Fairlane
K Kurtan2020 skrev:
Effektavgiften kommer bara att drabba barnfamiljer som är tvungna att tvätta varje dag tänk er två tre barn
aktiviteter fotboll m.m ute i slaskväder tvättmaskinerna går varma hur i helvete ska man kunna planera?
Dels beror det ju på vilken modell bolaget väljer, dels är det väl tänkt så att den som "belastar" mer ska betala mer. Sen tror jag inte tvättmaskinen är så stort problem iofs heller.

Fairlane Fairlane skrev:
Dels beror det ju på vilken modell bolaget väljer, dels är det väl tänkt så att den som "belastar" mer ska betala mer. Sen tror jag inte tvättmaskinen är så stort problem iofs heller.
Tvättmaskinen är ett MYCKET litet problem.
Diagram som visar tvättmaskinens energianvändning (W) under en timme, med en hög peak vid 2000 W och låg övrig användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En tvätt med träningskläder, totalt 0.27 kWh. Visserligen utsmetat på bara en timme, men om man inte lagar mat samtidigt så....

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:
Tvättmaskinen är ett MYCKET litet problem.
[bild]

En tvätt med träningskläder, totalt 0.27 kWh. Visserligen utsmetat på bara en timme, men om man inte lagar mat samtidigt så....
Då kan du inte ha kört ett vanligt program.
Du måste ha kört ett program för träningskläder som i stort sett bara sköljer ur kläderna och möjligen ger dom en liten stund i 30 graders tvätt.
en vanlig 40 graders tvätt tar betydligt längre tid än så och drar mer energi.
Enligt tillverkarna själva så är förbrukningen för en tvätt på 40 grader någonstans kring 1,1 kWh
Din siffra stämmer mer med vad dom säger att en fintvätt på 30 grader drar på en hyfsat ny maskin.

sen håller jag med om att den i sig kanske inte är ett stort problem för effektavgiften. Även om den då drar nästan all sin el under en timme då det är uppvärmningen av vatten som drar mest så betyder det att den själv ger en effekttopp på 1 kWh/h vilket inte är mycket att orda om.
Men om det sker samtidigt som torktumlaren och diskmaskinen går (Och kanske ett torkskåp) och man dessutom lagar mat så blir dom tillsammans något som får påverkan.

Poängen är att för ett hushåll med 1-2 vuxna och inga barn där man bara genererar tvätt till 1-2 maskiner i veckan och kanske bara behöver köra diskmaskinen varannan eller var tredje dag för att man inte lagar så mycket mat så är det lätt att styra de förbrukningarna så att man undviker toppar.
Men för en barnfamilj som behöver köra 1-2 maskiner om dagen samt behöver köra diskmaskinen minst en gång om dagen och kanske också måste köra torkskåpet för att ungarna ska ha torra ytterkläder till dagen efter så får det påverkan och det kan vara svårt att styra undan förbrukare så att man slipper effektavgiften.

N
Första fakturan med straffavgift inkommen, 2.03kW kostade mig 170,50kr. Har Vattenfall, ingen specifikation på när jag förbrukat mest, det går inte ens att följa förbrukning i realtid. Hur kan detta vara acceptabelt !? Förändringar jag bla gjort är att jag inte kan köra motorvärmaren på 2500W och samtidigt micra min gröt på morgonen. Kör bilen på tomgång istället 15 min innan avresa

• Arg
  • Gilla
lsoderlund och 3 till
  • Laddar…
S steffo_b skrev:
Du måste ha kört ett program för träningskläder som i stort sett bara sköljer ur kläderna och möjligen ger dom en liten stund i 30 graders tvätt.
Enligt tillverkarna själva så är förbrukningen för en tvätt på 40 grader någonstans kring 1,1 kWh
Din siffra stämmer mer med vad dom säger att en fintvätt på 30 grader drar på en hyfsat ny maskin.

sen håller jag med om att den i sig kanske inte är ett stort problem för effektavgiften. Även om den då drar nästan all sin el under en timme då det är uppvärmningen av vatten som drar mest så betyder det att den själv ger en effekttopp på 1 kWh/h vilket inte är mycket att orda om.
Men om det sker samtidigt som torktumlaren och diskmaskinen går (Och kanske ett torkskåp) och man dessutom lagar mat så blir dom tillsammans något som får påverkan.

