380 505 läst ·
5 728 svar
381k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Jag ser det emot att ersättningen för inmatad el kan vara otroligt låg, självklart tycker jag inte att 59kr är mycket pengar men för mig är det bara ytterligare en liten detalj där elnäten drivs så att de motverkar övriga intressen.Fairlane skrev:
Nu är detta en liten skutt, jag vet såklart inte hur alla hanterar detta men jag får ju info från mitt bolag och de tänker lite mer framåt, där en helhet av olika produktion, lagring och konsumtion ska kunna fungera ihop, och där de såklart ser att de kan tjäna en slant på att ligga mellan.
Killgissar att der räcker att du flyttar elbil, VVB samt spabad till låglasttid så kommer du automatiskt tjäna på det nya effektavgiftssystemet eftersom du får kraftigt sänkt överföringsvgift. Ovanstående kan göras relativt billigt med tidur+kontaktor så det krävs inga avancerade AI:sMagnus E K skrev:
Vet ännu inte hur min effektavgift kommer se ut så kommer hanteras olika beroende på utformning.
Om effektavgiften endast gäller vissa tider:
1. Ladda bilen (eller elcykeln) utanför effektavgiftstiden.
2. Värm källaren/bastun/spabadet etc endast utanför effektavgiftstiden.
3. Kör torktumlare utanför effektavgiftstiden om möjligt.
4. Kör storbak och liknande utanför effektavgiftstiden om möjligt.
Om effektavgiften gäller dygnet runt:
1. Behåll eller återgå till bränsledriven bil
2. Använd ej onödig lyx, ta på täckjacka vid vistelse i källaren
3. Kör torktumlaren 20 minuter varje timme under fyra på varandra följande timmar
4. Köp färdigbakat bröd
(Antar att effektavgiften per kW är kännbar, inte nån symbolisk summa som 10-15 kr per kW.)
HejD djac skrev:Jag ser det emot att ersättningen för inmatad el kan vara otroligt låg, självklart tycker jag inte att 59kr är mycket pengar men för mig är det bara ytterligare en liten detalj där elnäten drivs så att de motverkar övriga intressen.
Nu är detta en liten skutt, jag vet såklart inte hur alla hanterar detta men jag får ju info från mitt bolag och de tänker lite mer framåt, där en helhet av olika produktion, lagring och konsumtion ska kunna fungera ihop, och där de såklart ser att de kan tjäna en slant på att ligga mellan.
Elnäten bekostas av alla de som använder elnäten.
Elnäten försöker inte gynna någon speciell grupp av nyttjare t.ex. de som laddar elbilar med hög effekt när elpriset är lågt eller de som sätter solceller på hustaken och matar in eleffekt i elnäten och säljer.
Målet med driften av elnäten är därför inte att gynna något särintresse (något övrigt ekonomiskt intresse än att hålla låga kostnader för elnäten) t.ex. elbilsladdning eller försäljning av solenergi från villatak.
Genom effektavgiften så försöker man hålla nere effekttoppar genom elnäten för att därigenom minska behovet att förstärka elnäten, och därigenom kostnaden för elnäten.
Vi måste lära oss att hålla isär kostnaden för den elenergi vi köper av elhandelsbolag och kostnaden för elnäten, som vi betalar till elnätsbolag.
Redigerat:
Om effektavgiften gäller dygnet runt blir det ju som utan effektavgift, dvs. ingen anledning att optimera utan bara köra på. Med genomsnittlig användning ska kostnaden då bli densamma som tidigare.Magnus E K skrev:
Vet ännu inte hur min effektavgift kommer se ut så kommer hanteras olika beroende på utformning.
