318 042 läst ·
4 164 svar
318k läst
4,2k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Jag tror nog att det finns platser där detta kräver åtgärder men de stora näten har ju svarat att det inte är något stort problem, detta verkar mer vara ett påstående som används i PR och lobbysammanhang? Det finns ju till och med uttalanden om det omvända, att solcellerna i delar av nätet hjälper till, då är väl det isf ett lika bra svar?D Dilato skrev:
Hej djacD djac skrev:Ja, du säger det men verkligheten håller inte med dig, alls faktiskt. I verkligheten kommer vi få betala för dem i alla fall men samtidigt inte få ombyggnaden. Hade det varit din lokala byggare så hade du blivit sur, de skickar räkning på ett trädäck men de byggde det aldrig för att de tyckte virket var för dyrt.
Väldigt vad du ”vänder kappan efter vinden” allteftersom det passar dig.
När du i ditt inlägg #3 809 kommenterar det jag skrev om elnäten ”Effektavgifterna är ett alternativ till ännu mer kostsamma ombyggnationer som skall betalas av oss elanvändare.” då skriver du; ”I verkligheten kommer vi få betala för dem i alla fall men samtidigt inte få ombyggnaden.”
Då litar du uppenbarligen inte på elnätsbolagen.
Här skriver du; ”de stora näten har ju svarat att det inte är något stort problem, detta verkar mer vara ett påstående som används i PR och lobbysammanhang?”
Då litar du uppenbarligen på elnätsbolagen.
I båda fallen hänvisar du till verkligheten, men dina slutsatser är helt olika, och du verkar mest dra slutsatserna utifrån hur det passar dina åsikter.
Nej, du har missuppfattat, jag tror att elektrifieringen kommer fortsätta och jag tycker att den ska fortsätta, i de fall näten behöver ändras för att kunna fortsätta stödja samhället så ska detta arbete göras så fort såna situationer uppstår.M Martin Lundmark skrev:Hej djac
Väldigt vad du ”vänder kappan efter vinden” allteftersom det passar dig.
När du i ditt inlägg #3 809 kommenterar det jag skrev om elnäten ”Effektavgifterna är ett alternativ till ännu mer kostsamma ombyggnationer som skall betalas av oss elanvändare.” då skriver du; ”I verkligheten kommer vi få betala för dem i alla fall men samtidigt inte få ombyggnaden.”
Då litar du uppenbarligen inte på elnätsbolagen.
Här skriver du; ”de stora näten har ju svarat att det inte är något stort problem, detta verkar mer vara ett påstående som används i PR och lobbysammanhang?”
Då litar du uppenbarligen på elnätsbolagen.
I båda fallen hänvisar du till verkligheten, men dina slutsatser är helt olika, och du verkar mest dra slutsatserna utifrån hur det passar dina åsikter.
När ett elnätsbolag säger att problemen med förändringarna så här långt är hanterbara så tror jag dem.
Däremot tror jag att när både produktion och konsumtion fortsätter ändras framöver så kommer det tillfällen då även näten behöver ändras. Detta är tekniskt och är en helt annan diskussion än den ekonomiska.
Hej djacD djac skrev:Nej, du har missuppfattat, jag tror att elektrifieringen kommer fortsätta och jag tycker att den ska fortsätta, i de fall näten behöver ändras för att kunna fortsätta stödja samhället så ska detta arbete göras så fort såna situationer uppstår.
När ett elnätsbolag säger att problemen med förändringarna så här långt är hanterbara så tror jag dem.
Däremot tror jag att när både produktion och konsumtion fortsätter ändras framöver så kommer det tillfällen då även näten behöver ändras. Detta är tekniskt och är en helt annan diskussion än den ekonomiska.
Vad har jag missuppfattat?
Uppenbarligen så litar du på elnätsbolagen när det passar dina inlägg och åsikter och du litar inte på elnätsbolagen när det passar dina inlägg och åsikter.
Aha, det var det du menade, du kan uttrycka det så, det är lite tillspetsat men jag litar på att de beter sig som kommersiella företag.M Martin Lundmark skrev:
Detta betyder att de tar varje chans att tjäna mer och varje chans att spendera mindre, så ska de uppföra sig, det är helt i sin ordning.
Så, i ljuset av detta så lita jag på årsredovisningar, jag litar på Vattenfall när de säger att de inte behövt bygga om, jag litar också på EON när de säger att solceller osv inte varit eller är något större problem.
På samma sätt litar jag på att bolagen kommer fortsätta göra allt för att få fortsätta höja intäkterna, det måste de göra och som det ser ut kommer de fortsätta lyckas.
Hej djacD djac skrev:Aha, det var det du menade, du kan uttrycka det så, det är lite tillspetsat men jag litar på att de beter sig som kommersiella företag.
