagens övervinster. Något som både EI och regeringen noterat men som tydligen gått dig förbi.
Med det sagt.
Jag skulle säga att utbyte av vitvaror och maskiner (som tvättmaskin, torktumlare, torkskåp, diskmaskin etc) har ingen eller marginell betydelse.
Jämför man förbrukning och effektanvändning på en tvättmaskin från idag med en från 2000 så är det i stort sett samma. Båda använder ca 1 kWh för en normaltvätt på 40 grader utspritt över ca 2,5 timmar.
Detsamma gäller diskmaskiner.
En kondenstumlare från idag har inte heller den någon större skilnad i förbrukningen jämfört med en från 2000.
Köper man så kallade "smarta" produkter så klarar dom möjligen av att styra användningen till tider med lågt spotpris på elen men det löser inte problemet med effektavgiften.
För att ta hänsyn till effektavgiften så krävs att dom har koll på när andra förbrukare planerar att köra och kan anpassa sig efter det.
Sådan integration har såvitt jag kan se inga på marknaden förekommande produkter idag.
För att åstadkomma det så krävs någon form av övergripande styrsystem som kan prata med alla vitvaror och maskiner och koordinera användningen av dessa. Annars är alternativet att manuellt sitta oc hplanera användning av tvättmaskin, torktumlare, torkskåp, diskmaskin mm. Något som du kan göra även om din tvättmaskin råkar vara 20 år gammal.
Vad gäller tips som att ladda elbil på dagar när man inte tvättar eller diskar så är det ett "tips" som inte är relevant för relativt många. Mig inräknat.
Med två småbarn så måste både diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare och torkskåp gå i stort sett dagligen pga att barnen behöver kunna få mat och behöver ha kläder att ha på sig.
Alternativkostnaden är att köpa dubbelt så mycket kläder till barnen. Kläder som dom ändå växer ur inom en månad innan dom slitits ut. Den kostanden är högre än vad en eventuell effektavgift kan tänkas bli.
Man kan såklart tänka sig att man låter barnen ligga kvar i sin nedspydda tröja eller med bajs och kissfläckar på kläderna efter att blöjan läckt men det känns inte som god omsorg om barnen.
Dessutom måste tvätten som tvättats läggas över i torktumlare eller hängas upp för att torka. Något som ingen vitvara klarar oavsett hur "smart" den sägs vara. Och om diskamaskinen måste köras mer än en gång om dagen så måste minst en av de gångerna vara under vaken tid för att urplockning skall kunna ske
Vi är med andra ord hänvisade till att köra mycket av dessa saker under tider när vi är vakna vilket innebär att det kommer att bli föremål för effektavgift när denna införs.
Det finns med andra ord väldigt små möjligheter att styra användningen av el på något sätt som i en meningsfull omfattning påverkar effektavgiften för oss.
Så ser verkligheten ut för ganska många av Sveriges hushåll.
Och installation och konfigurering av ett överordnat styrsystem ligger väl utanför kompetensområdet för den absoluta majoriteten av alla elanvändare i Sverige och det kan dessutom bara lösa vissa av problemställningarna. Det löser fortfarande inte problemet med att disk och tvätt kanske måste plockas ur maskinen och plockas undan, hängas eller torkas.
Effektavgiften är därför för väldigt många enbart av ondo och något som man har små möjligheter att påverka. Det är snarast ett symtom på att man försöker bygga om elsystemet och elförsörjningen efter en önskemodell snarare än efter vad behovet av de tjänsterna är i samhället. Något som är ett problem sett till att elförsörjning är samhällskritiskt i dagens samhälle.
De slår också lite fel på det sättet att de som har en ekonomi som är känslig för såna här förändringar nog ofta råkar vara samma hushåll som inte strököper en bergvärmepump och gjuter tung platta med golvvärme i förbifarten.
