D djac skrev:
Okej, jag pudlar, skulle stått ""Ändå uppfattar jag det som att en del här slåss med näbbar och klor för branschen och dess rätt att överdebitera och underleverera"

Jag försöker vara tydlig med när det är en åsikt och detta är ett tillfälle då jag missade tydligen.

Man kan inte vara kritisk till överdebiteringen och samtidigt positiv till en förändring som kommer öka överdebiteringen, det säger ju sig själv.
Men nu gör du antaganden igen, vad har du för bevis som säger att effekttariffer kommer att öka överdebiteringen? De kan minska överdebiteringen också, om de har valt fel modell. Jag ser det som att det kan gå åt bägge håll. Sedan behöver elnäten justera sin debitering så att den ligger inom kraven från EI. Som jag ser det så finns det ingenting som talar för att effekttariffer kommer att öka "överdebiteringen".

Och tittar man på det från hushållets sida, då finns det vinnare och det finns förlorare. De flesta hamnar dock på varken eller.

• Wow
  • Gilla
  • Älska
Karin Svensson5 och 4 till
  • Laddar…
S
Bergkamp Bergkamp skrev:
Notisen kommer en dag efter effekttoppen så det är lite sent att agera på den...
Tack och lov, jag trodde för ett ögonblick att jag missuppfattat allt.

D
pacman42 pacman42 skrev:
De kan minska överdebiteringen också,
Nej det kan ju inte hända, debiteringskurvan stiger brantare än investeringskurvan, om nu debiteringen inte får påverkas så måste ju investeringarna öka mer än debiteringen för avståndet ska minska.

Effektavgifterna syftar till att hålla nere investeringarna och då kommer ju gapet fortsätta växa.

För att de ska minska överdebiteringen så måste alltså avgifterna backa men nu när många höjer med mycket så verkar det avlägset men visst, någon form av avlägsen osannolik möjlighet finns det ju men isf är det inte på grund av effektavgifterna.

• Gilla
Pajje113 och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
eller de som helt enkelt saknar bakgrundskunskaper som gör det enkelt att snabbt ta till sig. Det kommer också avskräcka några från att göra bra förändringar
Hej
Här kanske du menar att energirådgivare, de som utbildats för att genomföra energibesiktning av villor, villaägareföreningen etc de senaste säg 10- 20 åren när många satsat på att sänka sina elkostnader.
Att alla dessa varit bättre på att ge bakgrundskunskaper för att undvika att vi minskar på elenergianvändningen men inte samtidigt sänka toppeffekten (sett t.ex. över en timma) i samma utsträckning.

Eftersom Velanders formel utgår ifrån årsenergianvändningen av el vid bedömningen av toppeffektbehovet vid dimensionering av de byggda elnäten så vore det följdriktigt att exempelvis en halvering av elenergianvändninen innebar en halvering av toppeffekten (sett över en timma)

Att inte göra den anpassningen har bl.a. redan inneburit en ökad elnätskostnad för ombyggnader som nu rullas ut

Att bygga om alla de redan byggda elnäten kostar mer än vad vi elanvändare vill betala och mångdubbelt mer än de summor som delats ut till aktieägarna i elnätsbolagen

Vi har missat ett tiotal år av anpassning och jag vet av egen erfarenhet att elanvändare inte varit intresserade eller mottagliga för bakgrundskunskaper.

Redigerat:
Fairlane
D djac skrev:
Okej, jag pudlar, skulle stått ""Ändå uppfattar jag det som att en del här slåss med näbbar och klor för branschen och dess rätt att överdebitera och underleverera"

Jag försöker vara tydlig med när det är en åsikt och detta är ett tillfälle då jag missade tydligen.

Man kan inte vara kritisk till överdebiteringen och samtidigt positiv till en förändring som kommer öka överdebiteringen, det säger ju sig själv.
Införandet av effektavgifter är en förändring av en debiteringsmodell, en förändring som du är emot..

Tycker du det är rimligt om jag skriver:
"Några här på forumet kämpar med näbbar och klor emot all form av förändring. Man kan ju inte var kritiskt till en förändring och uppskatta en annan, det säger ju sig själv."

Jag tycker det är rätt orimligt och.lite fräckt att dra den slutsatsen när vi så tydligt säger något annat.

M Martin Lundmark skrev:
Hej tveksamt

När effektavgiften införs fr.o.m. jan 2027 så är den i ett mycket enkelt utförande.
Men effektavgiften är inledningsvis ändå, nog så svår att greppa för många.
Det är bra om vi kan få återkoppling som underlättar informationen även om det kan ta tid för oss med anpassning/justering

Som jag ser det, så kommer det att ta lång tid (flera år) innan vi elanvändare och elnätsbolagen gjort våra ändringar och anpassningar utifrån effektavgiften.

Rimligen så kommer elnätsbolagen, säg, ca en gång per år de närmaste åren efter införandet justera tarifferna utifrån hur vi elanvändare agerar.

Även vi elanvändare kommer utifrån hur tarifferna är satta och sätts att agera, när vi till exempel byter uppvärmningssystem, när vi väljer att köpa och ladda elbil, när vi installerar solceller och batterier, när vi styr vår elanvändning utifrån elpriset, etc.

Jag ser det som ett reglersystem som hittar sin arbetspunkt och ändrar denna, när yttre omständigheter ändras.

