S steffo_b skrev:
så jag tror att i vissa bostadsområden så kan det säkert ge lokala belastningar som är på gränsen av vad nätet klarar men på det stora hela så tror jag inte att det i nuläget är ett problem.
När jag jobbade på Vattenfall Eldistribution (slutade väl för drygt fyra år sedan) hörde jag om jourelektrikern som lackade ur när samma servissäkring gick för tredje gången samma natt. Anledningen var tre (3) bilar som stod på laddning på olika tomter längsmed villagatan. Enligt uppgift drog han ur en laddare och skrev en lapp om varför.
En del nätägare lär alltså behöva räkna lite och kanske säkra upp serviserna där det går och behövs.

• Gilla
  • Wow
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
pacman42 pacman42 skrev:
Det står inget annat så det lär det nog kunna vara.
Absolut kan det vara så, men jag är inte övertygad. Jag tänker att dels har man isåfall valt en metod jag inte sett någon annan välja och dels då har man väl inte varit helt tydlig och korrekt innan med tanke på att ni fått olika uppgifter.

Renoverings-Pettson Renoverings-Pettson skrev:
När jag jobbade på Vattenfall Eldistribution (slutade väl för drygt fyra år sedan) hörde jag om jourelektrikern som lackade ur när samma servissäkring gick för tredje gången samma natt. Anledningen var tre (3) bilar som stod på laddning på olika tomter längsmed villagatan. Enligt uppgift drog han ur en laddare och skrev en lapp om varför.
En del nätägare lär alltså behöva räkna lite och kanske säkra upp serviserna där det går och behövs.
Hej
Om kabeln där säkringen löste ut matar flera (3) villor och säkringen är anpassad till kabelns belastbarhet då räcker det inte med en större säkring.
Man kan behöva byta ut kabeln först och det kan kosta en hel del med tex grävning och asfaltering

Med effektavgifter försöker man utjämna effektflödet och undvika ombyggnad

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Om kabeln där säkringen löste ut matar flera (3) villor och säkringen är anpassad till kabelns belastbarhet då räcker det inte med en större säkring.
Man kan behöva byta ut kabeln först och det kan kosta en hel del med tex grävning och asfaltering
Var lite otydlig, menade förstås räkna på om det går att säkra upp och i förekommande fall göra det. Annars får man göra som du säger och ta fram grävmaskinen. 😊

Var lite otydlig, menade förstås räkna på om det går att säkra upp och i förekommande fall göra det. Annars får man göra som du säger och ta fram grävmaskinen. 😊
Hej
Tack för respons

Det är bra om vi förstår att elnät är kostsamma att bygga om

• Gilla
Renoverings-Pettson och 1 till
  • Laddar…
Hej

Det är bra om vi kan skilja på att elenergin vi köper av en elhandlaren, och elöverföringen av elenergin som vi köper av ett elnätsbolag är två helt separata affärer.

DN har idag en artikel; ”Hög elavgift – trots att du laddar bilen när priset är lågt” där bland annat detta tas upp.
https://www.dn.se/ekonomi/hog-elavgift-trots-att-du-laddar-bilen-nar-priset-ar-lagt/

Att lägga ner stor möda på att klaga på att effektavgiften och elpriset inte kan optimeras samtidigt ger inget resultat.

Vi får helt enkelt acceptera att de inte kan optimeras samtidigt.

Effektavgiften försöker bromsa ökningen av elnätskostnaderna framöver genom att minska behovet av kostsamma nätutbyggnader.
Detta glöms ofta bort i debatten och inläggen.

Ny teknik har idag (6 nov 2025) en artikel; ”Kartläggning: Så (mycket) skiljer sig hushållens nya effektavgifter”
https://www.nyteknik.se/energi/kart...jer-sig-hushallens-nya-effektavgifter/4408119

• Gilla
Lundstroem1 och 1 till
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Tack för respons

Det är bra om vi förstår att elnät är kostsamma att bygga om
Man har sålt för många abonnemang, kan också uttryckas som -ta sig vatten över huvudet!

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja det kanske du har men det är inte bättre för det, varför skulle man vilja göra så?
Varför inte? Någon enstaka % på verkningsgraden gör varken till eller från. Gamla Zoe hade problem med låga effekter p.g.a. laddarens konstruktion, men jag har aldrig haft en sådan.

S
Visst kan det säkert bli problem i vissa områden om det är många i just det området som skaffat elbil och dom kanske kör mer än genomsnittet och därför har större behov av laddning samtidigt som det kanske är nybyggda områden där det från början är byggt med värmepumpar eller fjärrvärme och man därför inte har räknat med så stora belastningar på nätet.
Men jag tror att det är ett problem som uppstår på relativt få ställen.

I området där jag bor så torde nätet vara dimensionerat för att husen har elradiatorer som uppvärmning eftersom alla hade bara det när området byggdes och samtliga hus hade från början radiatorer med en sammanlagd effekt på 10-15 kW. Och eftersom husen är tunt isolerade (120mm i vägg och 190 i tak) så torde dom få jobba rätt hårt en kall vinterdag.
Numera har i stort sett alla värmepumpar. Dom flesta luft-luft men några luft,vatten samt några bergvärme vilket då ger en massa överkapacitet i nätet just här.
Och så borde bara fallet på många ställen där man byggt hela områden med direktverkande el från början.

