318 390 läst ·
4 184 svar
318k läst
4,2k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Tanken är att det skall jämna ut sig och viss solidaritet skall finnas i systemet.D Dilato skrev:
Edit: Vi hade liknande villkor när vi byggde vårt fibernät. Kostnader upp till ca 25000 täcktes av de abonnenter som hade lägre kostnad än de 18000 som alla fick betala. När vi sedan anslöt fler så hade vi in kostnad på 20000 för dessa, de fick fortfarande komma med kostnader på upp till 25000 då de gjorde installationer billigare genom att köpa in sig, men ibland blev dessa enskilda anslutningar mycket dyrare än så då vi behövde en extra switch etc.
Om det stora problemet nu då är elbilar, så löser knappast effekttariff problemet.
I varje fall inte om denna effekttariff styr laddning för alla samtidigt till en så kallad låglast tid, som baseras på tiden folk annars ligger och sover.
Det kommer vara bedrövligt dåligt för lokalnäten, och leda till ännu högre avgifter i lokalnäten pga. förstärkningar som tvingas fram. Och jag tror inte nätägarna kommer att justera tidstarifferna. De VILL investera, för det är så de tjänar pengar.
I varje fall inte om denna effekttariff styr laddning för alla samtidigt till en så kallad låglast tid, som baseras på tiden folk annars ligger och sover.
Det kommer vara bedrövligt dåligt för lokalnäten, och leda till ännu högre avgifter i lokalnäten pga. förstärkningar som tvingas fram. Och jag tror inte nätägarna kommer att justera tidstarifferna. De VILL investera, för det är så de tjänar pengar.
Men exempelvis Göteborg Energi har argumenterat för samma effekttsariff dygnet runt just pga elbilar.S Snikholt skrev:Om det stora problemet nu då är elbilar, så löser knappast effekttariff problemet.
Vi har redan betalat för för typ 8-filig motorväg i stamnätet (via "trängselavgifterna") men vi fick en tvåfilig.Fairlane skrev:
Pengarna finns ..men används inte
Men är det inte orimligt att samtidigt som topplasten i Sverige minskat så ökar väldigt mycket i alla lokalnät, var får de sin el ifrån, hembränd?Fairlane skrev:
Ja, jo, några elnätsföretag har varit EU-lojala men det är ganska många och tunga företag som bara sagt som det är, att effektavgiften inte behövs, är skadlig och de hade helst sluppit.pacman42 skrev:
Kunderna är enda intäktskällan för nätbolag. De får inget statligt stöd eller dylikt. Men när det regleras hur mycket som får tas ut av nya kunder så blir det effekten att existerande får pynta resterande del, de har ingen sedelpress. Du fick sannolikt samma behandling när ditt hus anslöts.D Dilato skrev:
Topp lasten i Sverige är ett aggregat av alla bostäder och alla fabriker, kontor mm i hela landet. Att detta utvecklas annorlunda än förbrukningen i Mölndal, det är väl inte så otroligt?D djac skrev:
Allting som heter "Göteborgs"- nånting och ägs av kommunen är orsak nog att inte ta det seriöst.pacman42 skrev:
Jag har bott i Göteborg i mer än 30 år och den kommunens myglande med bolagisering för att undvika insyn i versamheterna är vidrig!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 899 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 899 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur hantera sättningar i vägg vid målning (spricka mellan gips)
Färg, Måla & Tapetsera -
Max, netflix mfl - hur tänker ni kring standard, premuim, flera tjänsr
Teknik -
Hur tänker man Fjärrvärme kontra el uppvärmning.
Värme allmänt -
Hur tänker hustillverkarna när det gäller uppvärmning
Värmepumpar -
Koppla in Nibe Nibette VVB - tänker jag rätt?
Vatten & Avlopp