Poängen är att för ett hushåll med 1-2 vuxna och inga barn där man bara genererar tvätt till 1-2 maskiner i veckan och kanske bara behöver köra diskmaskinen varannan eller var tredje dag för att man inte lagar så mycket mat så är det lätt att styra de förbrukningarna så att man undviker toppar.
Men för en barnfamilj som behöver köra 1-2 maskiner om dagen samt behöver köra diskmaskinen minst en gång om dagen och kanske också måste köra torkskåpet för att ungarna ska ha torra ytterkläder till dagen efter så får det påverkan och det kan vara svårt att styra undan förbrukare så att man slipper effektavgiften.
Jag körde ett program för träningskläder. Min maskin "väger tvätten" innan den tar in vatten, så den tar inte in mer vatten än vad som behövs. Men programmet var på 40 grader.

N Nohouse skrev:
Första fakturan med straffavgift inkommen, 2.03kW kostade mig 170,50kr. Har Vattenfall, ingen specifikation på när jag förbrukat mest, det går inte ens att följa förbrukning i realtid. Hur kan detta vara acceptabelt !? Förändringar jag bla gjort är att jag inte kan köra motorvärmaren på 2500W och samtidigt micra min gröt på morgonen. Kör bilen på tomgång istället 15 min innan avresa
Och hur mycket billigare blev fakturan pga de sänkta överföringsavgifterna? För mig så blir det runt 200kr billigare per månad totalt sett.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:
Jag körde ett program för träningskläder. Min maskin "väger tvätten" innan den tar in vatten, så den tar inte in mer vatten än vad som behövs. Men programmet var på 40 grader.
Ok. Men då var det inte en full maskin med andra ord.
Dvs inte representativt för hur de flesta tvättar. Den största delen av tvättandet för de flesta är att man kör en full maskin och då får du inte de siffrorna på förbrukningen.
Ett snabbprogram för treäningskläder värmer bara en omgång vatten och då väldigt lite vatten om du bara har lite träningskläder i maskinen (vilket syns i dina förbrukningssiffror) Medans ett vanligt 40 graders program med full maskin tar in betydligt mer vatten och värmer vilket ju gör att det drar betydligt mer el.

Av en händelse satte jag en IKEA Inspelning på tvättmaskinen härom veckan.... Första körningen blev bomull 40 grader intensivtvätt och extra sköljning. Full maskin.

drygt 2 kW i en kvart ger ett bidrag på 0,5 kW till den timmens medeleffekt.

(Tvättmaskinen rapporterar när programmet var klart)

Skärmdump av tvättmaskinsapp som visar datum, energiikoner och tvättprogram. Inställningar: bomull, 40°C, centrifugering 1400, intensivtvätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Effektförbrukningsdiagram för tvättmaskin under bomullstvätt 40 grader. Topp på 2 kW vid 14:00, följt av lägre konsumtion vid 15:00.

Graf över energiförbrukning av tvättmaskin 27 nov, visar stegvis ökning från 0 kWh vid 13.00 till 0,93 kWh vid 16.00.

• Gilla
djac
  • Laddar…
N Nohouse skrev:
Det intressanta är ju hur de 170,50 kr står sig i förhållande till minskningen på de övriga posterna? Blev totalen högre eller lägre?

Men micron går ju så kort tid, så även om du samkör den med motorvärmaren blir det knappt märkbart på medeleffekten under en timme. Drar den 1000W i 2 min blir det ju bara 0,033kW i medel under timmen liksom.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
useless useless skrev:
Av en händelse satte jag en IKEA Inspelning på tvättmaskinen härom veckan.... Första körningen blev bomull 40 grader intensivtvätt och extra sköljning. Full maskin.

drygt 2 kW i en kvart ger ett bidrag på 0,5 kW till den timmens medeleffekt.

(Tvättmaskinen rapporterar när programmet var klart)

[bild]

[bild]

[bild]
Ja, det där får man försöka optimera när man får effektavgift.Tog programmet 2 timmar?

N
pacman42 pacman42 skrev:
Och hur mycket billigare blev fakturan pga de sänkta överföringsavgifterna? För mig så blir det runt 200kr billigare per månad totalt sett.
Blev bara dyrare, jag har en stabil förbrukning på omkring 400-450kWh i månaden sist spotpriset var kring 34 öre betalde jag kring 900kr denna faktura var på 1160kr

S steffo_b skrev:

Hej steffo_b
Som jag skrivit tidigare så har vi varit dåliga på att förmedla god kunskap om elkraftsystemet.

