lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Vilket ju visar på huvudlösheten i hela detta tilltag.

Vi, som samhälle, vill att det skall blir fler laddstationer, och vi vill se en ökande elektrifiering av transportsektorn. Vi vill inte se en minskning.

Och särskilt inte höra gnäll om vad mycket det kostar från en bransch som täljer guld med täljkniv. Samtliga nätbolag har vinstmarginaler, och har under lång tid haft, vinstmarginaler som det är få andra branscher förunnat. Helt utan att tillföra ett vitten extra värde till marknaden.

Definiera "onödiga". Och vad har elpriset med det här att göra fö? Dessa bolag har dessutom, som tidigare visat, samlat på sig en enorm kassa genom att överdebitera sina kunder. Kan vara dags att betala tillbaka lite genom att faktiskt bygga. (Många av de faktiskt problem som uppstår löses fö genom att införa en avgift för de som vill mata in effekt i näten från sin villa. Inte vi andra.)
Hej lars_stefan_axelsson

Rubriken för tråden är; ”Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?”
Vi har ca 150 elnätsbolag i Sverige. När jag skriver om effektavgifter gäller det oftast alla dessa elnätsbolag.
Inte bara de som tyvärr sålts till utländska aktiebolag och till kanadensiska och svenska pensionsfonder som nu vill ge avkastning till sina aktieägare.
Många av de övriga ca 150 elnätsbolagen ägs av de som beskattar oss, och avkastningen kan då ses som den hamnar i samma kassa som beskattningen.

Frågan om hur vi skall påverka vinstmarginaler till aktieägarna från utländska aktiebolag och till kanadensiska och svenska pensionsfonde, det tycker jag vi behandlar i en separat tråd, så vi undviker att dränka svaren på frågan, ”Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?” som gäller för samtliga ca 150 elnätsföretag

Se sedan vad Energimarknadsinspektionen (EI) skriver under rubriken ”Elnätsavgiften och elnätsreglering”;

Där står bland annat; ”Syftet med regleringen är att säkerställa att elnätsföretagens verksamhet bedrivs effektivt till låga kostnader. Kunden ska få betala ett rimligt pris för de olika tjänsterna som omfattas av regleringen samtidigt som elnätsföretaget får skälig täckning för sina kostnader och en rimlig avkastning på det kapital som krävs för att driva verksamheten.”
https://ei.se/konsument/el/elnatsavgiften-och-elnatsreglering
Även jag vill ” vill att det skall blir fler laddstationer, och vi vill se en ökande elektrifiering av transportsektorn” men vi måste fortfarande hitta en rättvis fördelning gällande kostnaderna för elnäten som är ett naturligt monopol.

Om ” Kunden ska få betala ett rimligt pris för de olika tjänsterna som omfattas av regleringen” då måste den som till exempel orsakar ökade kostnader för elnätet betala för detta. Detta för att undvika att dessa kostnader hamnar på alla (på kollektivet).

Du citerade det jag skrev; ”Effektavgiften har som mål att hålla nere de framtida elprisökningarna för elnäten genom att undvika onödiga elnätsförstärkningar och ombyggnationer av de befintliga elnäten.

Du skriver sedan; ”Definiera "onödiga". Och vad har elpriset med det här att göra fö?”
Ser du inte att jag skriver om elnätet och effektavgiften, jag skriver väl inte om elpriset?

Det är många gånger mycket kostsamt att förstärka elnätet.

Om man till exempel måste gräva upp asfalten och byta ut en kabel mot en grövre för en laddstation då kan den kostnaden t.o.m. vara större än när den första kabeln förlades under byggskedet av elnäten. Kostnaden för själva kabeln är bara en bråkdel av hela kostnaden.

Att med effektavgiften ”undvika onödiga elnätsförstärkningar” innebär att man, genom att undvika effekttoppar genom elnäten försöker att undvika dessa elnätsförstärkningar, som inte betalas av elnätsbolagen utan av oss alla som använder elnäten.

Med ökande mängd laddstationer och andra effektslukande laster så handlar det även om elnätsbolagets kostnader för köp av effekt ifrån överliggande elnät. Det kan även vara kostnader för att bygga nya ställverk, och elnät för att förstärka elanslutningen.

Du skriver; ”Många av de faktiskt problem som uppstår löses fö genom att införa en avgift för de som vill mata in effekt i näten från sin villa. Inte vi andra”.

