380 435 läst ·
5 728 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Fast nu blandar du ihop saker.M Martin Lundmark skrev:Hej
Jag är inte intresserad att blanda in politiska vinklingar
Jag beskriver gällande effektavgiftens betydelse de fysikaliska och eltekniska egenskaperna i det elnät vi har uppbyggt enligt Valanders formel.
Och sedan betydelsen av ett förändrat användningssätt av elanvändare, i detta redan uppbyggda elnät, genom styrning efter timpriser, värmepumpar som behöver stort stöd med direktel ett antal kalla vinterdagar, elbilsladdning på kort tid etc.
Valanders formel handlar om nätets teknik men effektavgiften är inte fysik, det är politik.
Och den enda som drivit idén att hushållen ska styras genom tariffer är Miljöpartiet.
Att försöka gömma MP:s omställningspolitik bakom ”tekniska egenskaper” lurar ingen här.
Märks att vi är nära valet nästa år.
Effektavgiften är fortfarande ett tjänstemannabygge utan politiskt mandat, och den följer samma omstöpningslogik som MP pushat för i åratal.pacman42 skrev:
Den gröna omställningen kan du skylla på, men vi är de facto på väg mot mycket mer el i samhället och detta skall göras på relativt kort tid. Stegra, Hybrit osv kommer att göra att det inte finns elöverskott i norr. Elanvändningen i hela samhället, bilar, bussar mm kommer att öka kraftigt.
Effekttariffer är ett sätt att hantera detta, men det kommer inte heller det att räcka. Det kommer att krävas kraftig förändring av hela samhället.
Detta ligger i linje med hur i princip alla partier agerar i riksdagen. Vissa lite mer, andra lite mindre, men alla partier drar åt det hållet.
Samhället går dit och du kommer att ha svårt att själv stoppa det.
Det är där kopplingen finns.
Att du låtsas att det här är "hela riksdagens linje" gör det bara tydligare hur politiserat detta resonemang är.
HejD Danne824 skrev:Fast nu blandar du ihop saker.
Valanders formel handlar om nätets teknik men effektavgiften är inte fysik, det är politik.
Och den enda som drivit idén att hushållen ska styras genom tariffer är Miljöpartiet.
Att försöka gömma MP:s omställningspolitik bakom ”tekniska egenskaper” lurar ingen här.
Jag upprepar att jag inte är intresserad av politiska vinklingar
Om du inte förstår den tekniska bakgrunden till att effektavgiften underlättar arbetet att undvika att höga effekttoppar t.ex. orsakar alltför stort spänningsfall i elnät t.ex. vid hög kyla så är det ingen fördel om du döljer det bakom politiska vinklingar
Elnätens fysikaliska och eltekniska begränsningar påverkas inte av politiker och deras beslut
När genomförde du senast beräkningar på elnät vid olika och ökande belastningar?
Jag tolkade ”anpassa efter sina egna elnät och elanvändare” som att det både skulle kunna finnas elnätsbolag med elnät som har sina särskilda önskemål om effektuttagets variation och elnätsbolag med olika typer av elanvändare, men den tolkningen kanske var lika orimlig som jag anade. Tänkte att det kanske var något jag hade missat ändå.pacman42 skrev:
Olika bolag har olika stora problem med ojämnt effektuttag. Som jag skrivit om tidigare så har exempelvis ett bolag som agerar i en stad med mycket fjärrvärme större problem med elbilsladdning.
En del bolag har mycket kontorsytor och arbetsplatser under dagtid som dimensionerar deras stamnät och de har små problem med de enskilda villornad förbrukning på nattetid.
Utifrån vilka problem som olika bolag har så har man valt olika modeller för effekttariff. Vissa anser sig ha små problem med toppeffekt er och har valt låg kostnad per kWh. Andra anser att toppeffekt er är ett större problem och väljer högre avgifter per kWh. Vissa bolag har inga problem med hög effekt på natten och har då ingen effekttariff då, andra anser att exempelvis elbilsladdning på natten är ett problem och tar därför ut en tariff även då (i vissa bolag är denna tariff lägre för att man har mindre problem på natten, men de är inte obetydliga).
När det gäller olika elanvändare, har till exempel Fortum eller Vattenfall olika modeller för olika delar av sina elnät? Om effektavgifterna ska användas på den typen av detaljnivå som elbilsladdning utgör borde man väl ha olika modeller typ ner på postnummernivå.
Jag har svårt att se hur effektavgifterna ska kunna ha någon egentlig effekt (haha) när de sätts så grovt som det verkar göras. Samtidigt är det redan så pass krångligt att de flesta vanliga elkonsumenter nog ger upp att försöka anpassa elanvändningen efter dem och i synnerhet om man dessutom har timpris att ta med i beräkningen.
Jo intressant vändning av tråden och man kan ju fundera på vilka som drev igenom det här och instruerade EI att skriva författningen där effektavgiften är med?D Danne824 skrev:Du verkar ha fått hela ekvationen bakvänd.
Intäktsramarna och effektavgiften är inte samma sak, och de blandas bara ihop av två typer av personer, de som inte förstått systemet och de som hoppas att ingen annan heller har gjort det.
Intäktsramen är det stora, färdiggräddade beloppet som nätbolagen redan fått rätt att ta in 2024–2027.
Den summan är historiskt hög, och EI har dessutom gett dem en generösare avkastningsmodell än tidigare.
Det där är alltså deras godispåse, helt oberoende av tariffmodell.
Effektavgiften däremot handlar inte om hur mycket pengar bolagen får ta ut utan hur de fördelar notan. Det är bara en mekanik, ett sätt att bestämma vem som ska betala mest för att fylla den där redan givna intäktsramen. Det är därför modellen dyker upp nu, inte för att EU kräver det, utan för att det är det smidigaste sättet att öka uttaget från hushåll jämfört med företag.
Och att du drar in ”Green Deal” är nästan lite too much, för det låter stort och viktigt men har exakt noll att göra med svenska effektavgifter.
Green Deal innehåller inga krav på att villaägare ska debiteras efter sin högsta timme.
Det vet du också, och det vet resten av EU vilket är anledningen till att inga andra EU-länder använder den svenska modellen, trots att de följer precis samma direktiv.
Så vi kan släppa Bryssel det här är inte ett EU-påhitt.
Detta är en svensk överimplementering, en intäkts-optimering och ett behändigt sätt att vältra över kostnader på oss privatkunder och inget annat.
Det intressanta är att det faktiskt inte finns något större politiskt stöd för den här tariffmodellen.
Flera partier har kritiserat både EI,s tolkning och nätbolagens avgiftshöjningar men jag har ännu inte sett ett enda riksdagsparti som aktivt går ut och försvarar effektavgiften för hushåll.
Så stödet verkar främst finnas här i tråden, inte i politiken.
LEDARE: S försöker dölja sitt stora svek om elen
"Socialdemokraternas meritlista i energipolitiken de senaste 25 åren är inte vacker. Innan de anklagar andra för att ha ”tappat greppet” borde de se sig själva i spegeln.
https://www.expressen.se/ledare/ledare-s-forsoker-dolja-sitt-stora-svek-om-elen/
Att sedan skylla allt på MP kanske är sant men det behövs nog politisk samling kring varför det blev så här och hur vi kommer framåt.
Just effektavgiften ser jag själv inget större problem med rätt använd.
Det är roten till mycket onödigt tjafs här, oförmågan att skilja på teknik och ekonomi/juridik.D Danne824 skrev:Fast nu blandar du ihop saker.
Det uppmanas ofta att vi ska prata mer teknik, man kan ju starta en sån tråd och se om det lockar "Vi som bygger elnät, funderingar!"
Avgifternas konstruktion och egentligen hela elnätets standard och utbyggnad handlar bara om ekonomi och juridik, ingenting om teknik.
Alla de saker som ältas här går att lösa tekniskt, ingenting är svårt och allt har gjorts, många gånger, det handlar enkom om att eftersom "böterna" vi måste betala till elnätsbolagen är så stora och därmed deras rädsla att detta ska exponeras så kommer vi ingenstans.
För att detta ska redas ut så måste man rensa ut systemet, själva det tekniska är väldigt basalt, det svåra är besluten som ska leda fram till åtgärder. Pengar finns dessutom redan i överskott i systemet, det handlar bara om att man ska få elnätsföretagen att börja använda intäkterna till elnäten.
Biltillverkarna behöver också ordna så att inte hela bilen behöver vakna för att ta emot laddning. Jag har för mig att någon bil drar 300 W bara laddkontakten satts i; då blir det ju dumt att ladda på låg effekt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Är det inte bättre att de som vill diskutera hur elaka elnätsbolagen är startar en egen tråd om det istället? Den här tråden skulle då kunna handla om hur folk tänker hantera effektavgiften?D djac skrev:
Hur kan ett litet parti som miljöpartiet som inte är med i regeringen påverka så starkt?D Danne824 skrev:Fast nu blandar du ihop saker.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Nej, jag tycker vi fortsätter här. Dessa frågor är ju intimt sammanlänkade. Det hävdas t ex här med stor envishet att alla dessa höjningar och pålagor är nödvändiga eftersom elnäten kräver stora investeringar.Fairlane skrev:
Och gott så. Men det bygger ju på att man tror att de som håvar in pengarna faktiskt använder dem till just investeringar istället för att smörja kråset. Det finns tyvärr inte så mycket som talar för just det.
Och som en tanke så kan man i dagens GP läsa just följande:
Forskare: Det skapar övervinster i elbolagen
...Vinster och investeringar
TT har gått igenom de tre jättarna, Vattenfall, Ellevio och Eon, plus några ytterligare elnätsbolags årsredovisningar för de senaste åren. Det handlar om mångmiljardvinster, varav mycket går tillbaka till investeringar. Men det finns också utrymme för miljardbelopp till ägarna i form av höga räntor på aktielån, koncernbidrag och utdelning.Enligt Erik Lundin, forskare på Institutet för näringslivsforskning, finns flera delar i regelverket som tydligt visar på en överkompensation som inte hade kunnat ske på en konkurrensutsatt marknad. Han pekar bland annat på stora köpesummor när bolag byter ägare, vilket indikerar den goda lönsamheten. Exempelvis betalade Ellevio finländska Fortum cirka 70 000 kronor per kund vid övertagandet 2015, enligt Lundin.
Lars Bergman, professor emeritus vid Handelshögskolan, vill inte kalla det överkompensation eftersom bolagen följer reglerna. Men han konstaterar att de tjänat bra med pengar de senaste åren.
Fel anledning
– Men de tjänar mycket pengar av fel anledning, säger han och fortsätter:– De vinner inte så mycket på att investera i nytt men de vinner väldigt mycket på att gamla anläggningar värderas upp. Det finns verkligen skäl att ändra på det där. (Min egen fetning.)
...
Så för att summera. Vad jag skall göra för att hantera effektavgiften är inte en teknisk fråga öht, eftersom det inte är ett tekniskt problem. Det är ett politiskt problem. Så det gäller att rösta rätt i nästa val.
Frågan är bara på vem? ...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Poängen med effekttarifferna är i huvudsak inte att folk skall agera på dem annat än för elbilsladdning. Tanken är mer att högförbrukande apparater skall designas med funktioner för att styras (av exempelvis företag som Tibber).W Weimik skrev:Jag tolkade ”anpassa efter sina egna elnät och elanvändare” som att det både skulle kunna finnas elnätsbolag med elnät som har sina särskilda önskemål om effektuttagets variation och elnätsbolag med olika typer av elanvändare, men den tolkningen kanske var lika orimlig som jag anade. Tänkte att det kanske var något jag hade missat ändå.
När det gäller olika elanvändare, har till exempel Fortum eller Vattenfall olika modeller för olika delar av sina elnät? Om effektavgifterna ska användas på den typen av detaljnivå som elbilsladdning utgör borde man väl ha olika modeller typ ner på postnummernivå.
Jag har svårt att se hur effektavgifterna ska kunna ha någon egentlig effekt (haha) när de sätts så grovt som det verkar göras. Samtidigt är det redan så pass krångligt att de flesta vanliga elkonsumenter nog ger upp att försöka anpassa elanvändningen efter dem och i synnerhet om man dessutom har timpris att ta med i beräkningen.
Jag har förståelse för de aspekterna, men det innebär inte att jag tycker att det är en bra lösning. Att det skall vara så svårt för folk att ha flera tankar i huvudet samtidigt!
Jag råkar tjäna rätt mycket på effekttarifferna, men jag tycker ändå inte att de är bra - detta då folk i allmänhet inte har en kunskapsnivå som gör att de kan ta till sig hur de fungerar och då är de rätt meningslösa.
Som sagt, man måste kunna ha flera tankar i huvudet samtidigt.
Det finns kostnader som effekttarifferna skulle kunna hålla nere, men om folk inte förstår hur tarifferna fungerar, om de stora effekttopparna inte går att styra över (om man exempelvis inte kan ta ett bastubad någon dag på hela veckan utan att få toppar), om det inte finns rimliga lösningar för att styra över värme uttaget, ja då fungerar det inte.
Jag klarar av att optimera på detta (men jag är inte som andra, jag är väl medveten om det), men det är inte så lätt för alla. Så jag förstår frustrationen, men det finns en legitim tanke bakom detta, men det blev kanske inte så bra...