380 474 läst ·
5 728 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Men det här exemplet låter konstigt. Servis är ju sista ledningen ut till kund, så tre olika kunder borde inte vara på samma servis, det borde vara tre separata serviser och tre separata servissäkringar i kabelskåpet. Annars kan man inte frånkoppla en kund vid exempelvis anslutning eller arbete. Gemensamt därifrån kan de gå på samma kabel (som då är en lågspänningskabel 400V) som i sin tur har en koppling mot en närliggande nätstation.Renoverings-Pettson skrev:
Så jag blir lätt förvirrad av det exemplet vad som faktiskt avses. Antingen stämmer inte det som står, eller så missuppfattade du jourmontören, eller så sa jourmontören fel av vad som hänt, eller så var nätet väldigt underligt byggt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Dvs det är bedrägeri att man överbokat och handlat effektivt i enlighet med Velanders formel. Det är en metod som elnätsbolag har använt i många år. Kasta alla i fängelse!D djac skrev:Tja, nätbolagets handlande kallas normalt bedrägeri, man säljer en anslutning med en viss effekt men när kunden ska använde det som man betalt för så visar det sig att säljaren bluffat, säljaren hade aldrig varan. Det är ett ganska klassiskt bedrägerifall och borde sluta med att någon hamnar i buren.
Det enda rätta måste vara att alla i hela Sverige, företag, privatpersoner och offentliga organisationer ska kunna maxa sin förbrukning samtidigt. Att det aldrig någonsin sker spelar ingen roll, allt ska dimensioneras för att det ska gå, allt ifrån kraftverken hela vägen ut till konsument. Går inte det så kasta alla i fängelse! Jag ska också krypa i fängelse för jag insåg att jag inte kan maxa alla mina säkringar hemma utan att huvudsäkringarna går, vilket bedrägeri.
När vi slängt alla skyldiga i fängelse så får vi fundera på om bästa lösningen är att halvera alla huvudsäkringar eller om vi ska bygga nya elkraftverk och ledningar så att alla kan maxa allt samtidigt. Dyrt kommer det bli (i onödan) men man vill ju inte stödja kriminella aktiviteter.
Ja, det är verkligen lustigt, alla företag i alla branscher använder sig av formler, av olika skäl men inte sällan för att planera sin logistik.Fairlane skrev:
Dvs det är bedrägeri att man överbokat och handlat effektivt i enlighet med Velanders formel. Det är en metod som elnätsbolag har använt i många år. Kasta alla i fängelse!
Det enda rätta måste vara att alla i hela Sverige, företag, privatpersoner och offentliga organisationer ska kunna maxa sin förbrukning samtidigt. Att det aldrig någonsin sker spelar ingen roll, allt ska dimensioneras för att det ska gå, allt ifrån kraftverken hela vägen ut till konsument. Går inte det så kasta alla i fängelse! Jag ska också krypa i fängelse för jag insåg att jag inte kan maxa alla mina säkringar hemma utan att huvudsäkringarna går, vilket bedrägeri.
När vi slängt alla skyldiga i fängelse så får vi fundera på om bästa lösningen är att halvera alla huvudsäkringar eller om vi ska bygga nya elkraftverk och ledningar så att alla kan maxa allt samtidigt. Dyrt kommer det bli (i onödan) men man vill ju inte stödja kriminella aktiviteter.
När man gör leveransåtaganden och med hjälp av vissa antaganden har sämre kvot än ett, så gör man såklart det på egen risk och för att tjäna pengar. När man kör i diket så kan man självklart inte skylla på att man har en formel, det faller ju på sin egen orimlighet. Detta är ju vuxna människor utan förmyndare.
Att sälja något man inte har är självklart bedrägeri, däremot kan man såklart säga att man ska leverera så gott det går och kanske säga att om du och alla dina grannar är helt genomsnittliga, eller planerar gemensamt, så är det inga problem men såna avtal har ingen.
