D
P paralun skrev:
Du öppnar ju för att elnätsägaren ska styra en elbilsladdning och jag menar att en rätt använd effektavgift gör samma sak men med skillnaden att det är upp till elanvändaren att välja tidpunkt.

Och det verkar ju gå bra i Linköping.
Nej, den gör det motsatta.
 
S Snikholt skrev:
Martin. Elnäten har till stor del blivit dyrare för att nätägarna har fått värdera upp sina befintliga nät och det kommer fortsätta så.

Om man inte ändrar nätbolagens ramar för intjäning så ser jag faktiskt inte nyttan för oss kunder.

Men som svar på din fråga - ja, jag ser hellre att man faktiskt förstärker näten för de pengar jag betalar i nätavgifter.

Vi har sett och ser en kraftig ökning av nätavgifter. Vad är det du sett på räkningarna som inte jag ser?

Vad har vi fått för pengarna?
Hej Snikholt

Vi har ca 150 elnätsbolag i Sverige

Jag beklagar (och ogillar) att några ägs av aktiebolag som skall leverera avkastning till sina ägare

Men vi måste ändå kunna diskutera trådens ämne, och där just den delen, att om jag som elanvändare agerar så att jag genom mitt beteende orsakar att elnätskostnaden ökar, genom ökat behov av ombyggnad. Då är det en kostnad som vi då måste betala åren framöver, i form av ytterligare ökade avgifter och detta utöver de vinster som vissa bolag tar ut till sina ägare.

Med effektavgiften får jag en bättre möjlighet att betala för den effekt jag tar ut ur elnätet (det utrymme i elnätet jag utnyttjar) och inte en schablon som idag där jag idag har 16 A abonnemangssäkringar men behöver inte ens 8 A för uppvärmning vid DUT.

Delar av den ökning som vi nu under åren 2024–2027 är, bland annat, kostnader för förstärkning som redan gjorts i elnäten, med anledning av anslutning av solceller och elbilsladdning. Dessa kostnader har redan tagits av elnätsbolagen och debiteras nu ut på oss elanvändare.

Om du kontaktar Energimarknadsinspektionen (EI) eller läser på deras hemsida så får de förklara sitt arbete med att ändra sättet som elnätsbolagen får debitera åren 2028–2032 d.v.s. nästa avtalsperiod.

Jag har ännu inte effektavgift, min abonnemangsavgift höjs ca 4,5 % till nästa år (och hela elnätskostnaden ändras rimligen igen sedan igen när effektavgiften kommer)

Eftersom jag sedan länge hållit nere mina effekttoppar (och även under flera år berättat för andra här hur man långtidsplanerar) så är jag just nu inte speciellt orolig för effektavgiften.

Skaffar jag elbil en dag så kommer effektavgiften för laddning hemma rimligen innebära en ökad kostnad på grund av nya effekttoppar, men den kostnaden räknar jag naturligtvis in i kalkylen för att byta till elbil eftersom jag eventuellt tar ett större effektutrymme i elnätet.

Du skriver ”Men som svar på din fråga - ja, jag ser hellre att man faktiskt förstärker näten för de pengar jag betalar i nätavgifter.”

Som jag ser det så är det betydligt billigare att jag får en effektavgift som speglar mitt faktiska effektuttag, som jag själv kan påverka, istället för att vi skulle förstärka elnäten för mycket stora summor och höga kostnader för elnäten åren framöver, där vi då även betalar för andras behov av nätförstärkning.

Effektavgiften har idag en väldigt enkel utformning i ett försök att vara förståelig för många, i framtiden kan den rimligtvis förbättrad i sin utformning.
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Sen kan man ju konstatera att många ändå inte förstår effektavgifterna.

Att lösa det problemet är dock väldigt svårt.
 
  • Gilla
Martin Lundmark och 1 till
  • Laddar…
S
M Martin Lundmark skrev:
Hej Snikholt

Vi har ca 150 elnätsbolag i Sverige

Jag beklagar (och ogillar) att några ägs av aktiebolag som skall leverera avkastning till sina ägare

Men vi måste ändå kunna diskutera trådens ämne, och där just den delen, att om jag som elanvändare agerar så att jag genom mitt beteende orsakar att elnätskostnaden ökar, genom ökat behov av ombyggnad. Då är det en kostnad som vi då måste betala åren framöver, i form av ytterligare ökade avgifter och detta utöver de vinster som vissa bolag tar ut till sina ägare.

Med effektavgiften får jag en bättre möjlighet att betala för den effekt jag tar ut ur elnätet (det utrymme i elnätet jag utnyttjar) och inte en schablon som idag där jag idag har 16 A abonnemangssäkringar men behöver inte ens 8 A för uppvärmning vid DUT.

