318 042 läst ·
4 164 svar
318k läst
4,2k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Hej djacD djac skrev:Japp men trots det så går det jättebra, bättre än någonsin. Sen har ju utvecklingen aldrig styrts av vad som är enkelt att göra för oss ingenjörer, tur är väl det, det styrs av vad som behövs och i framtiden behövs det ändamålsenliga elnät, så då blir det det som ska in på lodrätt fem
Vad menar du med backa på solceller, de monteras väl inte ner?
När dt gäller att ingenjörer byggde upp kraftnäten var målet att t.ex. ersätta muskelkraft och ljus med ett elektriskt alternativ.
Det jag menade med ” beslut som vi fått backas på, till exempel solceller på villatak som matar in eleffekt i elnät byggda bara för en effektriktning” det är att Energimarknadsinspektionen förtydligade att man främst skulle använda elenergin från solcellerna till husets egna behov och inte för att sälja. Därför gavs stöd till batterier om dessa användes för lagring elenergin från solcellerna till husets egna behov. Dessutom försvinner 60 öringen som bland annat innebar att man matade in eleffekt även när elpriset var negativt.
Tänk om dessa beslut kommit tidigare
Tyvärr kom denna information sent för många och det var i princip omöjligt att här på forumet förklara det olämpliga i att mata in eleffekt i ett elnät avsett för bara en effektriktning. Ni kan ju gå tillbaka och se vad som skrevs.
Alltså, det finns inte så mycket mer att debattera i detta ämnet rörande varför effektavgifterna införts och hur de utförts. Det är som det är. Vi kommer inte att komma längre i den debatten.
Det tråden är tänkt att handla om är hur man attackerar det (batterier, tidsstyrd laddning, smart styrning av varmvatten osv).
Det tråden är tänkt att handla om är hur man attackerar det (batterier, tidsstyrd laddning, smart styrning av varmvatten osv).
Japp vi gjorde ett försök men någon drog det genast till pengarna igen.pacman42 skrev:
Alltså, det finns inte så mycket mer att debattera i detta ämnet rörande varför effektavgifterna införts och hur de utförts. Det är som det är. Vi kommer inte att komma längre i den debatten.
Det tråden är tänkt att handla om är hur man attackerar det (batterier, tidsstyrd laddning, smart styrning av varmvatten osv).
Varför vet vi inte, frågan har ställts men ingen har hittat hur detta lobbades in i EU och av vem.
Jaa... hur tänker ni faktiskt hantera avgifterna? (Jag har berättat hur jag gör. Mycket återstår.)
M Martin Lundmark skrev:
Hej Martin Lundmark Martin Martin Lundmark,M Martin Lundmark skrev:
I dessa två glömde du att skriva vem du svarade, vilket gör att det blir väldigt svårt att följa ditt argument trots att det står i texten vem du citerar.
Låt det inte hända igen! 😉
Flytta VVB till natten m h a en timer, röcker för mig. Elbilen laddar bara natt redan. Inga effektavgifter på natten hos min nätägare. Blir peak på ca 3kW dagtid om det är -20C, hanterbart. Sänkta överföringsavgiften gör att jag ser ut att tjäna på denna modellen sett över året.H hovapettson skrev:
Du är inte rädd för listeria??B bhus2021 skrev:
Det räcker ju till och med att den är uppe i det någon gång i veckan. Det behöver inte ens vara varje dygn.pacman42 skrev:
Jag har för mig att man säger att risken uppstår först efter att vattnet konstant varit under 50 grader i en vecka.
Jo, men man skall samtidigt också helst upp till 65 grader för att döda, annars så tar det längre tid. Jag tycker runt 60 grader en gång per dygn är en bra och säker kompromiss.S steffo_b skrev:
Men är inte den här legionellarädslan överdriven, som jag har förstått det så är det i gamla byggnader och då främst när man byggt om och lämnat pluggade rörstumpar där vattnet står som faran är reell?pacman42 skrev:
I en varmvattenberedare i drift där vattnet byts hela tiden behöver man verkligen tänka på det, det finns ju många andra punkter där bara blandat/svalnat vatten når och som kanske används mer sällan?
Som med allt annat så är det en glidande skala. När man pratar sterilisering eller sanering inom läkemedelsindustrin så pratar man om gradminuter över en viss temperatur.pacman42 skrev:
Där steriliserar man vanligen med autoklav med 121 grader trycksatt ånga. Då dör allt väldigt fort så att typ en bakterie på miljarden överlever eller något sådant (Obs. Kommer inte ihåg exakta siffror då det är några år sedan). Men det går att göra vid lägre temperatur men då krävs det ju längre tid eftersom man måste komma upp i samma antal gradminuter över gränstemperaturen för att få samma avdödning.
Vad gäller legionella så växer den bra vid temperaturer mellan 20-45 grader (gillar samma temp dom vi så kring 37 grader är optimalt). Över 45 växer den inte alls utan börjar dö (liksom vi dör om vi får mycket över 40 graders feber).
Så teoretiskt sett så räcker det med att ingen del av beredaren blir under 45 grader.
I praktiken så använder vi ju varmvatten och det tas då in nytt kallt vatten i botten av beredaren så delar av den är kallare.
Därför rekommenderar man att man inte ska ha lägre temp än 50 grader än VVB. Någonstans där så får bakterien så lite tid på sig att växa till sig i delar av beredaren som tidvis är under 45 och så lång tid vid 50 grader där den långsamt dör att risken är i stort sett obefintlig.
