Fairlane Fairlane skrev:
Frågeställningen i tråden är väl "Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?"

Man får lätt känslan av att folk tänker att frågan är ointressant och att man istället ska fråga om effektavgifter är bra eller dåliga eller om elnätsbolagen tjänar för mycket eller inte.

Det är lite som när någon frågar "Jag har en bil av märket X och har lite problem med Y. Är det någon som vet hur man fixar det bäst?". Svaren från vissa kommer tyvärr vara att man ogillar märke X etc, vilket inte hjälper frågeställaren ett dugg.
Hej Fairlane

Det kan även vara så att frågan "Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?" dränks i alla inlägg om att ”elnätsbolagen tjänar för mycket eller inte”? Som borde ligga på en ny tråd.

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Frågeställningen i tråden är väl "Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?"

Man får lätt känslan av att folk tänker att frågan är ointressant och att man istället ska fråga om effektavgifter är bra eller dåliga eller om elnätsbolagen tjänar för mycket eller inte.

Det är lite som när någon frågar "Jag har en bil av märket X och har lite problem med Y. Är det någon som vet hur man fixar det bäst?". Svaren från vissa kommer tyvärr vara att man ogillar märke X etc, vilket inte hjälper frågeställaren ett dugg.
Jag tror alla här redan vet, eller? Gissar att du menar förbrukningen, inte avgiften i sig.

D djac skrev:
Jag tror alla här redan vet, eller? Gissar att du menar förbrukningen, inte avgiften i sig.
Hej
Fortfarande så bör man visa respekt för ämnet som TS tar upp och som TS markerar genom att sätta en lämplig rubrik.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
D djac skrev:
Jag tror inte alls att alla vet hur man kan hålla nere sina toppar så mycket som möjligt, utan att behöva laga mat mitt i natten etc. Håller man ner topparna så håller man ner avgiften, inte nödvändigtvis förbrukningen, så Nej, jag menar avgiften.

Det är väl bara starta en tråd om att elnätsbolag är dumma och hålla inläggen om det i den?

• Gilla
  • Haha
Dilato och 5 till
  • Laddar…
S
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Här kanske du menar att energirådgivare, de som utbildats för att genomföra energibesiktning av villor, villaägareföreningen etc de senaste säg 10- 20 åren när många satsat på att sänka sina elkostnader.
Att alla dessa varit bättre på att ge bakgrundskunskaper för att undvika att vi minskar på elenergianvändningen men inte samtidigt sänka toppeffekten (sett t.ex. över en timma) i samma utsträckning.

Eftersom Velanders formel utgår ifrån årsenergianvändningen av el vid bedömningen av toppeffektbehovet vid dimensionering av de byggda elnäten så vore det följdriktigt att exempelvis en halvering av elenergianvändninen innebar en halvering av toppeffekten (sett över en timma)

Att inte göra den anpassningen har bl.a. redan inneburit en ökad elnätskostnad för ombyggnader som nu rullas ut

Att bygga om alla de redan byggda elnäten kostar mer än vad vi elanvändare vill betala och mångdubbelt mer än de summor som delats ut till aktieägarna i elnätsbolagen

Vi har missat ett tiotal år av anpassning och jag vet av egen erfarenhet att elanvändare inte varit intresserade eller mottagliga för bakgrundskunskaper.
Jag skulle nog hävda att en hyfsad andel av energieffektiviseringarna faktiskt minskat topparna.
Om jag tittar på mitt eget hus.
Det hade tidigare direktverkande el som uppvärmning.
Jag har nu bergvärme med vattenburen golvvärme.
Värmepumpen ligger idag under vintermånaderna (det var inte så kallt i vinter så det är inte representativt för en extremvinter) och tuffade på drygt1 kW. Med jämn fart utan toppar. Det inkluderar även varmvatten. Då pratar vi om Dec, jan och feb.
Utmatad energi till golvvärme och varmvatten motsvarade ca 5 kW. (varmvattnet tar en försumbar del av det)

Mina toppar idag ligger på 4-5 kW som högst inklusive uppvärmning och varmvatten. Dvs när jag kör tvätt, disk matlagning samtidigt som värmepumpen går.

Dvs mina toppar idag motsvarar vad bara elvärmen låg och tuffade på under en relativt mild februari tidigare utan att jag vare sig tvättade, diskade eller lagade mat. Eller ens använder varmvatten för att tvätta mig.