Delar av den ökning som vi nu under åren 2024–2027 är, bland annat, kostnader för förstärkning som redan gjorts i elnäten, med anledning av anslutning av solceller och elbilsladdning. Dessa kostnader har redan tagits av elnätsbolagen och debiteras nu ut på oss elanvändare.

Om du kontaktar Energimarknadsinspektionen (EI) eller läser på deras hemsida så får de förklara sitt arbete med att ändra sättet som elnätsbolagen får debitera åren 2028–2032 d.v.s. nästa avtalsperiod.

Jag har ännu inte effektavgift, min abonnemangsavgift höjs ca 4,5 % till nästa år (och hela elnätskostnaden ändras rimligen igen sedan igen när effektavgiften kommer)

Eftersom jag sedan länge hållit nere mina effekttoppar (och även under flera år berättat för andra här hur man långtidsplanerar) så är jag just nu inte speciellt orolig för effektavgiften.

Skaffar jag elbil en dag så kommer effektavgiften för laddning hemma rimligen innebära en ökad kostnad på grund av nya effekttoppar, men den kostnaden räknar jag naturligtvis in i kalkylen för att byta till elbil eftersom jag eventuellt tar ett större effektutrymme i elnätet.

Du skriver ”Men som svar på din fråga - ja, jag ser hellre att man faktiskt förstärker näten för de pengar jag betalar i nätavgifter.”

Som jag ser det så är det betydligt billigare att jag får en effektavgift som speglar mitt faktiska effektuttag, som jag själv kan påverka, istället för att vi skulle förstärka elnäten för mycket stora summor och höga kostnader för elnäten åren framöver, där vi då även betalar för andras behov av nätförstärkning.

Effektavgiften har idag en väldigt enkel utformning i ett försök att vara förståelig för många, i framtiden kan den rimligtvis förbättrad i sin utformning.
Jag vill helst betala skatt efter hur lite jag nyttjar välfärden också.

Edit: Nej, så resonerar jag inte. Det var ironiskt.
 
S steffo_b skrev:
Lösningen på det problemet är väl snarare att man ansluter så många villor som det finns effekt över för istället för att vara så oerhört korkad att man bara tittar på årsförbrukning och bortser från effekt.
Dom har ju data på vad vartenda abonnent gjort slut på för varje timme så det borde vara en smal sak för dom att titta vad effektbehovet är inom ett lokalt elnät och sedan inte ansluta fler villor än vad nätet tål.

Effektavgiften kan inte undvika att man måste bygga om elnäten.
Effektavgiften syftar till att straffa de abonnenter som förbrukar högre effekter under de tider när nätägaren bestämt att effektavgift skall gälla. Den löser inga som helst problem med belastningen på nätet.
För att minska belastningen på nätet krävs att höga effektuttag sprids ut över dygnet eller flyttas till tider när belastningen är lägre.
Det problemet löser inte effektavgiften. Den kan möjligen utgöra motivering för en liten andel att flytta sina stora förbrukare i tid.
Men den stora massan har förmodligen för låg medvetenhet om problematiken och/eller saknar möjlighet att flytta sina förbrukare i tid.

Effektavgiften är med andra ord endast en inkomstkälla för att de som då belastar nätet också får betala för eventuell förstärkning av detta.

Håll isär olika saker.
Hej steffo_b

Det är något mer komplicerat än så.

Man klarar ofta effektbelastningen i elnäten och eftersom största effekten, är vintertid när det är kallt, så är kylningen för kablar och transformatorer bra.

Men man måste även klara spänningsfall och spänningsvariation i elnäten och spänningsregleringen hanterar idag ofta flera hundra villor i ett väl förgrenat elnät där strömuttaget varierar inom nätet.

Även om man har statistik hur kunderna historiskt har tagit ut eleffekt så har kunderna de säg senaste 20 åren ändrat beteende

Man styr till exempel effektuttaget efter elpriset (som varierar ganska mycket) kopplar in allt mer elbilsladdning och solceller (med omvänd effektriktning och även i vissa fall försök till att delta med systemtjänster .

Det handlar om att förstå en helhet
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
Sen kan man ju konstatera att många ändå inte förstår effektavgifterna.

Att lösa det problemet är dock väldigt svårt.
Jag tror det är oöverstigligt, speciellt om man beaktar att det titt som tätt poppar upp artiklar med folk som inte förstår dagens räkningar, vänta då bara...
 
D
M Martin Lundmark skrev:
-även i vissa fall försök till att delta med systemtjänster .
Varför uttrycker du dig så, "försök"?
 
Fairlane
D djac skrev:
Jag kan se att detta kommer vara normalt, därför att det är smart, minst dubbla nyttor, om inte mer, och något som det pratats om sedan innan elbilar blev allmängods.
Hur går det ihop med din vilja att kunna ladda maximalt när elpriset är lågt?
 
