Fairlane Fairlane skrev:
Du valde alternativ e), av a), b), c) utan att missförstå avsiktligt?

Det finns väl ingen definition av var gränsen för övervinst går därav mitt citattecken.
Jag måste resa, så jag har tyvärr inte tid mer. Men här kan jag iaf, som en börja, skissa på en fotnedsättning.

För den här sortens verksamhet så går gränsen för övervinst vid inflationen plus någon procent. Jag kan även godta statens ränta plus någon procent.

Bilbranschen sist jag kollade (vilket var många år sedan) låg på runt 2% och de levde de på.

Här talar vi om norr om 20% vilket är helt åt h-vete för mycket.

Återförstatliga elnäten mao!

• Gilla
Swedross och 8 till
  • Laddar…
Hej
Det var allvarligt det du skriver;
D djac skrev:
dvs har man sålt en bredbandsanslutning eller elnätsanslutning som inte motsvarar det man sålt och tagit betalt för så har man ju varit bedräglig
Då är det väl lämpligt att du gör en anmälan

Berätta sedan för oss andra här på byggahus om resultatet av din anmälan

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Du föredrar alltså att man bygger så att alla kan köra max samtidigt, även om det blir mycket dyrare.

Det är inte alls samma typ av bedrägeri.
Då får du inte det du betalar för.
Har du någon gång råkat ut för att elnätsbolaget har behövs strypa så att du inte får vad du betalar för?

Som sagt, slutsatsen blir att antingen får alla kraftigt sänka sin maxeffekt eller så får man höja priset kraftigt. Jag föredrar nog att man inte bygger för max användning som aldrig någonsin sker, det är slöseri på resurser.
Du utsätter mig för en falsk dikotomi men eftersom det är du spelar jag med.

Jag återkommer ändå till nyckelindikatorerna på att mitt resonemang är korrekt, med synliga vinster på 30-40% så är den verkliga vinsten sannolikt runt 50%, dvs detta är gapet mellan debitering och leverans.

Att man dessutom säljer efter en servicebeskrivning men bygger leveransen efter en annan, ger en annan del av svaret.

Så svaren på dina tankar är enkla, nej att öka leveranskostnaden hade inte behövt påverka priset, i första hand är det vinsten som påverkas.

Gällande servicebeskrivningen så är det mesta redan löst, exempelvis så sitter vi nog alla på väldigt billiga internetanslutningar, hög möjlig bandbredd till häpnadsväckande lågt pris, ska du köpa samma bandbredd med garanterad servicenivå så handlar det om multiplar i pris. I elnätsfrågan så skulle det kunna vara så att dagens "dubbla pris" är rätt för garanterad leverans men jag tror få kommer välja detta så då kanske dagens leverans är rätt och det är bara priset som behöver justeras för att matcha servicen?

Sen är jag tråkig, som vanligt, men jag tror svaret ligger i mitten, dvs självklart ska elektrifieringen fortsätta och detta ska för kunden ske sömlöst, dvs en fortsatt utbyggnad i svaga delar av nätet och en mindre sänkning av avgiften, så får alla någon liten märkbar fördel och viktigast av allt är att vi kan fasa ut det fossila.

• Gilla
AvatdkjdkdkdAvatar och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jag måste resa, så jag har tyvärr inte tid mer. Men här kan jag iaf, som en börja, skissa på en fotnedsättning.

För den här sortens verksamhet så går gränsen för övervinst vid inflationen plus någon procent. Jag kan även godta statens ränta plus någon procent.

Bilbranschen sist jag kollade (vilket var många år sedan) låg på runt 2% och de levde de på.

Här talar vi om norr om 20% vilket är helt åt h-vete för mycket.

Återförstatliga elnäten mao!
Ja, jag håller med dig, men jag vidhåller att var gränsen för övervinst går är såklart individuellt.

Sen återförstatliga kanske jag inte kan håller med om då, det kräver att de var statliga från början. Ska man vara krass så är det väl Vattenfall som är statligt och de tillhör knappast de bättre i klassen. Åter till kommunerna kanske, hur nu det ska gå till. Jag misstänker att nuvarande ägare inte är intresserade av att sälja sina väldigt lönsamma när och konfiskering gillar jag inte.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Det var allvarligt det du skriver;

Då är det väl lämpligt att du gör en anmälan

Berätta sedan för oss andra här på byggahus om resultatet av din anmälan
Detta försöker ju EI göra ständigt men arrangemanget måste ändras för att en förändring ska uppnås och detta är väl den helt centrala frågan som folk borde intressera sig för.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
D djac skrev:
Detta försöker ju EI göra ständigt men arrangemanget måste ändras för att en förändring ska uppnås och detta är väl den helt centrala frågan som folk borde intressera sig för.
Hej

Jag känner inte till att EI har tagit upp om att det handlat om bedrägerier

Men om du är utsatt för bedrägeri kan du ju göra en sedvanlig anmälan eller hur?

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
D djac skrev:
Jag återkommer ändå till nyckelindikatorerna på att mitt resonemang är korrekt, med synliga vinster på 30-40% så är den verkliga vinsten sannolikt runt 50%, dvs detta är gapet mellan debitering och leverans.
Det är jag helt med på, jag tycker vinsten är alldeles för stor.
D djac skrev:
Att man dessutom säljer efter en servicebeskrivning men bygger leveransen efter en annan, ger en annan del av svaret.
All infrastruktur byggs väl så?
Rent praktiskt så är det så att jag alltid har kunnat ta ut max vad min säkring tillåter, när jag behövt, vilket såklart är rätt sällan, även om jag förstår att alla inte kan göra det samtidigt. Med andra ord har jag alltid fått vad man lovar mig, bortsett såklart från när det varit strömavbrott av något skäl.
D djac skrev:
Så svaren på dina tankar är enkla, nej att öka leveranskostnaden hade inte behövt påverka priset, i första hand är det vinsten som påverkas.
MIn tanke är snarare att man med införande av effektavgift kan sänka priset mer än utan införande av effektavgift. Dvs tillåter vi en vinst på säg 2% istället för nuvarande 30-50% (för de bolag som har så hög vinst, vilket nog inte alla har) så skulle totala intäktsramen bli lägre med effektavgift än utan. Sen kanske man anser att man är beredd att betala mer för att slippa.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Hej
Jag ogillar att aktiebolag äger elnät och därmed tar ut vinst till sina aktieägare

Trådens ämne är hur man hanterar effektavgiften

Gör du en anmälan om bedrägeri då kan det ju prövas om det du skriver om ”verkliga vinster ”på 50% stämmer

Det är viktigt att de som läser här på byggahus får en så korrekt information som möjligt och att vi undviker spekulationer och överdrifter

Men aktiebolagens vinster borde hanteras i en separat tråd och effektavgiften i denna

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Vet ännu inte hur min effektavgift kommer se ut så kommer hanteras olika beroende på utformning.

Om effektavgiften endast gäller vissa tider:

1. Ladda bilen (eller elcykeln) utanför effektavgiftstiden.
2. Värm källaren/bastun/spabadet etc endast utanför effektavgiftstiden.
3. Kör torktumlare utanför effektavgiftstiden om möjligt.
4. Kör storbak och liknande utanför effektavgiftstiden om möjligt.

Om effektavgiften gäller dygnet runt:

1. Behåll eller återgå till bränsledriven bil
2. Använd ej onödig lyx, ta på täckjacka vid vistelse i källaren
3. Kör torktumlaren 20 minuter varje timme under fyra på varandra följande timmar
4. Köp färdigbakat bröd

(Antar att effektavgiften per kW är kännbar, inte nån symbolisk summa som 10-15 kr per kW.)

Redigerat:
  • Wow
styren
  • Laddar…
Magnus E K
useless useless skrev:
C4-energi verkar börja ta ut effektavgift även för de som matar ut ström från solceller eller batterier.

[länk]
Fast 10 kr inkl moms per kW är ju inte mycket till effektavgift.

Fairlane Fairlane skrev:
Det är jag helt med på, jag tycker vinsten är alldeles för stor.
Var kan jag se den här stora vinsten som ni pratar om? Finns det länk till en årsredovisning för ett specifikt bolag eller vad baseras infon på?

Magnus E K Magnus E K skrev:
Vet ännu inte hur min effektavgift kommer se ut så kommer hanteras olika beroende på utformning.

Om effektavgiften endast gäller vissa tider:

1. Ladda bilen (eller elcykeln) utanför effektavgiftstiden.
2. Värm källaren/bastun/spabadet etc endast utanför effektavgiftstiden.
3. Kör torktumlare utanför effektavgiftstiden om möjligt.
4. Kör storbak och liknande utanför effektavgiftstiden om möjligt.

Om effektavgiften gäller dygnet runt:

1. Behåll eller återgå till bränsledriven bil
2. Använd ej onödig lyx, ta på täckjacka vid vistelse i källaren
3. Kör torktumlaren 20 minuter varje timme under fyra på varandra följande timmar
4. Köp färdigbakat bröd

(Antar att effektavgiften per kW är kännbar, inte nån symbolisk summa som 10-15 kr per kW.)
Torktumlaren drar inte mycket. Inte heller tvättmaskin och diskmaskin. Ugnen drar inte heller den mycket, inte heller spisen. Se bara till att inte köra så mycket samtidigt.

När jag skall bada i badtunnan så är ju vattnet redan varmt då jag värmer det proaktivt vid lågt elpris och låg effekttariff. Under badet så väljer jag att bara köra en av två elpatroner, dvs 2 kW.

Elbilen kan man ladda med låg effekt under längre tid.

Bastun är problemet, den vill man använda under tiden för effekttariff, i vårt fall innebär detta att den inte får slås på förrän efter middagen och att den slås på när klockan står på en halvtimme.

Jag stänger av värmen när annat kör och det är effekttariff (exempelvis vid bastubad).

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
Magnus E K Magnus E K skrev:
Fast 10 kr inkl moms per kW är ju inte mycket till effektavgift.
Jag tycker att det är rätt mycket med tanke på det förmodat låga elpriset, destruktivt och kortsiktigt i mina ögon men gällande elnät lever vi i dem sämsta av världar, nästan alla beslut går mot våra överordnade intressen, självskadebeteende :(

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
D djac skrev:
Jag tycker att det är rätt mycket med tanke på det förmodat låga elpriset, destruktivt och kortsiktigt i mina ögon men gällande elnät lever vi i dem sämsta av världar, nästan alla beslut går mot våra överordnade intressen, självskadebeteende :(
Tycker du det är dyrt med 10 kr / kW i effektavgift? Jag kan inte påminna mig att jag sett något så lågt. Säg att man beräknar det på 5 kW så blir det alltså 59 kr/månad samtidigt som överföringsavgiften blir lägre (eller den fasta, det ska ju i snitt vara ett nollsummespel).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.