324 296 läst ·
4 455 svar
324k läst
4,5k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Ok, så du skrev bara fel ord, du menar att du inte tycker om att folk bidrar med stödtjänster, fair enough.M Martin Lundmark skrev:Hej djac
Elnätet till villor är utformat för en effektriktning (till villan).
Vid installation av t.ex. batterier för stödtjänster där eleffekt skall flyttas fram och tillbaka är det en olämplig placering i villan.
Det är inte bra om vi påför extra kostnader till elnäten till exempel i form av utbyggnad eller förstärkningsbehov
Svenska kraftnät har dessutom synpunkter på säkerhetsfrågorna runt de nödvändiga kommunikationslänkarna.
Jag har därför här, för att skriva kortfattat, valt uttrycket ”försök”
"Ibland"? Kan du visa någon dag under vinterhalvåret då spotpriset varit lägre under dagtid jämfört natt? Men hursomhelst en bra utveckling för att se till att elnätet används optimalt.D djac skrev:De använder spotpriser såklart och ibland är det billigt på natten, ibland på andra tider, men ovanpå detta så har du stödtjänsterna som innebär att laddningen kan starta eller pausas vid behov, då får man betalt för detta. Hade Tibber också ägt lokalnätet så kunde de ju använt bilarna som ett instrument att balansera detta, oavsett tidpunkt på dygnet.
Hej djac
Hitta inte nu på vad jag skrivit
Jag är intresserad att hålla nere kostnaden för elnäten som vi som använder elnäten betalar för.
Därför valde jag tex för snart 20 år sedan en varvtalsstyrd värmepump utan elspets, jag har undvikt solceller som matar effekt i en riktning som inte elnätet är byggt för, avstår från systemtjänster som inte elnätet är byggt för, etc.
Om systemtjänster placeras där de gör störst nytta, dvs nära stamnätet så är jag positiv då det innebär även läge kostnader för elnäten.
Jag är intresserad att hålla nere kostnaden för elnäten som vi som använder elnäten betalar för.
Därför valde jag tex för snart 20 år sedan en varvtalsstyrd värmepump utan elspets, jag har undvikt solceller som matar effekt i en riktning som inte elnätet är byggt för, avstår från systemtjänster som inte elnätet är byggt för, etc.
Om systemtjänster placeras där de gör störst nytta, dvs nära stamnätet så är jag positiv då det innebär även läge kostnader för elnäten.
Ordet försök betyder att sträva efter något, exempelvis -försöka resa sig, -försök till inbrott, så min fråga gällde bara det och ditt svar blev att du valde ordet för att du inte tycker om fenomenet. Jag fick svar, det var bara felskrivet först.M Martin Lundmark skrev:Hej djac
Håller med om det mesta du skriver.M Martin Lundmark skrev:Hej djac
Vad gäller effektavgifter hade jag möjligen hållt med dig, om elnäten ägdes av de som beskattar oss.
Som det är nu är det mer bang for the buck att opinionsbilda mot sättet nätbolagen får pungslå oss. Än att vara en nyttig idiot.
Hej djacD djac skrev:
Om vi tittar på ”Synonymer till ordet ”försök” som jag använde så hittar vi.
Synonymer till försök
- ansats, ansträngning, strävan; sondering, trevare
- prov, experiment, test
- kvalificeringsomgång, heat, försökstävling
En synonym till ordet ”försök” som jag använde finns i grupp 2; ”prov, experiment, test”
Eftersom ” Svenska kraftnät har dessutom synpunkter på säkerhetsfrågorna runt de nödvändiga kommunikationslänkarna” och det är en olämplig placering i elnäten som riskerar ge ökade kostnader för kollektivet som bekostar elnätet så tror jag inte att placering i villa får så stor omfattning.
Därför ser jag det som ett försök, ett prov, ett experiment, ett test.
Jag önskar att vi gemensamt försöker hålla nere kostnaderna för elnäten.
Inte bara göra inhopp som berikar oss själva, men på andra elanvändarens bekostnad.
Då menar du att tjänsten inte utförs, det är fel, det gör den och då slutar det vara ett försök. Du har försökt byta betydelser på ord förut och då blev det en långkörare, det är jättemärkligt varför det skulle vara så viktigt.M Martin Lundmark skrev:Hej djac
Om vi tittar på ”Synonymer till ordet ”försök” som jag använde så hittar vi.
Synonymer till försök
[länk]
- ansats, ansträngning, strävan; sondering, trevare
- prov, experiment, test
- kvalificeringsomgång, heat, försökstävling
En synonym till ordet ”försök” som jag använde finns i grupp 2; ”prov, experiment, test”
Eftersom ” Svenska kraftnät har dessutom synpunkter på säkerhetsfrågorna runt de nödvändiga kommunikationslänkarna” och det är en olämplig placering i elnäten som riskerar ge ökade kostnader för kollektivet som bekostar elnätet så tror jag inte att placering i villa får så stor omfattning.