Men du har rätt i att vid högre temp i beredaren så går det fortare.
Jag skulle säga att om man förskjuter varmvattenberedaren så bör man göra det så att den inte sjunker under 45 grader i någon del av beredaren. Vilket betyder att för att kunna låta den stå utan värme ett tag så bör man värma den så det finns lite marginal att tappa temp. Typ 65 grader så den inte sjunker under 50 under dagen. Då vet man att sannolikt har ingen del av beredaren stått vid under 45 grader en längre tid.
För egen del så har jag ju BVP som värmer VVB så jag låter den hålla 50 grader (jag tror specen säger att den stänger av kompressorn när toppen på VVB är 58 då)
Det kostar så oerhört lite att hålla den varm att det inte är vettigt att hålla på.
Och jag har inte aktiverat någon legionellakörning även om det finns en funktion för det. Jag har helt enkelt svårt att se att det skulle behövas eftersom den aldrig blir kall.
Den värmer vattnet så snabbt att även om vi duschar efter varandra så är den lägsta temp jag sett i beredaren 46-47 grader och den värmer upp vattnet lika fort som vi duschar ut det så även om jag står och spolar varmvatten blir det aldrig lägre än så. sedan går den tills toppen är 58 och då är kallaste delen av beredaren 50 grader.
Det gör inget om den går under 40 grader heller, bara det blir tillräckligt varmt tillräckligt länge för att döda det. Det är därför jag beslutat mig för att ligga på 60 grader under ett par timmar varje dygn, då behöver jag inte bry mig om den undre gränsen. Sedan har jag iofs satt en undre gräns på 47 grader ändå, men det är för att det skall finnas varmvatten när man behöver i huset.S steffo_b skrev:Som med allt annat så är det en glidande skala. När man pratar sterilisering eller sanering inom läkemedelsindustrin så pratar man om gradminuter över en viss temperatur.
Där steriliserar man vanligen med autoklav med 121 grader trycksatt ånga. Då dör allt väldigt fort så att typ en bakterie på miljarden överlever eller något sådant (Obs. Kommer inte ihåg exakta siffror då det är några år sedan). Men det går att göra vid lägre temperatur men då krävs det ju längre tid eftersom man måste komma upp i samma antal gradminuter över gränstemperaturen för att få samma avdödning.
Vad gäller legionella så växer den bra vid temperaturer mellan 20-45 grader (gillar samma temp dom vi så kring 37 grader är optimalt). Över 45 växer den inte alls utan börjar dö (liksom vi dör om vi får mycket över 40 graders feber).
Så teoretiskt sett så räcker det med att ingen del av beredaren blir under 45 grader.
I praktiken så använder vi ju varmvatten och det tas då in nytt kallt vatten i botten av beredaren så delar av den är kallare.
Därför rekommenderar man att man inte ska ha lägre temp än 50 grader än VVB. Någonstans där så får bakterien så lite tid på sig att växa till sig i delar av beredaren som tidvis är under 45 och så lång tid vid 50 grader där den långsamt dör att risken är i stort sett obefintlig.
Men du har rätt i att vid högre temp i beredaren så går det fortare.
Jag skulle säga att om man förskjuter varmvattenberedaren så bör man göra det så att den inte sjunker under 45 grader i någon del av beredaren. Vilket betyder att för att kunna låta den stå utan värme ett tag så bör man värma den så det finns lite marginal att tappa temp. Typ 65 grader så den inte sjunker under 50 under dagen. Då vet man att sannolikt har ingen del av beredaren stått vid under 45 grader en längre tid.
För egen del så har jag ju BVP som värmer VVB så jag låter den hålla 50 grader (jag tror specen säger att den stänger av kompressorn när toppen på VVB är 58 då)
Det kostar så oerhört lite att hålla den varm att det inte är vettigt att hålla på.
Och jag har inte aktiverat någon legionellakörning även om det finns en funktion för det. Jag har helt enkelt svårt att se att det skulle behövas eftersom den aldrig blir kall.
Den värmer vattnet så snabbt att även om vi duschar efter varandra så är den lägsta temp jag sett i beredaren 46-47 grader och den värmer upp vattnet lika fort som vi duschar ut det så även om jag står och spolar varmvatten blir det aldrig lägre än så. sedan går den tills toppen är 58 och då är kallaste delen av beredaren 50 grader.
Ja. Man har ju den delen också. Bor man inte i huset så kan man ju låta det bli kallt och sedan slå på beredaren när man kommer att behöva varmvatten. Teoretiskt sett i alla fall.pacman42 skrev:
Det gör inget om den går under 40 grader heller, bara det blir tillräckligt varmt tillräckligt länge för att döda det. Det är därför jag beslutat mig för att ligga på 60 grader under ett par timmar varje dygn, då behöver jag inte bry mig om den undre gränsen. Sedan har jag iofs satt en undre gräns på 47 grader ändå, men det är för att det skall finnas varmvatten när man behöver i huset.
Men i en bostad så förväntar man sig ju att det ska finnas varmvatten för att tvätta händer ,diska eller vad det nu må vara när som helst så man vill inte låta den gå för lågt av den anledningen.
Teoretiskt sett. Om man låter den gå ned till 40 grader så börjar man vara inne i det område där legionella växer optimalt. Om den då sjunker till det under någon timme och man sedan tar varmvatten innan den värmt upp ordentligt så finns risk att legionella ska ha hunnit växa till sig så att det finns potential till problem.
Men jag tror den risken är i stort sett obefintlig så länge som man regelbundet låter den bli 60 grader.