318 042 läst ·
4 164 svar
318k läst
4,2k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Ok. Men det blir lite konstigt när du svarar på en frågeställning som VetarN har med något som inte alls svarar på hans fråga.M Martin Lundmark skrev:
Det är säkert så att säkringsavgiften är ett altför grovt system för att fördela kostnaderna. Men å andra sidan så ligger det nära till hands att anta att de som inte har något behov av mer än 16A huvudsäkring för att dom har låga effektuttag ser till att inte ha högre säkring än så för att slippa den extra kostnaden och att de som fortfarande har kvar sin 20 eller 25A huvudsäkring faktiskt har behov för den. Alternativt att dom frivilligt är med och betalar för belastning som dom faktiskt inte är skyldiga till.M Martin Lundmark skrev:Vi har de senaste säg 20 åren inte brytt oss om hur vi ändrat beteende och belastar elnätet annorlunda, vilket kan innebära ombyggnationer som kostar i form av höjda elnätskostnader framöver.
Även ökad driftsäkerhet i ett samhälle som blivit mer känsligt för strömavbrott innebär kostnader.
En del av oss belastar effektmässigt elnäten mer än andra. Säkringsavgiften som vi betalar för idag är alltför grovt system för att fördela kostnaderna på oss elanvändare.
Det kan man kanske tycka. Framför allt så kan man tycka att det borde framgå tydligare att betygen på diskresultat och torkning inte är satta med samma program som betyget för energiförbrukning.M Martin Lundmark skrev:Som jag skrev i mitt inlägg så finns det ”snabba åtgärder” på kort sikt och åtgärder på lång sikt som vi kan göra.
Det jag beskrev här om varmvattenuppvärmning och om diskmaskinen är naturligtvis bara en bråkdel av förståelsen att genom val av teknik och dess användning minska effekttopparna.
Det vore lämpligt att vi fick tester och en redovisning av den frågeställning du tar upp om eventuella skillnader diskförmåga och torkförmåga.
Det nämns ofta i någon liten finstilt text i manualen men det är nog långt ifrån alla som läser den så noga.
De allra flesta köper sig en diskmaskin som har betyg A på energi och A++ på disk och tork och förväntar sig att den ska uppfylla det och är inte medvetna om att kör dom standardprogrammet så uppfyller den inte energiklass A och kör man ECO programmet så uppfyller den inte diskresultat A++.
Jag tror inte att fabrikanterna är så intresserade av att göra något åt detta för dom vill ju bara visa upp så höga betyg som möjligt. Dom är inte ett dugg intresserade av att behöva redovisa att maskinen kanske bara ger B på disk och tork om du kör Eco programmet eller att du bara får energiklass C om du kör normalprogrammet.
Den delen av dialogen finns absolut med. Men enligt Eon och Vattenfall som ju tillsammans står för mer än hälften av elkunderna i Sverige säger ju att införandet av effektavgiften i Sverige är onödigt och att den tvärtom inte alls överensstämmer med deras planer och visioner för elnätet.M Martin Lundmark skrev:Men det behövs rimligen en förståelse varför effektavgifter införs och hur olika elapparater belastar elnäten.
Det jag redovisat i mina mätningar (plus en hel del ytterligare) saknar jag i informationen, till de som funderar över effektavgiften
Jag lyfter att det finns olika alternativ att tillgripa.
Men ändrar in inte effektbelastningen, så kan det innebära behov av ombyggnationer, som kostar i form av höjda elnätskostnader framöver.
Den delen av dialog saknar jag i diskussionen om effektavgifter.
Införandet av effektavgift i Sverige är med andra ord inte något som nätägarna vill ha. Dom vill nog hellre slippa den extra administrationen som ju kostar pengar för dom att hantera.
den är enbart att resultat av EU reglering som säkert är relevant i andra delar av Europa där elnäten ser annorlunda ut.
Hej steffo_bS steffo_b skrev:
Vad är konstigt, i det jag beskriver om förhållandet mellan elenergianvändning och effektbehov över en timma?
Är inte det högst relevant när man undrar var effektbehovet sett över en timma kommer ifrån?