D
Fairlane Fairlane skrev:
Hur går det ihop med din vilja att kunna ladda maximalt när elpriset är lågt?
Det ingår i exempelvis den tjänsten från EON men den ger ju också EON möjligheten att flexa lite, effektavgiften är ju det sämsta ur det hänseendet, då öppnar man ett tidsfönster där abonnenterna kan lägga allt med högre förbrukning, samma för alla och allt på en gång, då maximerar man såklart topplasten. Elpriset är ju heller inte alltid lägst på natten, det kan hända när som.

Jag tror hur som helst att det är bra grej att kunna styra lasten, ungefär som man gör i sitt hem för att inte bränna huvudsäkringen, och trenden är ju nu verklig med sådana erbjudanden på marknaden. Det har gått från framtidsspaning till nutidsspaning.
 
Walle85
P paralun skrev:
En mer desperat liknelse och Telia-Skanova gav väl aldrig upp kopparnätet, däremot fick konkurrerande operatörer hyra in sig i deras nät för trafik. Sen ska man väl inte tro att det kommer någon ny teknik som fiber i elnäten.
Trådlös överföring från satteliter med stora solsegel 😉
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
D djac skrev:
Det ingår i exempelvis den tjänsten från EON men den ger ju också EON möjligheten att flexa lite, effektavgiften är ju det sämsta ur det hänseendet, då öppnar man ett tidsfönster där abonnenterna kan lägga allt med högre förbrukning, samma för alla och allt på en gång, då maximerar man såklart topplasten. Elpriset är ju heller inte alltid lägst på natten, det kan hända när som.

Jag tror hur som helst att det är bra grej att kunna styra lasten, ungefär som man gör i sitt hem för att inte bränna huvudsäkringen, och trenden är ju nu verklig med sådana erbjudanden på marknaden. Det har gått från framtidsspaning till nutidsspaning.
Jo kollade EON tjänsten och kollar man spotpriserna är det mycket sällan det är lågt pris under dagtid.
Men klart något att fundera vidare på.


Hur skapas laddningsplanen?

När du kopplar in bilen laddas bilen en stund för att undersöka aktuell laddhastighet och batterinivå. Detta behövs för att kunna beräkna hur länge bilen behöver laddas för att nå önskad batterinivå. Därefter upprättar tjänsten ett laddningsschema när kvartspriset är som lägst så att bilen är laddad till den tid du angivit.

https://www.eon.se/kundservice/vara-tjanster/app/smart-laddning
 
D
P paralun skrev:
Jo kollade EON tjänsten och kollar man spotpriserna är det mycket sällan det är lågt pris under dagtid.
Men klart något att fundera vidare på.


Hur skapas laddningsplanen?

När du kopplar in bilen laddas bilen en stund för att undersöka aktuell laddhastighet och batterinivå. Detta behövs för att kunna beräkna hur länge bilen behöver laddas för att nå önskad batterinivå. Därefter upprättar tjänsten ett laddningsschema när kvartspriset är som lägst så att bilen är laddad till den tid du angivit.

[länk]
Jag använder motsvarande från Tibber och det funkar mycket bra, nu är de ju inte nätägare så behöver inte bry sig om just lokalnätet, däremot används bilen då i nätstödstjänster också.
 
D djac skrev:
Jag använder motsvarande från Tibber och det funkar mycket bra, nu är de ju inte nätägare så behöver inte bry sig om just lokalnätet, däremot används bilen då i nätstödstjänster också.
Tibber använder väl spotpriserna och då blir laddningen på låglasttid som då är på natten, klart bra!
 
D
P paralun skrev:
Tibber använder väl spotpriserna och då blir laddningen på låglasttid som då är på natten, klart bra!
De använder spotpriser såklart och ibland är det billigt på natten, ibland på andra tider, men ovanpå detta så har du stödtjänsterna som innebär att laddningen kan starta eller pausas vid behov, då får man betalt för detta. Hade Tibber också ägt lokalnätet så kunde de ju använt bilarna som ett instrument att balansera detta, oavsett tidpunkt på dygnet.
 
D djac skrev:
Varför uttrycker du dig så, "försök"?
Hej djac

Elnätet till villor är utformat för en effektriktning (till villan).

Vid installation av t.ex. batterier för stödtjänster där eleffekt skall flyttas fram och tillbaka är det en olämplig placering i villan.

Det är inte bra om vi påför extra kostnader till elnäten till exempel i form av utbyggnad eller förstärkningsbehov

Svenska kraftnät har dessutom synpunkter på säkerhetsfrågorna runt de nödvändiga kommunikationslänkarna.

Jag har därför här, för att skriva kortfattat, valt uttrycket ”försök”
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.