326 483 läst ·
4 546 svar
326k läst
4,5k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Jag kikade bara i den länkade rapporten några inlägg upp, där angavs ca. 2,6 miljarder vinst och knappt 18 i omsättning för distributionsdelen. Men du har rätt i att man måste vara noga med vilken siffra som avses. Men i sammanhanget är det väl egentligen inte intressant, vi kommer ändå aldrig komma fram till om det är "för mycket" eller inte.
Nej. Dom har ju räntekostnader som räknas med i finansnettot. En stor del av räntorna är på lån inom koncernen. Så en stor del av pengarna som dom inte skickar upp som vinst går istället som räntebetalningar till ägarna. Men majoriteten av pengarna går till ägarna på ett eller annat sätt.pacman42 skrev:
Japp, jag har detsamma, bra apparater!M Martin Lundmark skrev:
Men nu talade jag om våra elnätskostnader, de kan bara påverkas pappersvägen. Jag tror dock att EI ska försäkra sig om rejält understöd innan man ger sig in i denna "sista striden", naturligvis behöver man sätta upp en helt ny juridisk avdelning, förmodligen bemannad med avhoppade elnätsbolagsjurister och de måste i sin tur vara uppbackade av hela riksdagen, utan detta kommer det vara helt kört. Vi måste använda samhällets fulla kraft mot denna strikt organiserade verksamhet.
Jo men det är ju upp till sittande regering att skriva uppdragsbrev till en myndighet som EI. Sen tror jag inte spelrummet är så stort med elmarknadsförordningen som kom 2019 från EU.D djac skrev:Men nu talade jag om våra elnätskostnader, de kan bara påverkas pappersvägen. Jag tror dock att EI ska försäkra sig om rejält understöd innan man ger sig in i denna "sista striden", naturligvis behöver man sätta upp en helt ny juridisk avdelning, förmodligen bemannad med avhoppade elnätsbolagsjurister och de måste i sin tur vara uppbackade av hela riksdagen, utan detta kommer det vara helt kört. Vi måste använda samhällets fulla kraft mot denna strikt organiserade verksamhet.
De stora drakarna som EON och Vattenfall vet nog i detalj vad som står i förordningen och hur en intäktsram ska beräknas. Jag tror man måste börja högst upp i EU för att få till en förändring och Sveriges politiker vet nog det här.
HejP paralun skrev:Jo men det är ju upp till sittande regering att skriva uppdragsbrev till en myndighet som EI. Sen tror jag inte spelrummet är så stort med elmarknadsförordningen som kom 2019 från EU.
De stora drakarna som EON och Vattenfall vet nog i detalj vad som står i förordningen och hur en intäktsram ska beräknas. Jag tror man måste börja högst upp i EU för att få till en förändring och Sveriges politiker vet nog det här.
Vad jag förstår så påpekade EI att de ville få igenom en förändring av den förordning som EI måste följa
Man detta hanns inte inför perioden 2024-2027
Rimligen så har det hunnits med till nästa period 2028-2032
HejD djac skrev:Japp, jag har detsamma, bra apparater!
Men nu talade jag om våra elnätskostnader, de kan bara påverkas pappersvägen. Jag tror dock att EI ska försäkra sig om rejält understöd innan man ger sig in i denna "sista striden", naturligvis behöver man sätta upp en helt ny juridisk avdelning, förmodligen bemannad med avhoppade elnätsbolagsjurister och de måste i sin tur vara uppbackade av hela riksdagen, utan detta kommer det vara helt kört. Vi måste använda samhällets fulla kraft mot denna strikt organiserade verksamhet.
Jag talade om våra elnätskostnader och effektavgiften som kan påverkas långsiktigt genom val av apparater så att effekttoppar hålls nere (undviks ) och effektenflödet till villan blir jämnare
Ja, nej det går inte, kanske en enstaka individ men för kollektivet är det same same, avgifterna går bara upp, oavsett vad vi gör. På det sättet är varje anpassning bara egoistisk och pengar i sjön.M Martin Lundmark skrev:
Så är det.D djac skrev:
Jag önskar innerligt att det vore som Martin tror, men det är inte så systemet är riggat.
HejD djac skrev:
Målet med effektavgifterna är att vi skall sträva efter ett jämnare effektflöde i vår elanvändning
Det handlar då i närtid att lära sig att tex inte köra effektkrävande apparater samtidigt
Jag har beskrivit det långsiktiga arbetet hur man tex genom val av sin uppvärmning, varmvattenproduktion, vitvaror etc kan utjämna effektflödet till villan
Detta arbete har jag påbörjat och delvis genomfört under åren sedan jag köpte huset 1994
HejS Snikholt skrev:
Jag tycker du kontaktar EI om du anser att elmarknaden gällande elnätet är riggad och lägger fram dina bevis
Har du rätt så kommer det då fram och du kan redovisa det här i tråden
Men hindra inte att man kan ge råd i denna tråd på frågor som ställs
Här på byggahus försöker vi hjälpa varandra
När du fått medhåll från EI att marknaden är riggad då har du hjälpt andra här
Får du inte medhåll hindra då inte att vi kan ge TS råd gällande det han frågar om
Redigerat:
Ja, för individen kan man nog spara lite framöver på att vara lydsam mot elnätsbolagen men det är ju till samhällets förlust, i den större bilden är det viktigare att vi försöker matcha produktion och konsumtion, så vill man göra en tjänst på riktigt så kör man efter den riktiga styrsignalen, elpriset.M Martin Lundmark skrev:Hej
Målet med effektavgifterna är att vi skall sträva efter ett jämnare effektflöde i vår elanvändning
Det handlar då i närtid att lära sig att tex inte köra effektkrävande apparater samtidigt
Jag har beskrivit det långsiktiga arbetet hur man tex genom val av sin uppvärmning, varmvattenproduktion, vitvaror etc kan utjämna effektflödet till villan
Detta arbete har jag påbörjat och delvis genomfört under åren sedan jag köpte huset 1994