För att förklara detta, så har jag har med ett praktiskt exempel baserat på mätningar visat ” VetarN” att effekttoppen för ECO-programmet (som ger tillskott i mätningen för debitering av effektavgiften) i min diskmaskin är bara 44% av entimmesprogrammets effekttopp
Jag har även beskrivit fördelen i om uppvärmningen till huset kan styras ned, när man producerar varmvatten, och att det då innebär att effekttoppen för varmvatten inte kommer samtidigt som värmeproduktion detta utan en minskning av värmekonfortort
Med detta som underlag kan han undersöka vidare hur detta ser ut i hans hus.
I mitt fall så har jag genom åtgärder, minskat mitt effektbehov (utan att minska i komfort) från 25 A till mindre än 16 A. Med effektavgifter (som jag ännu inte har) så får jag rimligen en möjlighet att betala för mindre effekt, än vad som motsvaras av en 16 A säkring. Jag har inte elbil ännu men kommer jag att ladda elbil hemma då får jag ta den eventuella kostnaden om jag ökar mitt effektbehov. Det är för mig ok eftersom jag då betalar mer för ett ökat effektuttag.S steffo_b skrev:Det är säkert så att säkringsavgiften är ett altför grovt system för att fördela kostnaderna. Men å andra sidan så ligger det nära till hands att anta att de som inte har något behov av mer än 16A huvudsäkring för att dom har låga effektuttag ser till att inte ha högre säkring än så för att slippa den extra kostnaden och att de som fortfarande har kvar sin 20 eller 25A huvudsäkring faktiskt har behov för den. Alternativt att dom frivilligt är med och betalar för belastning som dom faktiskt inte är skyldiga till.
Rimligen så får jag samma säkringsavgift för 16 A till 25 A säkring och säkringen övergår då till att vara enbart kortslutningsskydd för abonnentledningen.
Eftersom det nu (även för privatpersoner och inte bara för företag) blir en rättvisare debitering för det effektutrymme i elnätet man tar ut så kommer rimligen företag som säljer vitvaror och värmepumpar att på ett bättre sätt deklarera toppeffektbehovet. Nu kan vi på ett bättre sätt ställa krav på en bättre redovisning av både elenergiåtgången och toppeffektbehovet för värme och varmvatten när vi till exempel ändrar vårt värmesystem. Samma gällande tvätt- och diskresultat.S steffo_b skrev:Det kan man kanske tycka. Framför allt så kan man tycka att det borde framgå tydligare att betygen på diskresultat och torkning inte är satta med samma program som betyget för energiförbrukning.
Det nämns ofta i någon liten finstilt text i manualen men det är nog långt ifrån alla som läser den så noga.
De allra flesta köper sig en diskmaskin som har betyg A på energi och A++ på disk och tork och förväntar sig att den ska uppfylla det och är inte medvetna om att kör dom standardprogrammet så uppfyller den inte energiklass A och kör man ECO programmet så uppfyller den inte diskresultat A++.
Jag tror inte att fabrikanterna är så intresserade av att göra något åt detta för dom vill ju bara visa upp så höga betyg som möjligt. Dom är inte ett dugg intresserade av att behöva redovisa att maskinen kanske bara ger B på disk och tork om du kör Eco programmet eller att du bara får energiklass C om du kör normalprogrammet.
Som elanvändare i villa vill jag undvika en höjning av elnätsavgifterna framöver på grund av ändrade användningsmönster av oss elanvändare som kräver kostsam ombyggnad. Med hjälp av effektavgiften så kommer många av de ca 150 elnätsbolagen att kunna erbjuda ett alternativ till onödiga kostnadsökningar av elnätetS steffo_b skrev:Den delen av dialogen finns absolut med. Men enligt Eon och Vattenfall som ju tillsammans står för mer än hälften av elkunderna i Sverige säger ju att införandet av effektavgiften i Sverige är onödigt och att den tvärtom inte alls överensstämmer med deras planer och visioner för elnätet.
Införandet av effektavgift i Sverige är med andra ord inte något som nätägarna vill ha. Dom vill nog hellre slippa den extra administrationen som ju kostar pengar för dom att hantera.
den är enbart att resultat av EU reglering som säkert är relevant i andra delar av Europa där elnäten ser annorlunda ut.
