317 913 läst ·
4 155 svar
318k läst
4,2k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Det är på elnäten vi sett marginalerna och notera att detta är synliga marginaler, efter finansiella tricks för att få ner dessa.pacman42 skrev:
De marginalerna har ju inte varit på elnäten.
Om kostnaderna är desamma och kostnaderna annars hade ökat mer så är ju fördelningsmodellen på avgift lyckosam. Så huruvida denna modell behövs drivs allts mest av prediktionen på kostnader framöver. Om man vid övergång till elbilar ser att näten inte längre räcker till, då är incitament i form av en debiteringsmodell som jämnar ut nyttjandet av nätet vettig, om detta då minskar behovet av framtida investeringar i elnätet (som skulle överföras på abonnenterna i form av ökade kostnader).
Jag anser tvärtom att om nu elnäten på några ställen inte anses redo för det som är normalt och önskat så ska dessa självklart uppgraderas, eftersom intäktsökningarna redan är gjorda och marginalerna höga så berör det mig faktiskt inte att bolagen nu ska leverera det som de redan fått betalt för, varför skulle det?
Jag ser ingen kundnytta av att ha "minsta möjliga elnät" om det inte reflekteras som "minsta möjliga avgift".
För att återgå till frågeställningen i tråden😉
Ellevio har förbättrat sin app så man kan få en notis när det blir en ny effekttopp under månaden på inställt värde.
Deras app är riktigt bra som verktyg för att förstå vad som skapar effekttoppar
Ellevio har förbättrat sin app så man kan få en notis när det blir en ny effekttopp under månaden på inställt värde.
Deras app är riktigt bra som verktyg för att förstå vad som skapar effekttoppar
Så vad gör du när du får en notifikation? Stänger av ugnen? Stänger av värmen? Du måste ju dessutom sätta notisen långt under din tänkta maxtopp då du skall ha möjlighet att stänga av saker också...L Lundstroem1 skrev:
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 065 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 065 inlägg
Jag får min notifiering i realtid via HAN porten och kan slå av VVB automagiskt (slås av tillräckligt långt innan inställd budget så att ingen nya topp skapas även om 20min TM skulle starta etc)
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_power_monitor.py
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_power_monitor.py
Jag ser också effekttopparna i Ellevios app. Den är väldigt detaljerad och ger de flesta goda möjligheter att styra förbrukning och kapa effektspikar. Nu har jag delvis annorlunda levnadsmönster i vardagen och en mycket låg energianvändning, men det gör samtidigt att effekttariffen är en rejäl del av min elräkning. Det gör att jag är medveten om saken och lever ungefär som i en husvagn eller i en sommarstuga med klen säkring. För de flesta är det en liten inskränkning men fullt hanterligt, gissar jag. Nu siktar jag på att styra min BVP så att den är med på "snåltåget". Värma mer vatten efter kl 22 och köra anti-legionella nattetid osv.
Sedan är det trist att det ska behövas, men så stora ingrepp i vårt förr överlägsna (och ganska överdimensionerade) elsystem har gjorts nu att det bli nödvändigt.
Sedan är det trist att det ska behövas, men så stora ingrepp i vårt förr överlägsna (och ganska överdimensionerade) elsystem har gjorts nu att det bli nödvändigt.
Hej tveksamttveksamt skrev:
När effektavgiften införs fr.o.m. jan 2027 så är den i ett mycket enkelt utförande.
Men effektavgiften är inledningsvis ändå, nog så svår att greppa för många.
Det är bra om vi kan få återkoppling som underlättar informationen även om det kan ta tid för oss med anpassning/justering
Som jag ser det, så kommer det att ta lång tid (flera år) innan vi elanvändare och elnätsbolagen gjort våra ändringar och anpassningar utifrån effektavgiften.
Rimligen så kommer elnätsbolagen, säg, ca en gång per år de närmaste åren efter införandet justera tarifferna utifrån hur vi elanvändare agerar.
Även vi elanvändare kommer utifrån hur tarifferna är satta och sätts att agera, när vi till exempel byter uppvärmningssystem, när vi väljer att köpa och ladda elbil, när vi installerar solceller och batterier, när vi styr vår elanvändning utifrån elpriset, etc.
Jag ser det som ett reglersystem som hittar sin arbetspunkt och ändrar denna, när yttre omständigheter ändras.
Detta vårt och elnätsbolagens agerande tar naturligtvis tid (rimligen flera år) på samma sätt som vi hitintills förändrat vår elenergianvändning (kWh) till husen säg, de senaste 20 åren.