Topparna som jag hade haft om jag inte haft värmepumpen hade varit på 5 kW för värmen, 3 kW för VV beredaren plus eventuell tvätt, disk och matlagning.

Dvs min energieffektivisering har dragit ner toppar som annars skulle varit på över 10kW till under 5 kW.
Jag har ersatt 12-15 kW elradiatorer plus 3 kW varmvattenberedare med en värmepump som max drar 3 kW. Om vi räknar bort elpatronen som jag ändå aldrig använder eftersom den inte behövs förrän det blir åtminstone -30 ute.

Det innebär ju att mitt hus är enormt mycket mer snällt mot nätet än det var tidigare.
Och jag är ganska övertygad om att det är fallet för en ganska stor andel av de hus som energieffektiviserats de senaste åren.

Det man vanligen ger sig på när man energieffektiviserar är ju uppvärmning och varmvatten vilket är de största förbrukarna som också har varit på ganska hög effekt.
Tar man bort de stora förbrukarna och ersätter med effektivare varianter som vanligen är värmepumpar så sjunker medeleffekten vilket också drar ner toppeffekten eftersom de saker som man inte effektiviserat (vanligen tvätt, disk och matlagning) hamnar ovanpå en betydligt lägre grundeffekt.

Så jag skulle hävda att nästan all energieffektivisering av hus som skett de senaste åren har resulterat i hus som är betydligt snällare mot elnätet än dom tidigare varit.

Den andel som hittills skaffat elbil är inte tillräckligt stor för att ha en negativ effekt på nätet i stort som motsvarar vad man har i positiva effekter pga energieffektivisering.

Men ändå så behöver nätbolagen mer pengar trots att dom redan har väldigt bra vinstmarginaler.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
S steffo_b skrev:
Jag skulle nog hävda att en hyfsad andel av energieffektiviseringarna faktiskt minskat topparna.
Värmepumpen ligger idag under vintermånaderna (det var inte så kallt i vinter så det är inte representativt för en extremvinter) och tuffade på drygt1 kW. Med jämn fart utan toppar. Det inkluderar även varmvatten. Då pratar vi om Dec, jan och feb.
Utmatad energi till golvvärme och varmvatten motsvarade ca 5 kW. (varmvattnet tar en försumbar del av det)

Mina toppar idag ligger på 4-5 kW som högst inklusive uppvärmning och varmvatten. Dvs när jag kör tvätt, disk matlagning samtidigt som värmepumpen går.

Dvs mina toppar idag motsvarar vad bara elvärmen låg och tuffade på under en relativt mild februari tidigare utan att jag vare sig tvättade, diskade eller lagade mat. Eller ens använder varmvatten för att tvätta mig.

Topparna som jag hade haft om jag inte haft värmepumpen hade varit på 5 kW för värmen, 3 kW för VV beredaren plus eventuell tvätt, disk och matlagning.

Dvs min energieffektivisering har dragit ner toppar som annars skulle varit på över 10kW till under 5 kW.
Jag har ersatt 12-15 kW elradiatorer plus 3 kW varmvattenberedare med en värmepump som max drar 3 kW. Om vi räknar bort elpatronen som jag ändå aldrig använder eftersom den inte behövs förrän det blir åtminstone -30 ute.

Det innebär ju att mitt hus är enormt mycket mer snällt mot nätet än det var tidigare.
Och jag är ganska övertygad om att det är fallet för en ganska stor andel av de hus som energieffektiviserats de senaste åren.

Det man vanligen ger sig på när man energieffektiviserar är ju uppvärmning och varmvatten vilket är de största förbrukarna som också har varit på ganska hög effekt.
Tar man bort de stora förbrukarna och ersätter med effektivare varianter som vanligen är värmepumpar så sjunker medeleffekten vilket också drar ner toppeffekten eftersom de saker som man inte effektiviserat (vanligen tvätt, disk och matlagning) hamnar ovanpå en betydligt lägre grundeffekt.

Så jag skulle hävda att nästan all energieffektivisering av hus som skett de senaste åren har resulterat i hus som är betydligt snällare mot elnätet än dom tidigare varit.

Den andel som hittills skaffat elbil är inte tillräckligt stor för att ha en negativ effekt på nätet i stort som motsvarar vad man har i positiva effekter pga energieffektivisering.

Men ändå så behöver nätbolagen mer pengar trots att dom redan har väldigt bra vinstmarginaler.
Min energieffektivisering har gjort sitt på samma sätt som du beskriver, men då har jag samtidigt skaffat två laddbilar och en badtunna...
...men de kör jag på natten då jag slipper effekttarifferna, så jag går faktiskt plus på dessa trots hög elförbrukning.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror inte alls att alla vet hur man kan hålla nere sina toppar så mycket som möjligt, utan att behöva laga mat mitt i natten etc. Håller man ner topparna så håller man ner avgiften, inte nödvändigtvis förbrukningen, så Nej, jag menar avgiften.

Det är väl bara starta en tråd om att elnätsbolag är dumma och hålla inläggen om det i den?
Ja, för att fortsätta i samma ton så, avgiften betaler man bara. Det är ju förbrukningen som skapar topparna som skapar avgiften.

Min känsla är att alla i denna tråden vet vad som påverkar deras förbrukning men jag kan såklart ha fel. Matlagning med el kommer ofrånkomligen skapa en topp, men förmodligen inte en så stor som en del tror.

Detta är väl en av de saker som man ska uppmuntra folk att strunta i, med dagens komplexa familjescheman och höga matpriser så är väl det viktiga att folk verkligen lagar mat och äter när luckan finns, inte elräkningen.

D Danne824 skrev:
Nej, du har inte sagt att de är konkursfärdiga, poängen är att Ellevio inte alls är någon pressad verksamhet.

Driften spottar ur sig över 5 miljarder i kassaflöde varje år, och drygt 1,3 miljarder går direkt uppåt i koncernen som ränta på ägarnas egna internlån.
Det är deras utdelning i annan form.

Så att kalla det “ingen pengamaskin” bara för att vinsten på sista raden är låg är rätt missvisande.
Det är låg vinst för att ägarna flyttar den till sig själva via räntor, inte för att verksamheten går dåligt.

De är inte “pengamaskiner” i redovisningsmässig mening men de är pengamaskiner i kassaflödesmening. Skillnaden är mest hur man valt att strukturera vinsten.

Är det brottsligt?
Nej många internationella koncerner gör det samma med sina dotterbolag. Dotterbolagen måste ge koncernbidrag och även betala för interna overhead kostnader och dotterbolaget därefter redovisar nära noll i vinst och i vissa fall även förluster.
Men det är bara på pappret.

Och nu när Ellevio höjer nätavgifterna (vilket de i praktiken gör) med hänvisning till ökade kostnader, så är det väl ganska rimligt att ifrågasätta om dessa kostnader verkligen handlar om drift och investeringar i nätet eller deras egna ränteintäkter.
Företag ska inte vara pressade, de ska vara lönsamma och hälsosamma, annars sitter vi ju alla i skiten om nätbolagen skulle balansera på randen av konkurs varje år. Jag vill inte ha svart hemma hos mig.

Men om ett bolag har en balansräkning med elnätsanläggningar för 100 miljarder, är det mycket då att ge ägarna 1,3 miljarder? Jag köper inga aktier i företag där jag får en avkastning om 1,3%. Jag får mer tillbaka på sparkontot än så. Därav ingen pengamaskin i mitt tycke.

Jämför med Swedbank. De har intäkter om 74 miljarder, kostnader om 25 miljarder och kan ge 35 miljarder till sina ägare. Balansräkningen är gigantisk ja, men det är ju alla privatpersoners lån med våra hus som säkerhet som är skälet, inte att Swedbank byggt egna anläggningar för att kunna utföra någon tjänst. Swedbank är en pengamaskin i mitt tycke.

Men nu är det mer företagsekonomi än effekttariffer så jag tror vi får börja runda av diskussionen här.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
S steffo_b skrev:

Hej steffo_b

Jag har samma erfarenhet som du, med bergvärmepumpen som inte behöver elspets och avbryter uppvärmningen då varmvatten produceras.

Men förmedlas verkligen detta, hur man samtidigt kan sänka elenergibehovet och toppeffekten av alla de som är energirådgivare, av villaägareföreningen, de som genomför energibesiktning, de som säljer värmelösningar etc.

Jag har de senaste säg ca 20 åren haft stora svårigheter att hitta att dessa förmedlar det du beskriver.

När jag i flera år försökt förmedla, att det är ekonomiskt olämpligt för elnätet att behålla höga effekttoppar så har intresset att lyssna varit i princip obefintligt.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg #3 788 i denna tråd så tar det för många en lång tid (år), att på lämpligt sätt anpassa sig för effektavgifter. Detta om man inte har agerat på ett bra sätt tidigare.

Det är de som behöver hjälp att förstå effektavgiften och hur man bör agera gällande effektavgiften som TS fråga är lämplig

Redigerat:
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej steffo_b

Jag har samma erfarenhet som du, med bergvärmepumpen som inte behöver elspets och avbryter uppvärmningen då varmvatten produceras.

Men förmedlas verkligen detta, hur man samtidigt kan sänka elenergibehovet och toppeffekten av alla de som är energirådgivare, av villaägareföreningen, de som genomför energibesiktning, de som säljer värmelösningar etc.

Jag har de senaste säg ca 20 åren haft stora svårigheter att hitta att dessa förmedlar det du beskriver.

När jag i flera år försökt förmedla, att det är ekonomiskt olämpligt för elnätet att behålla höga effekttoppar så har intresset att lyssna varit i princip obefintligt.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg #3 788 i denna tråd så tar det för många en lång tid (år), att på lämpligt sätt anpassa sig för effektavgifter. Detta om man inte har agerat på ett bra sätt tidigare.

Det är de som behöver hjälp att förstå effektavgiften och hur man bör agera gällande effektavgiften som TS fråga är lämplig
Men nu är vi ju ändå rätt många i denna tråden som har agerat i förväg. Det man kan förmedla till de som inte har agerat är då att:
- skaffa värmepump(ar)
- se till att dessa dessutom kan styra belastningen utifrån när effekttariffen är låg/ej existerande
- skaffa inte elvärmd bastu om du har tänkt använda den på vardagar vintertid (eller hur nu effekttariffen är utlagd). Vedeldaed bastu på gården blev plötsligt ännu mer attraktivt. För min del så är bastun ett dilemma då det är effekttariff kl 7-21 alla dagar på vintern hemma hos mig. Så jag måste slå igång bastun på en halvtimma (kl X:30) så att jag minimerar påverkan. Man lagar lämpligen inte mat och värmer huset under hela de timmar (inte ens halvtimmen innan alltså) som bastun är igång...
- se över hur badtunna/pool påverkar din effekttariff. Går det att göra något åt det? (jag kunde, jag värmer den extra varm på natten och kör med lägre effekt när jag badar)
- ställ in laddningen av elbil så smart du bara kan (väldigt olika mellan exempelvis Ellevio och vattenfall, jag orkar inte gå in på detaljerna här), ladda gärna oftare (om du kan) så att du inte behöver ladda så mycket varje gång. Har du laddhybrid, kör på bensin/diesel istället för att ladda på dagtid (eller när nu effekttariffen ställer till det för laddningen)
- matlagningen har ingen större betydelse, men om du kan så stäng gärna av värmen under denna tid. (iom att jag har automation på styrningen av värmen så kan jag göra detta)

Det finns säkert punkter jag glömt också.

• Gilla
Martin Lundmark och 2 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Men nu är vi ju ändå rätt många i denna tråden som har agerat i förväg. Det man kan förmedla till de som inte har agerat är då att:
- skaffa värmepump(ar)
- se till att dessa dessutom kan styra belastningen utifrån när effekttariffen är låg/ej existerande
- skaffa inte elvärmd bastu om du har tänkt använda den på vardagar vintertid (eller hur nu effekttariffen är utlagd). Vedeldaed bastu på gården blev plötsligt ännu mer attraktivt. För min del så är bastun ett dilemma då det är effekttariff kl 7-21 alla dagar på vintern hemma hos mig. Så jag måste slå igång bastun på en halvtimma (kl X:30) så att jag minimerar påverkan. Man lagar lämpligen inte mat och värmer huset under hela de timmar (inte ens halvtimmen innan alltså) som bastun är igång...
- se över hur badtunna/pool påverkar din effekttariff. Går det att göra något åt det? (jag kunde, jag värmer den extra varm på natten och kör med lägre effekt när jag badar)
- ställ in laddningen av elbil så smart du bara kan (väldigt olika mellan exempelvis Ellevio och vattenfall, jag orkar inte gå in på detaljerna här), ladda gärna oftare (om du kan) så att du inte behöver ladda så mycket varje gång. Har du laddhybrid, kör på bensin/diesel istället för att ladda på dagtid (eller när nu effekttariffen ställer till det för laddningen)
- matlagningen har ingen större betydelse, men om du kan så stäng gärna av värmen under denna tid. (iom att jag har automation på styrningen av värmen så kan jag göra detta)

Såklart bör man energieffektivisera sitt hem, oavsett avgiftskonstruktion.