Så här skriver EI;

”Ei:s föreskrifter om effektavgiften gäller för både elanvändare och elproducenter. Den nya effektavgiften ska baseras på hur mycket du belastar elnätet, oavsett om du använder (köper) el eller om du matar in (säljer) producerad el. Elnätsföretagen kan ha olika avgift för inmatning och uttag av el. Kontakta ditt elnätsföretag för att få veta hur de har valt att utforma sin effektavgift. Rekommendationen till den som till exempel har solceller och producerar egen el är att använda så mycket som möjligt av den egenproducerade elen själv. På så sätt belastas inte elnätet med vare sig uttag eller inmatning av el. Om du producerar mer el än vad du själv har användning för och vill undvika att belasta elnätet med din överproduktion kan du titta på de tekniska lösningar som finns för att begränsa inmatningen av el till elnätet, så kallad nollinmatning.”
https://ei.se/konsument/el/elnatsavgiften-och-elnatsreglering/fragor-och-svar-om-effektavgifter

Redigerat:
  • Arg
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
D
J jonaserik skrev:
Du är en av dom som tror på sagor och utfästelser om elans användning, från s.k experter. Övriga Europa då, som ska gå samma väg. Ser du inte problemet, det är trångt redan nu i näten, därav det med effettaxan som ska stävja uttag.
Nä du, största tabben som gjorts är, nedläggning av kärnkraftverken i söder, behövs mer av den sorten
för få balans på tillverkning av erfoderlig el över landet.
Jag vet inte var du bor men säg att det inte är i Paris, kanske en svensk småstad, låter du då bilen stå för att det är trångt i cirkulationsplatsen runt Arc de triumf, jag skulle säga att du är överdrivet empatisk i sådana fall.

Du visar dessutom i din frågeställning att du har begreppen helt om bakfoten, effektarifferna handlar om lokalnäten, inget av det andra du spinner loss om.

Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror det är lugnt.
Tror gör man i kyrkan och alla är saliga i sin tro. Ni skriver som om det är några tusen bilar, det är kanske flera miljoner, för att inte betänka alla större fordon som ska laddas, plus att kvicksilvret går ner i halva/tredjedel i landets norra del på vintern, till kanske minus mellan - 10 C och längre norrut till - 20 och lägre i längre tider över dygnen
Men den som lever får se hur det blir, inget av detta som dryftas i tråden, kan förutsägas av någon. Oavsett kompitens i den elektriska världen. Så det är nog kanske att vara mer försiktig, i att uttala sig om det med att allt är bra.

D
J jonaserik skrev:
Tror gör man i kyrkan och alla är saliga i sin tro. Ni skriver som om det är några tusen bilar, det är kanske flera miljoner, för att inte betänka alla större fordon som ska laddas, plus att kvicksilvret går ner i halva/tredjedel i landets norra del på vintern, till kanske minus mellan - 10 C och längre norrut till - 20 och lägre i längre tider över dygnen
Men den som lever får se hur det blir, inget av detta som dryftas i tråden, kan förutsägas av någon. Oavsett kompitens i den elektriska världen. Så det är nog kanske att vara mer försiktig, i att uttala sig om det med att allt är bra.
Detta är noggrant utrett och du kan somna om, det är lugnt!

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Elbilar laddas mestadels nattetid. Nattetid har väl "alla" elnätsbolag reducerad effektavgift eftersom det då inte är trångt. Jag tror det är lugnt.
Tekniska verken standardprislista (Linköping /Katrineholm) har inte reducerad effektavgift nattetid. Avgiften baseras på genomsnittet av månadens fem toppar. Lägre avgift på sommaren, högre på vintern.

Genom att ladda långsamt har jag kommit upp i ca 3kw. Hur det blir i vinter återstår att se. Fortfarande inga våldsamma priser, 22 kr/kw sommartid, 46 kr/kw vintertid.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D djac skrev:
Detta är noggrant utrett
Det med utredningar vet vi hur det är med det, alltid missat något. I sin egen tro.
Men som jag skrev, ingen vet 100 % och den som lever får se.

D
J jonaserik skrev:
Det med utredningar vet vi hur det är med det, alltid missat något. I sin egen tro.
Men som jag skrev, ingen vet 100 % och den som lever får se.
Nej, det har du rätt i, 100% är högt men med det kravet vet ingenting om någonting, en något filosofisk hållning, lever du så?

Fairlane
D djac skrev:
Nej, det har du rätt i, 100% är högt men med det kravet vet ingenting om någonting, en något filosofisk hållning, lever du så?
Du och jag vet att det finns uträkningar som visar att det är lugnt, också med flera miljoner bilar och tung trafik och vi vet också att det kommer dröja väldigt många år innan vi är en fordonsflotta som är elektrifierad i stor utsträckning. Det kommer alltid finnas någon som misstror vetenskap och säger saker som "tror gör man i kyrkan" och tänker att alla tankar är lika sannolika att de har rätt...

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Du och jag vet att det finns uträkningar som visar att det är lugnt, också med flera miljoner bilar och tung trafik och vi vet också att det kommer dröja väldigt många år innan vi är en fordonsflotta som är elektrifierad i stor utsträckning. Det kommer alltid finnas någon som misstror vetenskap och säger saker som "tror gör man i kyrkan" och tänker att alla tankar är lika sannolika att de har rätt...
Andra uttryck som ofta förekommer i såna sammanhang, -tänk själv, -do your own research, osv..

