324 843 läst ·
4 472 svar
325k läst
4,5k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Bolaget ser ett kommande stort kapacitetsbehov under de närmaste åren. Den största utmaningen kommer att vara elbilsladdning och elektrifiering av tung trafik. Tusentals laddbara bilar väntas komma till Vemdalsområdet på stugbytardagarna.S Snikholt skrev:
– För att möta effektbehovet bygger vi ut vårt 52 kV-nät och förnyar våra fördelningsstationer i området. De förväntade investeringarna ligger till grund för effektavgiften, säger Richard Lundgren.
Ett praktexempel på hur olika det är i olika nätP paralun skrev:Bolaget ser ett kommande stort kapacitetsbehov under de närmaste åren. Den största utmaningen kommer att vara elbilsladdning och elektrifiering av tung trafik. Tusentals laddbara bilar väntas komma till Vemdalsområdet på stugbytardagarna.
– För att möta effektbehovet bygger vi ut vårt 52 kV-nät och förnyar våra fördelningsstationer i området. De förväntade investeringarna ligger till grund för effektavgiften, säger Richard Lundgren.
Var det inte så att ”de / man” inte fick ta ut extra höga avgifter för elnätet, mot en förmodad prognos gällande ökning av kapaciteten?P paralun skrev:Bolaget ser ett kommande stort kapacitetsbehov under de närmaste åren. Den största utmaningen kommer att vara elbilsladdning och elektrifiering av tung trafik. Tusentals laddbara bilar väntas komma till Vemdalsområdet på stugbytardagarna.
– För att möta effektbehovet bygger vi ut vårt 52 kV-nät och förnyar våra fördelningsstationer i området. De förväntade investeringarna ligger till grund för effektavgiften, säger Richard Lundgren.
Tror mig ha läst det iallafall .
Mvh
Jo men den gemensamma nämnaren är elbilsladdning och ta höjd för en ökad elektrifiering,pacman42 skrev:
"Teslakön" blev ju omskriven förra året i Malung när man skulle till/från Sälenområdet,
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/enorma-koer-for-elbilsladdning-i-malung
Det finns lagar som styr hur de får göra. Den granularitet som du efterfrågar tror jag inte de får ha. Den granularitet som de hade (regionell) hade sina nackdelar den också.S Snikholt skrev:
Man har ju inget val i de stora fjällorterna och elbilarna måste ju laddas så då måste ju det ske en investering i elnätet.S Stefan.o skrev:
Som det är tänkt, 326 miljarder totalt i Sverige med reservation för "överuttag" 🤔S Stefan.o skrev:
"Elnätsföretagens intäktsramar ska inte vara större än vad som behövs för att täcka kostnader för en ändamålsenlig och effektiv drift. Intäktsramarna ska täcka avskrivningar och ge en sådan avkastning på kapitalbasen som behövs för att få tillgång till kapital för investeringar. Det innebär att intäktsramarna ska göra det möjligt för företagen att investera och utveckla elnäten, men samtidigt ge incitament för att det görs på ett kostnadseffektivt sätt."
https://ei.se/om-oss/nyheter/2024/2...oretagens-intaktsramar-for-perioden-2024-2027
Vem laddar bilen med mer än 16A?D Dilato skrev:Jag känner mig inte inkluderad i de "vi" du pratar om som orsakar kostnader, tvärtom.
VI har sänkt vår uttagna effekt dramatiskt genom energieffektivisering men eftersom andra "vi" har höjt sin ska alla *Vi" vara med att betala?
Om vi nu är ett kollektiv som orsakar kostnader, varför är prislappen då inte samma för alla i hela landet?
Om man inför ett förbud mot elbilsladdning hemma med mer än ..säg..16A så har vi löst problemet med överbelastade lokalnät och ingen extra avgift behövs?
Att skapa opinion här för att den ska avskaffas är väl också ett sätt att hantera den. Det behöver ju inte bara vara peak-shaving o h att sparka ut frugan ur sängen mitt i natten för att starta diskmaskinen.Fairlane skrev:
Utan julbelysningD djac skrev:Trådens titel är ju lite felaktig, effektavgiften låter sig inte hanteras, jag tror inte vi får se några hack för att undkomma den, mer korrekt handlar det om att anpassa sitt liv efter denna och det är ju svårare.
Då blir det ju frågeställningar som ingen här kan svara på, -jag arbetar på tider som gör att jag inte kan ladda bilen utanför effektavgifttider, hur undkommer jag straffavgiften? -mina tre barn har aktiviteter som gör att de kommer hem och duschar på fel tid enligt nätbolaget, hur slipper jag avgift?
Svaret blir ju att du ska leva ditt liv efter en formel från mitten av 1900-talet, som de flesta aldrig ens sett, det är dålig vandel att leva i 2000-talet.
Svaren är ju heller inte att man exempelvis ska köpa nytt uppvärmingssystem, de som har mycket pengar har redan gjort det och de som har lite pengar är tvingade att köra något billigare, som är mindre optimalt i denna nya värld.
Kvar finns då styrd avstängning och anpassning av livet, det är ett fattigt, likriktat och mörkt Sverige vi går mot.
Man slutar ju att ladda hemma helt enkeltP paralun skrev:Jo nu verkar effektavgiften göra nytta och man sänker sina kostnader.
Effektavgiften minskade kundernas elnätskostnader
[länk]
"Förra året införde Tekniska verken en effektavgift för sina elnätskunder i Linköping. Nu visar en uppföljning att kunderna i genomsnitt har minskat sina elnätskostnader med 6 procent. Företagets kommunikationssatsning har varit avgörande för detta resultat menar Christian Andersson, affärsutvecklare på Tekniska verken."
"Elbilsägarna sparar mest
Tekniska verken har också särskilt följt en grupp elbilsägare och i Linköping omfa"ttar det 1 800 elbilskunder. Dessa elbilarsägare har minskat sin gemensamma maximala effektanvändning med 7 procent. Det motsvarar omkring 1 MW eller i snitt drygt 0,5 kW per kund. I Katrineholm minskade 450 elbilsägare i snitt den maximala effektanvändningen med 10 procent."