Redigerat:
lite synd att det är så omständigt och mäta vad som drar. Jag ser ju ingenting vad som drar utan jag måste gissa. Inte ens min nibe f730 eller min gamla llvp går o ta reda på. Jag har allt i köket helt nytt och där vet jag att de inte drar något förutom diskmaskin (och kör ett program som typ drar 0,8 kWh på 3 timmar.)
Man skulle ju vilja på ett enkelt sätt mäta allt. Känns så sjukt konstigt att elbolagen (staten) ändrar förutsättningarna men inte ger oss verktyg att påverka själva. Det är ju inte så att jag bara kan byta till bergvärme och börja mäta är ju en investering på 500-600 hundra om jag ska fixa vattenburen på övervåningen o borra o fixa allt.
Man skulle ju vilja på ett enkelt sätt mäta allt. Känns så sjukt konstigt att elbolagen (staten) ändrar förutsättningarna men inte ger oss verktyg att påverka själva. Det är ju inte så att jag bara kan byta till bergvärme och börja mäta är ju en investering på 500-600 hundra om jag ska fixa vattenburen på övervåningen o borra o fixa allt.
Hej VetarNV VetarN skrev:lite synd att det är så omständigt och mäta vad som drar. Jag ser ju ingenting vad som drar utan jag måste gissa. Inte ens min nibe f730 eller min gamla llvp går o ta reda på. Jag har allt i köket helt nytt och där vet jag att de inte drar något förutom diskmaskin (och kör ett program som typ drar 0,8 kWh på 3 timmar.)
Jag är väl medveten om problematiken att mäta. Har själv för att kunna både hjälpa mig själv och sedan här på byggahus hjälpa andra lagt ner en hel del möda.
Föreslog när elnätsföretagen för drygt 20 år sedan bytte elmätare i villorna skulle sätta den ”gamla” mätaren för att mäta husets uppvärmning. Detta hade då gett husägaren en bättre uppfattning om var elenergin användes.
Det erbjuds idag olika mätsystem på marknaden, där man kan mäta elenergi och effekt från sina elapparater.
Dessa har jag bland annat erfarenhet av;
https://www.shelly.com/collections/all-products
https://tibber.com/se/pulse
Exempelvis så borde det från villaägareföreningen, energirådgivare och vid energibesiktning skett en bättre information, hjälp och återkoppling till villaägaren under årens lopp.
Hej Martin LundmarkM Martin Lundmark skrev:Hej VetarN
Jag är väl medveten om problematiken att mäta. Har själv för att kunna både hjälpa mig själv och sedan här på byggahus hjälpa andra lagt ner en hel del möda.
Föreslog när elnätsföretagen för drygt 20 år sedan bytte elmätare i villorna skulle sätta den ”gamla” mätaren för att mäta husets uppvärmning. Detta hade då gett husägaren en bättre uppfattning om var elenergin användes.
Det erbjuds idag olika mätsystem på marknaden, där man kan mäta elenergi och effekt från sina elapparater.
Dessa har jag bland annat erfarenhet av;
[länk]
[länk]
Exempelvis så borde det från villaägareföreningen, energirådgivare och vid energibesiktning skett en bättre information, hjälp och återkoppling till villaägaren under årens lopp.
Har du förstått att namnet på den du, Martin Lundmark, citerar står i texten i inlägget som du, Martin Lundmark, skickar in, eller behöver vi igen berätta för dig, Martin Lundmark, att du, Martin Lundmark, inte behöver skriva ut det?
Ja, dra in på duschandet. Skippa kaffet på morgonen- absolut inte två koppar.D djac skrev:
Duscha kan Ni göra kl 13 (eller på natten kl 4)
Gröt kl 9 plockar en stensäker effektopp!
Är väl bara ett tecken på god hyfs att säga hej till den man citerar?!
Det gör jag själv i mail, med pappersbrev och i viss annan skriftlig korrespondens även om endast en mottagare finns.
Alla har vi olika sätt att uttrycka oss!