Därför ser jag det som ett försök, ett prov, ett experiment, ett test.
Jag önskar att vi gemensamt försöker hålla nere kostnaderna för elnäten.
Inte bara göra inhopp som berikar oss själva, men på andra elanvändarens bekostnad.
När inbrottet lyckats så är det inte längre ett försök, då blir det bara ett inbrott.
Jag delar inte din syn på elnätkostnaderna men det vet du.
Hej djacD djac skrev:Då menar du att tjänsten inte utförs, det är fel, det gör den och då slutar det vara ett försök. Du har försökt byta betydelser på ord förut och då blev det en långkörare, det är jättemärkligt varför det skulle vara så viktigt.
När inbrottet lyckats så är det inte längre ett försök, då blir det bara ett inbrott.
Jag delar inte din syn på elnätkostnaderna men det vet du.
Jag menar med ett försök, ett prov, ett experiment, ett test,
att det inte kommer att vara tillgängligt för många, eller för alla
utan för en begränsad skara elanvändare.
Jag är intresserad av ett robust elnät, till rimliga kostnader.
För att komma dit behöver vi hjälpas åt,
inte söka efter fel och brister hos andra och hitta på vad andra skriver.
Du menar alltså att en nätägare som äger ett lokalnät där det ligger ett villaområde inte har någon som helst aning om hur höga effekter som överförs i det nätet och därmed inte har någon som helst koll på vad den faktiska belastningen är på det nätet.M Martin Lundmark skrev:Hej steffo_b
Det är något mer komplicerat än så.
Man klarar ofta effektbelastningen i elnäten och eftersom största effekten, är vintertid när det är kallt, så är kylningen för kablar och transformatorer bra.
Men man måste även klara spänningsfall och spänningsvariation i elnäten och spänningsregleringen hanterar idag ofta flera hundra villor i ett väl förgrenat elnät där strömuttaget varierar inom nätet.
Även om man har statistik hur kunderna historiskt har tagit ut eleffekt så har kunderna de säg senaste 20 åren ändrat beteende
Man styr till exempel effektuttaget efter elpriset (som varierar ganska mycket) kopplar in allt mer elbilsladdning och solceller (med omvänd effektriktning och även i vissa fall försök till att delta med systemtjänster .
Det handlar om att förstå en helhet
Jag är övertygad om att så inte är fallet.
Jag är övertygad om att nätägaren har ganska bra koll på vad belastningen varit på deras när under höglasttider i form av hur höga effekter dom överfört.
Dom behöver liksom veta det för att kunna kompensera för förlusterna i nätet vid leverans till slutkunderna. I annat fall så kommer dom att få problem med sin bokföring och skatteverket är inte lika snälla som EI.
Om dom då vet att dom har belastningstoppar på X kWh/h under vissa tider och nätet är beräknat för att klara Y kWh/h så vet dom då att dom kan tillåta anslutning av villor med totaleffekten Y-X kWh/h i sitt nät på de platser där det finns kapacitet över utan att dom då behöver förstärka nätet.
Skall anslutning ske i större antal eller på andra platser där belastningen är högre så måste nätet förstärkas.
Men då skall ju också den förstärkningen debiteras de kunder som vill ansluta på redan hårt belastade delar.
Om dom inte har någon aning om hur hårt nätet är belastat så kan dom omöjligen avgöra om förstärkning behöver ske och därmed är det omöjligt för dom att i så fall debitera kunden för de kostnaderna.
Något som du hävdat att dom minsann gör.
Ja, du behöver bara acceptera att det finns fler vägar än din, det är liksom inte "My way or the highway" hela tiden.M Martin Lundmark skrev:Hej djac
Jag menar med ett försök, ett prov, ett experiment, ett test,
att det inte kommer att vara tillgängligt för många, eller för alla
utan för en begränsad skara elanvändare.
Jag är intresserad av ett robust elnät, till rimliga kostnader.
För att komma dit behöver vi hjälpas åt,
inte söka efter fel och brister hos andra och hitta på vad andra skriver.
Nåja, majoriteten av vinsterna från elnäten, om det skulle vara/bli "övervinster", kommer nog iaf. svenskar tillgodo. De flesta är kommunalt ägda (google säger 129/170 st.), och av de stora så är ju Vattenfall statligt och Ellevio ägt av svenska och kanadensiska pensionsfonder. Eon är ju börsnoterat och är väl egentligen ett undantag i sammanhanget.S Snikholt skrev:
Det intressanta där är ju inte hur många av bolagen som ägs av vem.K Kallens skrev:Nåja, majoriteten av vinsterna från elnäten, om det skulle vara/bli "övervinster", kommer nog iaf. svenskar tillgodo. De flesta är kommunalt ägda (google säger 129/170 st.), och av de stora så är ju Vattenfall statligt och Ellevio ägt av svenska och kanadensiska pensionsfonder. Eon är ju börsnoterat och är väl egentligen ett undantag i sammanhanget.