Om effektavgiften endast gäller vissa tider:
1. Ladda bilen (eller elcykeln) utanför effektavgiftstiden.
2. Värm källaren/bastun/spabadet etc endast utanför effektavgiftstiden.
3. Kör torktumlare utanför effektavgiftstiden om möjligt.
4. Kör storbak och liknande utanför effektavgiftstiden om möjligt.
Om effektavgiften gäller dygnet runt:
1. Behåll eller återgå till bränsledriven bil
2. Använd ej onödig lyx, ta på täckjacka vid vistelse i källaren
3. Kör torktumlaren 20 minuter varje timme under fyra på varandra följande timmar
4. Köp färdigbakat bröd
(Antar att effektavgiften per kW är kännbar, inte nån symbolisk summa som 10-15 kr per kW.)
Redigerat:
Nu sitter du ju bara och rapar upp självklarheter som alla vet.M Martin Lundmark skrev:Hej
Elnäten bekostas av alla de som använder elnäten.
Elnäten försöker inte gynna någon speciell grupp av nyttjare t.ex. de som laddar elbilar med hög effekt när elpriset är lågt eller de som sätter solceller på hustaken och matar in eleffekt i elnäten och säljer.
Målet med driften av elnäten är därför inte att gynna något särintresse (något övrigt ekonomiskt intresse än att hålla låga kostnader för elnäten) t.ex. elbilsladdning eller försäljning av solenergi från villatak.
Genom effektavgiften så försöker man hålla nere effekttoppar genom elnäten för att därigenom minska behovet att förstärka elnäten, och därigenom kostnaden för elnäten.
Vi måste lära oss att hålla isär kostnaden för den elenergi vi köper av elhandelsbolag och kostnaden för elnäten, som vi betalar till elnätsbolag.
Alla vet att näten bekostas av de som använder tjänsten. Liksom att dom skall serva alla kunder och inte finns bara för något enstaka särintresse.
Det som många har invändningar mot är att det verkar som att för de flesta så blir det dyrare än idag om man anävnder el som idag. Dvs det blir en höjning av kostnaden för samma utnyttjande av tjänsten.
Det tillsammans med att elnätsbolagen har rejäla vinstmarginaler och delar ut stora utdelningar sticker i ögonen på folk.
Det framstår med andra ord för många som att dom försöker använda effektavgifterna för att smyghöja intäktsramen för att öka sina vinster ytterligare när pengarna istället borde gå till att förbättra och bygga ut nätet.
Nu vet jag inte hur effektavgiften kommer att slå för mig eftersom.Eon inte infört den ännu.
Men om man tittar på exempelvis Ellevio som infört den så verkar det som att totalt för en genomsnittlig villa med 16A huvudsäkringar så blir det en högre kostnad över året. Dyrare på sommaren men oförändrat under vintern.
Men huruvida man tjänar eller förlorar på det beror ju lite på exakt hur mycket dom justerar ned fasta avgiften och överföringsavgiften och hur hög effektavgiften blir och under vilka tider den gäller.
Men om den gäller alla dager 06-22 som i ellevios fall med den nivå dom satt så är det för många en hel del förbrukare som är svåra att flytta utanför de tiderna. Exempelvis för barnfamiljer så är det rätt svårt att börja laga mat efter kl 22 och man måste försöka hantera en del disk och tvätt före 22 för det räcker inte alltid med att köra en maskin under natten plus att tvätten.
Så värdet i tjänsten dom levererar sjunker men kostnaden man får betala sjunker inte.
Ur konsumentperspektivet borde det inte vara så svårt att förstå.
Men som jag fattat det så finns det i direktiven att den skall vara differentierad. Dvs den ska inte vara samma hela dygnet.K Kallens skrev:
Följden då blir att elnätsbolagen försöker gissa hur många som kan flytta hur stor del av sin förbrukning till de timmar då inte effekttaxa gäller och justerar avgifterna utifrån det så att dom fortfarande får in sina pengar.
Dvs för den genomsnittliga användaren som har små möjligheter att flytta förbrukning så kommer det att bli dyrare. Kan du laga mat, tvätta och diska på natten så kanske du tjänar på det. Men det är inte fallet för det stora flertalet.
Nej, effektavgift dygnet runt, utan prisdifferentiering, fyller ju ingen funktion. Tolkade Magnus E K som att "dynget runt" var samma avgift dygnet runt.S steffo_b skrev:Men som jag fattat det så finns det i direktiven att den skall vara differentierad. Dvs den ska inte vara samma hela dygnet.
Följden då blir att elnätsbolagen försöker gissa hur många som kan flytta hur stor del av sin förbrukning till de timmar då inte effekttaxa gäller och justerar avgifterna utifrån det så att dom fortfarande får in sina pengar.
Dvs för den genomsnittliga användaren som har små möjligheter att flytta förbrukning så kommer det att bli dyrare. Kan du laga mat, tvätta och diska på natten så kanske du tjänar på det. Men det är inte fallet för det stora flertalet.
Differentierad innbär inte att den är noll vissa tider.S steffo_b skrev:Men som jag fattat det så finns det i direktiven att den skall vara differentierad. Dvs den ska inte vara samma hela dygnet.
Typ Ellevios är ju bara halverad på natten, den finns ändå.
Hej djacD djac skrev:
Att du ”kan allt om det” framgår inte när du skriver; ”men för mig är det bara ytterligare en liten detalj där elnäten drivs så att de motverkar övriga intressen.”
Som jag skrev i mitt förra inlägg ” Elnäten försöker inte gynna någon speciell grupp av nyttjare t.ex. de som laddar elbilar med hög effekt när elpriset är lågt eller de som sätter solceller på hustaken och matar in eleffekt i elnäten och säljer.”
Du kan ju inte klaga på, om elnäten drivs efter de regler som är uppsatta för elnätet!
Då har du inte förstått hur regelverket är utformat och skapar förvirring bland de som läser det vi skriver.
Jag är ordentligt less på att upprepa detta för dig!
En artikel i tidningen idag om att just Ellevio tajmade införandet av effektavgifterna med en allmän höjning av avgifterna, antar att tanken är att genom att blanda korten så kan de både ha kakan och äta den. Man inför de nya avgifterna OCH det blir samtidigt dyrare, maximal faktureringsfrihet. Så fräcka kommer nog inte så många andra vara.S steffo_b skrev:Nu sitter du ju bara och rapar upp självklarheter som alla vet.
Alla vet att näten bekostas av de som använder tjänsten. Liksom att dom skall serva alla kunder och inte finns bara för något enstaka särintresse.
Det som många har invändningar mot är att det verkar som att för de flesta så blir det dyrare än idag om man anävnder el som idag. Dvs det blir en höjning av kostnaden för samma utnyttjande av tjänsten.
Det tillsammans med att elnätsbolagen har rejäla vinstmarginaler och delar ut stora utdelningar sticker i ögonen på folk.
Det framstår med andra ord för många som att dom försöker använda effektavgifterna för att smyghöja intäktsramen för att öka sina vinster ytterligare när pengarna istället borde gå till att förbättra och bygga ut nätet.
Nu vet jag inte hur effektavgiften kommer att slå för mig eftersom.Eon inte infört den ännu.
Men om man tittar på exempelvis Ellevio som infört den så verkar det som att totalt för en genomsnittlig villa med 16A huvudsäkringar så blir det en högre kostnad över året. Dyrare på sommaren men oförändrat under vintern.
Men huruvida man tjänar eller förlorar på det beror ju lite på exakt hur mycket dom justerar ned fasta avgiften och överföringsavgiften och hur hög effektavgiften blir och under vilka tider den gäller.
Men om den gäller alla dager 06-22 som i ellevios fall med den nivå dom satt så är det för många en hel del förbrukare som är svåra att flytta utanför de tiderna. Exempelvis för barnfamiljer så är det rätt svårt att börja laga mat efter kl 22 och man måste försöka hantera en del disk och tvätt före 22 för det räcker inte alltid med att köra en maskin under natten plus att tvätten.
Så värdet i tjänsten dom levererar sjunker men kostnaden man får betala sjunker inte.
Ja men jag är nöjd, du behöver inte upprepa det, jag vet faktiskt inte varför du gör det.M Martin Lundmark skrev:Hej djac
Att du ”kan allt om det” framgår inte när du skriver; ”men för mig är det bara ytterligare en liten detalj där elnäten drivs så att de motverkar övriga intressen.”
Som jag skrev i mitt förra inlägg ” Elnäten försöker inte gynna någon speciell grupp av nyttjare t.ex. de som laddar elbilar med hög effekt när elpriset är lågt eller de som sätter solceller på hustaken och matar in eleffekt i elnäten och säljer.”
Du kan ju inte klaga på, om elnäten drivs efter de regler som är uppsatta för elnätet!
Då har du inte förstått hur regelverket är utformat och skapar förvirring bland de som läser det vi skriver.
Jag är ordentligt less på att upprepa detta för dig!
Gruppen för mig är -de boende i Sverige, och de behov som den gruppen har av utveckling och framåtskridande.
Elnäten ska vara för alla och hela samhället, det är infrastruktur och infrastruktur som inte är ändamålsenlig saknar värde. Nu är detta speciellt eftersom de kan i princip gör vad de vill och fakturera vad de vill eftersom det är ett samhällskritiskt monopol. Så absolut behöver de inte bry sig alls om någonting, egentligen bara att fakturorna går ut och cashen kommer in, resten spelar banjo.
Vilket i praktiken skulle kunna vara "sätts ner med 1% mellan 02:00 och 03:00"..det är också differentierat.S steffo_b skrev:
EI skriver: "Alla elnätsföretag har rätt att utforma sin tariff utifrån förutsättningarna i det egna elnätet."
Som jag då förstår det: Ett undermåligt underhållet nät kan ta ut högre kostnader under längre tid än ett uppdaterad väldimensionerat nät.
Hej steffo_bS steffo_b skrev:Nu sitter du ju bara och rapar upp självklarheter som alla vet.
Effektavgiften har som mål att utjämna effekten som flödar genom elnätet. Effektavgiften har en mycket enkelt upplägg.
Den hade kunnat vara betydligt mer avancerad i sin utformning och då ”träffat bättre” men många upplever har redan svårt med det enkla upplägget.
Du skriver;” Det som många har invändningar mot är att det verkar som att för de flesta så blir det dyrare än idag om man använder el som idag. Dvs det blir en höjning av kostnaden för samma utnyttjande av tjänsten.”
Om jag framöver skulle få en ökad kostnad med effektavgifterna, gentemot idag, då tolkar jag det så att jag har tagit ut en större del av det utrymme som elnätet erbjuder till mig.
Skulle jag däremot få en minskad kostnad med effektavgifterna, gentemot idag, då tolkar jag det så att jag har varit sparsam att ta ut ”min del” av det utrymme som elnätet erbjuder.
Målet med effektavgiften är att totala intäkten till elnätsbolaget skall bli detsamma
Du skriver; ”Det framstår med andra ord för många som att dom försöker använda effektavgifterna för att smyghöja intäktsramen för att öka sina vinster ytterligare när pengarna istället borde gå till att förbättra och bygga ut nätet.”
Målet med effektavgiften är att undvika att behöva ”bygga ut nätet” för att vi elanvändare när vi sänkt vår elanvändning (när vi har elenergieffektiviserat, minskat på mängden köpt elenergi) (kWh) men samtidigt inte minskat effekten (effekttopparna), (kW) i vår elanvändning.
Man ser tydligt bekymret om man undervisar i hur elnät byggs, eller om man bygger elnät och samtidigt är medveten om hur elnäten bekostas och hur dyrt det är att bygga/ombyggnad.
Detta har jag tagit upp flertalet gånger, säg de senaste tio åren, som ett bekymmer med de som säljer värmepumpar, ger energirådgivning etc.
Utformningen av effektavgiftens taxa kommer rimligen att justeras flera gånger åren framöver, utifrån hur vi elanvändare justerar vårt agerande. Detta för att trots en mycket enkel debiteringsmetod uppnå målet att effektflödet i elnäten blir mera utjämnat.