M Martin Lundmark skrev:
Hej
Om vi lämnar bergvärme installationer så finns det många andra installationer för värme där luft är värmekällan dessa övergår alltmer till att behöva tex direktelstöd då man närmar sig dimensionerande temperatur för en villa
DUT minskar väl med åren, temperaturen har ju stigit, särskilt på vintern och mest i norr.

Ni som igång med effektavgift. Vad har hänt med era andra avgifter? Jag har fått brev av Kraftringen där det framgår att effektivavgift kommer införas för mig om ca ett år. Men vad som händer med nuvarande månadsavgift framgick inte.

S
K koolla skrev:
Ni som igång med effektavgift. Vad har hänt med era andra avgifter? Jag har fått brev av Kraftringen där det framgår att effektivavgift kommer införas för mig om ca ett år. Men vad som händer med nuvarande månadsavgift framgick inte.
Rent generellt så är ju kravet att dom ska införas utan att nätbolagen ökar sina intäcktsramar. Nu har ju dock vissa bakat in en generell höjning av avgifterna i samband med införandet av effektavgift vilket kan tyckas vara lite tveksamt men i alla fall.

Rent generellt så sänks den fasta avgiften och överföringsavgiften i samband med införandet av effektavgiften. I många fall så har man tagit bort skillnaden mellan olika huvudsäkringar så det kostar samma för 16, 20 och 25 A huvudsäkringar eftersom dom räknar med att den som har större säkringar ändå kommer att få betala högre effektavgift

• Gilla
styren och 1 till
  • Laddar…
D
Ja, nu börjar allmänheten vakna, rubrikerna om de samtida höjningarna dyker upp i alla medier.

Jag hoppas detta är början på en granskning av dessa systematiska välfärdsbedrägerier som elnätsföretagen bedriver, viktigare än något annat.

• Gilla
lsoderlund och 3 till
  • Laddar…
Försöker förstå det här med uttagen per timme. den här månaden ser jag ut att landa på 4,54 kW i snitt på 3 högsta. Kan verkligen inte se hur jag ska kunna balansera ut det för att få ner det mer. Nu är vi iofs hemma dagtid men vi har alla effektioppar mellan 9-10 på morgonen. Tycker det är konstig tid.

Det är helt omöjligt att se hur jag ska kunna gå ner dom. Jag kör flvp och sen har jag en hybrid bil som körs kanske 1-3 mil per dag. De. Är inte med i det här då jag trstat att inte ladda den här månaden.

då har jag ändå eldat mycket dagtid också. Huset är bra isolerat och jag ser ut och landa kring 1200 kWh. Det blir nästan 2700 kr i räkning. Känns fruktansvärt dyrt för en november.

Det är ju omöjligt för mig o få ner förbrukningen eller ska jag börja värma huset på natten? Känns som u-lands fasoner

V VetarN skrev:
Försöker förstå det här med uttagen per timme. den här månaden ser jag ut att landa på 4,54 kW i snitt på 3 högsta. Kan verkligen inte se hur jag ska kunna balansera ut det för att få ner det mer. Nu är vi iofs hemma dagtid men vi har alla effektioppar mellan 9-10 på morgonen. Tycker det är konstig tid.

Det är helt omöjligt att se hur jag ska kunna gå ner dom. Jag kör flvp och sen har jag en hybrid bil som körs kanske 1-3 mil per dag. De. Är inte med i det här då jag trstat att inte ladda den här månaden.

då har jag ändå eldat mycket dagtid också. Huset är bra isolerat och jag ser ut och landa kring 1200 kWh. Det blir nästan 2700 kr i räkning. Känns fruktansvärt dyrt för en november.

Det är ju omöjligt för mig o få ner förbrukningen eller ska jag börja värma huset på natten? Känns som u-lands fasoner
Vad är det som förbrukar mellan 9-10 på förmiddagen då?
Och hur ser din effektavgift ut? Det är där du måste börja.
Att få ner toppen under 4,5 känns inte som att det borde vara någon omöjlighet med dina förutsättningar.

D
V VetarN skrev:

En gissning är varmvatten, duschar ni bägge på morgonen? Man skulle kanske kunna dra ut på återuppvärmningen i såna fall?