Det intressanta är ju hur stor andel av kunderna som finns i nät som ägs av vinstdrivande företag eller i kommunalt ägda bolag eller andra ägarformer.
Där är ju fallet att om man tittar på det att ett fåtal av nätägarna har väldigt många av kunderna.
Vattenfall har ca 900 000 elnätskunder.
Eon har ca 1 000 000 elnätskunder.
Ellevio har ca 1 000 000 elnätskunder
Resterande 167?? elnätsbolag har alltså tillsammans en förhållandevis liten andel av elnätskunderna.
Hur mycket pengar som dras in till vinstdrivande företag påverkas ju snarare av hur många abonnenter som dom debiterar än hur många bolag det finns.
Hej steffo_bS steffo_b skrev:Du menar alltså att en nätägare som äger ett lokalnät där det ligger ett villaområde inte har någon som helst aning om hur höga effekter som överförs i det nätet och därmed inte har någon som helst koll på vad den faktiska belastningen är på det nätet.
Jag är övertygad om att så inte är fallet.
Jag är övertygad om att nätägaren har ganska bra koll på vad belastningen varit på deras när under höglasttider i form av hur höga effekter dom överfört.
Dom behöver liksom veta det för att kunna kompensera för förlusterna i nätet vid leverans till slutkunderna. I annat fall så kommer dom att få problem med sin bokföring och skatteverket är inte lika snälla som EI.
Om dom då vet att dom har belastningstoppar på X kWh/h under vissa tider och nätet är beräknat för att klara Y kWh/h så vet dom då att dom kan tillåta anslutning av villor med totaleffekten Y-X kWh/h i sitt nät på de platser där det finns kapacitet över utan att dom då behöver förstärka nätet.
Skall anslutning ske i större antal eller på andra platser där belastningen är högre så måste nätet förstärkas.
Men då skall ju också den förstärkningen debiteras de kunder som vill ansluta på redan hårt belastade delar.
Om dom inte har någon aning om hur hårt nätet är belastat så kan dom omöjligen avgöra om förstärkning behöver ske och därmed är det omöjligt för dom att i så fall debitera kunden för de kostnaderna.
Något som du hävdat att dom minsann gör.
Var har jag skrivit ” att en nätägare som äger ett lokalnät där det ligger ett villaområde inte har någon som helst aning om hur höga effekter som överförs i det nätet och därmed inte har någon som helst koll på vad den faktiska belastningen är på det nätet.”
Han vet historiskt bra t.ex. den effekt som överförts i elnäten.
Men betydligt mindre om vad elabonnenterna gör om 5 eller 10 år, hur kallt det är om vintern om 12 år, ellervad politikerna beslutar om 9 år.
Elnätsägaren får inte agera proaktivt utan på kundförfrågan.
Där jag bor är till exempel elnätet ca 60 år. Då fanns varken solceller eller elbilar i området som nu.
Det innebar t.ex. bekymmer i de ursprungliga elnäten när solceller började placeras på hustaken och anläggningarna blev allt större. De som ville få starta sin solcellsanläggning var irriterade att det dröjde innan de fick börja mata in 35 A trefasigt i elnätet medan elnätsägaren var tvungen att ibland förstärka och bygga om elnäten. Eller när allt fler ville ladda en eller två elbilar när elpriset var som lägst.
Timpriser och elbilsladdning har inneburit att mångas effektuttag kan vara mera samordnat idag inte utspritt.
Redigerat:
Det har du såklart rätt i att det är vad som spelar roll. Det finns väl ca. 5 000 000 hushåll i landet, så 3/5 av kunderna finns hos offentligt ägda, och 2/5 hos Ellevio och Eon. Fortfarande en majoritet hos kommuner/stat, men inte så överväldigande som 129+vattenfall/170 låter.S steffo_b skrev:Det intressanta där är ju inte hur många av bolagen som ägs av vem.
Det intressanta är ju hur stor andel av kunderna som finns i nät som ägs av vinstdrivande företag eller i kommunalt ägda bolag eller andra ägarformer.
Där är ju fallet att om man tittar på det att ett fåtal av nätägarna har väldigt många av kunderna.
Vattenfall har ca 900 000 elnätskunder.
Eon har ca 1 000 000 elnätskunder.
Ellevio har ca 1 000 000 elnätskunder
Resterande 167?? elnätsbolag har alltså tillsammans en förhållandevis liten andel av elnätskunderna.
Hur mycket pengar som dras in till vinstdrivande företag påverkas ju snarare av hur många abonnenter som dom debiterar än hur många bolag det finns.