380 367 läst ·
5 727 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
DilatoD Dilato skrev:Lite nördigt kanske men:
Kan du (om du orkar) bryta ner det i detaljer, typ när tömde den vatten (och det ny vattnet behövde sedan värmas upp)
Körde den direkt efter start med värme 1600W eller körde den en stund med bara vatten?
När i processen öppnade den luckan till diskmedlet?
Helt OT men diskmaskiner och diskmedel..
[media]
Om du nu inte förstod det så kvalitetsbedömde jag inte diskmaskinen, utan visade den som ett exempel på effektmätning med en tidsskala, hur man där kan översätta elenergiåtgången hos en maskin eller apparat, till den effekt den använder per timma. Och därmed förstå skillnaden gällande påverkan av effektavgiften, mellan olika program.
Man kan sedan göra samma sak för andra elapparater
Detta för att hjälpa ” VetarN” att identifiera effekttopparna och om möjligt påverka deras storlek sett på timmesnivå.
Redigerat:
Med en enkel HAN-port-läsare kan du se all förbrukning i nästan realtid (10 sekunder).V VetarN skrev:lite synd att det är så omständigt och mäta vad som drar. Jag ser ju ingenting vad som drar utan jag måste gissa. Inte ens min nibe f730 eller min gamla llvp går o ta reda på. Jag har allt i köket helt nytt och där vet jag att de inte drar något förutom diskmaskin (och kör ett program som typ drar 0,8 kWh på 3 timmar.)
Man skulle ju vilja på ett enkelt sätt mäta allt. Känns så sjukt konstigt att elbolagen (staten) ändrar förutsättningarna men inte ger oss verktyg att påverka själva. Det är ju inte så att jag bara kan byta till bergvärme och börja mäta är ju en investering på 500-600 hundra om jag ska fixa vattenburen på övervåningen o borra o fixa allt.
Det är då skitenkelt att se förbrukningen på spisen (varje enskild platta) ugnen, disk/tvätt/tork-maskiner och allt annat.
Det enda som man måste veta är att just den eller de maskinerna är igång,,,och ha ett minimum av hjärnaktivitet 😮
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 217 inlägg
Myndigheten underkänner avgiftschock på el
"Vattenfalls och andra elnätsbolags chockhöjning av avgiften får inte motiveras av de stora investeringar i näten som de planerar för.
Historiskt har monopolbolagen tagit ut högre avgifter än vad de har behövt.
Höjningarna är en överkompensation, enligt Energimarknadsinspektionen (EI).
Inför den elektrifiering som Sverige sägs stå inför, talar elnätsbolagen nu om en ökad investeringstakt, och det stämmer, enligt Tommy Johansson, avdelningschef energisystem på EI.
– Det är viktigt att elnätsregleringen möjliggör för nätföretagen att göra nödvändiga investeringar. Men de får inte höja elnätsavgifterna i dag för att de planerar att göra investeringar framåt, säger han.
– Bristerna i dagens elnätsreglering innebär i praktiken att nätföretagen blir överkompenserade i förhållande till sina faktiska kostnader.
På tio år har elnätsbolagen i genomsnitt höjt elnätsavgiften, som står för ungefär en tredjedel av den totala elfakturan för ett hushåll, med 57 procent. Och nu drämmer statliga jätten Vattenfall till med 14 procent till. Och fler lär hänga på, räknar EI med.
Elnätsbolagen agerar på en monopolmarknad. Därför finns Energimarknadsinspektionen (EI) som ska reglera bolagens möjlighet att höja avgiften. Men myndigheten har inte lyckats särskilt bra, med ideliga nederlag gentemot bolagen i domstolar.
– Det finns ett stort utrymme för många nätföretag att höja sina nätavgifter kraftigt under den här fyraårsperioden, säger Tommy Johansson.
Nu ska reglerna göras om inför nästa period, 2028-2031, och häromdagen gav riksdagen myndigheten klartecken. Det nya regelverket är stramare och det har redan höjts protester från många bolag.
Men trots de tuffare reglerna kommer förmodligen bolagens intäktsramar att öka ändå, om än mindre än tidigare, eftersom större investeringar i elnät väntar framöver.
Hur utfallet väntas bli är ännu oklart, enligt Johansson."
"Vattenfalls och andra elnätsbolags chockhöjning av avgiften får inte motiveras av de stora investeringar i näten som de planerar för.
Inför den elektrifiering som Sverige sägs stå inför, talar elnätsbolagen nu om en ökad investeringstakt, och det stämmer, enligt Tommy Johansson, avdelningschef energisystem på EI.
– Det är viktigt att elnätsregleringen möjliggör för nätföretagen att göra nödvändiga investeringar. Men de får inte höja elnätsavgifterna i dag för att de planerar att göra investeringar framåt, säger han.
”Blir överkompenserade”
Och även historiskt har elnätsbolagen höjt avgifterna mer än vad deras faktiska kostnader har ökat, enligt Tommy Johansson.– Bristerna i dagens elnätsreglering innebär i praktiken att nätföretagen blir överkompenserade i förhållande till sina faktiska kostnader.
