S
kashieda kashieda skrev:
Nja, de är väl begränsade i hur mycket de får ta betalt, inte hur mycket vinst de får göra.
Hur mycket de får ta betalt regleras via deras WACC. Och där ska ingå en skälig vinst, typ 5%.

Men höjer du din WACC får du såklart mer vinst i kronor.

Sen kan du kapa kostnader på de ställen som inte räknas in i WACC och göra mer vinst. Men det mesta räknas in i WACC så…

Nätbolagen har lobbat stenhårt för att få räkna upp sin WACC.

• Gilla
  • Ledsen
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
D
K Kallens skrev:
Ja, det har vi avhandlat ovan, även om deras egen rapport sade 14,4%, och att någon på Vattenfall eldistribution säger att de hade negativt kassaflöde 2024. Mer än så har jag inte grävt. Men vinstmarginal är väldigt branschberoende, och egentligen måste man ju titta över längre perioder.
De älskar att slänga sig med stora tal när de blir ifrågasatta, vi har sett en del här återupprepa att de investerar miljarder osv, jag tycker de gör ett bra jobb med PR, finans och inte minst juridik, de har väl närmast en fläckfri rad mot EI, aldrig förlorat en match, EI är väl på sin höjd en deltagare i de bataljerna.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
S
S Snikholt skrev:
Hur mycket de får ta betalt regleras via deras WACC. Och där ska ingå en skälig vinst, typ 5%.

Men höjer du din WACC får du såklart mer vinst i kronor.

Sen kan du kapa kostnader på de ställen som inte räknas in i WACC och göra mer vinst. Men det mesta räknas in i WACC så…

Nätbolagen har lobbat stenhårt för att få räkna upp sin WACC.
Fortsätter….

Eftersom de tillåtits blåsa upp värdet på existerande tillgångar så är vinsterna skyhöga, egentligen.

Att byggkostnaderna ökar kan de gråta ut om, men mig lurar de inte. Att byggakostnader ökar gör att värdet på deras existerande nät ökar.

Dvs WACC ökar.

Kul va?

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Hur agerar ni som har stor samtidig elanvändning?

Elbilsladdning, elektrisk golvvärme, elradiatorer, använder mycket varmvatten mm?
D djac skrev:
De älskar att slänga sig med stora tal när de blir ifrågasatta, vi har sett en del här återupprepa att de investerar miljarder osv, jag tycker de gör ett bra jobb med PR, finans och inte minst juridik, de har väl närmast en fläckfri rad mot EI, aldrig förlorat en match, EI är väl på sin höjd en deltagare i de bataljerna.
Hej

TS frågar i första inlägget ”Hur agerar ni som har stor samtidig elanvändning?
Elbilsladdning, elektrisk golvvärme, elradiatorer, använder mycket varmvatten mm?”

Handlar det som nu skrivs i inläggen om detta ?

S Snikholt skrev:
Fortsätter….

Eftersom de tillåtits blåsa upp värdet på existerande tillgångar så är vinsterna skyhöga, egentligen.

Att byggkostnaderna ökar kan de gråta ut om, men mig lurar de inte. Att byggakostnader ökar gör att värdet på deras existerande nät ökar.

Dvs WACC ökar.

Kul va?
Om jag vill en hög kostnad för utbyggnader kan jag anlita mitt eget bolag som fakturerar Ahlsells listpriser + 200%.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S steffo_b skrev:
Fast nu blandar du friskt äpplen och päron. Du måste hålla isär vattenfall eldistribution som äger nät och vattenfal som elproducent. Det är olika eftersom dom är helt separerade från varandra i enlighet med vad lagen säger.
Vattenfall eldistribution hadevinstmarginal på 17,6% 2024.
Det är en oerhört hög vinsmarginal. 5-10% är en bra vinsmarginal. Som jämförelse så har ICA en vinstmarginal på ca 4%. Tittar man på företag som är rejält lönsamma som exempelvis konsultbolag inom tech branschen så ligger dom bästa på lite över 10%. I stort sett ingen når upp till dryga 17%.
Men det är före avsättningar, de skickar väl inte upp 17% till ägarna, eller hur?

S
M Martin Lundmark skrev:
Hej

TS frågar i första inlägget ”Hur agerar ni som har stor samtidig elanvändning?
Elbilsladdning, elektrisk golvvärme, elradiatorer, använder mycket varmvatten mm?”

