pacman42 pacman42 skrev:
Elbolagen får inte neka anslutning av kunder. Det finns också regler för hur mycket de får ta betalt av nya kunder
Så mellanskilllnaden ska andra betala, är det så det är tänkt?
 
D Dilato skrev:
Så mellanskilllnaden ska andra betala, är det så det är tänkt?
Tanken är att det skall jämna ut sig och viss solidaritet skall finnas i systemet.

Edit: Vi hade liknande villkor när vi byggde vårt fibernät. Kostnader upp till ca 25000 täcktes av de abonnenter som hade lägre kostnad än de 18000 som alla fick betala. När vi sedan anslöt fler så hade vi in kostnad på 20000 för dessa, de fick fortfarande komma med kostnader på upp till 25000 då de gjorde installationer billigare genom att köpa in sig, men ibland blev dessa enskilda anslutningar mycket dyrare än så då vi behövde en extra switch etc.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
Om det stora problemet nu då är elbilar, så löser knappast effekttariff problemet.

I varje fall inte om denna effekttariff styr laddning för alla samtidigt till en så kallad låglast tid, som baseras på tiden folk annars ligger och sover.

Det kommer vara bedrövligt dåligt för lokalnäten, och leda till ännu högre avgifter i lokalnäten pga. förstärkningar som tvingas fram. Och jag tror inte nätägarna kommer att justera tidstarifferna. De VILL investera, för det är så de tjänar pengar.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Elbolagen får inte neka anslutning av kunder. Det finns också regler för hur mycket de får ta betalt av nya kunder
Det är ju en regel som de sätter själv, lite som vanliga människors nyårslöften, funkar på samma sätt.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Om det stora problemet nu då är elbilar, så löser knappast effekttariff problemet.

I varje fall inte om denna effekttariff styr laddning för alla samtidigt till en så kallad låglast tid, som baseras på tiden folk annars ligger och sover.

Det kommer vara bedrövligt dåligt för lokalnäten, och leda till ännu högre avgifter i lokalnäten pga. förstärkningar som tvingas fram. Och jag tror inte nätägarna kommer att justera tidstarifferna. De VILL investera, för det är så de tjänar pengar.
Men exempelvis Göteborg Energi har argumenterat för samma effekttsariff dygnet runt just pga elbilar.
 
  • Wow
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det kan verka logiskt, men då måste man också prata om samma nät, vilket man inte gör.
Det är som att säga att trafiken på E4:an har minskat så med andra ord kan det omöjligen vara trångt på lokalgatorna.
Vi har redan betalat för för typ 8-filig motorväg i stamnätet (via "trängselavgifterna") men vi fick en tvåfilig.
Pengarna finns ..men används inte
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:
Men exempelvis Göteborg Energi har argumenterat för samma effekttsariff dygnet runt just pga elbilar.
Då har de tänkt till.
 
D
Fairlane Fairlane skrev:
Det kan verka logiskt, men då måste man också prata om samma nät, vilket man inte gör.
Det är som att säga att trafiken på E4:an har minskat så med andra ord kan det omöjligen vara trångt på lokalgatorna.
Men är det inte orimligt att samtidigt som topplasten i Sverige minskat så ökar väldigt mycket i alla lokalnät, var får de sin el ifrån, hembränd?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är ju en regel som de sätter själv, lite som vanliga människors nyårslöften, funkar på samma sätt.
Nej, detta styrs av elkoncessionslagen (tror jag den heter).
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
Men exempelvis Göteborg Energi har argumenterat för samma effekttsariff dygnet runt just pga elbilar.
Ja, jo, några elnätsföretag har varit EU-lojala men det är ganska många och tunga företag som bara sagt som det är, att effektavgiften inte behövs, är skadlig och de hade helst sluppit.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Så mellanskilllnaden ska andra betala, är det så det är tänkt?
Kunderna är enda intäktskällan för nätbolag. De får inget statligt stöd eller dylikt. Men när det regleras hur mycket som får tas ut av nya kunder så blir det effekten att existerande får pynta resterande del, de har ingen sedelpress. Du fick sannolikt samma behandling när ditt hus anslöts.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
D djac skrev:
Men är det inte orimligt att samtidigt som topplasten i Sverige minskat så ökar väldigt mycket i alla lokalnät, var får de sin el ifrån, hembränd?
Topp lasten i Sverige är ett aggregat av alla bostäder och alla fabriker, kontor mm i hela landet. Att detta utvecklas annorlunda än förbrukningen i Mölndal, det är väl inte så otroligt?
 
D djac skrev:
Ja, jo, några elnätsföretag har varit EU-lojala men det är ganska många och tunga företag som bara sagt som det är, att effektavgiften inte behövs, är skadlig och de hade helst sluppit.
Förutsättningarna är olika, det är väldigt uppenbart.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Men exempelvis Göteborg Energi har argumenterat för samma effekttsariff dygnet runt just pga elbilar.
Allting som heter "Göteborgs"- nånting och ägs av kommunen är orsak nog att inte ta det seriöst.
Jag har bott i Göteborg i mer än 30 år och den kommunens myglande med bolagisering för att undvika insyn i versamheterna är vidrig!
 
Fairlane
D Dilato skrev:
Vi har redan betalat för för typ 8-filig motorväg i stamnätet (via "trängselavgifterna") men vi fick en tvåfilig.
Pengarna finns ..men används inte
Det är något annat än det jag kommenterade.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.