Att däremot undvika att köra allt på en gång under den tid man har denna taxa är ju ett tips, för en del innebär det inte så mycket påverkan, för andra kan det vara svårt att undvika, det blir så att säga ett litet straff, smäll på fingrarna, för de som inte lever efter reglerna.
Ja, jag tror mätning kan hjälpa många att få en förståelse för sin förbrukning, det finns många andra leverantörer, om man inte vill göra mer affärer med Ellevio.P paralun skrev:
Jovisst finns det andra lösningar i HAN-portsdjungeln och Ellevio ger då 100kr i rabatt på läsaren från Saveeye som nog skulle passa många "icke-nördar". 😉D djac skrev:
Ser helt ok ut när man kolla Saveeyes sida
https://saveeye.se/ellevio/
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 759 inlägg
Preach!S steffo_b skrev:
Ja, när vi flyttade till hus så hade vi en tvättmaskin över. Och istället för att sälja den och eftersom det fanns plats i tvättstugan så ställde jag upp den bredvid den existerande.S steffo_b skrev:Med två småbarn så måste både diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare och torkskåp gå i stort sett dagligen pga att barnen behöver kunna få mat och behöver ha kläder att ha på sig.
Alternativkostnaden är att köpa dubbelt så mycket kläder till barnen. Kläder som dom ändå växer ur inom en månad innan dom slitits ut. Den kostanden är högre än vad en eventuell effektavgift kan tänkas bli.
Man kan såklart tänka sig att man låter barnen ligga kvar i sin nedspydda tröja eller med bajs och kissfläckar på kläderna efter att blöjan läckt men det känns inte som god omsorg om barnen.
Sicken skillnad! Med två maskiner så tvättar man faktiskt dubbelt så fort eftersom iläggning/upphängning är den lilla tiden; det mesta går åt till väntan. Och eftersom den väntan är så lång så hinner man inte med så många maskiner i serie på en kväll (eller en dag för den delen.)
Det sparade så mycket tid när barnen var små att det är svårt att underskatta. Särskilt som vi hade plats att hänga fyra tvättar.
Alla som bott i lägenhet med tvättstuga vet ju det här.
Så jag tipsar alla småbarnsföräldrar om det. Det är helt klart värt det om det finns möjlighet.
MEN nu kom ju effektavgift för att straffa detta beteende, så nu måste man lägga med en brasklapp för de som inte hinner att få ihop det om de inte kan köras samtidigt med middagslagningen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 960 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 960 inlägg
Riktigt fult gjort av dig. Martin, liksom jag och några till som vill diskutera hur man kan hantera avgiften och som är en poäng med den har varit väldigt tydliga med att vi inte på något sätt försvarar eller gillar företagens övervinster. Trots det så påstår du alltså att Martin försvarar dessa?S steffo_b skrev:
Du är inte ensam, djac brukar göra samma sak.
Vi kopplar inte automatiskt företagens övervinster till effektavgiften. Skulle den kopplingen vara given så har det väl inte varit några övervinster innan effektavgiften införts...
Haha, det är alltså fult när någon som är kritisk nämner kopplingen till ekonomi och framtida avgiftsutveckling men fint om någon som är elnätsbolagsfanboy gör samma sak. Skillnaden är alltså att de med ena åsikten är fula men de elnätslojala är fina?Fairlane skrev:
Riktigt fult gjort av dig. Martin, liksom jag och några till som vill diskutera hur man kan hantera avgiften och som är en poäng med den har varit väldigt tydliga med att vi inte på något sätt försvarar eller gillar företagens övervinster. Trots det så påstår du alltså att Martin försvarar dessa?
Du är inte ensam, djac brukar göra samma sak.
Vi kopplar inte automatiskt företagens övervinster till effektavgiften. Skulle den kopplingen vara given så har det väl inte varit några övervinster innan effektavgiften införts...
Vi som är kritiska till elnätsmarknaden tycker kanske tvärtom, hur gör vi nu?
