317 913 läst ·
4 155 svar
318k läst
4,2k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
De kunde gott skriva ut det i klartext, antingen på hemsidan eller på fakturan vilka timmar detta är baserat på och vilka effekter som då har använts kan jag tycka.N Nohouse skrev:Första fakturan med straffavgift inkommen, 2.03kW kostade mig 170,50kr. Har Vattenfall, ingen specifikation på när jag förbrukat mest, det går inte ens att följa förbrukning i realtid. Hur kan detta vara acceptabelt !? Förändringar jag bla gjort är att jag inte kan köra motorvärmaren på 2500W och samtidigt micra min gröt på morgonen. Kör bilen på tomgång istället 15 min innan avresa
Men det går ju att gå in på hemsidan och kontrollera din förbrukning så kan du ganska lätt själv hitta dessa timmar.
Och att följa förbrukningen i realtid kan du göra genom HAN/P1-porten på din elmätare.
Och om man gillar att löda och programmera så finns guider här i forumet rörande hur man tillverkar sin egen HAN-portsläsare.tveksamt skrev:
De kunde gott skriva ut det i klartext, antingen på hemsidan eller på fakturan vilka timmar detta är baserat på och vilka effekter som då har använts kan jag tycka.
Men det går ju att gå in på hemsidan och kontrollera din förbrukning så kan du ganska lätt själv hitta dessa timmar.
Och att följa förbrukningen i realtid kan du göra genom HAN/P1-porten på din elmätare.
Hej steffo_bS steffo_b skrev:Då får väl nätbolagen uppdatera formeln då.
du kan väl inte på fullt allvar mena att hela problemet ligger i att alla absolut måste göra omfattande investeringar i våra uppvärmningssystem för att näbolagen ska slippa uppdatera sina förmler.
Resten av världen får snällt anpassa sina beräkningar och uppskattningar efter verkligheten så att dom stämmer när förutsättningarna ändras. Men inte nätbolagen tydligen. För dom ska räkna på en föråldrad formel och har inte förmåga att uppdatera den och det är ett jätteproblem om en ledning avsedd för 100A överför 70A efter energieffektiviseringar bara för att velanders formel inte stämmer.
Det är ju så dumt att klockorna stannar.
Det är vi som använder elnäten som bekostar elnäten. Det innebär att om vi till exempel kräver anslutning till elnätet så kan inte elnätsbolaget neka oss detta men vi får betala vad det kostar. Det är en del av elnätskostnaderna.
En annan del av elnätskostnader som diskuteras här i tråden, är det som går till vinster till ägarna, där jag starkt ogilla att andra än de som beskattar oss äger elnäten.
Jag försöker hela tiden hålla diskussionen till den förstnämnda delen (den som jag kan påverka genom mitt handlande) medan många helst talar om den avdra delen d.v.s. ”vinsterna för ägarna” (den som jag har svårt att se att vi kan påverka just här).
Att bygga om de befintliga elnäten till exempel enligt uppdaterade formler, skulle kosta enormt stora summor, långt mer än de belopp vi diskuterar här till exempel gällande effektavgifter.
Om handlingssättet, att hålla nere de elnätskostnader som vi kan påverka; ” är ju så dumt att klockorna stannar”, det får du gärna utveckla.
Hej steffo_bS steffo_b skrev:
Den största kostnaden är att bygga (bygga om), att underhålla elnäten och ha driftspersonal tillgänglig.
Bl.a. åska stormar, skyfall och stilleståndsersättning innebär extra kost6nader vid olika tillfällen
Elenergin för elnätet effektförluster köper man in och debiterar de som nyttjar elnäten.
När du skriver ”Om levererad effekt sjunker så ska kostnaderna sjunka för nätet.” så får du gärna förklara närmare hur det går till.
Hur stor menar du att den variationen i kostnad är, av elnätens totala kostnader ?
Vilka "vi" kräver anslutning som ska bekostas av hela kollektivet redan anslutna?M Martin Lundmark skrev:
Alltså, jag är inte ett dugg intresserad av att vara med och finansiera någon annans anslutning till nätet, och definitivt inte privatpersoners solcellers energisäljande.
