K Kane skrev:
Ja, det där får man försöka optimera när man får effektavgift.Tog programmet 2 timmar?
Jo, men det var som sagt var intensivprogram med extra sköljning.

N Nohouse skrev:
Det är detta jag inte riktigt har förstått. Om jag kör totalt 4000W i 10 minuter eller 4000W i 1h. En topp på 4000W får jag hursomhelst?
Det är medeleffekten under en hel timme som räknas. 4000 W i 10 minuter bidrar med 0,67 kW till effekttaxeberäkningen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Av en händelse satte jag en IKEA Inspelning på tvättmaskinen härom veckan.... Första körningen blev bomull 40 grader intensivtvätt och extra sköljning. Full maskin.

drygt 2 kW i en kvart ger ett bidrag på 0,5 kW till den timmens medeleffekt.

(Tvättmaskinen rapporterar när programmet var klart)

[bild]

[bild]

[bild]
Hej

Bra att du visar mätningar som kan öka förståelsen hur man sänker toppeffekten sett över en timma genom att välja tvättprogram

i inlägg # 4033 här i tråden visade jag mätningar på min diskmaskin
Effekttoppen för ECO-programmet är bara 44% av entimmesprogrammets effekttopp.

S
M Martin Lundmark skrev:
Hej steffo_b
Som jag skrivit tidigare så har vi varit dåliga på att förmedla god kunskap om elkraftsystemet.

Vi har t.ex. fokuserat på att sänka elenergianvändningen (antalet kWh) när vi valt uppvärmningssystem och vitvaror men missat att hålla nere effekttopparna trots att vi t.ex. vetat hur elnäten är beräknade.

När nu "verkligheten" har visat på konsekvensen så tar det ett bra tag att genomföra förändringar.

Genom effektavgifter, som bättre tar hänsyn till elnätens känslighet för effekttoppar, så kan vi hålla nere behoven att bygga om redan byggda elnät.
Som jag skrivit till dig flera gånger så har du fel. Totalfel.
I stort sett alla hus som har installerat värmepumpar, åtminstone de sista 10 åren, har en avsevärt lägre toppeffekt även vid kall väderlek än de hade med direktverkande el.
Det beror på att även om COP för en dålig LVP sjunker när det blir kallare så är den bättre än en elradiator.

Jag har dessutom visat dig siffror på att en stor del av värmepumpsinstallationerna är BVP som ju inte får sämre COP och därmed sänker sitt effektbehov rejält.

Dvs tvärtemot vad du om och om igen upprepar som en trasig skiva så är det faktiskt så att den absoluta majoriteten av villor som energieffektiviserats med värmepumpar av olika slag faktiskt sänkt sitt effektbehov.

10 kW elradiatorer är mer effekt än 3 kw värmepump och 1 kW elspets. (räknat på en rätt dålig pump.

Vilken del i det är det som är så svårt att förstå.
Ditt motstånd till att ta in fakta gör att det framstår som att du faktiskt jobbar som lobbyist för någon av nätägarna som försöker bilda opinion för att få ta ut högre nätavgifter.

Det har också lyfts fram att nätägarna tar ut rejäla överdebiteringar i förhållande till sina investeringar. Detta är tvärtemot vad lagen var tänkt för men pga kryphål i lagen och dyra jurister så har dom kunnat valsa fram och tillbaka över EI.
Av just den anledningen ser man nu över regelverket och mandatet för EI. Jag tror iofs inte att det räcker men det är i alla fall ett steg i rätt riktning.
Det är också något som syns i resultaträkningarna för elnätsbolagen då dom har vinstmarginaler som alla andra företag skulle drömma om.

Om nätägarna faktiskt investerade i nätet i förhållande till vad dom debiterar oss skulle det vara OK men det gör dom inte.

Men huvudpunkten är att du har fel i ditt påstående att hus som energieffektiviserats inte sänkt sitt effektbehov. Men du verkar oförmögen att ta in den informationen i din iver att rättfärdiga överuttag i nätavgifter.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nohouse skrev:
Blev bara dyrare, jag har en stabil förbrukning på omkring 400-450kWh i månaden sist spotpriset var kring 34 öre betalde jag kring 900kr denna faktura var på 1160kr
Spotpriset är helt ointressant för det hela. Kostnaden för el är ointressant.
Hur mycket du förbrukar totalt på en månad är delvis av intresse då det påverkar överföringsavgiften, men generellt blandar ihop kostnaden för nätet och kostnaden för el och har dessutom inte alls förstått modellen, då kan man dra helt fel slutsatser.

S steffo_b skrev:
10 kW elradiatorer är mer effekt än 3 kw värmepump och 1 kW elspets. (räknat på en rätt dålig pump.

Det är också något som syns i resultaträkningarna för elnätsbolagen då dom har vinstmarginaler som alla andra företag skulle drömma om.

Om nätägarna faktiskt investerade i nätet i förhållande till vad dom debiterar oss skulle det vara OK men det gör dom inte.

