D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Uppenbarligen så förstår du inte dig på de tekniska och ekonomiska villkoren som gällt och som gäller för elnäten.

Dessa villkor, handlar inte om att ha en "åsikt" eller en "vision" som du verkar tro och framför, utan om kunskaper i elkraftteknik och ekonomi.
Martin, du är så snabb med att gå till personangrepp när någon inte tycker som du, jag bryr mig inte men det är synd. Gällande min elkraftkunskap så tror jag att den ligger ganska högt i populationen, som svagströmmare tvingades man ändå genom grunderna men det var längesedan och jag tar därför alltid ett steg åt sidan när det blir för detaljerat.

Jag har däremot sedan länge sett dig som en tydlig illustration av Dunning-Kruger, du kan tvivelsutan mycket om elkraft men inget om något annat, trots det så argumenterar du från en position av generell överlägsenhet.

Och jo, det handlar om visioner, det har du också (du får kolla vad det betyder), och det är där vi tycker olika, det du beskriver som vägen framåt tycker jag är mörkt och dåligt och du tycker uppenbarligen att mina åsikter är dåliga, gott så, så kan det få vara.

• Gilla
AvatdkjdkdkdAvatar och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja det kanske du har men det är inte bättre för det, varför skulle man vilja göra så?
För att man bara får ut 2kw med medföljande laddare. Vi laddar med 2 kWh mellan 22-06 varje dag. Gjort så i 4 år snart. Funkar hur bra som helst. Även med en box kan den vara ladda 3,7 kW, men då maxar man den fasen i princip, så det blir bara bökigt att ladda mer.

• Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
D
Pajje113 Pajje113 skrev:
För att man bara får ut 2kw med medföljande laddare. Vi laddar med 2 kWh mellan 22-06 varje dag. Gjort så i 4 år snart. Funkar hur bra som helst. Även med en box kan den vara ladda 3,7 kW, men då maxar man den fasen i princip, så det blir bara bökigt att ladda mer.
Ja men då är det väl en hybrid, gissar jag?

Med elbil hade det varit ovanligt.

D djac skrev:
Martin, du är så snabb med att gå till personangrepp när någon inte tycker som du, jag bryr mig inte men det är synd. Gällande min elkraftkunskap så tror jag att den ligger ganska högt i populationen, som svagströmmare tvingades man ändå genom grunderna men det var längesedan och jag tar därför alltid ett steg åt sidan när det blir för detaljerat.

Jag har däremot sedan länge sett dig som en tydlig illustration av Dunning-Kruger, du kan tvivelsutan mycket om elkraft men inget om något annat, trots det så argumenterar du från en position av generell överlägsenhet.

Och jo, det handlar om visioner, det har du också (du får kolla vad det betyder), och det är där vi tycker olika, det du beskriver som vägen framåt tycker jag är mörkt och dåligt och du tycker uppenbarligen att mina åsikter är dåliga, gott så, så kan det få vara.
Hej
Att elkraftnätes kostnader skall betalas av de som använder nätet det är kunskap och inga visioner

Att elnätet var kostsamt att bygga och är kostsamt att bygga om det är Inga visioner

Du verkar tro att ”någon annan ” betalar elnäten och bara behöver få visioner vad som kan göras

Du förvirrar de som läser har om du inte håller dig till faktakunskap om elnätet kostnader och finansiering

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja men då är det väl en hybrid, gissar jag?

Med elbil hade det varit ovanligt.
Nej, elbil. Har fast pris, så behöver vi ladda mer än de 8h gör vi det.

Får se om vi ändrar något när effektavgiften kommer, troligen inte.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Att elkraftnätes kostnader skall betalas av de som använder nätet det är kunskap och inga visioner

Att elnätet var kostsamt att bygga och är kostsamt att bygga om det är Inga visioner

Du verkar tro att ”någon annan ” betalar elnäten och bara behöver få visioner vad som kan göras

Du förvirrar de som läser har om du inte håller dig till faktakunskap om elnätet kostnader och finansiering
Du tror alltså på riktigt att jag inte vet hur pengarna flyter för elnäten, är det grunden för dina nedsättande kommentarer?

Vision, i det här sammanhanget, kan förenklat beskrivas som att ha en uppfattning om morgondagen, det har jag och det har definitivt mitt elnätsbolag. Motsatsen är att vakna upp förvånad varje dag utan någon föreställning om vad som kommer nu.

Min vision innefattar inte en befolkning som lever i första hand under Herr Velanders formel samtidigt som nätavgifterna ständigt ökar men ökningen går bara till den evigt växande vinstmarginalen.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Du tror alltså på riktigt att jag inte vet hur pengarna flyter för elnäten, är det grunden för dina nedsättande kommentarer?

Vision, i det här sammanhanget, kan förenklat beskrivas som att ha en uppfattning om morgondagen, det har jag och det har definitivt mitt elnätsbolag. Motsatsen är att vakna upp förvånad varje dag utan någon föreställning om vad som kommer nu.