Vänligen
Det gör jag själv i mail, med pappersbrev och i viss annan skriftlig korrespondens även om endast en mottagare finns.
Alla har vi olika sätt att uttrycka oss!
Vänligen
Ja, men sättet måste anpassas efter situation, inte säger man Hej och presenterar sig varje gång det blir ens tur att säga något runt fikabordet. Det är lika tokigt här.S Stefan.o skrev:
Precis, men vad jag ville belysa är att alla uttrycker sig olika - utan att det behöver betyda ngt annat än att de uttrycker sig olika. Själv skriver jag ofta hej Ove/Martin/Kalle/Åsa/Eva osv till den jag konverserar med i textform, även om det endast är en konversation mellan oss två i ett privat ”ärende” endast åtkomligt för oss.A ajn82 skrev:
Åja, bara mina ”fifty cents i ärendet”, åter till trådens ämne!
Vänligen
Stefan
Hej ajn82A ajn82 skrev:
Är det ett bekymmer att vara artig, tydlig och undvika missförstånd?
Det finns t.o.m. de här som är anonyma. Är inte det snarare ett bekymmer i samhället.
Jag hälsar på personen när jag skriver mail eller SMS till någon sedan säkert 20 år tillbaka. Jag hälsar även på personen om jag skriver brev.
Att hälsa den jag vänder mig till i ett inlägg, har jag fortsatt med här på byggahus,
Fler borde vara tydliga vem de vänder sig till, och vad de svarar på, så slipper vi missförstånd.
Många citerar inte här på byggahus vad de svarar på i inlägg. Ibland är det tom svårt att veta vem de svarar då de inte heller skriver ut namnet.
Sitter jag vid ett fikabord då kan jag artigt vända mig mot den jag talar till, då behöver jag inte säga namnet om det är tydligt vem det gäller.
Nu gäller väl tråden effektavgiften?
Ingen kritik😇, bara ett förtydligande:M Martin Lundmark skrev:
Det gäller väl för i princip alla värmepumpar med vattenburen värme som också värmer varmvattnet till varmvattenkranen... växelventil typ 😉
Hej DilatoD Dilato skrev:
Naturligtvis
Men det gäller att vara medveten om det, innan man väljer värmesystem och sedan upptäcker att man får bekymmer med att värma varmvatten utan att det kostar extra med effektavgift. 😉
Många inlägg gällande effektavgiften handlar om just kombinationen av flera effektlaster t.ex. värme och varmvatten.
Lite nördigt kanske men:M Martin Lundmark skrev:
Kan du (om du orkar) bryta ner det i detaljer, typ när tömde den vatten (och det ny vattnet behövde sedan värmas upp)
Körde den direkt efter start med värme 1600W eller körde den en stund med bara vatten?
När i processen öppnade den luckan till diskmedlet?
Helt OT men diskmaskiner och diskmedel..
Om man redan sen tidigare lider av hemautomtion så är det sannolikt man har satt upp diverse mätpunkter, annars kanske detta är ett bra tillfälle att hoppa i galen tunna och komma igång.V VetarN skrev:lite synd att det är så omständigt och mäta vad som drar. Jag ser ju ingenting vad som drar utan jag måste gissa. Inte ens min nibe f730 eller min gamla llvp går o ta reda på. Jag har allt i köket helt nytt och där vet jag att de inte drar något förutom diskmaskin (och kör ett program som typ drar 0,8 kWh på 3 timmar.)
Då kan du samtidigt sätta styrda brytare och börja styra..
Även om jag bryter mot trådens ämne nu så…
Även bergvärme blir väl till en viss del påverkad av kallare utomhustemperatur - inte direkt likt luftvärmepumpar men då den oftast behöver tillverka en högre framledningstemperatur bör det leda till sämre cop-värde, om än mindre än för en luftvärmepumpsvariant.
Vänligen
Stefan
Även bergvärme blir väl till en viss del påverkad av kallare utomhustemperatur - inte direkt likt luftvärmepumpar men då den oftast behöver tillverka en högre framledningstemperatur bör det leda till sämre cop-värde, om än mindre än för en luftvärmepumpsvariant.
Vänligen
Stefan