D Dilato skrev:
DUT minskar väl med åren, temperaturen har ju stigit, särskilt på vintern och mest i norr.
Hej Dilato

Vintrarna har blivit mildare, men det är rimligen ingen garanti för de närmaste 10–30 åren.
Den ungefärliga tid det tar att bygga ny elgenerering och bygga elnät.
Samtidigt den tidsaspekt som det handlar om när vi till exempel ser över hur vi värmer våra hus.

När det gäller vår elkraftförsörjning så har sedan 1996 våra marginaler långsamt minskat.
Vi klarar idag rimligen inte en repris av de vintrar som passerat under de senaste 50 åren.

Vet inte riktigt. Jag antar att det är typ frånluftsvärmepumpen som gör vatten eller om det är luftvärmepumpen på övervåningen. Alltså de kan vara en tvättmaskin som går eller kanske torktumlare men det är inte mer än så. Sjukt svårt o veta när man inte ser varje enhet.

Alltså jag funderade på en sak. De stora industrierna är de subventionerande? De måste ju ha helt fruktansvärda avgifter och elkostnader?

V VetarN skrev:
Vet inte riktigt. Jag antar att det är typ frånluftsvärmepumpen som gör vatten eller om det är luftvärmepumpen på övervåningen. Alltså de kan vara en tvättmaskin som går eller kanske torktumlare men det är inte mer än så. Sjukt svårt o veta när man inte ser varje enhet.

Alltså jag funderade på en sak. De stora industrierna är de subventionerande? De måste ju ha helt fruktansvärda avgifter och elkostnader?
Om hela familjen duschar på morgonen och FLVP värmer på vattnet, tvätt/torktumling går, diskmaskinen kör igång efter frukosten och LLVP kör för fullt är det inte konstigt om ni få de topparna.
Om ni istället sprider ut dessa förbrukare över flera tidpunkter sänker ni topparna.

Antingen får man gissa och prova sig fram till vad som ger lägre toppar, eller så får man mäta, det är de sätt som står till buds.
Du kan ju prova notera vad som sker under en veckas tid och sedan titta hos din nätägare vad du har för toppar för de dagarna och när de hamnade.

Industrier kan ha väldigt höga kostnader för el, ja.

• Gilla
djac
  • Laddar…
V VetarN skrev:
Effektbaserad nätavgift har varit standard för abonnemang över 63 Ampere i flera decennier. Så för industrin blir det ingen skillnad.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
S
V VetarN skrev:

Det jag skulle msstänka för effekttopparna vid 9-10 är i så fall om det är så att ni duschar på morgonen och FLVP går för fullt för att återvärma VVB och någon kör tvätt och torktumlare den tiden. Går dom sakerna samtidigt så kan det säkert bli någonstans där i effektuttag.
Då är i så fall lösningen att inte göra dom sakerna samtidigt. Typ skjuta på tvätt och torktumling samt inte köra dom samtidigt. Eventuellt om någon kör matlagning då men det känns som en lite konstig tid för att laga en massa mat.
Annars finns det inte så mycket som du kan flytta som ger några direkta effekter.

Vad gäller förbrukningen så är den nog inte så konstig.
Man brukar kunna räkna med att vanlig hushållsel är ca 500 kWh i månaden. Kvar blir då 700 för värme, varmvatten, ventilation mm som är själva driften av huset.

Beroende på vart du bor och hur kallt det därmed varit ute så är det inte någon alarmerande förbrukning för FLVP. Det kan ju hända att den lägger på elspets för värme eller varmvatten beroende på hur du ställt in den då får du snabbt dom siffrorna.

V VetarN skrev:

Hej VetarN

När det gäller en hantering (anpassning) till effektavgifter så finns det dels åtgärder på kort sikt dels åtgärder på lång sikt.

På kort sikt kan det handla om att flytta effektuttag, att använda sparprogram som tar längre tid men ger mindre effekttoppar och elenergianvändning för tvätt- och diskmaskin.

På längre sikt handlar det om val av utrustning för till exempel värme och varmvatten. Val av vitvaror och hur man styr och använder dessa.

Min bergvärmepump slutar värma huset under tiden den värmer varmvatten. Ett uppehåll på uppvärmningen av huset på till exempel 20 minuter märks inte på innetemperaturen genom att huset magasinerar värme.