Men för områden där det från början byggts med värmepumpar eller fjärrvärme och man därför räknar med lägre effektbehov så kan säkert ett antal elbilsladdare ställa till med problem.

S steffo_b skrev:
Visst kan det säkert bli problem i vissa områden om det är många i just det området som skaffat elbil och dom kanske kör mer än genomsnittet och därför har större behov av laddning samtidigt som det kanske är nybyggda områden där det från början är byggt med värmepumpar eller fjärrvärme och man därför inte har räknat med så stora belastningar på nätet.
Men jag tror att det är ett problem som uppstår på relativt få ställen.

I området där jag bor så torde nätet vara dimensionerat för att husen har elradiatorer som uppvärmning eftersom alla hade bara det när området byggdes och samtliga hus hade från början radiatorer med en sammanlagd effekt på 10-15 kW. Och eftersom husen är tunt isolerade (120mm i vägg och 190 i tak) så torde dom få jobba rätt hårt en kall vinterdag.
Numera har i stort sett alla värmepumpar. Dom flesta luft-luft men några luft,vatten samt några bergvärme vilket då ger en massa överkapacitet i nätet just här.
Och så borde bara fallet på många ställen där man byggt hela områden med direktverkande el från början.

Men för områden där det från början byggts med värmepumpar eller fjärrvärme och man därför räknar med lägre effektbehov så kan säkert ett antal elbilsladdare ställa till med problem.
Problemet för elbolagen uppkommer när de tillåtit måna nya bostäder bostäder eftersom husen värms av värmepumpar eller fjärrvärme. Plötsligt så börjar folk skaffa elbilar. Det håller inte. Så problemet är völdigt olika beroende på vart i alndet och vart i området man verkar. Nätbolag i storstäder har större problem än de på landet exempelvis. Bolag som verkar där det skett en förtätning har större bekymmer än bolag som verkar där det mesta är nybyggt.

D djac skrev:
Man har sålt för många abonnemang, kan också uttryckas som -ta sig vatten över huvudet!
Det råder anslutningsplikt. Alla som ber om en elnätsanslutning har laglig rätt att få den av den som bedriver elnät inom området (har elnätskoncessionen).

Hemingway Hemingway skrev:
Det råder anslutningsplikt. Alla som ber om en elnätsanslutning har laglig rätt att få den av den som bedriver elnät inom området (har elnätskoncessionen).
Och elbolaget får inte bygga ut mer än nödvändigt, då blir avgifterna för befintliga kunder för höga. De sitter klämda mellan regelverken.

D djac skrev:
Det förstår alla om man bara tänker på det som handel, om du har en affär som säljer något man köper regelbundet, låt oss säga mjölk, bestämmer sig för att sänka priserna något men varannan dag ha en förhållandevis mycket hög expeditionsavgift så förstår nog alla att mjölkförsäljningen kommer öka på dagarna med sänkt pris och minska på de med den höga expeditionsavgiften, man uppnår alltså motsatsen till jämn försäljning.
D djac skrev:
Det där varierar såklart, där jag bor har varje hushåll i princip en elbil, några två och några ingen, men vi ser ju vart det barkar, antalet elbilar ökar och i villakvarter och orter, som detta mest riktas mot och berör, så kommer dessa laddeffekter inte gå att bortse ifrån, även kostnaden för större huvudsäkring ska ju minska, så det finns liksom ingen poäng att småladda med högre förluster, helst 22kW men 11 blir nog normen ett tag till. Till detta kommer hembatterier, värmepumpar, vv-beredare och annat som ska laddas och köras i samma fönster.

Men detta är ju den naturliga effekten av att lägga höga straff vissa tider och rea andra :(
Jag tänker nog fortfarande att även om alla bilar är elbilar så är en genomsnittlig körsträcka för låg, dvs. det är inte så mycket energi som går åt helt enkelt för att det ska bli en påtaglig topp på samhällsnivå, jämfört med andra toppar under dagen.

K Kallens skrev:
Jag tänker nog fortfarande att även om alla bilar är elbilar så är en genomsnittlig körsträcka för låg, dvs. det är inte så mycket energi som går åt helt enkelt för att det ska bli en påtaglig topp på samhällsnivå, jämfört med andra toppar under dagen.
Om man laddar varje dag och inte synkar med elpriserna - ja, då kan det nog stämma...

D
H HenrikHuslöse skrev:
Varför inte? Någon enstaka % på verkningsgraden gör varken till eller från. Gamla Zoe hade problem med låga effekter p.g.a. laddarens konstruktion, men jag har aldrig haft en sådan.
Om du har ett fönster då du kan köpa utan den monstruösa effektavgiften, varför skulle man vilja köpa som om man led under effektavgift. När du är fri att köpa efter behov, varför låtsas att man är under sanktioner, det är väl bara att ladda på?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.