325 053 läst ·
4 477 svar
325k läst
4,5k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Det är långt viktigare att vi ställer om än att elnäten behålls enligt 1900-talsstandard, vi ska inte bo i ett museum.M Martin Lundmark skrev:Hej
För att en villaägare skall hålla nere sina effekttoppar så handlar det om både ett agerande på kort sikt (när man gör sina effektuttag i förhållande till hur debitering sker) och ett agerande på lång sikt (hur man väljer uppvärmning, vitvaror, elbilsköp, badtunna, etc.
Med effektavgifter har vi en möjlighet att framöver undvika eller minska på kostsamma nätutbyggnader som nu påbörjats genom vårt förändrade beteende i mer än 20 år i det redan byggda elnäten
Vi har redan nu missat flera år av det omställningsarbetet
Du verkar förutsätta att elbilsladdning kan ske hemma utan att det riskerar att kosta extra för effektuttaget
När du köper elbil då tar du naturligtvis med eventuella effektavgifter för laddning vid villan i kalkylen
Du kan ju även fortsätta att ladda elbilen på samma sätt som du tankade bilen med förbränningsmotor på ett tankställe
Det viktiga är att vi nu påbörjar ett arbete som kan ta långt mer än tio år; Arbetet att hålla nere kostnaden för elnäten framöver
HejD Danne824 skrev:
Jag vet inte i vilken ekonomisk värld du lever i, men jag anser det rimligt att på högst ca 20 år så kan en villa till exempel hinna byta värmesystem och vitvaror mera anpassade till att hålla nere toppeffekten.
Du får gärna påstå att det går fortare, och att hushållen ekonomiskt klarar av en snabbare takt på utbytet.
Vi har tyvärr startat alltför sent med förändringsarbetet
Öh… i min värld så har denna effektivisering pågått länge. Det har länge funnits alldeles utomordentliga ekonomiska argument för att energieffektivisera.M Martin Lundmark skrev:Hej
Jag vet inte i vilken ekonomisk värld du lever i, men jag anser det rimligt att på högst ca 20 år så kan en villa till exempel hinna byta värmesystem och vitvaror mera anpassade till att hålla nere toppeffekten.
Du får gärna påstå att det går fortare, och att hushållen ekonomiskt klarar av en snabbare takt på utbytet.
Vi har tyvärr startat alltför sent med förändringsarbete
Game changern är bil-laddning och solceller.
Nätavgifterna kommer att öka, och nätet kommer byggas ut i samma takt och bli dyrare lika mycket med effektavgifter.
Några kunder/optimerare kommer att tjäna på det i början relativt nuvärden, men vi blir alla rånade på sikt.
De som tjänar på detta kommer att vara leverantörer av olika lösningar för att mitigera effektavgifter.
Om alla följer samma prissignaler i vissa nätområden blir det väldigt intressant att se hur detta faller ut.
Och kom inte dragandes med timpriser på el.
Merparten har månads-rörligt.
Det här är något som däremot kan svänga pendeln på riktigt eftersom det är tvång för alla.
HejS Snikholt skrev:Öh… i min värld så har denna effektivisering pågått länge. Det har länge funnits alldeles utomordentliga ekonomiska argument för att energieffektivisera.
Game changern är bil-laddning och solceller.
Nätavgifterna kommer att öka, och nätet kommer byggas ut i samma takt och bli dyrare lika mycket med effektavgifter.
Några kunder/optimerare kommer att tjäna på det i början relativt nuvärden, men vi blir alla rånade på sikt.
De som tjänar på detta kommer att vara leverantörer av olika lösningar för att mitigera effektavgifter.
Om alla följer samma prissignaler i vissa nätområden blir det väldigt intressant att se hur detta faller ut.
Och kom inte dragandes med timpriser på el.
Merparten har månads-rörligt.
Det här är något som däremot kan svänga pendeln på riktigt eftersom det är tvång för alla.
Effektivisering har pågått länge.
Men det jag här talar om är arbetet att hålla nere effekttopparna vid effektiviseringen, det arbetet har nog inte pågått speciellt länge.
Redigerat:
Så nu är vi alltså där:M Martin Lundmark skrev:Hej
hushållen ska byta värmesystem, vitvaror och ändra hela sin vardag i 10–20 år för att passa en tariffmodell.
Det är inte ”intäktsneutralitet” du beskriver det är Miljöpartiets omställningspolitik i praktiken.
Och om en tariff kräver att villaägare byter ut halva hemmet för att vara ”rättvis”, då är det nog inte hushållen som är problemet.
Det är Miljöpartiets omställningslinje, rakt av.M Martin Lundmark skrev:Hej
Och om en nätavgift bara är ”rimlig” efter två decennier av investeringar, då är det själva modellen som är problemet inte hushållen.
Lägg ner eran politiska blaja här på BH.
Den gröna omställningen kan du skylla på, men vi är de facto på väg mot mycket mer el i samhället och detta skall göras på relativt kort tid. Stegra, Hybrit osv kommer att göra att det inte finns elöverskott i norr. Elanvändningen i hela samhället, bilar, bussar mm kommer att öka kraftigt.D Danne824 skrev:
Effekttariffer är ett sätt att hantera detta, men det kommer inte heller det att räcka. Det kommer att krävas kraftig förändring av hela samhället.
Detta ligger i linje med hur i princip alla partier agerar i riksdagen. Vissa lite mer, andra lite mindre, men alla partier drar åt det hållet.
Samhället går dit och du kommer att ha svårt att själv stoppa det.
Men du om någon som forskat, borde känna till att toppeffekterna/timme för hushållskunder även de har minskat, innan sol och elbil.M Martin Lundmark skrev:
Tack vare effektivare teknik i hemmen.
Elbilar och solceller har främst pådyvlats oss politiskt, det är en politisk påhejad omställning. Man kan tycka att det är en bra sak.
Men det rör sig om 5-10 år, och egenligen kanske senaste 3-4 år som detta exploderat.
De flesta jag känner har installerat lastbalansering till sina laddare. Vet inte om det är siginfikant för allmogen, men som jag förklarat tidigare fungerar lastbalansering alldeles utmärkt när man är aktiv hemma.
Man maxar inte sina säkringar då trots laddning.
Det kan du dock nära nog göra under tid när du inte använder el till annat. Tex under s.k låglast tid på natten som vissa bolag kör med.
HejS Snikholt skrev:
Det ligger en problematik där, som jag försöker att lyfta, om vi genomför förändringar som stämmer dåligt tex hur elsystemet tekniskt är uppbyggt då kan det innebära stora kostnader framöver.
När det gäller t.ex. solceller på villatak som matar eleffekt i en riktning som elnäten inte är byggda för, så har det nu skett en korrigering
Man har därför från EI sagt att elenergin från solcellerna skall huvudsakligen användas för villans behov och inte till försäljning.
Därför står detta t.ex. med i villkoren för rabatten till husbatterier.
Elektrifieringen av industrin är en sak den har riksdagsstöd.pacman42 skrev:
Den gröna omställningen kan du skylla på, men vi är de facto på väg mot mycket mer el i samhället och detta skall göras på relativt kort tid. Stegra, Hybrit osv kommer att göra att det inte finns elöverskott i norr. Elanvändningen i hela samhället, bilar, bussar mm kommer att öka kraftigt.
Effekttariffer är ett sätt att hantera detta, men det kommer inte heller det att räcka. Det kommer att krävas kraftig förändring av hela samhället.
Detta ligger i linje med hur i princip alla partier agerar i riksdagen. Vissa lite mer, andra lite mindre, men alla partier drar åt det hållet.
Men den svenska effektavgiften är inte något politiskt beslut.
Det är EI:s konstruktion, och den enda som ens varit i närheten av att försvara den här typen av beteendestyrning av hushåll är Miljöpartiet.
Så att låtsas att det här är ”alla partiers linje” är bara dimridåer.
Det här är inte riksdagens politik.
Det är Miljöpartiets omställningsidéer förpackade som en nätavgift.
Sen får andra läsare och egna hem ägare läsa in vad de vill.
HejD Danne824 skrev:
Jag är inte intresserad att blanda in politiska vinklingar
Jag beskriver, gällande effektavgiftens betydelse, de fysikaliska och eltekniska egenskaperna i det elnät vi har uppbyggt enligt Valanders formel.
Och sedan betydelsen av ett förändrat användningssätt av elanvändare, i detta redan uppbyggda elnät, genom styrning efter timpriser, värmepumpar som behöver stort stöd med direktel ett antal kalla vinterdagar, elbilsladdning på kort tid etc.
Redigerat:
Elektrifieringen är en sak där är riksdagen enig.pacman42 skrev:
Den gröna omställningen kan du skylla på, men vi är de facto på väg mot mycket mer el i samhället och detta skall göras på relativt kort tid. Stegra, Hybrit osv kommer att göra att det inte finns elöverskott i norr. Elanvändningen i hela samhället, bilar, bussar mm kommer att öka kraftigt.
Men den här effektavgiften är inget riksdagsbeslut, och den enda som försökt sälja in hushållsbeteendestyrning via tariffer är Miljöpartiet.
Så blanda inte ihop industripolitik med EI:s egenhändiga tariffmodell.
Det här är inte ”alla partiers linje” det är Miljöpartiets omställningsretorik, och den hör inte hemma som propaganda här på Byggahus.
Jag tror i grunden vi förstår varandras argument, men har olika filosofi om tillvägagångssätt.M Martin Lundmark skrev:Hej
Det ligger en problematik där, som jag försöker att lyfta, om vi genomför förändringar som stämmer dåligt tex hur elsystemet tekniskt är uppbyggt då kan det innebära stora kostnader framöver.
När det gäller t.ex. solceller på villatak som matar eleffekt i en riktning som elnäten inte är byggda för, så har det nu skett en korrigering
Man har därför från EI sagt att elenergin från solcellerna skall huvudsakligen användas för villans behov och inte till försäljning.
Därför står detta t.ex. med i villkoren för rabatten till husbatterier.
Men det blir ju en OT diskussion jmf med trådens ämne detta.
Som svar på trådens titel så kommer jag hantera det med klassisk effektvakt mot BVP och tidsstyrning.
Hushållsbestyr ids jag inte krångla med, det får kosta.
Laddning när det blir aktuellt kommer jag styra till s.k låglast-tid och brassa på så det glöder i trådarna.