318 246 läst ·
4 183 svar
318k läst
4,2k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Ja det är fruktansvärt att det får gå till så, man vill ha kaparbreven och rätten att driva in vad man kan av medborgarna men så snart man ska spendera något så ska man ha extra slantar. Det finns en anledning att de här bolagen har oproportionerligt stora juridiska resurser, de kör ju fullständigt över både medborgare och samhälle.M Martin Lundmark skrev:Här har du exempel från bland annat länsrätten i Södermanlands län gällande ombyggnationer av elnät av olika orsaker. Jag har inte fördjupat mig i hela bakgrunden. Söker du så kan du säkert hitta flera.
”En anslutning av en elektrisk anläggning till ett ledningsnät har krävt förstärkning av det befintliga nätet som bedömts inte innebära direkt nytta för nätbolaget eller befintliga kunder. Den anslutande kunden har fått bära viss del av kostnaderna.”
[länk] för förstärkning, ombyggnad eller utbyggnad av,Enligt Energimyndighetens uppfattning är kostnader för förstärkning
Jag tror det är här du går vilse. En nyinstallation av bergvärme idag dimensioneras för att klara sig utan elpatron även vid dimensionerande utetemperatur. Så var inte fallet för 20 år sedan med den värmepumpsteknik du tänker på. Men även en "gammal" värmepump (eller luft/vattenpump) som använder lite elpatron vid DVUT, använder ju fortfarande kompressorn samtidigt, så elpatronen behöver inte jobba i närheten så hårt som direkteluppvärmning.M Martin Lundmark skrev:
Hej KallensK Kallens skrev:Jag tror det är här du går vilse. En nyinstallation av bergvärme idag dimensioneras för att klara sig utan elpatron även vid dimensionerande utetemperatur. Så var inte fallet för 20 år sedan med den värmepumpsteknik du tänker på. Men även en "gammal" värmepump (eller luft/vattenpump) som använder lite elpatron vid DVUT, använder ju fortfarande kompressorn samtidigt, så elpatronen behöver inte jobba i närheten så hårt som direkteluppvärmning.
I det inlägget talar jag inte om de bergvärmeinstallationer som (likt min egen, köpt för ca 20 år sedan) är dimensionerade för att klara dimensionerande utetemperatur utan elspets.
Utan när jag i inlägget skriver; ”Även om en villa till exempel sänker sitt årseffektbehov men samtidigt mer eller mindre behåller sitt toppeffektbehov då påverkas elnäten ut till villorna fortfarande av mer eller mindre av samma spänningsvariation.” då talar jag om de installationer som inte dimensionerade för att klara dimensionerande utetemperatur utan elspets.
När det gäller det du skriver ” Men även en "gammal" värmepump (eller luft/vattenpump) som använder lite elpatron vid DVUT, använder ju fortfarande kompressorn samtidigt, så elpatronen behöver inte jobba i närheten så hårt som direkteluppvärmning.”
Så har jag redan tagit upp det i mitt inlägg #3 945 här i tråden
Hej djacD djac skrev:Ja det är fruktansvärt att det får gå till så, man vill ha kaparbreven och rätten att driva in vad man kan av medborgarna men så snart man ska spendera något så ska man ha extra slantar. Det finns en anledning att de här bolagen har oproportionerligt stora juridiska resurser, de kör ju fullständigt över både medborgare och samhälle.
Måste jag upprepa för dig, att ellagen (som det hänvisas till) säger, att det är vi som använder elnäten som bekostar elnäten.
När vi, till exempel, vill göra en förändring eller nyanslutning, så kan elnätsbolaget inte neka oss det. Men eventuella kostnader skall betalas av den som orsakar kostnaden.
I annat fall får kollektivet (de övriga som nyttjar elnäten) betala kostnaden.
Du är inte tvingad att ansluta dig till elnätet.
Det känns som att samma frågor, och missuppfattningar, upprepas och man tvingas att upprepa samma svar..
Redigerat:
Alla distributionsnät är ju anslutna till Svenska kraftnät. Dom måste ju få sin el någonstans ifrån.M Martin Lundmark skrev:Hej steffo_b
Svenska kraftnät redovisar effekten i deras elnät.
Vi talar här om elnäten och effektavgiften i distributionsnäten till privatpersoner.
Effekten som går i distributionsnäten till privatpersoner är bara en liten del av det effektflöde som Svenska Kraftnät redovisar.
Jag kan inte hindra dig att dra slutsatser om effekten som går i distributionsnäten till privatpersoner utifrån det effektflöde som Svenska Kraftnät redovisar. Men hur vet du att stämmer i de enskilda elnäten till villor.
Elnätsbolagen som idag ibland behöver bygga om och förstärkta elnäten. vet bättre hur effektflödet idag i sina elnät.
Här har du exempel från bland annat länsrätten i Södermanlands län gällande ombyggnationer av elnät av olika orsaker. Jag har inte fördjupat mig i hela bakgrunden. Söker du så kan du säkert hitta flera.