Har du bara en hög temp,på ditt varmvatten så behöver du ingen legionellakörning alls.H hovapettson skrev:Jag ser också effekttopparna i Ellevios app. Den är väldigt detaljerad och ger de flesta goda möjligheter att styra förbrukning och kapa effektspikar. Nu har jag delvis annorlunda levnadsmönster i vardagen och en mycket låg energianvändning, men det gör samtidigt att effekttariffen är en rejäl del av min elräkning. Det gör att jag är medveten om saken och lever ungefär som i en husvagn eller i en sommarstuga med klen säkring. För de flesta är det en liten inskränkning men fullt hanterligt, gissar jag. Nu siktar jag på att styra min BVP så att den är med på "snåltåget". Värma mer vatten efter kl 22 och köra anti-legionella nattetid osv.
Jag gissar att för det här "elitgänget" som diskuterar här så behövs inga råd, medvetenheten är så pass hög och det är enkelt att förstå att förbrukningen ska läggas på timmar utanför effektavgiften, de som pratar här förstår nog också sin förbrukning bättre än genomsnittet.
Detta kommer väl slå som mycket annat, nedåt, mot de som helt enkelt inte har tid eller ork kvar att sätta sig in i ännu en pålaga, de som är gamla, eller de som helt enkelt saknar bakgrundskunskaper som gör det enkelt att snabbt ta till sig. Det kommer också avskräcka några från att göra bra förändringar för att de läser om andra som råkat illa ut och därför tycker att det verkar rörigt.
Jag gissar att vi kommer se artiklar om drabbade hushåll som lever på marginalen redan innan, helt i onödan i mina ögon.
Detta kommer väl slå som mycket annat, nedåt, mot de som helt enkelt inte har tid eller ork kvar att sätta sig in i ännu en pålaga, de som är gamla, eller de som helt enkelt saknar bakgrundskunskaper som gör det enkelt att snabbt ta till sig. Det kommer också avskräcka några från att göra bra förändringar för att de läser om andra som råkat illa ut och därför tycker att det verkar rörigt.
Jag gissar att vi kommer se artiklar om drabbade hushåll som lever på marginalen redan innan, helt i onödan i mina ögon.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 895 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 895 inlägg
Så kan det säkert vara och jag tycker ändå att det är bättre att vi då är ärliga och försöker förklara enkelt och pedagogiskt istället för att komma med skräckscenarier och rena lögner.D djac skrev:Jag gissar att för det här "elitgänget" som diskuterar här så behövs inga råd, medvetenheten är så pass hög och det är enkelt att förstå att förbrukningen ska läggas på timmar utanför effektavgiften, de som pratar här förstår nog också sin förbrukning bättre än genomsnittet.
Jag har sett ett par sådana artiklar i tidningarna redan, men de var inte korrekta utan de som gnällde hade missförstått modellen.D djac skrev:Jag gissar att för det här "elitgänget" som diskuterar här så behövs inga råd, medvetenheten är så pass hög och det är enkelt att förstå att förbrukningen ska läggas på timmar utanför effektavgiften, de som pratar här förstår nog också sin förbrukning bättre än genomsnittet.
Ja men om jag stöter på någon som inte förstår så kommer jag självklart att försöka förklara, om de är mottagliga.Fairlane skrev:
Du får gärna peka ut när jag ljuger, tar inte illa upp alls.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 895 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 895 inlägg
Jag anser att det här är ren lögn:D djac skrev:
"Ändå slåss en del här med näbbar och klor för branschen och dess rätt att överdebitera och underleverera."
Jag vet inte vilka du syftade på.utövet mig, men jag vet att några försvarar effektavgift och samtidigt är väldigt tydliga med att man ogillar överdebiteringar. Väldigt tydliga, det kan inte gärna ha missats.
Okej, jag pudlar, skulle stått ""Ändå uppfattar jag det som att en del här slåss med näbbar och klor för branschen och dess rätt att överdebitera och underleverera"Fairlane skrev:
Jag anser att det här är ren lögn:
"Ändå slåss en del här med näbbar och klor för branschen och dess rätt att överdebitera och underleverera."
Jag vet inte vilka du syftade på.utövet mig, men jag vet att några försvarar effektavgift och samtidigt är väldigt tydliga med att man ogillar överdebiteringar. Väldigt tydliga, det kan inte gärna ha missats.
Jag försöker vara tydlig med när det är en åsikt och detta är ett tillfälle då jag missade tydligen.
Man kan inte vara kritisk till överdebiteringen och samtidigt positiv till en förändring som kommer öka överdebiteringen, det säger ju sig själv.