Här ett exempel på skillnaden i effektbehov beroende på hur man använder sin diskmaskin.
Min diskmaskin är en IKEA Diskad 404.754.16 som enligt tillverkaren på entimmesprogrammet använder 1,4 kWh och på Ecoprogram (3 tim 15 min) använder 0.83 kWh/standardomgång.
Det innebär 0.83 kWh fördelat över 3 tim 15 min.

När jag mätte upp eleffektbehovet så ser det ut så här
Graf över diskmaskinens effektförbrukning mellan 18:00 och 20:30, med flera effektspikar runt 1 600-2 100 W och låga nivåer däremellan.

Första delen är 20 min med ca 1 600 W
Sedan 2,5 min med ca 2 100 W
Sedan 25-50 W i 1 tim 40 min
Sedan ca 2 080 W i ca 7 min
Följt av 2 070 W i ca 1,5 min
Sedan ca 10 W till att diskprogrammet är klart

Jag tycker inte att det är oroande effekttoppar, som totalt ligger fördelade över drygt tre timmar

Som mest så verkar det vara en högsta timeffekt på ca 620 W (det är högsta elenergin, mätt över ett tidsfönster på en timma delat med en timma, i början av diskprogrammet).
De andra två timmarna är toppeffekten lägre

När entimmesprogrammet använder 1,4 kWh under en timma innebär det en effekt på 1,4 kW under en timme, detta att jämföras med 0,620 kW under en timma för ECO-programmet

Effekttoppen för ECO-programmet är bara 44% av entimmesprogrammets effekttopp.

Redigerat:
S
M Martin Lundmark skrev:
Hej VetarN

När det gäller en hantering (anpassning) till effektavgifter så finns det dels åtgärder på kort sikt dels åtgärder på lång sikt.

På kort sikt kan det handla om att flytta effektuttag, att använda sparprogram som tar längre tid men ger mindre effekttoppar och elenergianvändning för tvätt- och diskmaskin.

På längre sikt handlar det om val av utrustning för till exempel värme och varmvatten. Val av vitvaror och hur man styr och använder dessa.

Min bergvärmepump slutar värma huset under tiden den värmer varmvatten. Ett uppehåll på uppvärmningen av huset på till exempel 20 minuter märks inte på innetemperaturen genom att huset magasinerar värme.

Här ett exempel på skillnaden i effektbehov beroende på hur man använder sin diskmaskin.
Min diskmaskin är en IKEA Diskad 404.754.16 som enligt tillverkaren på entimmesprogrammet använder 1,4 kWh och på Ecoprogram (3 tim 15 min) använder 0.83 kWh/standardomgång.
Det innebär 0.83 kWh fördelat över 3 tim 15 min.

När jag mätte upp eleffektbehovet så ser det ut så här
[bild]

Första delen är 20 min med ca 1 600 W
Sedan 2,5 min med ca 2 100 W
Sedan 25-50 W i 1 tim 40 min
Sedan ca 2 080 W i ca 7 min
Följt av 2 070 W i ca 1,5 min
Sedan ca 10 W till att diskprogrammet är klart

Jag tycker inte att det är oroande effekttoppar, som totalt ligger fördelade över drygt tre timmar

Som mest så verkar det vara en högsta timeffekt på ca 620 W (det är högsta elenergin, mätt över ett tidsfönster på en timma delat med en timma, i början av diskprogrammet).
De andra två timmarna är toppeffekten lägre

När entimmesprogrammet använder 1,4 kWh under en timma innebär det en effekt på 1,4 kW under en timme, detta att jämföras med 0,620 kW under en timma för ECO-programmet

Effekttoppen för ECO-programmet är bara 44% av entimmesprogrammets effekttopp.
Knappast ett vettigt råd till VetarN. Hans problem är att han inte vet vad som orsakar effekttopparna i nuläget.
Det enda sättet att ta reda på det är att antingen mäta förbrukningen på allt i huset som har några större effektuttag (typ torktumlare, tvättmaskin, spis, ugn, diskmaskin och VP) alternativt hålla koll på vilka saker som körs när och sedan manuellt mappa mot vad förbrukningen varit dom tillfällena.
Ser han då att han har en effekttopp och vet att då körde jag dom här sakerna så vet han vad som orsakar effekttoppen.
När han vet det och kanske har noterat att det är bland annat diskmaskinen som gått då så är ditt tips relevant om han inte bara kan flytta diskningen någon timme så den inte krockar med andra stora förbrukare.

ECO programmen är förvisso bra på att spara el och vatten men man ska vara medveten om att tillverkarna mäter diskförmåga och torkförmåga med normalprogrammet och energiförbrukning med ECO programmet.
För det mesta så blir det mesta rent med ECO programmet om man har en hyfsat bra diskmaskin men saker som är lite svårare att få rent som gratängformar, kastruller och annat så kan det ibland vara bättre att köra ett varmare program istället för att behöva köra grejorna två ECO program för att dom ska bli rena.

Dessutom ska man tänka på att en stor del av alla problem som blir med diskmaskiner där det blir igensatt i pump, ventiler och filter beror på att det ansamlas bland annat fett i ledningarna i maskinen om man bara kör ECO programmen.
Dvs om du inte åtminstone någon gång då och då kör ett varmare program så kan det vara så att du sparar lite pengar på elen men istället får ta hem en reparatör för att fixa. Och då har man inte sparat något.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S steffo_b skrev:
Knappast ett vettigt råd till VetarN. Hans problem är att han inte vet vad som orsakar effekttopparna i nuläget.
Det enda sättet att ta reda på det är att antingen mäta förbrukningen på allt i huset som har några större effektuttag (typ torktumlare, tvättmaskin, spis, ugn, diskmaskin och VP) alternativt hålla koll på vilka saker som körs när och sedan manuellt mappa mot vad förbrukningen varit dom tillfällena.
Ser han då att han har en effekttopp och vet att då körde jag dom här sakerna så vet han vad som orsakar effekttoppen.
När han vet det och kanske har noterat att det är bland annat diskmaskinen som gått då så är ditt tips relevant om han inte bara kan flytta diskningen någon timme så den inte krockar med andra stora förbrukare.

ECO programmen är förvisso bra på att spara el och vatten men man ska vara medveten om att tillverkarna mäter diskförmåga och torkförmåga med normalprogrammet och energiförbrukning med ECO programmet.
För det mesta så blir det mesta rent med ECO programmet om man har en hyfsat bra diskmaskin men saker som är lite svårare att få rent som gratängformar, kastruller och annat så kan det ibland vara bättre att köra ett varmare program istället för att behöva köra grejorna två ECO program för att dom ska bli rena.

Dessutom ska man tänka på att en stor del av alla problem som blir med diskmaskiner där det blir igensatt i pump, ventiler och filter beror på att det ansamlas bland annat fett i ledningarna i maskinen om man bara kör ECO programmen.
Dvs om du inte åtminstone någon gång då och då kör ett varmare program så kan det vara så att du sparar lite pengar på elen men istället får ta hem en reparatör för att fixa. Och då har man inte sparat något.
steffo_b

När jag skriver här och svarar ”VetarN” så skriver jag naturligtvis även till alla de övriga som läser här.

Vi har de senaste säg 20 åren inte brytt oss om hur vi ändrat beteende och belastar elnätet annorlunda, vilket kan innebära ombyggnationer som kostar i form av höjda elnätskostnader framöver.

Även ökad driftsäkerhet i ett samhälle som blivit mer känsligt för strömavbrott innebär kostnader.

En del av oss belastar effektmässigt elnäten mer än andra. Säkringsavgiften som vi betalar för idag är alltför grovt system för att fördela kostnaderna på oss elanvändare.

Som jag skrev i mitt inlägg så finns det ”snabba åtgärder” på kort sikt och åtgärder på lång sikt som vi kan göra.

Det jag beskrev här om varmvattenuppvärmning och om diskmaskinen är naturligtvis bara en bråkdel av förståelsen att genom val av teknik och dess användning minska effekttopparna.

Det vore lämpligt att vi fick tester och en redovisning av den frågeställning du tar upp om eventuella skillnader diskförmåga och torkförmåga.

Men det behövs rimligen en förståelse varför effektavgifter införs och hur olika elapparater belastar elnäten.

Det jag redovisat i mina mätningar (plus en hel del ytterligare) saknar jag i informationen, till de som funderar över effektavgiften

Jag lyfter att det finns olika alternativ att tillgripa.

Men ändrar in inte effektbelastningen, så kan det innebära behov av ombyggnationer, som kostar i form av höjda elnätskostnader framöver.

Den delen av dialog saknar jag i diskussionen om effektavgifter.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.