pacman42 pacman42 skrev:
Jag får effektavgift den 1/1-26. Men de har gått ut med tider, dagar och månader (vardager 6-22 under nov-mar. Prislappen per kWh/h är dock inte offentlig ännu. Den är väldigt lik Vattenfall förutom priset som jag räknar med skall bli billigare.
Är du säker på detta Pacman, jag har listat ut att vi har samma leverantör, Kungälv Energj, jag frågade dem idag vi mail om vilka tider det är som gäller för oss konsumenter och fick detta svaret;
Hej Jonas,

Höglasttiden är definerad 7-21 under månaderna november till mars alla dagar i veckan och gäller samma för alla oavsett storlek på anslutning

Vänliga hälsningar,

Frida Lundquist

Marknadsstrateg

Så tiden är annorlunda. Men jag vet, att samtidigt så stå de tider du nämner på denna sida;
https://www.kungalvenergi.se/kungalv-energi/nyheter/1-januari-2025-justeras-elnatspriserna/
Har bett dem återkomma om vad som gäller för oss lite mer tydligare!

G Ganescha skrev:
Är du säker på detta Pacman, jag har listat ut att vi har samma leverantör, Kungälv Energj, jag frågade dem idag vi mail om vilka tider det är som gäller för oss konsumenter och fick detta svaret;
Hej Jonas,

Höglasttiden är definerad 7-21 under månaderna november till mars alla dagar i veckan och gäller samma för alla oavsett storlek på anslutning

Vänliga hälsningar,

Frida Lundquist

Marknadsstrateg

Så tiden är annorlunda. Men jag vet, att samtidigt så stå de tider du nämner på denna sida;
[länk]
Har bett dem återkomma om vad som gäller för oss lite mer tydligare!
De ändrade sig från vad de sagt till mig tidigare. De sade i somras att det var enbart vardagar också, men nu när de gick ut publikt säger de alla veckans dagar nov-mar...

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
De ändrade sig från vad de sagt till mig tidigare. De sade i somras att det var enbart vardagar också, men nu när de gick ut publikt säger de alla veckans dagar nov-mar...
Ja, men är det då 07-21 eller 06-22? Bör ju vara 07-21 som dom påstod i mailet men jag vill ha en bekräftelse från deras sida via mail så väntar på det.

G Ganescha skrev:
Ja, men är det då 07-21 eller 06-22? Bör ju vara 07-21 som dom påstod i mailet men jag vill ha en bekräftelse från deras sida via mail så väntar på det.
På deras hemsida så står det 7-21:
https://www.kungalvenergi.se/kungalv-energi/nyheter/ny-prismodell-effekttaxa/

Text om beräkning av effektkomponent med markerad text för höglasttider och medelvärde för högsta förbrukningstimmar under november-mars.

Notera att det är de tre högsta timmarna under en månad som används, detta gör att de kan inträffa samma dag. Skall man vara petimäter så har de inte skrivit att det är under de tre högsta timmarna under höglasttid, men det får vi ju anta att det är - för annars är det ju ingen poäng med att definiera en höglasttid alls.

• Gilla
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
S steffo_b skrev:
Jo. Men om du ska ladda i 5 kWh på 6 timmar (vilket är fallet för medelbilisten baserat på genomsnittlig körsträcka) så blir det ju ca 800W laddeffekt. Det är inte någon extrem topp.
Och ändå så laddar de flesta med 3,7 kW eller 11 kW efter klockslag eller efter de billigaste timmarna (om de har timdebitering). Kraftig korrelation då...

D
pacman42 pacman42 skrev:
Och ändå så laddar de flesta med 3,7 kW eller 11 kW efter klockslag eller efter de billigaste timmarna (om de har timdebitering). Kraftig korrelation då...
Ja, automatiserar man, vilket blir allt vanligare och kommer accelerera, så är det oftast någon timme som är något billigare, då hamnar all flyttbar last där, så näten kommer nog behöva klara lite mer last med effektavgiften än idag men det hör man ju också på namnet :)

D djac skrev:
Ja, automatiserar man, vilket blir allt vanligare och kommer accelerera, så är det oftast någon timme som är något billigare, då hamnar all flyttbar last där så näten kommer nog behöva klara lite mer last med effektavgiften men det hör man ju också på namnet :)
Men då det är fritt fram (i mitt nät) efter kl 21 så påverkar det inte billaddningen i praktiken, men jag förstår de elbolag som har effekttarif (nedskalad eller samma) dygnet runt.

D
pacman42 pacman42 skrev:
Men då det är fritt fram (i mitt nät) efter kl 21 så påverkar det inte billaddningen i praktiken, men jag förstår de elbolag som har effekttarif (nedskalad eller samma) dygnet runt.
Det påverkar såtillvida att den laddning som hade kunnat ske dagtid, om elpriset är lågt, kommer nu flyttas till natt och för de som inte har bilen hemma på natten så kommer det bli svårt.