Anslutningen är du med och finansierar, du och alla andra delar på stora delar av kostnaden för att driva ett elnät. Det innebär bland annat att bygga en transformatorstation för 40 villor när det bara finns 30. Den merkostnaden får du ta. När sedan ytterligare en abonnent tillkommer så får de en anslutningsavgift och de hjälper att betala för de 9 "platser" på transformatorn som fortfarande inte används.D Dilato skrev:
Men hur får jag tillbaka pengarna som jag betalade för de extra 10 tomma platserna när transformatorstationen byggdes?pacman42 skrev:
Anslutningen är du med och finansierar, du och alla andra delar på stora delar av kostnaden för att driva ett elnät. Det innebär bland annat att bygga en transformatorstation för 40 villor när det bara finns 30. Den merkostnaden får du ta. När sedan ytterligare en abonnent tillkommer så får de en anslutningsavgift och de hjälper att betala för de 9 "platser" på transformatorn som fortfarande inte används.
Menar du att nätbolaget finansierade dessa platser i förväg och jag betalade för 1/40-del?
Hur sänks mina nätkostnader när solceller ansluts och transformatorn måste bytas för att få det att fungera?
Det är ju inget som någon annan än solcells ägaren har nytta av.
Då har du en uppförbacke, jag antar att det gäller allt då, inte bara elnät, så är det ju att leva i ett samhälle, du blir ovillkorligen medberoende och stöttar alla andras val i det mesta, vare sig du håller med eller ej.D Dilato skrev:
Man kan nog lämna det hela, flytta ut i skogen, leva av det som markerna ger, ingen mobil, inga pengar, bara rent självbestämmande och oberoende!
Ungefär som barnlösa betalar för skolan.D Dilato skrev:Men hur får jag tillbaka pengarna som jag betalade för de extra 10 tomma platserna när transformatorstationen byggdes?
Menar du att nätbolaget finansierade dessa platser i förväg och jag betalade för 1/40-del?
Hur sänks mina nätkostnader när solceller ansluts och transformatorn måste bytas för att få det att fungera?
Det är ju inget som någon annan än solcells ägaren har nytta av.
Så den som vill ansluta sin fastighet till elnätet ska betala för det. Det låter ju rimligt.M Martin Lundmark skrev:
Lokalnäten som byggdes för att alla skulle toppbelastas med 25 A var som värst belastas nu med som högst 16 A eftersom vi har energieffektiviserat, och då har nätägaren kunnat ansluta fler utan att bygga om nätet. Bra det.
Problemet är ju bara att de har tagit betalt som om belastningen inte har minskat utan som om de har behövt bygga ut nätet. Dessutom använder kostnaden de hade innan, för att inte bygga ut nätet, som motivering för att höja nu när de eventuellt börjar förstärka.
Vi får inte betala en gång extra för utbyggnaden utan minst två.
Du kan alltid välja att lämna elnätet och lösa ditt elbehov på egen hand, men sannolikt kommer du fram till att det är bättre att acceptera reglerna som gäller för att vara med i elnätsklubben än stå utanför. Som andra skriver, så är det att vara en del av ett samhälle.D Dilato skrev:
We Are So F*ckedkashieda skrev:
Så den som vill ansluta sin fastighet till elnätet ska betala för det. Det låter ju rimligt.
Lokalnäten som byggdes för att alla skulle toppbelastas med 25 A var som värst belastas nu med som högst 16 A eftersom vi har energieffektiviserat, och då har nätägaren kunnat ansluta fler utan att bygga om nätet. Bra det.
Problemet är ju bara att de har tagit betalt som om belastningen inte har minskat utan som om de har behövt bygga ut nätet. Dessutom använder kostnaden de hade innan, för att inte bygga ut nätet, som motivering för att höja nu när de eventuellt börjar förstärka.
Inget lokalnät är dimensionerat för att alla ska kunna toppbelastas samtidigt. Sedan måste ju allt hela tiden bytas ut i takt med att det slits. En taxifirma kan inte köpa en bil 1925 och tro att den ska fungera 2025, 100 år senare. Så är det ju med elnät med. Det behöver hela tiden förnyas och detta är det som kräver investeringar, det är inte bara att ansluta nya kunder. Det gamla måste hela tiden bytas ut.kashieda skrev:
Så den som vill ansluta sin fastighet till elnätet ska betala för det. Det låter ju rimligt.