Detta vårt och elnätsbolagens agerande tar naturligtvis tid (rimligen flera år) på samma sätt som vi hitintills förändrat vår elenergianvändning (kWh) till husen säg, de senaste 20 åren.
Jag är inte oenig med dig någonstans här.
Det jag menade med mitt inlägg är att det skulle kunna vara av glädje för slutkunden att få en notis om att nuvarande nivå för effekttopp är på väg att överskridas i förväg.
I det långa loppet är det förstås viktigt att även få vetskap om hur det blivit för att kunna göra förändringar på sikt.
Allt agerande behöver ju trots allt inte vara i efterhand.

Så summa summarum, en notis om att nuvarande effekttopp är på väg att överskridas + en notis om hur effekttoppen har blivit (men denna kan ju rimligtvis fås från fakturan) istället för en notis via en app som förmodligen långt ifrån alla elnätskunder har.

• Gilla
Martin Lundmark och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Nej det kan ju inte hända, debiteringskurvan stiger brantare än investeringskurvan, om nu debiteringen inte får påverkas så måste ju investeringarna öka mer än debiteringen för avståndet ska minska.

Effektavgifterna syftar till att hålla nere investeringarna och då kommer ju gapet fortsätta växa.

För att de ska minska överdebiteringen så måste alltså avgifterna backa men nu när många höjer med mycket så verkar det avlägset men visst, någon form av avlägsen osannolik möjlighet finns det ju men isf är det inte på grund av effektavgifterna.
självklart kan de minska "överdebiteringen" också. Sedan kommer säkerligen detta att justeras senare så att det blir kostnadsneutralt i enlighet med lagen, men det skrev jag ju faktiskt också.

D
pacman42 pacman42 skrev:
självklart kan de minska "överdebiteringen" också. Sedan kommer säkerligen detta att justeras senare så att det blir kostnadsneutralt i enlighet med lagen, men det skrev jag ju faktiskt också.
Ah, då är det ordet överdebitering som jag varit otydlig med, jag avser alltså debitering som överstiger kostnader + rimlig marginal.

D
Fairlane Fairlane skrev:
Införandet av effektavgifter är en förändring av en debiteringsmodell, en förändring som du är emot..

Tycker du det är rimligt om jag skriver:
"Några här på forumet kämpar med näbbar och klor emot all form av förändring. Man kan ju inte var kritiskt till en förändring och uppskatta en annan, det säger ju sig själv."

Jag tycker det är rätt orimligt och.lite fräckt att dra den slutsatsen när vi så tydligt säger något annat.
Det är något i din kommentar jag inte förstår.

Om man rullar ut en ny debiteringsmodell som kräver användaranpassning, utan användarfördel, så hamnar alla fördelarna hos leverantören. Jag tycker det är superenkelt, vi ska inte få sänkta avgifter men leverantören kan minska på sina investeringar.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men nu gör du antaganden igen, vad har du för bevis som säger att effekttariffer kommer att öka överdebiteringen? De kan minska överdebiteringen också, om de har valt fel modell. Jag ser det som att det kan gå åt bägge håll. Sedan behöver elnäten justera sin debitering så att den ligger inom kraven från EI. Som jag ser det så finns det ingenting som talar för att effekttariffer kommer att öka "överdebiteringen".

Och tittar man på det från hushållets sida, då finns det vinnare och det finns förlorare. De flesta hamnar dock på varken eller.
Jo men intrycket jag får i forumet är ju att många struntar i "utmaningen" av olika skäl. De som har det gott ställt kanske inte ändrar sina vanor? Sen är det nog många som inte har en aning om vad olika hushållsmaskiner plus en värmepump förbrukar men efter några fakturor tänker till.

Det blir spännande att se vad utfallet blir av effektavgiften! Jag tror på en överdebitering.😉

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:

Om man rullar ut en ny debiteringsmodell som kräver användaranpassning, utan användarfördel, så hamnar alla fördelarna hos leverantören. Jag tycker det är superenkelt, vi ska inte få sänkta avgifter men leverantören kan minska på sina investeringar.
djac

När vi för ett tjugotal år sedan förändrade vårt elanvändningsmönster (utifrån elhandel) med styrning efter timvärden, minskning av energianvändningen men i många fall bibehållandet av toppeffekten, solceller på hustaken i ett elnät bara avsett för en effektriktning etc, då krävde det egentligen en anpassning av elnäten som det inte fanns ekonomiskt utrymme att genomföra, eftersom kostnaden skulle (skall) betalas av elanvändarna.

Effektavgifterna är ett alternativ till ännu mer kostsamma ombyggnationer som skall betalas av oss elanvändare.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D djac skrev:

Jag tycker att det är en stor användarfördel, jag kommer att tjäna tusenlappar på effekttariffen.

D
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tycker att det är en stor användarfördel, jag kommer att tjäna tusenlappar på effekttariffen.
Det håller jag inte med om, jag kommer också se en sänkning men avgifterna ska vara oförändrade som sämst, eller stiga på mellan 7-15%., så nej, avgifterna kommer nog fortsätta accelererande uppåt med minst fördubbling var tionde år, det sista spekulation.

D
M Martin Lundmark skrev:
djac

Effektavgifterna är ett alternativ till ännu mer kostsamma ombyggnationer som skall betalas av oss elanvändare.
Ja, du säger det men verkligheten håller inte med dig, alls faktiskt. I verkligheten kommer vi få betala för dem i alla fall men samtidigt inte få ombyggnaden. Hade det varit din lokala byggare så hade du blivit sur, de skickar räkning på ett trädäck men de byggde det aldrig för att de tyckte virket var för dyrt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
solceller på hustaken i ett elnät bara avsett för en effektriktning
Det var väl där det gick snett, det hade varit enkelt att inte tillåta försäljning av solel från privatkunder, inga byten av transformatstationer hade behövts m.m

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.