Det påverkar även annan flyttbar last, som man kommer förlägga utanför de timmar det mäts på.

All förbehåll och inskränkningar minskar ju ett erbjudandes värde och nättjänsten blir i mina ögon avsevärt mindre värd med dessa nya förbehåll, som kund hade jag då också förväntat mig en avsevärd prissänkning men den ska tydligen ligga lika högt som tidigare. Jag upplever väl att tjänsten blev ungefär 50% mindre värd av dessa inskränkningar, detta borde reflekteras i priset.

D djac skrev:
Det påverkar såtillvida att den laddning som hade kunnat ske dagtid, om elpriset är lågt, kommer nu flyttas till natt och för de som inte har bilen hemma på natten så kommer det bli svårt.

Det påverkar även annan flyttbar last, som man kommer förlägga utanför de timmar det mäts på.

All förbehåll och inskränkningar minskar ju ett erbjudandes värde och nättjänsten blir i mina ögon avsevärt mindre värd med dessa nya förbehåll, som kund hade jag då också förväntat mig en avsevärd prissänkning men den ska tydligen ligga lika högt som tidigare. Jag upplever väl att tjänsten blev ungefär 50% mindre värd av dessa inskränkningar, detta borde reflekteras i priset.
Mitt nät har bara effekttariff nov-mar så billig el på dagtid får jag ändå, den finns inte under de månaderna. Men jag förstår dilemmat!

För min del är bastubaden problemet, det blir svårt att få in dem under tarifftaket som genereras av annan förbrukning.

• Gilla
djac
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Kanske, på allt, jag tror dock att dina antaganden är fel i stort, om man laddar ett par dagar i veckan, ett par timmar, säg 5.000 hushåll på en liten ort, så tror jag att laddpeaken kommer vara definierande, man styr ju dessutom till lägsta pris så om det skulle förekomma ett par sådana timmar utanför effekttaxefönstret så ska ett par tusen bilar och hembatterier, varmvattenberedare och värmepumpar, alla tanka på samma tid. Bilarna laddar med 11-22kWh, batterierna med 5-10, VV-beredare kanske 1,5-2, VP 2, allt detta ska gå järnet på samma timmar.

Man får steka biffen rätt hårt för att komma upp i de effekterna.
Jag tror ju fortfarande inte att speciellt många kan ladda med 22 kW.
Den absoluta majoriteten av alla bostäder har 16A huvudsäkringar vilket sätter gränsen för totaleffekten för hela huset till 11 kW.
Dvs om du laddar bilen fullt så kan du inte köra varmvattenberedare, värmepump, spis, ugn, vattenkokare etc samtidigt.
Kör du igång något annat så måste bilen strypa effekten på laddningen. Annars går huvudsäkringarna och då får du ingen påverkan på nätet.

Men frånsett det så är jag rätt övertygad ändå om att andelen som kör elbil år såpass liten att det i de flesta områden inte är något problem med laddningen och jag tror inte att alla kör laddning samtidigt.
Framför allt är det ju så att om billaddning skulle ske så synkroniserat och det faktiskt har en stor påverkan på förbrukning i förhållande till produktion eller belastningen på nätet så kommer det att jämna ut sig genom att spotpriserna de tiderna går upp till betydligt högre nivåer och/eller att man anpassar effekttaxan till att omfatta även de tidpunkterna i någon mån.

Effekttaxorna kanske på mycket kort sikt kan leda till att en mängd stora förbrukare synkroniseras vilket leder till belastning på nätet och brist på el vissa tider men det kommer att jämna ut sig när taxorna filats till.
Framför allt kommer spotpriserna att i viss mån sprida ut sådan förbrukning.
sen tror jag inte att vi ska överskatta folks förmåga att timea sådana saker heller.
Det är en relativt liten andel som har automation som automatiskt sätter igång förbrukare. De flesta har sina vanor och dom som anpassar vanorna gör det inte med minutprecision.

D
S steffo_b skrev:
Jag tror ju fortfarande inte att speciellt många kan ladda med 22 kW.
Den absoluta majoriteten av alla bostäder har 16A huvudsäkringar vilket sätter gränsen för totaleffekten för hela huset till 11 kW.
Dvs om du laddar bilen fullt så kan du inte köra varmvattenberedare, värmepump, spis, ugn, vattenkokare etc samtidigt.
Kör du igång något annat så måste bilen strypa effekten på laddningen. Annars går huvudsäkringarna och då får du ingen påverkan på nätet.