”En anslutning av en elektrisk anläggning till ett ledningsnät har krävt förstärkning av det befintliga nätet som bedömts inte innebära direkt nytta för nätbolaget eller befintliga kunder. Den anslutande kunden har fått bära viss del av kostnaderna.”
[länk] för förstärkning, ombyggnad eller utbyggnad av,Enligt Energimyndighetens uppfattning är kostnader för förstärkning
Dessa distributionsnät distribuerar ju el inte bara till privatkunder utan även till företag.
Den el som strömmar genom Svenska kraftnäts nät måste ju distribueras och det gör den via distributionsnät.
Topplasttimmen brukar normalt sett infalla under kväll/natt i januari eller februari när det är som kallast.
Huvudanledningen till den topplasten är värmebehov till byggnader generellt. Däribland villor. Det är därför den inträffar när det är som kallast.
När belastningen på SvKs nät sjunker så beror det ju därför på att distributionsbehovet i distributionsnäten minskar.
Att vi inte belastar nätet lika hårt nu som för 10 år sedan betyder ju inte att det går att koppla in vad som helst vart som helst.
Det är självklart. Att någon får betala för förstärkning av nätet i samband med elanslutning betyder bara att just det lokala nätet inte har kapacitet för att utöka antalet förbrukare. Det betyder inte att det är ett problem överallt oavsett hur stor förbrukare som man vill koppla in. Och det betyder absolut inte att nätet med befintliga förbrukare inte har kapacitet att försörja de kunder man redan har.
Ja, det är det men det är en missuppfattning att det råder missuppfattningar. Vi fattar men tycker det är dåligt och därför återkommer påpekanden om vissa saker.M Martin Lundmark skrev:Hej djac
Måste jag upprepa för dig, att ellagen (som det hänvisas till) säger, att det är vi som använder elnäten som bekostar elnäten.
När vi, till exempel, vill göra en förändring eller nyanslutning, så kan elnätsbolaget inte neka oss det. Men eventuella kostnader skall betalas av den som orsakar kostnaden.
I annat fall får kollektivet (de övriga som nyttjar elnäten) betala kostnaden.
Du är inte tvingad att ansluta dig till elnätet.
Det känns som att samma frågor, och missuppfattningar, upprepas och man tvingas att upprepa samma svar..
Men då menar du med andra ord att alla villor som har installerat värmepump har minst lika högt effektbehov efter installationen som dom hade innan när dom hade elradiatorer.M Martin Lundmark skrev:Hej Kallens
I det inlägget talar jag inte om de bergvärmeinstallationer som (likt min egen, köpt för ca 20 år sedan) är dimensionerade för att klara dimensionerande utetemperatur utan elspets.
Utan när jag i inlägget skriver; ”Även om en villa till exempel sänker sitt årseffektbehov men samtidigt mer eller mindre behåller sitt toppeffektbehov då påverkas elnäten ut till villorna fortfarande av mer eller mindre av samma spänningsvariation.” då talar jag om de installationer som inte dimensionerade för att klara dimensionerande utetemperatur utan elspets.
När det gäller det du skriver ” Men även en "gammal" värmepump (eller luft/vattenpump) som använder lite elpatron vid DVUT, använder ju fortfarande kompressorn samtidigt, så elpatronen behöver inte jobba i närheten så hårt som direkteluppvärmning.”
I så fall så var det helt onödigt att jag tog bort mina elradiatorer. Du menar ju att mitt hus drar lika mycket med värmepumpen som med elradiatorer. Jag hade sparat flera hundra tusen på att låta bli den effektiviseringen.
En stor del av villorna som energieffektiviserar sänker sitt toppeffektbehov. Vilken del av det är det som är svårt att förstå för dig?
Ok, får erkänna att jag inte läst hela trådenM Martin Lundmark skrev:Hej Kallens
Du har stött på ännu en konstighet som görs till "fakta", även om effekten vid landets topplasttimme sjunkit så har summan av effekten i näten ökat, jag gissar att det har med kvantfysiken att göra, saker kan ha två tillstånd samtidigt?S steffo_b skrev:Alla distributionsnät är ju anslutna till Svenska kraftnät. Dom måste ju få sin el någonstans ifrån.
Dessa distributionsnät distribuerar ju el inte bara till privatkunder utan även till företag.
Den el som strömmar genom Svenska kraftnäts nät måste ju distribueras och det gör den via distributionsnät.
Topplasttimmen brukar normalt sett infalla under kväll/natt i januari eller februari när det är som kallast.
Huvudanledningen till den topplasten är värmebehov till byggnader generellt. Däribland villor. Det är därför den inträffar när det är som kallast.
När belastningen på SvKs nät sjunker så beror det ju därför på att distributionsbehovet i distributionsnäten minskar.
Att vi inte belastar nätet lika hårt nu som för 10 år sedan betyder ju inte att det går att koppla in vad som helst vart som helst.
Det är självklart. Att någon får betala för förstärkning av nätet i samband med elanslutning betyder bara att just det lokala nätet inte har kapacitet för att utöka antalet förbrukare. Det betyder inte att det är ett problem överallt oavsett hur stor förbrukare som man vill koppla in. Och det betyder absolut inte att nätet med befintliga förbrukare inte har kapacitet att försörja de kunder man redan har.