Detta betyder att de tar varje chans att tjäna mer och varje chans att spendera mindre, så ska de uppföra sig, det är helt i sin ordning.
Så, i ljuset av detta så lita jag på årsredovisningar, jag litar på Vattenfall när de säger att de inte behövt bygga om, jag litar också på EON när de säger att solceller osv inte varit eller är något större problem.
På samma sätt litar jag på att bolagen kommer fortsätta göra allt för att få fortsätta höja intäkterna, det måste de göra och som det ser ut kommer de fortsätta lyckas.
Vi talar om 150 elnätsbolag, en del beskattar samtidigt de, som är anslutna till elnätet.
Du verkar vilja dra alla över en kam, och välja det som stöder dina åsikter.
Många elnätsbolag, som till exempel är kommunala, har inte målet ”att tjäna mer” pengar. Styrelsen består många gånger av lokala politiker och överskott går till samma kassa som beskattningen.
Du skriver; ”jag litar på Vattenfall när de säger att de inte behövt bygga om”
Vattenfall har visst behövt bygga om elnät. Det är samtidigt orimligt att detta inte innebär kostnader.
Exempelvis så berättade en av de ingenjörselever jag hade, att hon ägnade hela sin sommarpraktik på Vattenfall med att byta elnät och transformator i en by där någon lyckats sälja in solceller, till en stor del av byns villor.
Liknande information, även från andra ingenjörskontakter jag har.
Du hittar det nog även här på byggahus
Var har du din kontaktyta med ”Verkligheten”?
Rimligen så är det enklare att lägga kostnader på kollektivet än på enskilda personer som till exempel sätter upp solceller.
Det finns grupperingar som talar för de som sätter upp solceller, men ingen gruppering som i det fallet som för kollektivets talan.
Redigerat:
Ja, du har rätt jag generaliserar, medveten om att någon närsomhelst kan dra upp en kanin ur hatten.M Martin Lundmark skrev:Hej djac
Vi talar om 150 elnätsbolag, en del beskattar samtidigt de, som är anslutna till elnätet.
Du verkar vilja dra alla över en kam, och välja det som stöder dina åsikter.
Många elnätsbolag, som till exempel är kommunala, har inte målet ”att tjäna mer” pengar. Styrelsen består många gånger av lokala politiker och överskott går till samma kassa som beskattningen.
Du skriver; ”jag litar på Vattenfall när de säger att de inte behövt bygga om”
Vattenfall har visst behövt bygga om elnät. Det är samtidigt orimligt att detta inte innebär kostnader.
Exempelvis så berättade en av de ingenjörselever jag hade, att hon ägnade hela sin sommarpraktik på Vattenfall med att byta elnät och transformator i en by där någon lyckats sälja in solceller, till en stor del av byns villor.
Liknande information, även från andra ingenjörskontakter jag har.
Du hittar det nog även här på byggahus
Var har du din kontaktyta med ”Verkligheten”?
Rimligen så är det enklare att lägga kostnader på kollektivet än på enskilda personer som till exempel sätter upp solceller.
Det finns grupperingar som talar för de som sätter upp solceller, men ingen gruppering som i det fallet som för kollektivets talan.
Jag utgår från att de flesta ändå är kunder hos de kommersiella aktörerna, alla är det inte, och jag lutar mig mot när de stora pratar offentligt, dvs kontrollerat.
Jag är inte heller lagd åt att tala om grupper, solcellsägare är medborgare med fulla rättigheter, nu har ca 20% av villakunderna solceller, så det får nog ses som standardutrustning, som elspis.
Hej djacD djac skrev:Ja, du har rätt jag generaliserar, medveten om att någon närsomhelst kan dra upp en kanin ur hatten.
Jag utgår från att de flesta ändå är kunder hos de kommersiella aktörerna, alla är det inte, och jag lutar mig mot när de stora pratar offentligt, dvs kontrollerat.
Jag är inte heller lagd åt att tala om grupper, solcellsägare är medborgare med fulla rättigheter, nu har ca 20% av villakunderna solceller, så det får nog ses som standardutrustning, som elspis.
Den förändring som skett i elnätens användning har inte automatiskt ändrat uppbyggnaden av de redan byggda elnäten. En del har byggds om och kostnaderna för detta, rullas nu rimligen ut under perioden 2024–2027 då många redan reagerat på höjda elnätskostnader.
Även om du påpekar att ”nu har ca 20 % av villakunderna solceller” så ändrar det inte automatiskt dessa redan byggda elnät.