Det här risktagandet stämmer ju ganska bra med de marginaler dessa bolag har, de har förmodligen ungefär en tredjedel för lite kapacitet och de gör ungefär en tredjedel i vinst, så man kan se kopplingen ganska tydligt. Det är med andra ord bara en kalkylerad risk, som ger rejäl avkastning, då ska de såklart kunna vara vuxet ansvariga för de affärsrisker de tar.
Allt annat skulle degradera hela branschen och alla som jobbar där till någon sorts skyddad lekisverksamhet.
Renoverare
· Falun
· 171 inlägg
Det kan vara jag som inte kommer ihåg alla detaljer korrekt, kan ju ha varit säkringen i matande nätstation också. Eller en trött jourelektriker.Hemingway skrev:
Men det här exemplet låter konstigt. Servis är ju sista ledningen ut till kund, så tre olika kunder borde inte vara på samma servis, det borde vara tre separata serviser och tre separata servissäkringar i kabelskåpet. Annars kan man inte frånkoppla en kund vid exempelvis anslutning eller arbete. Gemensamt därifrån kan de gå på samma kabel (som då är en lågspänningskabel 400V) som i sin tur har en koppling mot en närliggande nätstation.
Så jag blir lätt förvirrad av det exemplet vad som faktiskt avses. Antingen stämmer inte det som står, eller så missuppfattade du jourmontören, eller så sa jourmontören fel av vad som hänt, eller så var nätet väldigt underligt byggt.
Oavsett så är det nog inte speciellt vanligt förekommande, då hade fler liknande historier cirkulerat.
Medlem
· Uppland
· 2 531 inlägg
Jag sätter i kontakten när jag parkerar bilen. När jag ska åka tar jag ur kontakten.D djac skrev:
Det är så mycket tankemöda jag lägger på detta.
Jo du får väl anmäla "bedrägeriet" till EI och att man använde felaktiga Velanderkonstanter när man en gång i tiden byggde lokalnäten. Eller borde vi väl ha funderat på saken innan elbilar och solceller började belasta lokalnäten? Nu blev det en effektavgift istället!D djac skrev:Ja, det är verkligen lustigt, alla företag i alla branscher använder sig av formler, av olika skäl men inte sällan för att planera sin logistik.
När man gör leveransåtaganden och med hjälp av vissa antaganden har sämre kvot än ett, så gör man såklart det på egen risk och för att tjäna pengar. När man kör i diket så kan man självklart inte skylla på att man har en formel, det faller ju på sin egen orimlighet. Detta är ju vuxna människor utan förmyndare.
Att sälja något man inte har är självklart bedrägeri, däremot kan man såklart säga att man ska leverera så gott det går och kanske säga att om du och alla dina grannar är helt genomsnittliga, eller planerar gemensamt, så är det inga problem men såna avtal har ingen.
Det här risktagandet stämmer ju ganska bra med de marginaler dessa bolag har, de har förmodligen ungefär en tredjedel för lite kapacitet och de gör ungefär en tredjedel i vinst, så man kan se kopplingen ganska tydligt. Det är med andra ord bara en kalkylerad risk, som ger rejäl avkastning, då ska de såklart kunna vara vuxet ansvariga för de affärsrisker de tar.
Allt annat skulle degradera hela branschen och alla som jobbar där till någon sorts skyddad lekisverksamhet.
https://ei.se/kontakta-oss/anmal-till-ei
Medlem
· Uppland
· 2 531 inlägg
Hej djacD djac skrev:
Jag tror vi ser lite olika på att vi numera har tillgång till elkraft i samhället som bland annat ger oss ljus, värme, kommunikation och ersätter tungt muskelarbete.
Det hade man inte för 150 år sedan.
Jag har arbetat drygt 62 år med elkraft som elektriker, ingenjör, lärare och forskare. Det är snart hälften av det tid vi kunnat använda elkraft i större skala i Sverige
Där jag upplever en glädje i att elkraften kan göra mycket nytta i samhällsapparaten både för mig och många andra.
Så verkar det som att du söker efter hur du skall kunna utnyttja elkraften maximalt för just dina behov.
När övertonerna för drygt 40 år sedan ökade i omfattning i våra elnät då kom föreskrifter och regler gällande övertonerna.
