328 022 läst ·
4 607 svar
328k läst
4,6k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Jo men jag tror inte det är så enkelt att ändra när man ska följa EUs elmarknadsförordning och hur en intäktsram ska beräknas, men EI har ju gott om tid nu och kanske sätter sig ned med europeiska kollegor?M Martin Lundmark skrev:
Första utgåvan om intäktsramar kom 2018. (plus en liten revidering SFS 2023:248)
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ing-20181520-om-intaktsram-for_sfs-2018-1520/
HejD djac skrev:Ja, för individen kan man nog spara lite framöver på att vara lydsam mot elnätsbolagen men det är ju till samhällets förlust, i den större bilden är det viktigare att vi försöker matcha produktion och konsumtion, så vill man göra en tjänst på riktigt så kör man efter den riktiga styrsignalen, elpriset.
Effektavgiften handlar om elnätet och dess kostnader
Effektavgiften handlar inte om elenergin vi köper
Du har fortfarande inte förstått att alternativet är onödigt ökande elnätskostnader på sikt som vi elanvändare skall betala åren framöver
Kostnadsökningar för elnäten utöver vinsterna till de elbolag som är aktiebolag som vi inte kan förhandla bort
Redigerat:
Jag har förstått att du anser att det förhåller sig så men jag anser inte att det förhåller sig så.M Martin Lundmark skrev:
Oaktat detta så ser jag framtiden som oundviklig och elnäten måste fortsatt spela rollen att transportera producerad el från produktionsstället till där förbrukning sker, på det sätt som krävs för att matcha de två, om detta betyder att näten måste utvecklas så gör vi bara det, inget att prata om eller vänta med.
Vattenfall är flitiga på att använda koncernbidrag för att flytta medel.S steffo_b skrev:
HejD djac skrev:Jag har förstått att du anser att det förhåller sig så men jag anser inte att det förhåller sig så.
Oaktat detta så ser jag framtiden som oundviklig och elnäten måste fortsatt spela rollen att transportera producerad el från produktionsstället till där förbrukning sker, på det sätt som krävs för att matcha de två, om detta betyder att näten måste utvecklas så gör vi bara det, inget att prata om eller vänta med.
Om du inte förstår hur du kan hålla nere dina elnätskostnader åren framöver så kan jag rimligen inget göra åt det
Det är ditt eget val
Tråden läses dock av fler som kan ha intresse för svaren på TS frågor, hindra inte dessa
Jo men det gör jag och jag kommer med all sannolikhet få lägre avgifter när jag får nya taxan men vi får det inte, vi kommer få högre eftersom avgifterna alltid kommer höjas för kollektivet.M Martin Lundmark skrev:
Martin verkar tro att det som sker är
3B. Elnätskostnaden stiger, men inte lika fort som bolagens vinster.
- Kunderna anpassar sin förbrukning
- Elnätsbolagen för lägre/"inte lika fort ökande" kostnader
- Elnätskostnaden sjunker för kunderna.
3B. Elnätskostnaden stiger, men inte lika fort som bolagens vinster.
Det som däremot är riktigt är att de som anpassar sin förbrukning får en lägre avgift, relativt de som inte gör det.kashieda skrev:
Och där kom den, EON höjer vinsten lite till: https://www.sverigesradio.se/artikel/eons-besked-hojer-elnatsavgifterna
Här är en förenklad beskrivning.
Vilka tycker att det är rimligt att gamla avskrivna nät fått värderas upp, räck upp en hand.
Borde inte denna överkompensation då räcka till att bygga nät som kunderna vill ha?
För de avgifter vi betalat och betalar.
Var tar pengarna annars vägen?
Go figure….
En sak är säker. Effektavgifter leder varken till relativt billigare eller dyrare nätkostnader för kollektivet.
https://www.tn.se/hallbarhet/45787/forskaren-om-elnatskaoset-darfor-skjuter-avgifterna-i-hojden/
Effektavgiften gör väl i princip att vi hjälper dom att hålla nere sina kostnader, men de behåller mellanskillnaden.
Vilka tycker att det är rimligt att gamla avskrivna nät fått värderas upp, räck upp en hand.
Borde inte denna överkompensation då räcka till att bygga nät som kunderna vill ha?
Go figure….
En sak är säker. Effektavgifter leder varken till relativt billigare eller dyrare nätkostnader för kollektivet.
https://www.tn.se/hallbarhet/45787/forskaren-om-elnatskaoset-darfor-skjuter-avgifterna-i-hojden/
Effektavgiften gör väl i princip att vi hjälper dom att hålla nere sina kostnader, men de behåller mellanskillnaden.
Mycket pricksäkertS Snikholt skrev:Här är en förenklad beskrivning.
Go figure….
[länk]
"– Det är regleringen som det har varit fel på – inte bolagens agerande. Sen kan man naturligtvis hävda att man tycker att bolagen skulle vara nöjda med en viss vinstnivå men ägarna vill ju ha hög avkastning."
Ja precis man kan inte vara arg för att hunden lyfter på benet, att bolag går över lik för att maximera avkastningen för aktieägare och sina bonusar är helt enligt regelboken.P paralun skrev: