317 913 läst ·
4 155 svar
318k läst
4,2k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Detta varierar ju stort. Jag har där jag bor exakt samma fasta kostnader och differentieringar av säkringsstorlek som innan effekttarifferna (indexuppräknat naturligtvis). I grannkommunen har man istället samma fasta kostnad upp till 63A.S steffo_b skrev:Jag personligen har 25A huvudsäkringar pga att det tidigare var direktverkande el och jag har inte brytt mig om att säkra ned eftersom det ju kostar pengar att göra det och senast årsskiftet 2027 ska det ju vara effektavgifter och då verkar det som att man tar bort skilnaden i pris för olika huvudsäkringar.
Ok. De flesta nätägare verkar ha tagit bort differentieringen upp till 25A. Men då finns det en del som inte gjort det med andra ord.pacman42 skrev:
Jag gör antagandet att det kommer att bli fallet pga att majoriteten av nätägarna inte differentierar den fasta avgiften efter införande av effektavgift. (ellevio hade differentiering men har tagit bort den som exempel)
Samt att Eons effektabbonemang som dom haft sedan tidigare inte hade någon differentiering upp till 63A utan man betalade för överförd toppeffekt.
Det kan ju mycket väl visa sig att dom kommer att ha kvar differentieringen och då får jag ta ställning till om jag vill säkra ned då beroende på hur stor den differentieringen eventuellt blir. Men gissningsvis så kommer dom att ha ingen differentiering eller i vart fall endast en relativt låg differentiering beroende på säkringsstorlek.
HejS steffo_b skrev:Vad gäller energirådgivarnas tipsande eller inte om saker som kan sänka toppeffekten så är det ju så att effektavgifter eller rättare sagt toppeffekt inte varit på tapeten tidigare eftersom det inte funnits några effektavgifter att ta hänsyn till.
Och att förvänta sig att dom ska ta hänsyn till saker som inte påverkar energiekonomin när dom tipsar om energieffektiviseringar är nog inte rimligt tycker jag.
Däremot har dom tveklöst tipsat om det i sammanhanget att det kanske kan göra att man kan säkra ned till en mindre säkring om man får ner effekttopparna och därigenom sänka den fasta avgiften för elabbonnemanget.
Men förmodligen är det något som inte varit aktuellt annat än i hus som tidigare haft direktverkande el.
Hus som har/har haft fjärrvärme, oljepanna, vedpanna, pellets eller värmepump har nog sällan haft så stora säkringar. Jag gissar att de flesta har haft 16A av dessa eller i en del fall 20.
Det är nog bara hus med elvärme som haft säkringar på 25 och högre där det sålunda varit aktuellt att diskutera sänkning av toppeffekterna för att kunna säkra ned och därigenom spara pengar.
Det hade ju varit snaras oansvarigt av en energirådgivare för några år sedan att rekommendera folk att göra saker investeringar för att sänka toppeffekten om det inte samtidigt sänker driftskostnaden.
Det är ju först nu så det är aktuellt att sänka toppeffekten för att sänka driftskostnaden egentligen om du inte varit på gränsen för att kunna säkra ned.
Jag personligen har 25A huvudsäkringar pga att det tidigare var direktverkande el och jag har inte brytt mig om att säkra ned eftersom det ju kostar pengar att göra det och senast årsskiftet 2027 ska det ju vara effektavgifter och då verkar det som att man tar bort skilnaden i pris för olika huvudsäkringar.
Dvs för min del så hade det då varit att lägga någon tusenlapp på att säkra ned för att spara några hundralappar i månaden i två år innan besparingen försvinner. Så för mig såg jag inga pengar i att säkra ned. Men jag skulle inte ha några som helst problem att klara mig på 16A abb. Men eftersom jag inte ser någon ekonomisk vinning i att säkra ned så väljer jag att ha kvar den högre säkringen för att då har jag kvar möjligheten att ta ut effekt om jag någon gång skulle behöva det.
När du dimensionerar elnät så är toppeffekten och medföljande spänningspåverkan det som oftast begränsar
När man inser att denna fysikaliska begränsning finns och dess tekniska och ekonomiska konsekvenser då behöver man inte vänta på effektavgiften eller andra styrfunktioner
Jag beslutade för ca 20 år sedan utifrån mina elkraftkunskaper att invänta till dess en varvtalsstyrd bergvärmepump fanns att köpa för då kunde jag dimensionera att jag klarade mig utan elspets
Bor i elområde ett där många då dimensionerade för att bara täcka 85 % av effektbrhovet med bergvärmepump och många valde luft-luft som klarade detta ännu sämre
Energirådgivare avrådde från min dimensionering och villaägareföreningen marknadsförde luft-luft värmepumpar och ville inte lyssna på mina synpunkter
Dessa luft-luft värmepumpar höll bara ca 3-5 år då de pressades hårt vid 30 minusgrader
Vad jag kan förstå så har energirådgivare, villaägareföreningen, energibesiktningsmän etc. ännu inte ändrat sättet att informera om balansen mellan elenergianvändning och toppeffekt trots att effektavgifter har annonserats skall införas.
Redigerat:
Renoverare
· Falun
· 149 inlägg
Av de tre nätägare jag kollade upp nu (”mitt” kommunala, Dala Energi och Vattenfall Eldistribution) har samtliga kvar skillnad i fast avgift baserat på säkringsstorlek, skulle tro att det fortsätter vara så. Skillnaden verkar vara ca 1400:- per år, så på två år har man garanterat räknat hem en nedsäkring.S steffo_b skrev:Ok. De flesta nätägare verkar ha tagit bort differentieringen upp till 25A. Men då finns det en del som inte gjort det med andra ord.
Jag gör antagandet att det kommer att bli fallet pga att majoriteten av nätägarna inte differentierar den fasta avgiften efter införande av effektavgift. (ellevio hade differentiering men har tagit bort den som exempel)
Samt att Eons effektabbonemang som dom haft sedan tidigare inte hade någon differentiering upp till 63A utan man betalade för överförd toppeffekt.
Det kan ju mycket väl visa sig att dom kommer att ha kvar differentieringen och då får jag ta ställning till om jag vill säkra ned då beroende på hur stor den differentieringen eventuellt blir. Men gissningsvis så kommer dom att ha ingen differentiering eller i vart fall endast en relativt låg differentiering beroende på säkringsstorlek.
Men de tre jag kollat upp kanske inte tillhör ”de flesta”. 🤔
Jag har ingen aning om huruvida de tre som du kollat upp är normalen eller undantagen. Jag vet bara att av de som jag kollat upp så verkar det som att den absoluta majoriteten tagit bort differentieringen. Men jag har inte kollat på alla nätägare. Jag har bara kollat på en relativt liten andel av de hundratals nätägare som finns i Sverige. Så mitt antagande kan mycket väl vara felaktigt ur ett nationellt perspektiv.Renoverings-Pettson skrev:
Av de tre nätägare jag kollade upp nu (”mitt” kommunala, Dala Energi och Vattenfall Eldistribution) har samtliga kvar skillnad i fast avgift baserat på säkringsstorlek, skulle tro att det fortsätter vara så. Skillnaden verkar vara ca 1400:- per år, så på två år har man garanterat räknat hem en nedsäkring.
Mitt antagande är utifrån att de jag sett har tagit bort differentieringen och att Eon (som är nätägare där jag bor) inte har differentiering på sina effektabb i nuläget.
Har jag fel så har jag slösat en del pengar på abbonnemangsavgift i onödan helt klart. Har jag rätt så har jag inte förlorat något men jag har större flexibilitet i framtiden. Så det är lite av en chansning helt klart.
Med EOn i område syd är skillnaderna små, så med elbil etc är det lika bra att ligga på 25A. Ännu mer värt sen med effektavgiften, då lär ju effekten bli högre när mer ska göras på kortare tid.Renoverings-Pettson skrev:
Av de tre nätägare jag kollade upp nu (”mitt” kommunala, Dala Energi och Vattenfall Eldistribution) har samtliga kvar skillnad i fast avgift baserat på säkringsstorlek, skulle tro att det fortsätter vara så. Skillnaden verkar vara ca 1400:- per år, så på två år har man garanterat räknat hem en nedsäkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur menar du då?M Martin Lundmark skrev:
Menar du att en enrgirådgivare som har till uppgift att hjälpa folk att sänka sina energikostnader skall föreslå åtgärder (som kanske kostar pengar för kunden att göra) som bara sparar pengar för nätägaren men inte för kunden. Det verkar ju helsnurrigt. En sådan energirådgivare skulle jag snarast anmäla till KO.
Om jag tar in någon som ska hjälpa mig att spara pengar på mina elräkningar och denne bara föreslår saker som sparar pengar åt EON så skulle jag bli tokförbannad. Tar jag in någon för att sänka mina kostnader så ska dom ge mig förslag som sänker mina kostnader. Vill Eon ha hjälp att sänka sina kostnader får dom ta in en egen energirådgivare.
Att hög toppeffekt kanske i slutändan ger kostnader för nätägaren eftersom dom då måste ha kapacitet för denna har inte varit en del av ekvationen.
Men även med det i åtanke så anser jag att en nätägare skall ha skyldighet att upprätthålla ett nät som klarar av den förväntade effekt som kan uppkomma av de kunder som man tar in avgifter ifrån. Dvs dom skall ha ett nät som rimligen klarar av att jag och de andra boende i området beter sig som vanliga människor och lagar mat och tvättar sina kläder utan att det blir överbelastning.
Ingen privatkund har någonsin tagit in en energirådgivare med syftet att sänka kostnaderna för Eon eller någon annan nätägare. Det gäller oavsett hur sant det är att hög toppeffekt i slutändan kostar pengar för nätägaren.
Hej steffo_bS steffo_b skrev:Hur menar du då?
Menar du att en enrgirådgivare som har till uppgift att hjälpa folk att sänka sina energikostnader skall föreslå åtgärder (som kanske kostar pengar för kunden att göra) som bara sparar pengar för nätägaren men inte för kunden. Det verkar ju helsnurrigt. En sådan energirådgivare skulle jag snarast anmäla till KO.
Om jag tar in någon som ska hjälpa mig att spara pengar på mina elräkningar och denne bara föreslår saker som sparar pengar åt EON så skulle jag bli tokförbannad. Tar jag in någon för att sänka mina kostnader så ska dom ge mig förslag som sänker mina kostnader. Vill Eon ha hjälp att sänka sina kostnader får dom ta in en egen energirådgivare.
Att hög toppeffekt kanske i slutändan ger kostnader för nätägaren eftersom dom då måste ha kapacitet för denna har inte varit en del av ekvationen.
Men även med det i åtanke så anser jag att en nätägare skall ha skyldighet att upprätthålla ett nät som klarar av den förväntade effekt som kan uppkomma av de kunder som man tar in avgifter ifrån. Dvs dom skall ha ett nät som rimligen klarar av att jag och de andra boende i området beter sig som vanliga människor och lagar mat och tvättar sina kläder utan att det blir överbelastning.
Ingen privatkund har någonsin tagit in en energirådgivare med syftet att sänka kostnaderna för Eon eller någon annan nätägare. Det gäller oavsett hur sant det är att hög toppeffekt i slutändan kostar pengar för nätägaren.
Eftersom det är kunden som finansierar elnätet, så kan du inte påstå ”som bara sparar pengar för nätägaren men inte för kunden”
Dessutom måste även helhetsperspektivet och långsiktigheten beaktas.
Politiska beslut som inte tar hänsyn till fysikaliska begränsningar kommer man på sikt vara tvungen att justera/förändra
Det har nu till exempel skett gällande solcellsinstallationer på villatak.
Du skrev ”Att hög toppeffekt kanske i slutändan ger kostnader för nätägaren eftersom dom då måste ha kapacitet för denna har inte varit en del av ekvationen.”
Fysikaliskt så har det varit känt i minst 50 år när vi byggt och dimensionerat elnät. I slutändan är det inte kostnader för nätägaren som du skriver, utan i slutändan är det kostnader för elanvändaren.
Jag önskar vi kunde ha mer elkraftkunskap i samhället.
Renoverare
· Falun
· 149 inlägg
Men fortfarande ca 2700:- i skillnad per år mellan 20 A och 25 A. Nedsäkringen går att räkna hem på mindre än ett år, om man klarar sig på lägre säkring. 😊D djac skrev:
Mmm, man ska också alltid ta det brödet med äldst datum, det hjälper ICA-handlaren att hålla nere sina kostnader..S steffo_b skrev:Hur menar du då?
Ja, om man aldrig kommer upp i den effekten så är det ju så men jag menar att med effektavgiften så kommer det kanske till pass om man har mycket som ska hinnas med på natten. Det får ju såklart var och en klura på.Renoverings-Pettson skrev:
Renoverare
· Falun
· 149 inlägg
Absolut. Jag var nog lite inskränkt i mitt tänkande och utgick från vår situation, vilket förstås inte gäller överallt. 🤪D djac skrev:
Vi skulle antagligen klara oss på 10 A huvudsäkring, men det går ju inte att välja på en villa. Den presumtiva elbilen (vi inte har än) laddas i garagelängan, faktura på förbrukningen kommer från samfälligheten i efterhand.
Jag har heller inte allt men elbilarna blir ju fler så har man ett par sådana som ska laddas, smart VP som drar på, VVB som laddar, hembatteri som ska ha sina 10-20kWh, några har nämnt badtunnor, osv. Ska allt detta hända i "nattluckan" och dessutom under de timmarna elen är billigare, så får man ju dra på i sladdarna.Renoverings-Pettson skrev:
Absolut. Jag var nog lite inskränkt i mitt tänkande och utgick från vår situation, vilket förstås inte gäller överallt. 🤪
Vi skulle antagligen klara oss på 10 A huvudsäkring, men det går ju inte att välja på en villa. Den presumtiva elbilen (vi inte har än) laddas i garagelängan, faktura på förbrukningen kommer från samfälligheten i efterhand.
Nja, jag har 20A, men skulle klara mig med 16A om det inte vore för risken att diskmaskin och ugn och kompressor går igång samtidigt. Visst jag skulle behöva smeta ut förbrukningen mer över dygnet, men det skulle gå. Men det finns en gräns för mig också, jag vill inte bli helt handikappad av detta.D djac skrev:Jag har heller inte allt men elbilarna blir ju fler så har man ett par sådana som ska laddas, smart VP som drar på, VVB som laddar, hembatteri som ska ha sina 10-20kWh, några har nämnt badtunnor, osv. Ska allt detta hända i "nattluckan" och dessutom under de timmarna elen är billigare, så får man ju dra på i sladdarna.
Renoverare
· Falun
· 149 inlägg
Så sant som det är sagt. 😊D djac skrev:Jag har heller inte allt men elbilarna blir ju fler så har man ett par sådana som ska laddas, smart VP som drar på, VVB som laddar, hembatteri som ska ha sina 10-20kWh, några har nämnt badtunnor, osv. Ska allt detta hända i "nattluckan" och dessutom under de timmarna elen är billigare, så får man ju dra på i sladdarna.