Men huvudpunkten är att du har fel i ditt påstående att hus som energieffektiviserats inte sänkt sitt effektbehov. Men du verkar oförmögen att ta in den informationen i din iver att rättfärdiga överuttag i nätavgifter.
Mitt eget hus med frånluftsvärmepump har en toppeffekt för el om 6,5 kW. FLVP är väl ganska standard i nybyggda hus de senaste 10-15 åren och det ser nog lika ut för många andra. 1kW elspets, vad är det för sorts pump du tänker på då? Luft/luft?

Ett anläggningstungt bolag har en bra resultaträkning även ett dåligt år, för investeringarna smetas ut över lång tid i redovisningen och blir inte en kostnad det enskilda året. Du kan ha ett nätbolag med 5 miljarder i vinst men 6 miljarder i investeringar och då är kassaflödet -1 miljard. Dvs, de gick inte med vinst i vardaglig mening då ägarna fick putta in 1 miljard i form av egna pengar eller lån bara för att gå runt det året, men redovisningsmässigt hade de en vinst på 5 miljarder.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
S steffo_b skrev:
Micron har ingen som helst betydelse för din effektavgift. Eftersom det är medeleffekt under en timme (dom uttrycker det som kWh/h) och micron går så kort tid så blir det inte ens märkbart på effektavgiften.
Motorvärmaren däremot har ju påverkan eftersom den ju drar sin effekt under hela timmen.

Dock skulle jag säga att det helt klart kan vara vettigt att dra ner effekten på motorvärmaren för att sänka effekttoppen.
Men att avstå från att köra den och istället köra tomgång på bilen i 15 minuter är nog inte en ekonomisk vinst.
Dels är tomgångskörning för att värma upp motorn skadligt för motorn. Slitaget är betydligt större när motorn är kall och när du värmer den på tomgång så tillbringar den lång tid igång medan den fortfarande är kall.
En av anledningarna är att oljan är mer trögflytande när den är kall vilket gör att du får sämre oljetryck på delar som behöver smörjning. Där är exempelvis kamaxellagringar och vevaxellagringar sådant som påverkas negativt.

Dvs du kan (om du har rejäl otur och motorn har sådana svagheter) orsaka ett motorhaveri i längden.
Det är visserligen rejält osannolikt att det blir så illa.

Det du däremot gör är att boxen registrerar att motorn är igång och under vilka betingelser vilket gör att du får service tidigare på bilen då alla moderna bilar är adaptiva när dom räknar ut när nästa service behövs.
Plus att det såklart går åt en del bränsle.

Första tiden motorn är igång så är förbrukningen under körning ca dubbelt mot när den är varm beroende på högre intern friktion och sämre förbränning.
Vid tomgångskörning så är den inre friktionen en betydligt större del av förlusterna vilket betyder att då är det mer än dubbelt.
Tumregeln är att en varm motor drar ungefär lika mycket på 1 timme tomgång som att köra 10 km.
Dvs om bilen drar 0,7/mil så är det 7 dl i timmen med varm motor.
Kall motor på tomgång är långt över dubbelt mot det. Jag skulle gissa närmare 3 dubbelt.
Det skulle betyda att motorn när den är kall drar motsvarande 2 liter/timme för tomgången första stunden.
då gör du av med 0,5 liter bränsle för tomgången,
Eller i kronor så blir det med ett bränslepris på 16 kr/liter ca 8 kronor.
Varje dag du gör det.

Om du då använder bilen dagligen på vardagarna för att åka till jobbet så blir det 20 * 8 eller 160 kronor.

Dvs du spenderar lika mycket på bränsle för tomgångskörning som du skulle fått i effektavgift för motorvärmaren plus att du gör att bilen kommer att vilja ha service tidigare vilket drar upp kostnaderna.

så i praktiken så förlorar du nog på att inte köra motorvärmaren även om det kanske svider på elräkningen.
Det svider inte på samma sätt på bränslenotan eftersom man inte har samma koll där oftast. Plus att du absolut inte ser hur mycket den där tomgångskörningen kostade på samma sätt på på elräkningen och effektavgiften.
Tack för input, slitaget vid kallstart är jag medveten om men har en funktion som heter fjärrstart och enl färddator är det 0.5l/h som förbrukas, troligtvis glädjesiffror. Att jag valt att köra på tomgång är nog för egen del en protest mot införandet av denna straffavgift som slår mest mot småförbrukare. Elen jag förbrukade kostade ca 150kr resten hela 1000kr är diverse skatter och påslag. Men den åsikten är nog inget som egentligen här hemma i denna tråd.

Fairlane Fairlane skrev:
Spotpriset är helt ointressant för det hela. Kostnaden för el är ointressant.
Hur mycket du förbrukar totalt på en månad är delvis av intresse då det påverkar överföringsavgiften, men generellt blandar ihop kostnaden för nätet och kostnaden för el och har dessutom inte alls förstått modellen, då kan man dra helt fel slutsatser.
På vilket sätt är det ointressant, jag kan inte jämföra en faktura i juni med lågt spotpris mot en faktura i januari med högt spotpris om förbrukning är densamma fast effektavgiften ökar fakturan med ~20%?

