D
Hemingway Hemingway skrev:
Det råder anslutningsplikt. Alla som ber om en elnätsanslutning har laglig rätt att få den av den som bedriver elnät inom området (har elnätskoncessionen).
Tja, nätbolagets handlande kallas normalt bedrägeri, man säljer en anslutning med en viss effekt men när kunden ska använde det som man betalt för så visar det sig att säljaren bluffat, säljaren hade aldrig varan. Det är ett ganska klassiskt bedrägerifall och borde sluta med att någon hamnar i buren.

• Gilla
AvatdkjdkdkdAvatar och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Tja, nätbolagets handlande kallas normalt bedrägeri, man säljer en anslutning med en viss effekt men när kunden ska använde det som man betalt för så visar det sig att säljaren bluffat, säljaren hade aldrig varan. Det är ett ganska klassiskt bedrägerifall och borde sluta med att någon hamnar i buren.
Vad pratar du om? Vilken eller vem är det som inte kan ta ut den effekt de köpt?

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Attitudeswe
D djac skrev:
Det är väl inte konstigare än att du leasar en bil med 300hk som skall dra 0.5. Använder du alla hästar konstant så får du betala mer i bränsle och en uppsättning nya däck ovanpå det.

Magnus E K
Vad pratar du om? Vilken eller vem är det som inte kan ta ut den effekt de köpt?
Växelströmsdiskjockeyn är känd för att prata strunt.

• Älska
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
D
Det som startade diskussionen var ett exempel där några grannar inte kunde använda sin anslutning samtidigt då lokalnätet var för svagt.

D
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det är väl inte konstigare än att du leasar en bil med 300hk som skall dra 0.5. Använder du alla hästar konstant så får du betala mer i bränsle och en uppsättning nya däck ovanpå det.
Det var inte frågan, den var att man betalade för en viss effekt men kunde inte använda den.

D
Magnus E K Magnus E K skrev:
Växelströmsdiskjockeyn är känd för att prata strunt.
Det kan förefalla så om man är gravt institutionaliserad ;)

pacman42 pacman42 skrev:
Om man laddar varje dag och inte synkar med elpriserna - ja, då kan det nog stämma...
Njae, tror inte man behöver tänka så. Det låter ju mycket med 11/22kW, men det är så liten andel av hushållen som kommer ladda samtidigt, även om man synkar med elpriserna när man laddar.

Attitudeswe
D djac skrev:
Det var inte frågan, den var att man betalade för en viss effekt men kunde inte använda den.
Du har betalat för största motorn, men väljer du att använda den fullt ut så kostar det extra...

• Haha
djac
  • Laddar…
D
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Du har betalat för största motorn, men väljer du att använda den fullt ut så kostar det extra...
Nej inte så, du har köpt och betalt för en sexa men när du öppnar huven så sitter där en fyra, vanligt bedrägeri.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D djac skrev:
Det som startade diskussionen var ett exempel där några grannar inte kunde använda sin anslutning samtidigt då lokalnätet var för svagt.
Men tråden är 240+ sidor lång och jag har scrollat tillbaka några sidor utan att tydligt hitta det exemplet. Vilket är det?

D
Men tråden är 240+ sidor lång och jag har scrollat tillbaka några sidor utan att tydligt hitta det exemplet. Vilket är det?
Den verkar lika lång för mig tyvärr 🥲

Gissar att det är mitt inlägg #3586 som åsyftas.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Den verkar lika lång för mig tyvärr 🥲
Okej, men då finns alltså inget problem om ingen av oss kan hitta det. Alla får den el de köper och inga bevis emot det kan finnas. 😀

D
Okej, men då finns alltså inget problem om ingen av oss kan hitta det. Alla får den el de köper och inga bevis emot det kan finnas. 😀
Jag är inte heller säker på att det var ett verkligt case men principen är densamma, att sälja något man inte har är bedrägeri.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.