Men frånsett det så är jag rätt övertygad ändå om att andelen som kör elbil år såpass liten att det i de flesta områden inte är något problem med laddningen och jag tror inte att alla kör laddning samtidigt.
Framför allt är det ju så att om billaddning skulle ske så synkroniserat och det faktiskt har en stor påverkan på förbrukning i förhållande till produktion eller belastningen på nätet så kommer det att jämna ut sig genom att spotpriserna de tiderna går upp till betydligt högre nivåer och/eller att man anpassar effekttaxan till att omfatta även de tidpunkterna i någon mån.

Effekttaxorna kanske på mycket kort sikt kan leda till att en mängd stora förbrukare synkroniseras vilket leder till belastning på nätet och brist på el vissa tider men det kommer att jämna ut sig när taxorna filats till.
Framför allt kommer spotpriserna att i viss mån sprida ut sådan förbrukning.
sen tror jag inte att vi ska överskatta folks förmåga att timea sådana saker heller.
Det är en relativt liten andel som har automation som automatiskt sätter igång förbrukare. De flesta har sina vanor och dom som anpassar vanorna gör det inte med minutprecision.
Ja här gäller inte dina antaganden, fler har elbil och några har 22kW, säkringarna är större, jag har 25A men flera bekanta kör 50A, prisskillnaden är mycket liten och med två bilar som ska laddas etc så är det bekvämt.

Gällande automatisering så gissar jag att det ökar lavinartat men inte hemmasnickrat utan inbyggt i apparaterna.

Jag tror att vanlig valbar låg/hög-taxa hade passat Sverige långt bättre, det hade gett en jämnare förbrukning än detta, nu behöver vi ju förändringen i Sverige men det hade varit mindre skadligt och kanske kunnat stilla någon form av regleringsiver.

S
D djac skrev:

Ja. Så är det ju. Effektavgifterna har liknande utformning hos de flesta nätägare som det verkar. Dom har full taxa dagtid under vinterhalvåret och halv eller ingen effekttaxa nattetid och under sommarhalvåret.

Så det kommer säkerligen att resultera i att många försöker styra den förbrukning som de kan styra till de timmar när det inte är effekttaxa oavsett vad spotpriset är under dagen.
Dvs en del förbrukare som tidigare körts dagtid när spotpriset varit lågt kommer att flyttas till natten.
Sen är ju frågan hur mycket förbrukning man kan flytta till de tiderna.
För dom flesta så är det ju inget större problem att styra åtminstone en omgång tvätt eller torktumling till natten. Matlagningen är svår att flytta på för de flesta. Diskmaskinen misstänker jag att de flesta redan kör sena kvällar eller nätter. Åtminstone en maskin. Så är det i vart fall för oss eftersom man väntar tills man fyllt maskinen under dagen och kör den på kvällen för att få med så mycket som möjligt plus att den nästan alltid innehåller grejor som man vill ha tillgängliga dagen efter.

Så värdet av nätet minskar ju som du säger eftersom det beläggs med restriktioner i form av ganska höga avgifter tidvis.
Det är ju visserligen så att det heter att deras intäcktsramar inte skall förändras av införandet vilket betyder att dom måste sänka de fasta avgifterna eller överföringsavgifterna när dom inför effekttaxan så att dom får samma intäkt som tidigare. För en del kunder kommer det att göra att räkningen blir lägre och för andra högre.
Jag misstänker att för min del så kommer räkningen att bli ungefär lika hög. Det baserar jag på att jag idag har ett rätt dyrt abb på 25A huvudsäkring pga att huset tidigare hade direktverkande el som uppvärmning.
Samtidigt har jag nu bergvärme och genererar inte några stora toppar. Bergvärmepumpen ligger ganska jämnt i förbrukning så det är i stort sett matlagning, tvätt, disk som ger några toppar att tala om och oftast så kör vi inte allt samtidigt.

Vi har vanligt rörligt pris på el dvs månadsmedel och bryr oss inte om att planera förbrukare och även då så blir mina högsta toppar på kring 6 kWh förbrukning under en timme om jag tittar på februari i år som var den kallaste månaden. Då är 1-2 av dessa värmepumpen som går mer eller mindre jämnt hela tiden.
De allra högsta topparna beror med största säkerhet på att vi just då kört matlagning samtidigt som diskmaskinen, tvättmaskinen, torktumlaren och kanske bastun gått. När vi får effekttaxa så är det troligt att vi genom att bara planera lite försöker sprida de topparna och flytta de vi kan till natten.

Så jag tror inte vi kommer att få högre toppar än kanske 4-5 om vi bara bryr oss lite.
Sänker dom bara den fasta avgiften eller överföringen tillräckligt så kommer vi nog att tjäna på införandet misstänker jag.
Men det är ju ännu inte klart hur EON kommer att utforma sina avgifter eller hur höga de blir.