Handlar det som nu skrivs i inläggen om detta ?
Dessa frågor har ju besvarats tidigare.

En en fråga till dig.

Så som nätbolagens debitering ser ut, så innebär det att om du är duktig och dämpar effekt så måste någon annan betala mera.

Det är ett nollsummespel för kundkollektivet - degen ska in till nätbolaget.
Läs på lite om hur intäktsramar sätts.

Ser du inte problematiken där?

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
S
K Kallens skrev:
Ja, det har vi avhandlat ovan, även om deras egen rapport sade 14,4%, och att någon på Vattenfall eldistribution säger att de hade negativt kassaflöde 2024. Mer än så har jag inte grävt. Men vinstmarginal är väldigt branschberoende, och egentligen måste man ju titta över längre perioder.
I deras årsbokslut för 2024 som är lämnat till skatteverket så säger dom själva att dom hade ett rörelseresultat efter avskrivningar på 2,25 miljarder och en omsättning på 13,3 miljarder.
Det blir 17%. Räknar man på rörelserasultatet efter finansnetto så är vinsten knappt 1,7 miljarder viklket då hamnar närmare 14%. Så det beror lite på vilken nivå man tittar på vinsten.

Sen bör man tänka på att finansnettot påverkas rätt mycket av hur mycket lån och med vilka villkor man har.
Där är majoriteten av de långfristiga skulderna till koncernbolag. Dvs till moderbolaget Vattenfall. Välkänt knep för att kunna flytta vinster inom koncerner eller mellan bolag.
Finansnettot är inte beroende av kostnaderna för verksamheten direkt. Utan för det är det snarare rörelseresultat efter avskrivningar som är intressant.

Det är inte speciellt svårt att se de siffror man vill rota fram. Publika bolag har årsredovisningar som går att få tag på genom att bara söka lite på nätet,

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S
kashieda kashieda skrev:
Om jag vill en hög kostnad för utbyggnader kan jag anlita mitt eget bolag som fakturerar Ahlsells listpriser + 200%.
Inte hundra på hurvde beräknar byggkostnader på EI, men branschen använder EBR priskatalog.
Där finns i princip alla moment för nätbyggnad från projektering/beredning till utförande specat. Varje moment har faktor 1.

Det roliga är at som entreprenör förväntas du lägga dig på faktor 0,6-0,8 för att ha chans att få jobben.

Och materialet köper de flesta nätägarna in själva, garanterat kabel iaf.

S
Med detta sagt, effwktavgiften är inte nätbolagens fel.

Om något så kommer det vara svårare för dom att pricka rätt mot intäktsramen.

S Snikholt skrev:
Inte hundra på hurvde beräknar byggkostnader på EI, men branschen använder EBR priskatalog.
Där finns i princip alla moment för nätbyggnad från projektering/beredning till utförande specat. Varje moment har faktor 1.

Det roliga är at som entreprenör förväntas du lägga dig på faktor 0,6-0,8 för att ha chans att få jobben.

Och materialet köper de flesta nätägarna in själva, garanterat kabel iaf.
Och BKI har stigit med 44% sedan 2017. Allt blir uselt dyrt precis som att bygga ett hus idag.

S Snikholt skrev:

En en fråga till dig.

Så som nätbolagens debitering ser ut, så innebär det att om du är duktig och dämpar effekt så måste någon annan betala mera.

Det är inget nollsummespel, på sikt håller det nere prisökningarna.

• Gilla
Martin Lundmark
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:
Det tror inte jag, inte med nuvarande regelverk.

Men om det ändras så visst.

S Snikholt skrev:

En en fråga till dig.

Hej
Om frågorna är färdigt besvarade då behöver inte diskussionen om elnätsbolagens vinster avhandlas här och i tråden göra det onödigt svår att hitta svaren på frågorna som TS ställde inledningsvis

Jag köper inte din förenklade bild av den komplexa elförsörjningen

I målet för effektavgiften ingår att begränsa den framtida kostnadsökningen för elnäten

Det nollsummespel du beskriver för elanvändarna kan lika gärna innebära att tex elnätsbolagen får lägre intäkter eller att det blir detsamma för perioden 2024-2027

Energimarknadsinspektionen (EI) kommer även fortsättningsvis för åren 2028-2032 att sätta fast ramarna för elnätsbolagen

D
pacman42 pacman42 skrev:
Det är väl inte speciellt troligt, jag skulle kunna vara generös och säga att det är möjligt, men osannolikt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.