Jo men det är roligt att ha den hållningen, minns en formulering om koltrasten, som allmänt anses vara svart med gul näbb och gul ögonring, men för att kunna slå fast att det är så måste man ju ha sett alla och det har ju ingen och följaktligen vet vi inte med säkerhet hur en koltrast ser ut.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nu ska jag inte vara en sådan som önskar livet av någon. Men klart är att varken ni eller jag är i livet, när den dagen inträffar med att en total fordonspark är 100 % elektrisk i hela Europa. Så var kvar i er tro om att är lungt och ingen fara. Ni eller jag kan inte göra något, men i framtiden får vissa andra ta hand om problemet som kan uppstå. Nu står jag över ett tag och bara ströläser tråden, med alla dom som ska vara mer eller mindre kunniga på elens väg genom landet och Europa.

D
Tja en sak är säker, elkostnaderna kommer inte sjunka för oss konsumenter.

Man kan försöka parera kostnadsökningar med åtgärder typ tvätta och ladda bilen på nätterna.
Men oavsett har det blivit eller blir dyrare för alla.

Roade mig att titta på vad de hittar på i Tyskland och de sneglar på vad vi gör men inte gjort några förändringar ännu.

Frankrike tragglar på som de alltid har gjort med subventioner gent konsumenter, men vist deras ekonomi är på fallrepet ändå.

Fairlane
J jonaserik skrev:
Nu ska jag inte vara en sådan som önskar livet av någon. Men klart är att varken ni eller jag är i livet, när den dagen inträffar med att en total fordonspark är 100 % elektrisk i hela Europa. Så var kvar i er tro om att är lungt och ingen fara. Ni eller jag kan inte göra något, men i framtiden får vissa andra ta hand om problemet som kan uppstå. Nu står jag över ett tag och bara ströläser tråden, med alla dom som ska vara mer eller mindre kunniga på elens väg genom landet och Europa.
Jag tror du har helt rätt. Vi kommer inte vara i livet då. Jag känner ändå att uträkningar som är genomförda visar att det kommer räcka om 50 år också om utvecklingen inte förändras totalt. Man kan ändå göra någorlunda rimliga uppskattningar. Troligen finns det inte 10 ggr fler bilar som går 10 ggr så långt och drar mer än dagens, men visst det är inte omöjligt. Det är inte omöjligt att man upptäcker var det är på väg isåfall och hinner korrigera.

Jag är övertygad om att det kommer finnas problem att lösa både om 50 och 100 år, oavsett om vi elektrifierar fordonsflottan eller inte. Jag hoppar in i kyrkan en sväng igen och tror att det kommer finnas problem om vi satsar hårt på bensin och diesel också. Kanske blir det bristvaror, men det är ju bara gissningar, kanske blir allt perfekt, men även det är ju en gissningar. Vissa gissningar är bara mer underbyggda än andra.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Helt elektrisk blir den väl aldrig och det är nog inte ens önskvärt.

Men hur många bränslen har inte försvunnit från mackarna genom tiden? Fotogen, tvåtaktsbensin, blybensin för att nämna några. Du ska se att mackarna kommer sluta med bensin också.

tveksamt tveksamt skrev:
Fast för att åstadkomma samma sak som att nätägaren publicerar din effekt momentant behöver du bara köpa en singel och titta i appen, det kan jag lära min 80(+)-åriga svärfar att göra.
Så har jag det, jag bryr mig inte om att automatisera utan vill bara veta min förbrukning ibland.

Så jag har en sån här som jag kan kolla på med web-läsaren med den viktigaste informationen direkt presenterad.
Den kan integreras med det mesta om man orkar..

https://github.com/remne/p1ib?tab=readme-ov-file

Grafikpanel med elförbrukning, inkluderar spänning, ström, effekt, import/export-data och momentane värden, visas i olika grafer och tabeller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Automateur
Mitt elnät inför effekttariff vid årsskiftet men jag har börjat köra min VVB-styrning nu, så att ev buggar hinner fixas innan de börjar kosta pengar. Tariffen gäller kl 07-19.

Då insmyger sig frågan: hur kommer effektspikarna att påverka näten? Så här for min timeffekt upp när klockan slog 19 och VVB-beredaren gick i gång samtidigt som jag började laga mat och startade tvättmaskinen (så'na drar iofs inte mycket vid 40°).

Graf över energiförbrukning i kWh under en dag, visar en tydlig effektspik vid kl 19 när VVB-beredaren och hushållsapparater startar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här är antagligen lindrigt jfrt med den stora andel grannar som har elbil och kommer att dra igång laddning vid samma klockslag. Iofs kommer de som kör timtaxa att ha sin spik runt midnatt men det lär ändå bli en viss kl 19-spik, även om majoriteten kommer att köra vidare som förr och ta effektavgiften som en regelbundet månatlig överraskning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.