380 435 läst ·
5 728 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Absolut, men om jag förstår dig rätt så har du redan effektavgift så du vet hur den kommer slå? Alternativt, om jag minns fel och du inte har det så är det framförallt för att minska elförbrukningen totalt och för att köpa när det är billigast?pacman42 skrev:
Gemene man kommer aldrig nå din nivå, vilket såklart är helt ok. Jag tänker bara att det är sunt att först försöka förstå allmänt hur effektavgiften fungerar (många missar redan där), sen specifikt hur den fungerar hos ens egen nätägare och sen börja titta på några praktiska fall, exempelvis hur det slår om jag brygger en kopp kaffe, eller drar igång tvättmaskinen, innan man får panik och utgår ifrån att det kommer bli svindyrt.
Med tanke på hur svårt det är att nå igenom till allmänheten idag så tror jag det är en utopi att effektavgiften kommer påverka annat än en liten klicks beteende, åtminstone på ett verksamt sätt, innan man kommer till att förstå avgiften så ska folk förstå sina effekter och konsekvenserna av att pilla med dessa.Fairlane skrev:
Absolut, men om jag förstår dig rätt så har du redan effektavgift så du vet hur den kommer slå? Alternativt, om jag minns fel och du inte har det så är det framförallt för att minska elförbrukningen totalt och för att köpa när det är billigast?
Gemene man kommer aldrig nå din nivå, vilket såklart är helt ok. Jag tänker bara att det är sunt att först försöka förstå allmänt hur effektavgiften fungerar (många missar redan där), sen specifikt hur den fungerar hos ens egen nätägare och sen börja titta på några praktiska fall, exempelvis hur det slår om jag brygger en kopp kaffe, eller drar igång tvättmaskinen, innan man får panik och utgår ifrån att det kommer bli svindyrt.
Jag gissar vi kommer se mycket click bait osv men rent konkret så tror jag inte folk kommer lösa detta, eller ens orka bry sig.
Om den får vara kvar länge nog så kommer effekten när allt fler förbrukare själva anpassar sig, likt produkter med timprisanpassning, som ju blir allt vanligare.
Hej FairlaneFairlane skrev:
Absolut, men om jag förstår dig rätt så har du redan effektavgift så du vet hur den kommer slå? Alternativt, om jag minns fel och du inte har det så är det framförallt för att minska elförbrukningen totalt och för att köpa när det är billigast?
Det är här jag saknar information/utbildning till oss alla elanvändare.
Vi har energibesiktning av våra hus, vi har energirådgivare och mäklare som informerar, vi har villaägareföreningen etc.
Jag saknar att dessa lär oss mer om husets ekonomi och speciellt nu vid effektavgiftens iförande, om målet med effektavgiften och hur en elanvändare LÅMGSIKTIGT håller nere sina elenergikostnaden. Inte bara ”Quick fix” och kortaste återbetalningstid.
Nu är inte syftet att vara otrevlig utan se det utifrån ett beteendeperspektivet.M Martin Lundmark skrev:Hej AndersS
Privatpersoner har under flera år vant sig vid att fokusera på elenergikostnaden (kr/kWh) som betalas till elhandlaren, men inte funderat på höga effektuttag, som är en kostnad för elnäten som skall betalas till ett annat företag, ägaren av elnäten.
Företag har förutom fakturan från elhandlaren, haft Effektabonnemang (80 A eller högre säkring) som betalats till elnätsföretaget (ägaren av elnäten).
Om vi tittar på ”Prislista Effekttariff 1 januari 2025 Företag” gällande Vattenfall så finns där bland annat en Månadseffektavgift och en Högbelastningsavgift där kunden debiteras för effekt (kr/kW, månad)
[länk]
Det har för oss privatpersoner blivit bekvämt att inte som företagen behövt titta på kostnaden för effektuttaget och det har under flera år styrt oss att kunna välja (bekväma) lösningar där vi tagit ut hög effekt under kort tid.
Att företag fått betala för sitt effektuttag beror på att det innebär en kostnad att bygga för elnäten höga effektuttag.
Det har idag märkta i samhället bland annat när bensinstationer även skall vara ”laddstationer” för elbilar.
Bland annat i artikeln; ”Nu stoppas laddstationer för elbilar i hela landet – ”Oroväckande” (13 dec 2022) togs begränsningen i effekttillgången i elnäten upp;
”– En snabbladdstation med 10–20 laddpunkter motsvarar en industrianläggning i effektbehov. Det kan vara bra att vara medveten om det. Det påverkar elnätet där man ska ansluta. Om inte effekten finns tillgänglig så måste elnätet förstärkas och det krävs långa ledtider för att åstadkomma det, säger Martin Olin, ansvarig för e-mobilitet på Energiföretagen.”
[länk]
Nu när effektavgiften kommer så tydliggörs även problematiken med höga effektuttag vid elbilsladdning på fler ställen i elnäten.