Min vision innefattar inte en befolkning som lever i första hand under Herr Velanders formel samtidigt som nätavgifterna ständigt ökar men ökningen går bara till den evigt växande vinstmarginalen.
Hej
Du verkar tro att om man ändrar sättet som de nuvarande byggda elnäten är byggda efter så är allt löst

Du förstår inte att det blir ingen skillnad i de redan byggda elnäten för att beräkningar ändras utan det som krävs är att de redan byggda elnäten byggs om för väldigt stora kostnader

Du förstår inte att dessa extra kostnader skall betalas av de som använder elnäten och redan tycker att nuvarande kostnadsökningar är för stora

Du förstår inte att kostnaderna att helt bygga om elnätet är mångdubbelt de vinstmarginaler som de aktiebolag som äger en delmängd av elnäten tar ut

Du förstår inte att det ena elnätsbolagen har räntekostnader som innebär att vinstmarginalen äts upp

Du förstår inte att tidigare utdebiterade vinstmarginaler inte kan hämtas tillbaka

Redigerat:
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Du verkar tro att om man ändrar sättet som de nuvarande byggda elnäten är byggda efter så är allt löst

Du förstår inte att det boor ingen skillnad i de redan byggda elnäten utan att dessa byggs om för väldigt stora kostnader

Du förstår inte att dessa extra kostnader skall betalas av de som använder elnäten och redan tycker att nuvarande kostnadsökningar är för stora

Du förstår inte att kostnaderna att helt bygga om elnätet är mångdubbelt de vinstmarginaler som de aktiebolag som äger en delmängd av elnäten tar ut
Hej Martin, jag respekterar att du tror och tycker annorlunda men jag tycker att din ton är för tråkig.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Du förstår inte att tidigare utdebiterade vinstmarginaler kan inte hämtas tillbaka
Och du förstår inte att de som betalat och betalar för elnäten blir sura när ökningarna som skulle ha gått till att modernisera näten bara råkade gå till ökade vinster.

Hur många gånger anser du att det är ok att höja priset med motiveringen att nätet ska uppdateras utan att man faktiskt gör det?

• Gilla
Swedross och 5 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Och du förstår inte att de som betalat och betalar för elnäten blir sura när ökningarna som skulle ha gått till att modernisera näten bara råkade gå till ökade vinster.

Hur många gånger anser du att det är ok att höja priset med motiveringen att nätet ska uppdateras utan att man faktiskt gör det?
Hej

Jag tillhör de som starkt ogillar att aktiebolag äger elnät och tar ut vinster till sina aktieägare

Men i fallet Ellevio så verkar det som låneskulderna är så stora så räntan äter upp vinsten till aktieägarna som är pensionsfonder

Det finns ca 150 elnätsbolag och många ägs av kommunerna och staten som samtidigt beskattar oss

För de som är anslutna till dessa elnäten där hamnar pengarna i samma kassa och där är majoriteten av oss

Det verkar som du inte beskriver läget i alla elnäten

Det är bra om vi ger en så korrekt bild som möjligt till de som läser och deltar här på byggahus

Vi kan ha visioner och önskemål att saker kunde vara annorlunda

Men vi skall undvika att inbilla andra att vi kan genomföra förändringar som är ekonomiskt så kostsamt att vi som skall betala inte vill (och kan) betala

Redigerat:
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
D djac skrev:
Jo du har väl EON och de ska ju bränna av 27 miljarder i investeringar enligt deras intäktsram, 2024-2027.

Så de ska väl kanske bygga bort Velanders ursprungsdimensionering?

EONs försvarstal
https://www.eon.se/nyheter/e-on-investerar-23-miljarder-i-elnaeten

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo du har väl EON och de ska ju bränna av 27 miljarder i investeringar enligt deras intäktsram, 2024-2027.

Så de ska väl kanske bygga bort Velanders ursprungsdimensionering?

EONs försvarstal
[länk]
Hej
EON har väl ca 1,1 miljoner kunder dvs ca 20 % Sveriges elnätsanvändare där inte alla är privatpersoner

Vinsten till EON:s aktieägare ogillar jag men den gäller inte alla oss elanvändare

27 miljarder är ca 25 tusen kronor fördelade på 1,1 miljoner kunder det räcker verkligen inte långt om hela elnäten skall byggas om enligt andra beräkningar än Velanders formel

Det är bra om vi förstår kostnadsnivåerna när vi har har ”visioner” vad som borde göras åt elnäten

Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej
EON har väl ca 1,1 miljoner kunder dvs ca 20 % Sveriges elnätsanvändare där inte alla är privatpersoner

Vinsten till EON:s aktieägare ogillar jag men den gäller inte alla oss elanvändare
Jo men ska man vara "konspiratorisk" så ägs då svenska EON av tyska moderbolaget EON.

Sen vete tusan hur bra EIs bevakning av intäktsramarna fungerar? Avkastningen ska ju vara "rimlig".

https://ei.se/bransch/reglering-av-...amhet/elnatsforetagens-intaktsramar-2024-2027

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men ska man vara "konspiratorisk" så ägs då svenska EON av tyska moderbolaget EON.

Sen vete tusan hur bra EIs bevakning av intäktsramarna fungerar? Avkastningen ska ju vara "rimlig".

[länk]
Hej
Som jag skriver så ogillar jag att aktiebolag äger elnäten
Men det är en egen diskussion

Effektavgiften som vi diskuterar gäller även för de som inte har EON som elnätsägare

Det vore bra om diskussionen om hanteringen av effektavgifterna inte bara handlade om EON:s vinster till aktieägarna

80 % av elanvändarna med effektavgifter har andra nätägare än EON

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Som jag skriver så ogillar jag att aktiebolag äger elnäten
Men det är en egen diskussion

Effektavgiften som vi diskuterar gäller även för de som inte har EON som elnätsägare

Det vore bra om diskussionen om hanteringen av effektavgifterna inte bara handlade om EON:s vinster till aktieägarna

80 % av elanvändarna med effektavgifter har andra nätägare än EON
Jo men i slutändan så handlar det då om beslutade intäktsramar för en elnätsägare, och i intäkterna ingår då effektavgiften för att minimera behovet av onödiga investeringar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.