På tio år har elnätsbolagen i genomsnitt höjt elnätsavgiften, som står för ungefär en tredjedel av den totala elfakturan för ett hushåll, med 57 procent. Och nu drämmer statliga jätten Vattenfall till med 14 procent till. Och fler lär hänga på, räknar EI med.
Elnätsbolagen agerar på en monopolmarknad. Därför finns Energimarknadsinspektionen (EI) som ska reglera bolagens möjlighet att höja avgiften. Men myndigheten har inte lyckats särskilt bra, med ideliga nederlag gentemot bolagen i domstolar.
Utrymme höja kraftigt
Möjligheten att höja elnätsavgiften bestäms av de så kallade intäktsramarna som bestäms fyra år framåt. Under perioden 2024–2027 ligger de ramarna uppemot 40 procent högre än under föregående period.– Det finns ett stort utrymme för många nätföretag att höja sina nätavgifter kraftigt under den här fyraårsperioden, säger Tommy Johansson.
Nu ska reglerna göras om inför nästa period, 2028-2031, och häromdagen gav riksdagen myndigheten klartecken. Det nya regelverket är stramare och det har redan höjts protester från många bolag.
Men trots de tuffare reglerna kommer förmodligen bolagens intäktsramar att öka ändå, om än mindre än tidigare, eftersom större investeringar i elnät väntar framöver.
...lars_stefan_axelsson skrev:
Underbart att någon från EI tar den publika debatten, men det verkar högst oklart om Tommy Johansson pratar om hur det är, eller om hur det borde vara.lars_stefan_axelsson skrev:
– Det finns ett stort utrymme för många nätföretag att höja sina nätavgifter kraftigt under den här fyraårsperioden, säger Tommy Johansson.
Vårt elnätsbolag har precis gett ut en broschyr med information om hur de ser på effektavgiften, och de är synnerligen skeptiska och ser inte syftet alls.
Inga priser eller upplägg ännu, men misstänker/ hoppas att de inte lägger på så hög kostnad per khw om de nu tycker att hela grejen är felaktig
Noterade också till min förvåning i veckan att de flesta av mina kolleger inte ens visste vad effektavgift var för nånting, eller att det är på gång överhuvudtaget
Inga priser eller upplägg ännu, men misstänker/ hoppas att de inte lägger på så hög kostnad per khw om de nu tycker att hela grejen är felaktig
Noterade också till min förvåning i veckan att de flesta av mina kolleger inte ens visste vad effektavgift var för nånting, eller att det är på gång överhuvudtaget
Ditt elnätsbolag måste lida av den absurda veklighetsuppfattningen att deras syfte är att leverera energi så prisvärt och stabilt som möjligt till de fastigheter som är anslutna till nätet. Ge dem numret till Ellevio så att de kan ringa upp och lära sig att nuförtiden är elleverans en bisyssla. Huvudsysslan är att flytta kapital från individen till aktieägarna. När de gått den kursen blir effektavgifter inte bara begripliga, utan absolut nödvändiga för att bedriva verksamheten.Pajje113 skrev:
Vårt elnätsbolag har precis gett ut en broschyr med information om hur de ser på effektavgiften, och de är synnerligen skeptiska och ser inte syftet alls.
Vilket bolag är det?Pajje113 skrev:
Du har inte lust att lägga upp broschyren? Maska förstås dina egna uppgifter på den i så fall.
Det är ju bara att lägga effektavgiften på ett öre om de nu tycker det är dåligt.. men gissar att det kommer hamna mycket högre och att broschyren du fick bara är en form av reklam för de vill få dig att tycka synd om dem
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 217 inlägg
Här en intressant grafik från NyTeknik. Det skiljer som sagt avsevärt på hur den här taxan ser ut. Nästan lite svårt att tro att det är samma land...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jaja, det är rent trams och alla seriösa elnätsbolag medger detta.Pajje113 skrev:
Elnätsbolagen, -ett av våra största samhällsproblem!lars_stefan_axelsson skrev:
Myndigheten underkänner avgiftschock på el
”Blir överkompenserade”
Och även historiskt har elnätsbolagen höjt avgifterna mer än vad deras faktiska kostnader har ökat, enligt Tommy Johansson.
– Bristerna i dagens elnätsreglering innebär i praktiken att nätföretagen blir överkompenserade i förhållande till sina faktiska kostnader.
Utrymme höja kraftigt
Möjligheten att höja elnätsavgiften bestäms av de så kallade intäktsramarna som bestäms fyra år framåt. Under perioden 2024–2027 ligger de ramarna uppemot 40 procent högre än under föregående period.
Intressant grafik.lars_stefan_axelsson skrev:
Synd att man inte också kan se vilka bolag som tar ut avgiften 24/7/365 och vilka som bara tar ut den när det verkligen finns en chans att den skulle vara motiverad.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 217 inlägg
Jo, eftersom tråden handlar om hur man skall hantera effektavgiften så säger den väl en hel del.A ajn82 skrev:
Dvs man kan inte tala om att hantera någon effektavgift i allmänna termer eftersom den skiljer sig så fundamentalt beroende på vems ens nätägare är.
Att totalkostnaden alltid är intressant är både sant och en helt annan fråga.
Absoluttveksamt skrev:
https://sjogerstadsenergi.se/elnat/om-effekttarriffer/
Ligger på deras hemsida, så behöver inte maska någonting.