D djac skrev:
Ja men jag är nöjd, du behöver inte upprepa det, jag vet faktiskt inte varför du gör det.

Gruppen för mig är -de boende i Sverige, och de behov som den gruppen har av utveckling och framåtskridande.

Elnäten ska vara för alla och hela samhället, det är infrastruktur och infrastruktur som inte är ändamålsenlig saknar värde. Nu är detta speciellt eftersom de kan i princip gör vad de vill och fakturera vad de vill eftersom det är ett samhällskritiskt monopol. Så absolut behöver de inte bry sig alls om någonting, egentligen bara att fakturorna går ut och cashen kommer in, resten spelar banjo.
Djac

Bra om du är nöjd

Det jag påpekade var det du skrev; ”men för mig är det bara ytterligare en liten detalj där elnäten drivs så att de motverkar övriga intressen.” då skapar du en förvirring gällande de krav som samhället ställt på driften av elnäten.

De krav som samhället ställt på driften av elnäten innebär ju självklart att; ” Elnäten försöker inte gynna någon speciell grupp av nyttjare till exempel de som laddar elbilar med hög effekt när elpriset är lågt eller de som sätter solceller på hustaken och matar in eleffekt i elnäten och säljer.”

Du får inte inbilla de som läser har på byggahus att elnäten kan drivas så att de gynnar någon speciell grupp av nyttjare till exempel de som laddar elbilar med hög effekt när elpriset är lågt eller de som sätter solceller på hustaken och matar in eleffekt i elnäten och säljer.

Jag ogillar att aktiebolag äger elnät och skapar vinster till sina aktieägare men en stor mängd elanvändare är anslutna till elnätsbolag ägs av de som beskattar oss och då går den eventuella vinsten till samma kassa som skatten.

Det är vi elanvändare som tar beslut om anslutning till ett elnät. Vi bestämmer hur stor anslutning vi behöver. Den som driver elnätet får inte neka oss anslutning men ta betalt av oss vad det kostar, övervakad av Energimarknadsinspektionen.

D djac skrev:
En artikel i tidningen idag om att just Ellevio tajmade införandet av effektavgifterna med en allmän höjning av avgifterna, antar att tanken är att genom att blanda korten så kan de både ha kakan och äta den. Man inför de nya avgifterna OCH det blir samtidigt dyrare, maximal faktureringsfrihet. Så fräcka kommer nog inte så många andra vara.
”Mitt” kommunala elnätbolag tajmade införandet av effekttaxa under hösten med en höjning av nätavgiften med 15 %. Jag antar att höjningen är beräknad på allt annat lika… Så det är fler än Ellevio som kan. 😉

Med det sagt, och om jag räknat rätt, får jag en höjning av nätavgiften på ca 1300:- per år, baserat på 2024 års förbrukning, vilket motsvarar knappt 10 % jämfört med vad jag betalade 2024. Det blir alltså dyrare i kronor räknat men billigare än höjningen.

• Ledsen
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Djac

Bra om du är nöjd

Det jag påpekade var det du skrev; ”men för mig är det bara ytterligare en liten detalj där elnäten drivs så att de motverkar övriga intressen.” då skapar du en förvirring gällande de krav som samhället ställt på driften av elnäten.

De krav som samhället ställt på driften av elnäten innebär ju självklart att; ” Elnäten försöker inte gynna någon speciell grupp av nyttjare till exempel de som laddar elbilar med hög effekt när elpriset är lågt eller de som sätter solceller på hustaken och matar in eleffekt i elnäten och säljer.”

Du får inte inbilla de som läser har på byggahus att elnäten kan drivas så att de gynnar någon speciell grupp av nyttjare till exempel de som laddar elbilar med hög effekt när elpriset är lågt eller de som sätter solceller på hustaken och matar in eleffekt i elnäten och säljer.

Jag ogillar att aktiebolag äger elnät och skapar vinster till sina aktieägare men en stor mängd elanvändare är anslutna till elnätsbolag ägs av de som beskattar oss och då går den eventuella vinsten till samma kassa som skatten.

Det är vi elanvändare som tar beslut om anslutning till ett elnät. Vi bestämmer hur stor anslutning vi behöver. Den som driver elnätet får inte neka oss anslutning men ta betalt av oss vad det kostar, övervakad av Energimarknadsinspektionen.
Jag är inte lagd åt det hållet, att dela upp Sverige i grupper och utmåla "de andra" som problem. Idag är solceller och elbil standardutrustning, de som inte har borde genast skaffa, detta är ingen speciell grupp, förutom att de kanske är lite mer ansvarstagande.

Så för att travestera det du uttrycker så blir det fel när gruppen utan dessa saker gynnas, om något borde det vara tvärtom men nej, så tycker jag egentligen inte, alla behövs och alla ska värderas.

För elnäten så innebär det att de ska tjäna hela gruppen och där skiljer det såklart åt något, det har det alltid gjort men det är inget problem, så ska det vara.

D
Renoverings-Pettson Renoverings-Pettson skrev:
”Mitt” kommunala elnätbolag tajmade införandet av effekttaxa under hösten med en höjning av nätavgiften med 15 %. Jag antar att höjningen är beräknad på allt annat lika… Så det är fler än Ellevio som kan. 😉

Med det sagt, och om jag räknat rätt, får jag en höjning av nätavgiften på ca 1300:- per år, baserat på 2024 års förbrukning, vilket motsvarar knappt 10 % jämfört med vad jag betalade 2024. Det blir alltså dyrare i kronor räknat men billigare än höjningen.
Ja, det man inte ska glömma är att såna höjningar kommer ovanpå redan gjorda enorma höjningar, så 15% på ett redan exempelvis dubblat pris blir ganska mycket om man ser över en längre period, likaså kommer nästa 15%-höjning bli ännu mer, den kommer nog snart ska du se.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
S
D djac skrev:
En artikel i tidningen idag om att just Ellevio tajmade införandet av effektavgifterna med en allmän höjning av avgifterna, antar att tanken är att genom att blanda korten så kan de både ha kakan och äta den. Man inför de nya avgifterna OCH det blir samtidigt dyrare, maximal faktureringsfrihet. Så fräcka kommer nog inte så många andra vara.
Säg inte det. Hur många av elnätsägarna som gör samma sak vet vi inte innan alla infört effektavgifterna och någon eventuellt samlat in statistik över hur förändringarna slår.
Jag misstänker att eftersom större delen av nätet ägs av nätägare som är vinstdrivna så vore det snarast underligt om inte fler försöker få till en allmän höjning av avgifterna när dom ändå håller på och justerar. Och det är ju betydligt svårare att upptäcka just då eftersom det ju kan vara så att det är bara jag som får det dyrare.

S
D Dilato skrev:
Vilket i praktiken skulle kunna vara "sätts ner med 1% mellan 02:00 och 03:00"..det är också differentierat.

EI skriver: "Alla elnätsföretag har rätt att utforma sin tariff utifrån förutsättningarna i det egna elnätet."

Som jag då förstår det: Ett undermåligt underhållet nät kan ta ut högre kostnader under längre tid än ett uppdaterad väldimensionerat nät.
Teoretiskt sett så har dom differentierat avgiften om dom gör så ja.

D djac skrev:
Ja, det man inte ska glömma är att såna höjningar kommer ovanpå redan gjorda enorma höjningar, så 15% på ett redan exempelvis dubblat pris blir ganska mycket om man ser över en längre period, likaså kommer nästa 15%-höjning bli ännu mer, den kommer nog snart ska du se.
Jag har inte haft koll på tidigare höjningar om jag ska vara ärlig, jag har vackert betalat räkningen. Enda sättet att påverka nätavgiften har ju varit att minska förbrukningen (läs frysa) eller flytta, och inget har varit speciellt lockande. Nu kanske man blir lite mer aktiv i frågan.

Magnus E K
K Kallens skrev:
Om effektavgiften gäller dygnet runt blir det ju som utan effektavgift, dvs. ingen anledning att optimera utan bara köra på. Med genomsnittlig användning ska kostnaden då bli densamma som tidigare.
Samma kostnad för en genomsnittskund, men du (jag) vill ju inte vara genomsnittlig utan tillhöra toppskiktet, i detta fall de som betalar minst avgift!

D
S steffo_b skrev:
Säg inte det. Hur många av elnätsägarna som gör samma sak vet vi inte innan alla infört effektavgifterna och någon eventuellt samlat in statistik över hur förändringarna slår.
Jag misstänker att eftersom större delen av nätet ägs av nätägare som är vinstdrivna så vore det snarast underligt om inte fler försöker få till en allmän höjning av avgifterna när dom ändå håller på och justerar. Och det är ju betydligt svårare att upptäcka just då eftersom det ju kan vara så att det är bara jag som får det dyrare.
Ja vi får väl se, jag misstänker att de har en rätt uttänkt strategi här, de höjer konstant men lägger samtidigt ut bombmattor av desinformation som ska rättfärdiga det, EI är maktlösa så de kan de bortse ifrån men någonstans går gränsen för den folkliga acceptansen och skulle de kliva över den gränsen så kommer sannolikt något parti fånga upp frågan och börja profilera sig.

Händer det så väntar katastrofen runt hörnet, då tillsätts det utredningar, genomlysningar av verksamheten, svar kommer krävas, konsekvenserna kommer vara förödande för bolagen.

• Gilla
AvatdkjdkdkdAvatar och 3 till
  • Laddar…
D
Jag har inte haft koll på tidigare höjningar om jag ska vara ärlig, jag har vackert betalat räkningen. Enda sättet att påverka nätavgiften har ju varit att minska förbrukningen (läs frysa) eller flytta, och inget har varit speciellt lockande. Nu kanske man blir lite mer aktiv i frågan.
Takten har varit fördubbling var 23-24år, men de senaste åren är ökningen tre gånger så stor så det lär väl dubblas var 8-10 år framöver.

• Ledsen
  • Gilla
  • Wow
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
S steffo_b skrev:
Det tillsammans med att elnätsbolagen har rejäla vinstmarginaler och delar ut stora utdelningar sticker i ögonen på folk.
Skulle du vilja utveckla vilka bolag det är som har dessa stora vinster och hur stora de är?

S

Jag tror att fler nätägare gör eller kommer att göra samma sak.
Det är ju ett ypperligt tillfälle att smyga in en sådan höjning eftersom den är svårare att upptäcka och kvantifiera då hela strukturen för avgifterna ändras.
Och om dom sedan får skit för det från EI så kan dom glatt säga att "vi hade räknat på det och trodde det skulle bli lika som innan"

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Fairlane
D djac skrev:
Om jag minns rätt så var det en liten höjning av avgiften för 16A och en sänkning för 20A och 25A.
Står det något annat i artikeln?

S steffo_b skrev:
Jag tror att fler nätägare gör eller kommer att göra samma sak.
Det är ju ett ypperligt tillfälle att smyga in en sådan höjning eftersom den är svårare att upptäcka och kvantifiera då hela strukturen för avgifterna ändras.
Och om dom sedan får skit för det från EI så kan dom glatt säga att "vi hade räknat på det och trodde det skulle bli lika som innan"
Nätägaren här har faktiskt kommunicerat höjningen på hemsidan och i en artikel i lokaltidningen, hittar dock inte informationen på tidigare fakturor. Man kan inte säga att det är i smyg, men det är klart att de passar på.

D djac skrev:
Jag är inte lagd åt det hållet, att dela upp Sverige i grupper och utmåla "de andra" som problem. Idag är solceller och elbil standardutrustning, de som inte har borde genast skaffa, detta är ingen speciell grupp, förutom att de kanske är lite mer ansvarstagande.

Så för att travestera det du uttrycker så blir det fel när gruppen utan dessa saker gynnas, om något borde det vara tvärtom men nej, så tycker jag egentligen inte, alla behövs och alla ska värderas.

För elnäten så innebär det att de ska tjäna hela gruppen och där skiljer det såklart åt något, det har det alltid gjort men det är inget problem, så ska det vara.
Hej djac

Solceller på villatak är en ”gökunge i fågelboet” när (om) man matar in eleffekt till elnätet från villan. Detta eftersom elnätet vi har till villorna inte är byggda för den omvända effektriktningen. Det går bra (bättre) med solceller på villataken om det kombineras med lagring (till exempel batterier) så att huset själv nyttjar all energin från solcellerna.

Det var väldigt olyckligt att solceller på villataken lanserades utan att de tekniska och fysikaliska villkoren som finns, togs med från början. Nu har dessa villkor börjat klarna och regelsystemet med till exempel effektavgifter för inmatning även tagits med.

Dimensionering av värmepumpar som sänker elenergiflödet genom elnätet men ställer ett krav att elnätet ändå behöver klara höga effekttoppar (från direktelstöd) när det är som kallast var även det en dålig rådgivning som var svår att ändra på.

Jag delar inte upp ”Sverige i grupper och utmåla "de andra" som problem”. Det jag beskriver är, att var och en får betala för hur man utnyttjar sin del av det gemensamma elnätet. Med effektavgifter blir detta tydligare och man kommer en bit närmare på en bra fördelning hur man får ta de kostnader man som elanvändare lägger på det gemensamma elnätet.

Det finns alltid en grundkostnad för att man har tillgång till ett elnät. För en del så kan tarifferna tidigare varit ”väl så generösa” för de som drivit årselenergibehovet till mycket låga nivåer, men ändå haft några tillfällen per år haft bhov av höga effekttoppar. Nätet måste dimensioneras för att klara dessa höga effekttoppar.

Jag ser elnätet som en gemensam tillgång, som vi skall vara glada över och förvalta på ett bra sätt.
Inte försöka optimera vårt utnyttjande, utan använda det vi behöver av de gemensamma resurserna.

Jag har idag ännu inte effektavgift och inte elbil men räknar snart med att få effektavgift. Skaffar jag elbil efter jag fått effektavgift då utgår är det rimligt att effektavgiften ökar. Men det ser jag naturligtvis som naturligt, om det är så att effekttopparna med elbilsladdning ökar. Jag betalar då för ett ökat nyttjande av min del av elnätet.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.