Samma sak när man satte in halvledare (tyristorer och dioder) i elnäten som skapade DC-strömmar.
Om många (alla) börjar resonera som du skriver;
-Är man inte ”under sanktioner” utnyttja då elnätet till max-
Då kommer det rimligen att påverka regelverket om (när) det, till exempel, påverkar elkvalitén.
Elnätet är inte ”två hål i väggen” som kan behandlas hur som helst.
Det finns mycket tjänster som levereras så här och de kommer alla med SLAer (villkor), där har leverantören möjlighet att uttrycka i detalj vad de säljer och kan lista eventuella förbehåll där.M Martin Lundmark skrev:Hej djac
Jag tror vi ser lite olika på att vi numera har tillgång till elkraft i samhället som bland annat ger oss ljus, värme, kommunikation och ersätter tungt muskelarbete.
Det hade man inte för 150 år sedan.
Jag har arbetat drygt 62 år med elkraft som elektriker, ingenjör, lärare och forskare. Det är snart hälften av det tid vi kunnat använda elkraft i större skala i Sverige
Där jag upplever en glädje i att elkraften kan göra mycket nytta i samhällsapparaten både för mig och många andra.
Så verkar det som att du söker efter hur du skall kunna utnyttja elkraften maximalt för just dina behov.
När övertonerna för drygt 40 år sedan ökade i omfattning i våra elnät då kom föreskrifter och regler gällande övertonerna.
Samma sak när man satte in halvledare (tyristorer och dioder) i elnäten som skapade DC-strömmar.
Om många (alla) börjar resonera som du skriver;
-Är man inte ”under sanktioner” utnyttja då elnätet till max-
Då kommer det rimligen att påverka regelverket om (när) det, till exempel, påverkar elkvalitén.
Elnätet är inte ”två hål i väggen” som kan behandlas hur som helst.
När det gäller delade tjänster så är det normalt att man har en viss underkapacitet, du referrer ständigt till hur man inom elnätsbranschen historiskt har kunnat använda en viss formel för att dimensionera sina resurser, för att möta kundens konsumtion. Jag kan avslöja att detta inte är så unikt, så gör man med alla tjänster i alla branscher, med skillnaden att där uppdaterar man sina formler i takt med verkligheten.
Det som däremot är unikt är att man på ett rätt aggressivt sätt argumenterar för att kunderna gör fel när de på grund av samhälls och teknikutveckling ändrar sitt konsumtionsmönster. Inom alla andra branscher så får man kontinuerligt se över sin planering av resurser för att kunna leverera i enlighet med sina avtal.
Det finns en stor skillnad och den handlar om konkurrensen, avsaknaden av sådan gör att man känner sig berättigad att slänga ur sig precis vad som helst, kunden sitter ju bokstavligen fast i sladden och kanske har bolaget även direkt och fri tillgång till kundens bankkonto via autogiro. Detta hade inte kunnat hända med konkurrens, som i vanlig mening ju inte kan skapas så lätt på just elnät.
Jag vet inte dina rutiner men om du inte har väldigt varierande rutiner så lär det inte jämna ut sig, elpriset har trots allt sina ganska karakteristiska svängningar. Du är nog en ovanlig kombination när du har valt kvartspris men samtidigt väljer att leva som om du hade månadspris.H HenrikHuslöse skrev:
Hej djacD djac skrev:Det finns mycket tjänster som levereras så här och de kommer alla med SLAer (villkor), där har leverantören möjlighet att uttrycka i detalj vad de säljer och kan lista eventuella förbehåll där.
När det gäller delade tjänster så är det normalt att man har en viss underkapacitet, du referrer ständigt till hur man inom elnätsbranschen historiskt har kunnat använda en viss formel för att dimensionera sina resurser, för att möta kundens konsumtion. Jag kan avslöja att detta inte är så unikt, så gör man med alla tjänster i alla branscher, med skillnaden att där uppdaterar man sina formler i takt med verkligheten.