Om man har ambitioner utöver detta så tycker jag att första steget är att förstå sin förbrukning, hemautomation med mätning är ett bra steg, därifrån ligger styrningen nära.

Skaffa hembatteri (och solceller), då kan man segla igenom högprisperioder och även automatiskt kapa toppar, det ger stor upplevd frihet.

Har man inte effektavgift på natten så kan man ju säkra upp så att man hinner med allt under denna perioden, elbilar, hembatteri, styrd VP, VVB, badtunnor, god knows what!

D djac skrev:
Såklart bör man energieffektivisera sitt hem, oavsett avgiftskonstruktion.

Om man har ambitioner utöver detta så tycker jag att första steget är att förstå sin förbrukning, hemautomation med mätning är ett bra steg, därifrån ligger styrningen nära.

Skaffa hembatteri (och solceller), då kan man segla igenom högprisperioder och även automatiskt kapa toppar, det ger stor upplevd frihet.

Har man inte effektavgift på natten så kan man ju säkra upp så att man hinner med allt under denna perioden, elbilar, hembatteri, styrd VP, VVB, badtunnor, god knows what!
Batterier är dock svåra att räkna hem. Jag skulle gärna ha dem, men jag får inte ihop kalkylen. Men har man gott om pengar så, men då bör effekttariffen inte vara det som triggar en till att köpa batterier.

D
pacman42 pacman42 skrev:
Batterier är dock svåra att räkna hem. Jag skulle gärna ha dem, men jag får inte ihop kalkylen. Men har man gott om pengar så, men då bör effekttariffen inte vara det som triggar en till att köpa batterier.
För mig har det varit den enklaste komponenten, rätt klar indikation efter ett år om att det snabbt är betalt.

Även utan effektavgifter, sen kan man ju värdera friheten det ger när de kommer lite olika, jag gillar det.

pacman42 pacman42 skrev:
- skaffa värmepump(ar)

Hej

Tyvärr så följer nog inte alla elanvändare denna tråd😊

• Haha
pacman42
  • Laddar…
S
M Martin Lundmark skrev:
Hej steffo_b

Vad gäller energirådgivarnas tipsande eller inte om saker som kan sänka toppeffekten så är det ju så att effektavgifter eller rättare sagt toppeffekt inte varit på tapeten tidigare eftersom det inte funnits några effektavgifter att ta hänsyn till.
Och att förvänta sig att dom ska ta hänsyn till saker som inte påverkar energiekonomin när dom tipsar om energieffektiviseringar är nog inte rimligt tycker jag.
Däremot har dom tveklöst tipsat om det i sammanhanget att det kanske kan göra att man kan säkra ned till en mindre säkring om man får ner effekttopparna och därigenom sänka den fasta avgiften för elabbonnemanget.
Men förmodligen är det något som inte varit aktuellt annat än i hus som tidigare haft direktverkande el.
Hus som har/har haft fjärrvärme, oljepanna, vedpanna, pellets eller värmepump har nog sällan haft så stora säkringar. Jag gissar att de flesta har haft 16A av dessa eller i en del fall 20.
Det är nog bara hus med elvärme som haft säkringar på 25 och högre där det sålunda varit aktuellt att diskutera sänkning av toppeffekterna för att kunna säkra ned och därigenom spara pengar.

Det hade ju varit snaras oansvarigt av en energirådgivare för några år sedan att rekommendera folk att göra saker investeringar för att sänka toppeffekten om det inte samtidigt sänker driftskostnaden.

Det är ju först nu så det är aktuellt att sänka toppeffekten för att sänka driftskostnaden egentligen om du inte varit på gränsen för att kunna säkra ned.

Jag personligen har 25A huvudsäkringar pga att det tidigare var direktverkande el och jag har inte brytt mig om att säkra ned eftersom det ju kostar pengar att göra det och senast årsskiftet 2027 ska det ju vara effektavgifter och då verkar det som att man tar bort skilnaden i pris för olika huvudsäkringar.
Dvs för min del så hade det då varit att lägga någon tusenlapp på att säkra ned för att spara några hundralappar i månaden i två år innan besparingen försvinner. Så för mig såg jag inga pengar i att säkra ned. Men jag skulle inte ha några som helst problem att klara mig på 16A abb. Men eftersom jag inte ser någon ekonomisk vinning i att säkra ned så väljer jag att ha kvar den högre säkringen för att då har jag kvar möjligheten att ta ut effekt om jag någon gång skulle behöva det.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.