Men, rekommendationen att skaffa batterier till solcellerna och att inte ha större elproduktion än villans elanvändning samt effektavgift för inmatning av elenergi från solceller, anpassar dessa solceller på villan, bättre till de redan byggda elnäten.
Det spelar ingen roll om du till exempel ”kallar” solceller på villan och elbilsladdning för ”standardutrustning” så ändrar det inte att elnätet idag och framöver är inte tillräckligt ombyggt för dessa.
Det spelar inte heller någon roll, för de redan byggda elnäten, om Velanders formler förändras (moderniseras). Införs förändrade formler då måste de befintliga elnäten naturligtvis ändå byggas om bekostat av oss elanvändare. Elnäten förändras självklart inte av sig själva bara för att formler ”moderniseras”.
För att till exempel klara en ökad elbilsladdning så har elnäten redan byggts om på vissa ställen, men där innebär införandet effektavgifterna förhoppningsvis en ”broms” på ombyggnadsbehovet framöver genom ett jämnare effektflöde.
Nej, du har inte sagt att de är konkursfärdiga, poängen är att Ellevio inte alls är någon pressad verksamhet.Hemingway skrev:
Att de varit konkursfärdiga har jag väl inte påstått? I så fall när? Jag har påtalat att det inte är de pengamaskiner som vissa här i tråden vill tro. Den stora kostnaden för dessa bolag syns inte i det operativa resultatet, utan det är mer som behöver tas hänsyn till.
Att få en miljard i intäkter på något du köpt för 90 miljarder är väl inte direkt något ögonbrynshöjande? Längre upp i koncernen har de också en kostnad för sina pengar i form av lånekostnader eller krav på avkastning för eget kapital.
Driften spottar ur sig över 5 miljarder i kassaflöde varje år, och drygt 1,3 miljarder går direkt uppåt i koncernen som ränta på ägarnas egna internlån.
Det är deras utdelning i annan form.
Så att kalla det “ingen pengamaskin” bara för att vinsten på sista raden är låg är rätt missvisande.
Det är låg vinst för att ägarna flyttar den till sig själva via räntor, inte för att verksamheten går dåligt.
De är inte “pengamaskiner” i redovisningsmässig mening men de är pengamaskiner i kassaflödesmening. Skillnaden är mest hur man valt att strukturera vinsten.
Är det brottsligt?
Nej många internationella koncerner gör det samma med sina dotterbolag. Dotterbolagen måste ge koncernbidrag och även betala för interna overhead kostnader och dotterbolaget därefter redovisar nära noll i vinst och i vissa fall även förluster.
Men det är bara på pappret.
Och nu när Ellevio höjer nätavgifterna (vilket de i praktiken gör) med hänvisning till ökade kostnader, så är det väl ganska rimligt att ifrågasätta om dessa kostnader verkligen handlar om drift och investeringar i nätet eller deras egna ränteintäkter.
Det är lika för alla företag inom EU och internationella delar av världen. Dom köper materiel/produkter eller lånar från moderföretaget till ett högt pris. Oavsett om det finns billigare inom landet. Det står var och en fritt att köpa var som helst. Och då flyttas vinsten till moderbolaget, med en fet profit.
Det är inget nytt under solen, så är det bara i företagsvärlden.
Det är inget nytt under solen, så är det bara i företagsvärlden.
Jag och jag tycker, kanske lite provocerande, att det är jättedåligt. Vi ska tvivelsutan ställa om från det fossila och många kommer både ha en och två bilar, samhället ska fungera och folk måste kunna jobba både natt och dag och ladda sina bilar närhelst det passar i schemat, dag som natt, utan att planera med granne eller andra i hushållet. Det kommer kanske kosta lite extra men det kostar mer att fortsätta fossilt, kostnaderna för elnät är försumbara i det stora hela.M Martin Lundmark skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 895 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 895 inlägg
Frågeställningen i tråden är väl "Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?"
Man får lätt känslan av att folk tänker att frågan är ointressant och att man istället ska fråga om effektavgifter är bra eller dåliga eller om elnätsbolagen tjänar för mycket eller inte.
Det är lite som när någon frågar "Jag har en bil av märket X och har lite problem med Y. Är det någon som vet hur man fixar det bäst?". Svaren från vissa kommer tyvärr vara att man ogillar märke X etc, vilket inte hjälper frågeställaren ett dugg.
Man får lätt känslan av att folk tänker att frågan är ointressant och att man istället ska fråga om effektavgifter är bra eller dåliga eller om elnätsbolagen tjänar för mycket eller inte.
Det är lite som när någon frågar "Jag har en bil av märket X och har lite problem med Y. Är det någon som vet hur man fixar det bäst?". Svaren från vissa kommer tyvärr vara att man ogillar märke X etc, vilket inte hjälper frågeställaren ett dugg.