Det som däremot är unikt är att man på ett rätt aggressivt sätt argumenterar för att kunderna gör fel när de på grund av samhälls och teknikutveckling ändrar sitt konsumtionsmönster. Inom alla andra branscher så får man kontinuerligt se över sin planering av resurser för att kunna leverera i enlighet med sina avtal.
Det finns en stor skillnad och den handlar om konkurrensen, avsaknaden av sådan gör att man känner sig berättigad att slänga ur sig precis vad som helst, kunden sitter ju bokstavligen fast i sladden och kanske har bolaget även direkt och fri tillgång till kundens bankkonto via autogiro. Detta hade inte kunnat hända med konkurrens, som i vanlig mening ju inte kan skapas så lätt på just elnät.
Vi har ett elnät som har varit (och är) väldigt kostsamt att bygga upp.
Det innebär att elnätet även är kostsamt att bygga om.
Elnäten bekostas av oss som använder elnäten. Skall elnäten byggas om så bekostas det av oss som använder elnäten
När elnätet de elnät som vi har idag byggdes upp, då anpassades det, för att det inte skulle bli onödigt dyrt att bygga upp, Elmätarna avlästes en gång per år och toppeffekten räknades ut utifrån detta med hjälp av bland annat Velanders formel och belastningsstatistik för dåtidens apparater och elanvändning.
Det fungerade bra till att börja med men efter, säg, ca 40 år så ändrades elanvändningen, bland annat, efter avregleringen av elmarknaden (1996).
Vi fick bland annat timvis mätning och styrning, värmepumpar, elbilsladdning. solceller och batterier. Fler kunder kopplades i de befintliga näten som sedan överförde ungefär samma elenergi men många av effekttopparna bibehölls eller t.o.m. ökade.
När kunderna vill ansluta sig och sina nya laster kan inte elnätsbolagen neka dem detta.
Men elnätsbolagen de ålagda att ta betalt vad anslutning och förändringar kostar.
Elnätet började att fungera sämre av, att hantera den förändrade användningen. Därför införs nu effektavgiften för att hålla nere de framtida kostnadsökningar som skall betalas av de som använder elnäten.
Man kan naturligtvis ändra sätten att beräkna elnäten (Velanders formel). Men det ändrar ju inte på de redan byggda elnäten. De är byggda enligt Velanders formel och mycket kostsamma att bygga om.
Ofta kostsammare, än när de en gång byggdes för nu finns andra ledningssystem för vatten avlopp och fjärrvärme samt asfalterade gator där ledningarna är förlagda.
En kostnad för ombyggnad som skall bekostas av de som idag använder elnäten.
Dessa anser redan idag, att elnäten kostar (för) mycket. Många påpekar att elnäten redan idag kostar mer än elenergin som man köper, och vill därför inte bekosta dyrare elnät.
Vi har idag till exempel gemensamma system för vatten och avlopp till våra bostäder som även, de på många ställen är nedgrävda under asfalterade gator tillsammans med andra ledningssystem. Även där har vi stora kostnader för gemensamt nyttjade system i monopol utan konkurrens.
Det verkar som jag behöver vara övertydlig och upprepa saker, flera gånger om.
Vi ser bara helt annorlunda på nätens framtida roll i förhållande till medborgare och samhälle, det hjälper nog inte att säga samma sak flera gånger, jag tror inte att jag kommer byta åsikt så mycket och jag gissar att du inte heller kommer göra det. Jag tror jag förstår var du kommer ifrån, jag håller bara inte med om visionen.M Martin Lundmark skrev:
HejD djac skrev:Vi ser bara helt annorlunda på nätens framtida roll i förhållande till medborgare och samhälle, det hjälper nog inte att säga samma sak flera gånger, jag tror inte att jag kommer byta åsikt så mycket och jag gissar att du inte heller kommer göra det. Jag tror jag förstår var du kommer ifrån, jag håller bara inte med om visionen.
Uppenbarligen så förstår du inte dig på de tekniska och ekonomiska villkoren som gällt och som gäller för elnäten.
Dessa villkor, handlar inte om att ha en "åsikt" eller en "vision" som du verkar tro och framför, utan om kunskaper i elkraftteknik och ekonomi.