Men du har rätt. Effektavgifterna gör att värdet av tjänsten för mig som kund minskar pga minskad flexibilitet i användandet och då borde det avspegla sig i priset man betalar också men det kommer det inte att göra för de allra flesta.

• Gilla
djac
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Ja här gäller inte dina antaganden, fler har elbil och några har 22kW, säkringarna är större, jag har 25A men flera bekanta kör 50A, prisskillnaden är mycket liten och med två bilar som ska laddas etc så är det bekvämt.

Gällande automatisering så gissar jag att det ökar lavinartat men inte hemmasnickrat utan inbyggt i apparaterna.

Jag tror att vanlig valbar låg/hög-taxa hade passat Sverige långt bättre, det hade gett en jämnare förbrukning än detta, nu behöver vi ju förändringen i Sverige men det hade varit mindre skadligt och kanske kunnat stilla någon form av regleringsiver.
Det kan mycket väl vara så att i ditt närområde är det många som har elbil och har större säkringar.
50A innebär ju att man teoretiskt sett kan ta ut drygt 30 kW vilket då skulle kosta en del med effekttaxa.
Men den absoluta majoriteten av hushållen i sverige har fortfarande 16A huvudsäkring. Det finns ingen sammanhållen statistik över det vad jag kunnat hitta men de nätägare som har någon form av information om det säger samtliga att 16A är överlägset vanligast.

Det betyder att den absoluta majoriteten är begränsade till max 11 kW effektuttag baserat på deras huvudsäkring.
Så idag är det troligen inte något stort generellt problem.

Dock är det ju så att om det efter införande av effekttaxan är så att man betalar samma fasta avgift för ansllutningen och den differentiering som man tidigare hade med avgift för huvudsäkringen istället görs genom effekttaxan så kan det mycket väl hända att en del som har elbil eller andra stora förbrukare väljer att uppgradera säkringen och maxa effektuttaget för det dom kan under de timmar när effekttaxan är lägre eller inte gäller.
Men det torde vara ett övergående problem om det skulle vara många som gör så eftersom effekttaxan då troligen skulle anpassas så att den inte orsakar problem.

Att man vill ha någon form av differentiering av avgifterna för att försöka styra belastningen på nätet så den jämnas ut förstår jag. Det är väl bara frågan om hur det utformas då.
Effektavgifterna är ju ett sätt och sätter man dom på rätt nivåer vid rätt tider så kan det säkert göra nytta sett ur nätägarens perspektiv. Men jag tror att om man tittar på nivåerna på de avgifter som publicerats så finns en klar risk att man istället koncentrerar förbrukare till tiderna precis efter att effekttaxan slutat gälla.
vilket då skulle leda till problem i form av det som du säger.
Men jag tror inte att det kommer att vara något akut problem. dock kommer det att bli det när en tillräckligt stor andel har elbil och vill ladda den när effekttaxan inte kostar en massa pengar.

Vad gäller frågan om huruvida belastningen är ett problem för nätet så är det säkert rätt många områden där nätet vid uppbyggnaden är dimensionerat för att alla hade direktverkande el som uppvärmning. Så är fallet i mitt område där samtliga hus var eluppvärmda och dåligt isolerade. Samtliga hus hade elradiatorer som totalt var på större effekt än vad en elbilsladdare kan dra och jag tror att alla hade typ 25A huvudsäkringar. Numera är det ingen som har bara el som värme utan majoriteten har värmepumpar. Dom flesta har luft-luft.
Men det betyder att det här området i stort har ett nät som är dimensionerat för direktverkande el som numera belastas betydligt snällare av värmepumpar och då finns det rätt gott om kapacitet över för att ladda de elbilar som boende i området har.
Och jag tror inte att där jag bor är unikt i det avseendet.

så jag tror att i vissa bostadsområden så kan det säkert ge lokala belastningar som är på gränsen av vad nätet klarar men på det stora hela så tror jag inte att det i nuläget är ett problem.

Men det är ju såklart bara baserat på antaganden och gissningar.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Fairlane
pacman42 pacman42 skrev:
På deras hemsida så står det 7-21:
[länk]

[bild]

Notera att det är de tre högsta timmarna under en månad som används, detta gör att de kan inträffa samma dag. Skall man vara petimäter så har de inte skrivit att det är under de tre högsta timmarna under höglasttid, men det får vi ju anta att det är - för annars är det ju ingen poäng med att definiera en höglasttid alls.
Det känns som att de borde korrekturläsa sin information. Frågan är om det är meningen att det ska kunna vara 3 timmar samma dygn.

Fairlane Fairlane skrev:
Det känns som att de borde korrekturläsa sin information. Frågan är om det är meningen att det ska kunna vara 3 timmar samma dygn.
Det står inget annat så det lär det nog kunna vara...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.