N Nohouse skrev:
Tack för input, slitaget vid kallstart är jag medveten om men har en funktion som heter fjärrstart och enl färddator är det 0.5l/h som förbrukas, troligtvis glädjesiffror. Att jag valt att köra på tomgång är nog för egen del en protest mot införandet av denna straffavgift som slår mest mot småförbrukare. Elen jag förbrukade kostade ca 150kr resten hela 1000kr är diverse skatter och påslag. Men den åsikten är nog inget som egentligen här hemma i denna tråd.
En varm motor kan nog dra runt 0,7-1 liter/timmen, men att en kallstartad motor skulle dra 0,5l/h är nog en utopi. Närmare 2l/h vid kallstart är nog mer realistiskt. Även om du kör den på tomgång så blir det ju fortfarande en kallstart så jag vet inte vad du uppnår med detta, annat än att kupén blir varm.

N Nohouse skrev:
Det är detta jag inte riktigt har förstått. Om jag kör totalt 4000W i 10 minuter eller 4000W i 1h. En topp på 4000W får jag hursomhelst?

Totalt blev det högre
Du har ju redan fått svar på att det är medeleffekten under en timme som beräkningen görs på.

Nu vet jag ju inte hur din elanvändning ser ut i övrigt, men det kanske inte ens är motorvärmaren som blir dina högsta toppar på månaden?

Med totalen menar jag elnätsdelen av kostnaden för en jämförbar månad tidigare.

Jag har haft effektavgift i många år nu men tänker inte på det särskilt mycket. Stora förbrukare som går att styra, t.ex. elbilsladdning, sätter man till nattetid, annars inga åtgärder. Då har kostnaden varit ungefär som den gamla debiteringsmodellen, kanske t.o.m. något lägre. Men exakt utfall beror ju på ditt förbrukningsmönster i kombination med din nätägares utformning av taxan.

Fairlane
N Nohouse skrev:
På vilket sätt är det ointressant, jag kan inte jämföra en faktura i juni med lågt spotpris mot en faktura i januari med högt spotpris om förbrukning är densamma fast effektavgiften ökar fakturan med ~20%?
Därför att spotpris är intressant för elhandel, inte elnät.

Det är två olika bolag.

D
N Nohouse skrev:
Första fakturan med straffavgift inkommen, 2.03kW kostade mig 170,50kr. Har Vattenfall, ingen specifikation på när jag förbrukat mest, det går inte ens att följa förbrukning i realtid. Hur kan detta vara acceptabelt !? Förändringar jag bla gjort är att jag inte kan köra motorvärmaren på 2500W och samtidigt micra min gröt på morgonen. Kör bilen på tomgång istället 15 min innan avresa
Kapitulera, det är lika bra, sätt upp autogiro och bara låt de ta vad de vill ha, kan inte EI vinna så kan inte du, det är godtyckligt!

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
K Kallens skrev:
Du har ju redan fått svar på att det är medeleffekten under en timme som beräkningen görs på.

Nu vet jag ju inte hur din elanvändning ser ut i övrigt, men det kanske inte ens är motorvärmaren som blir dina högsta toppar på månaden?

Med totalen menar jag elnätsdelen av kostnaden för en jämförbar månad tidigare.

Jag har haft effektavgift i många år nu men tänker inte på det särskilt mycket. Stora förbrukare som går att styra, t.ex. elbilsladdning, sätter man till nattetid, annars inga åtgärder. Då har kostnaden varit ungefär som den gamla debiteringsmodellen, kanske t.o.m. något lägre. Men exakt utfall beror ju på ditt förbrukningsmönster i kombination med din nätägares utformning av taxan.
Jag hittar ingenstans på Vattenfalls hemsida där det framgår att det är medeleffekten under en timma. Det framgår bara att det är medelvärde på de fem högsta topparna. Det är det som gör min fundersam på om det är verkligen gör skillnad på 4000W i 10 min eller 4000W i en timma.

Motor och kupévärmare tillsammans med micron blir ca 3400W, har inte så mycket mer än spis och ugn som ligger på de nivåerna. Om familjen sedan startar alla sina datorer och tvapparater när de kommer hem från skolan tillsammans med några ledlampor tänker jag inte blir mer än 500-600W

D
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Bra att du visar mätningar som kan öka förståelsen hur man sänker toppeffekten sett över en timma genom att välja tvättprogram

i inlägg # 4033 här i tråden visade jag mätningar på min diskmaskin
Effekttoppen för ECO-programmet är bara 44% av entimmesprogrammets effekttopp.
Det där är vilseledande, man ska välja program utifrån behov, dvs det primära är maskinernas uppgift, i fallet med kläder extra viktigt eftersom att kassera och tillverka nya är stor belastning. Att smygköra på eko-program förkortar också maskinernas livslängd, som utgör extra belastning när de ska ersättas.

Ytterligare ett exempel på förvrängda perspektiv, där elnätsägaromsorgen trumfar det som är viktigare.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Därför att spotpris är intressant för elhandel, inte elnät.

Det är två olika bolag.
Fast resultatet blir oavsett en dyrare faktura?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.