Hej SteffoS steffo_b skrev:Alla distributionsnät är ju anslutna till Svenska kraftnät. Dom måste ju få sin el någonstans ifrån.
Som jag tidigare skrivit så anslutas samtidigt t.ex. under dessa 10 år även fler villor (en förtätning) till dessa redan byggda elnät, som inte får byggas proaktivt
Dessa anslutningar debiteras enligt de regler som finns där det t.ex. gäller att alla i samma kundgrupp skall behandlas lika
Dessutom gäller det att klara kraven på elkvalité där även spänningsvariationerna och mycket mer ingår
De är ett komplicerat regelsystem att följa
Redigerat:
HejK Kallens skrev:Ok, får erkänna att jag inte läst hela trådenMen poängen var att ingen värmepumpsinstallation bör ha samma toppeffektbehov som en direkteluppvärmning. Skillnaden kanske inte är 1/4 som en väldimensionerad bergvärmeinstallation, men en halvering låter inte orimligt för en äldre anläggning. Ingen fungerande värmepump kör ju bara på elpatron vid DVUT.
Om vi lämnar bergvärme installationer så finns det många andra installationer för värme där luft är värmekällan dessa övergår alltmer till att behöva tex direktelstöd då man närmar sig dimensionerande temperatur för en villa
Jag vet att det byggts under de senaste åren. Men jag upprepar. Enligt Svenska kraftnät så använder Sverige lägre effekt under topplasttimmen nu jämfört med vad man såg för 10 år sedan vid samma temperaturer.M Martin Lundmark skrev:Hej Steffo
Som jag tidigare skrivit så anslutas samtidigt t.ex. under dessa 10 år även fler villor (en förtätning) till dessa redan byggda elnät, som inte får byggas proaktivt
Dessa anslutningar debiteras enligt de regler som finns där det t.ex. gäller att alla i samma kundgrupp skall behandlas lika
Dessutom gäller det att klara kraven på elkvalité där även spänningsvariationerna och mycket mer ingår
De är ett komplicerat regelsystem att följa
Dvs trots att vi nu har fler villor än för 10 år sedan så förbrukar dessa tillsammans med alla andra fastigheter lägre effekt vid topplasttimmen än vad som var fallet för 10 år sedan trots att det då var färre villor.
Belastningen på nätet i stort har alltså sjunkit effektmässigt de senaste åren.
Detta enligt Svensk kraftnät.
Men du hävdar alltså att så inte är fallet för SvK har fel. Är det korrekt uppfattat?
Om vi lämnar alla värmepumpsinstallationer därhän och bara tittar på hus som fortfarande bara kör med direktverkande el så har ingen energieffketiviserat alls.M Martin Lundmark skrev:
Du kan väl inte mena på allvar att vi ska försöka diskutera belastningen på elnätet och i den diskussionen utesluta över 400 000 av landets villor bara för att det ska passa i din agenda.
Hej steffoS steffo_b skrev:Jag vet att det byggts under de senaste åren. Men jag upprepar. Enligt Svenska kraftnät så använder Sverige lägre effekt under topplasttimmen nu jämfört med vad man såg för 10 år sedan vid samma temperaturer.
Dvs trots att vi nu har fler villor än för 10 år sedan så förbrukar dessa tillsammans med alla andra fastigheter lägre effekt vid topplasttimmen än vad som var fallet för 10 år sedan trots att det då var färre villor.
Belastningen på nätet i stort har alltså sjunkit effektmässigt de senaste åren.
Detta enligt Svensk kraftnät.
Men du hävdar alltså att så inte är fallet för SvK har fel. Är det korrekt uppfattat?
Jag upprepar, Svenska Kraftnät kan visa summan av eleffektanvändningen men inte delmängden som finns i de olika distributionsnäten till till exempel villor
Redigerat:
Hej steffo_bS steffo_b skrev:Om vi lämnar alla värmepumpsinstallationer därhän och bara tittar på hus som fortfarande bara kör med direktverkande el så har ingen energieffketiviserat alls.
Du kan väl inte mena på allvar att vi ska försöka diskutera belastningen på elnätet och i den diskussionen utesluta över 400 000 av landets villor bara för att det ska passa i din agenda.
Vi diskuterar i denna tråd hanteringen av effektavgifterna för villaägare som är anslutna till sina distributionsnät
Jag vill då lyfta fram att våra elnät som en gång byggdes enligt Velanders formel är anpassad för den typ av last som direkt elvärme motsvarar gällande förhållandet mellan årselenergianvändningen och toppeffekten genom elnätet.
Men elnäten är sämre anpassad för årselenergibesparing med värmepumpar som tar sin värme från uteluften som visserligen sänker den årliga elenergianvändningen men behåller i mångt och mycket toppeffekten då värmepumpar behöver stöd av direktel vid dimensionerande temperatur för villan
Redigerat: