Citat från mitt elbolag:
"Om alla kan stuva om litegrann kan vi trycka in nya kunder i befintligt nät utan att behöva göra investeringar. Lyckas vi så behöver vi investera mindre och det blir billigare för alla."

• Gilla
paralun
  • Laddar…
K Kallens skrev:
Det har du såklart rätt i att det är vad som spelar roll. Det finns väl ca. 5 000 000 hushåll i landet, så 3/5 av kunderna finns hos offentligt ägda, och 2/5 hos Ellevio och Eon. Fortfarande en majoritet hos kommuner/stat, men inte så överväldigande som 129+vattenfall/170 låter.
EON Sverige ägs då av EON Tyskland och har väl all anledning att affärerna går bra.

https://www.eon.com/en.html

D
K Kallens skrev:
Det har du såklart rätt i att det är vad som spelar roll. Det finns väl ca. 5 000 000 hushåll i landet, så 3/5 av kunderna finns hos offentligt ägda, och 2/5 hos Ellevio och Eon. Fortfarande en majoritet hos kommuner/stat, men inte så överväldigande som 129+vattenfall/170 låter.
Jag har sett helt andra siffror, där lejonparten av kunderna ligger hos de stora kommersiella

P paralun skrev:
EON Sverige ägs då av EON Tyskland och har väl all anledning att affärerna går bra.

[länk]
Absolut, jag kallade det börsnoterat, Eon Tyskland alltså. Hur koncernstrukturen ser ut är inte så intressant. Men Eon är också det enda av elnätsbolagen som inte är ägt av kommun/stat eller pensionsfonder.

• Gilla
paralun
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag har sett helt andra siffror, där lejonparten av kunderna ligger hos de stora kommersiella
En googling verkar bekräfta Steffos siffror.

K Kallens skrev:
Absolut, jag kallade det börsnoterat, Eon Tyskland alltså. Hur koncernstrukturen ser ut är inte så intressant. Men Eon är också det enda av elnätsbolagen som inte är ägt av kommun/stat eller pensionsfonder.
Jo men det gör det nog svårare att "follow the money" med en stor tysk moderkoncern.

K Kallens skrev:
Det beror hur man räknar med Vattenfall

D
K Kallens skrev:
Allt jag kan hitta säger att enbart de tre största har mer än hälften, sen är nog inte alla andra därefter kommunala heller men de har i gengäld väldigt få kunder per bolag.

P paralun skrev:
Vi levererar el till cirka 900 000 kunder - hushåll, företag, industrier och samhälle – dygnet runt, året om.

[länk]
En del ser dem som privata, andra som offentliga. Jag anser att de är offentligt ägda.

S
M Martin Lundmark skrev:
Hej steffo_b

Var har jag skrivit ” att en nätägare som äger ett lokalnät där det ligger ett villaområde inte har någon som helst aning om hur höga effekter som överförs i det nätet och därmed inte har någon som helst koll på vad den faktiska belastningen är på det nätet.”

Han vet historiskt bra t.ex. den effekt som överförts i elnäten.

Men betydligt mindre om vad elabonnenterna gör om 5 eller 10 år, hur kallt det är om vintern om 12 år, ellervad politikerna beslutar om 9 år.
Elnätsägaren får inte agera proaktivt utan på kundförfrågan.

Där jag bor är till exempel elnätet ca 60 år. Då fanns varken solceller eller elbilar i området som nu.

Det innebar t.ex. bekymmer i de ursprungliga elnäten när solceller började placeras på hustaken och anläggningarna blev allt större. De som ville få starta sin solcellsanläggning var irriterade att det dröjde innan de fick börja mata in 35 A trefasigt i elnätet medan elnätsägaren var tvungen att ibland förstärka och bygga om elnäten. Eller när allt fler ville ladda en eller två elbilar när elpriset var som lägst.

Timpriser och elbilsladdning har inneburit att mångas effektuttag kan vara mera samordnat idag inte utspritt.
Jag säger inte att du skrivit det rakt ut. Men du får det att framstå som att så är fallet och det är ett jätteproblem som effektavgifterna kommer att lösa.

Jag skulle vilja påstå att nätägaren har bra koll på vad belastningen är och har varit i sitt nät och därmed också hur belastningen har förändrats över tid de senaste åren.
Utifrån det så får dom göra uppskattningar över hur belastningen kommer att förändras framöver.
Men det är en övning som dom måste göra oavsett effektavgifternas vara eller icke vara.
Beteendet har förändrats och kommer att förändras. Det kommer bara att förändras på ett annorlunda sätt i och med införandet av effektavgifter.

Effektavgifternas införande har därmed snarast effekten att det blir ännu svårare att förutsäga framtida belastning på nätet eftersom man inte har någon historik som kan ge ledtrådar om hur den påverkar elkundernas beteende.

Men det dom kan göra är att se vad belastningen är nu och hur den har förändrats de senaste åren och utifrån det avgöra hur stor överkapacitet dom har för ytterligare kunder.
Det förändras inte av effektavgifternas införande.

Hur gammalt det lokala nätet är är inte en faktor i frågan eftersom det är de senaste årens förändringar som är intressanta för att avgöra hur beteendet eventuellt förändras i närtid tillsammans med den helt okända påverkan från effektavgifterna som ju är en helt ny företeelse.

Vad temperaturen kommer att vara vintern 2032 är inte heller känt av nätbolagen och det problemet löser inte heller effektavgifterna.

Med andra ord.
Med eller utan effektavgift så sitter nätägaren ändå med gissningsleken att försöka förutsäga hur kundernas beteende kommer att förändras. Effektavgiften förändrar inte detta utan gör det snarast mer oförutsägbart.
Nätägaren har förmodligen bra koll på hur belastningen är och har varit i närtid i nätet och därmed hur mycket nya förbrukare dom kan ansluta utan förstärkning i nuläget. (Men dom måste fortfarande gissa om framtida beteenden)

Effektavgifterna löser inte några av de problemen utan är endast ett verktyg för att reaktivt i efterhand justera appliceringen av dessa för att förändra beteenden i önskad riktning. Men det löser inget av de problem som du säger att det ska lösa nämligen vad belastningen på nätet är i nutid och nära framtid eftersom det är och förblir gissningar som i viss mån är beroende av vad väderprognosen säger.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
En del ser dem som privata, andra som offentliga. Jag anser att de är offentligt ägda.
Jovisst och Vattenfall ägs av staten till 100%.

D djac skrev:
Allt jag kan hitta säger att enbart de tre största har mer än hälften, sen är nog inte alla andra därefter kommunala heller men de har i gengäld väldigt få kunder per bolag.
Det stämmer ju, då 2,9 är mer än hälften av 5. Men då är 0,9 av de 2,9 statliga vattenfall.

Nej får erkänna att jag inte vet hur många nät som varken är kommunala eller ägda av de 3 stora.

D
pacman42 pacman42 skrev:
Vattenfall drivs som ett kommersiellt bolag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.