Vi har t.ex. fokuserat på att sänka elenergianvändningen (antalet kWh) när vi valt uppvärmningssystem och vitvaror men missat att hålla nere effekttopparna trots att vi t.ex. vetat hur elnäten är beräknade.

När nu "verkligheten" har visat på konsekvensen så tar det ett bra tag att genomföra förändringar.

Genom effektavgifter, som bättre tar hänsyn till elnätens känslighet för effekttoppar, så kan vi hålla nere behoven att bygga om redan byggda elnät.

Redigerat:
N
K Kallens skrev:
Det intressanta är ju hur de 170,50 kr står sig i förhållande till minskningen på de övriga posterna? Blev totalen högre eller lägre?

Men micron går ju så kort tid, så även om du samkör den med motorvärmaren blir det knappt märkbart på medeleffekten under en timme. Drar den 1000W i 2 min blir det ju bara 0,033kW i medel under timmen liksom.
Det är detta jag inte riktigt har förstått. Om jag kör totalt 4000W i 10 minuter eller 4000W i 1h. En topp på 4000W får jag hursomhelst?

Totalt blev det högre

N Nohouse skrev:
Det är detta jag inte riktigt har förstått. Om jag kör totalt 4000W i 10 minuter eller 4000W i 1h. En topp på 4000W får jag hursomhelst?

Totalt blev det högre
kWh'en räknas. 0,67 kWh vs 4 kWh i ditt exempel.

• Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
S
N Nohouse skrev:
Micron har ingen som helst betydelse för din effektavgift. Eftersom det är medeleffekt under en timme (dom uttrycker det som kWh/h) och micron går så kort tid så blir det inte ens märkbart på effektavgiften.
Motorvärmaren däremot har ju påverkan eftersom den ju drar sin effekt under hela timmen.

Dock skulle jag säga att det helt klart kan vara vettigt att dra ner effekten på motorvärmaren för att sänka effekttoppen.
Men att avstå från att köra den och istället köra tomgång på bilen i 15 minuter är nog inte en ekonomisk vinst.
Dels är tomgångskörning för att värma upp motorn skadligt för motorn. Slitaget är betydligt större när motorn är kall och när du värmer den på tomgång så tillbringar den lång tid igång medan den fortfarande är kall.
En av anledningarna är att oljan är mer trögflytande när den är kall vilket gör att du får sämre oljetryck på delar som behöver smörjning. Där är exempelvis kamaxellagringar och vevaxellagringar sådant som påverkas negativt.

Dvs du kan (om du har rejäl otur och motorn har sådana svagheter) orsaka ett motorhaveri i längden.
Det är visserligen rejält osannolikt att det blir så illa.

Det du däremot gör är att boxen registrerar att motorn är igång och under vilka betingelser vilket gör att du får service tidigare på bilen då alla moderna bilar är adaptiva när dom räknar ut när nästa service behövs.
Plus att det såklart går åt en del bränsle.

Första tiden motorn är igång så är förbrukningen under körning ca dubbelt mot när den är varm beroende på högre intern friktion och sämre förbränning.
Vid tomgångskörning så är den inre friktionen en betydligt större del av förlusterna vilket betyder att då är det mer än dubbelt.
Tumregeln är att en varm motor drar ungefär lika mycket på 1 timme tomgång som att köra 10 km.
Dvs om bilen drar 0,7/mil så är det 7 dl i timmen med varm motor.
Kall motor på tomgång är långt över dubbelt mot det. Jag skulle gissa närmare 3 dubbelt.
Det skulle betyda att motorn när den är kall drar motsvarande 2 liter/timme för tomgången första stunden.
då gör du av med 0,5 liter bränsle för tomgången,
Eller i kronor så blir det med ett bränslepris på 16 kr/liter ca 8 kronor.
Varje dag du gör det.

Om du då använder bilen dagligen på vardagarna för att åka till jobbet så blir det 20 * 8 eller 160 kronor.

Dvs du spenderar lika mycket på bränsle för tomgångskörning som du skulle fått i effektavgift för motorvärmaren plus att du gör att bilen kommer att vilja ha service tidigare vilket drar upp kostnaderna.

så i praktiken så förlorar du nog på att inte köra motorvärmaren även om det kanske svider på elräkningen.
Det svider inte på samma sätt på bränslenotan eftersom man inte har samma koll där oftast. Plus att du absolut inte ser hur mycket den där tomgångskörningen kostade på samma sätt på på elräkningen och effektavgiften.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.