Det är fult att tillskriva någon åsikter denne inte har, och dessutom varit tydlig med att den inte har, var det svårt att förstå?D djac skrev:Haha, det är alltså fult när någon som är kritisk nämner kopplingen till ekonomi och framtida avgiftsutveckling men fint om någon som är elnätsbolagsfanboy gör samma sak. Skillnaden är alltså att de med ena åsikten är fula men de elnätslojala är fina?
Vem har försvarat nätbolagens övervinster? Länka till relevant inlägg tack!
Fundera som sagt var du går bort dig och luras av dina egna sk "rök och speglar". Det skulle nog göra dig riktigt gott att koppa av lite från din kamp "med samhällets fulla kraft" mot helt oväsentliga spöken i sammanhanget som effektavgift. För oss som tillhör 1% skiktet är det inte mycket att hänga upp sig på men jag håller med dig i ett större perspektiv på elmarknaden och utfallet av den.D djac skrev:Haha, det är alltså fult när någon som är kritisk nämner kopplingen till ekonomi och framtida avgiftsutveckling men fint om någon som är elnätsbolagsfanboy gör samma sak. Skillnaden är alltså att de med ena åsikten är fula men de elnätslojala är fina?
Jag tror de flesta är helt med på både din och gelikarnas ståndpunkter och vad tex Martin med stor envishet representerar.
Du läste inte, jag skrev att det i vart och vartannat inlägg görs kopplingar till ekonomi och framtida avgifter, oavsett vem det är, men några är väldigt kritiska till när det framförs på ett annorlunda sätt än bolagen vill att det ska positioneras. Dvs de som påpekar att effektavgiften med största sannolikhet helt saknar koppling till avgiftsutvecklingen men möjligtvis kan ha en liten påverkan på bolagens kostnadsutveckling.tveksamt skrev:
Jag kan inte se varför det ska skapa sådan upprördhet, jag blir personligen inte upprörd för att folk tror något annorlunda.
Men exakt.D djac skrev:Du läste inte, jag skrev att det i vart och vartannat inlägg görs kopplingar till ekonomi och framtida avgifter, oavsett vem det är, men några är väldigt kritiska till när det framförs på ett annorlunda sätt än bolagen vill att det ska positioneras. Dvs de som påpekar att effektavgiften med största sannolikhet helt saknar koppling till avgiftsutvecklingen men möjligtvis kan ha en liten påverkan på bolagens kostnadsutveckling.
Jag kan inte se varför det ska skapa sådan upprördhet, jag blir personligen inte upprörd för att folk tror något annorlunda.
Lite därför som i alla fall jag går igång på de högtravande tongångarna från Martin om vilken påverkan effektavgifterna ska få på kollektivets nätkostnader. Och att vi alla måste bidra m.m.
Hade han (med flera) hållt sig vid att bara propagera för metoder att hålla den egna avgiften så låg som möjligt så hade han inte fått så mycket mothugg.
Jag kan bara hålla med.S Snikholt skrev:Bra tips, men det låter också som en hel trave parametrar som begränsar vardagen. Något jag personligen kommer strunta i med den taxa Vattenfall verkar anamma.
Jag får lägre nätavgift relativt idag, utan att ändra ett smack - förutsatt att eventuell bil inte laddas på höglast-tid.
Och blir det någon peak här och där så är inte det hela världen - känns ovärt att bli el-Hitler för några hundralappar.
Men för en del är det en principsak att inte bli uppskörtad av elnätsbolaget.
Vi får inte heller glömma att det även finns familjer med mycket små marginaler som bor i eget hus.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 960 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 960 inlägg
Det är fullt att tillskriva någon åsikter som de tydligt deklarerat att de inte har.D djac skrev:Haha, det är alltså fult när någon som är kritisk nämner kopplingen till ekonomi och framtida avgiftsutveckling men fint om någon som är elnätsbolagsfanboy gör samma sak. Skillnaden är alltså att de med ena åsikten är fula men de elnätslojala är fina?
Var det tydligt nog?