Här en länk från byggahus.se; ”Fick effekttariff – då ökade nätavgiften med 153 000 kr”
[länk]
Effektavgiften har som mål att hålla nere de framtida elprisökningarna för elnäten genom att undvika onödiga elnätsförstärkningar och ombyggnationer av de befintliga elnäten.
På sikt (efter ett antal år) har vi elanvändare lärt oss att agera annorlunda vid investeringar av effektkrävande apparater och vid elanvändning.
Rimligen så kommer det fram hjälpmedel för att vi skall kunna styra effektuttaget.
När jag en dag är tvungen att byta ut min bergvärmepump (som snart är 20 år) då kan jag tänka mig att det finns styrning i den nya bergvärmepumpen för att att dra ned effektuttaget vid till exempel matlagning. När jag, hade ett strömavbrott (vid ca -10 grader utomhus) för några år sedan konstaterade jag att inomhustemperaturen sjönk ca 0,5 grad/tim när bergvärmepumpen stod stilla.
Att vid till exempel matlagning (som även ger förlustvärme till huset) kunna styra ned värmetillförseln från bergvärmepumpen torde vara en lösning som inte ens märks nämnvärt.
I sin enklaste form så kan det vara att flytta mätningen av inomhustemperaturen till bergvärmepumpens reglering från hallen till köket. Men det gäller då att regleringen inte reagerar för långsamt.
Enbart ett sådant långt inlägg med diverse förklaringar/förslag gör att väldigt många inte orkar läsa och ser det som krångligt.
Om vi utgår från alla våra hushåll så gissar jag på att min gamla 80-20% tes gäller, 80% har inte intresse, motivation, kunskap att fördjupa sig på den nivån och max 20% har det eller delvis.
För att vända på siffror måste det göras betydligt enklare, men det är min åsikt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Vilket ju visar på huvudlösheten i hela detta tilltag.M Martin Lundmark skrev:Det har idag märkta i samhället bland annat när bensinstationer även skall vara ”laddstationer” för elbilar.
Bland annat i artikeln; ”Nu stoppas laddstationer för elbilar i hela landet – ”Oroväckande” (13 dec 2022) togs begränsningen i effekttillgången i elnäten upp;
”– En snabbladdstation med 10–20 laddpunkter motsvarar en industrianläggning i effektbehov. Det kan vara bra att vara medveten om det. Det påverkar elnätet där man ska ansluta. Om inte effekten finns tillgänglig så måste elnätet förstärkas och det krävs långa ledtider för att åstadkomma det, säger Martin Olin, ansvarig för e-mobilitet på Energiföretagen.”
[länk]
Nu när effektavgiften kommer så tydliggörs även problematiken med höga effektuttag vid elbilsladdning på fler ställen i elnäten.
Här en länk från byggahus.se; ”Fick effekttariff – då ökade nätavgiften med 153 000 kr”
[länk]
Vi, som samhälle, vill att det skall blir fler laddstationer, och vi vill se en ökande elektrifiering av transportsektorn. Vi vill inte se en minskning.
Och särskilt inte höra gnäll om vad mycket det kostar från en bransch som täljer guld med täljkniv. Samtliga nätbolag har vinstmarginaler, och har under lång tid haft, vinstmarginaler som det är få andra branscher förunnat. Helt utan att tillföra ett vitten extra värde till marknaden.
Definiera "onödiga". Och vad har elpriset med det här att göra fö? Dessa bolag har dessutom, som tidigare visat, samlat på sig en enorm kassa genom att överdebitera sina kunder. Kan vara dags att betala tillbaka lite genom att faktiskt bygga. (Många av de faktiskt problem som uppstår löses fö genom att införa en avgift för de som vill mata in effekt i näten från sin villa. Inte vi andra.)M Martin Lundmark skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Jag är enig egentligen, men även om bara 10% anpassar sig så kan det ju göra skillnad på totalen.D djac skrev:Med tanke på hur svårt det är att nå igenom till allmänheten idag så tror jag det är en utopi att effektavgiften kommer påverka annat än en liten klicks beteende, åtminstone på ett verksamt sätt, innan man kommer till att förstå avgiften så ska folk förstå sina effekter och konsekvenserna av att pilla med dessa.
Jag gissar vi kommer se mycket click bait osv men rent konkret så tror jag inte folk kommer lösa detta, eller ens orka bry sig.
Om den får vara kvar länge nog så kommer effekten när allt fler förbrukare själva anpassar sig, likt produkter med timprisanpassning, som ju blir allt vanligare.
Det jag framförallt vill få bort är dessa "Om du har elen i sommarstugan avstängd under vintern och bara åker ut en gång för att titta till så kan en kopp kaffe kosta 500 kr."
Jag gillar helt enkelt inte överdrivna och felaktiga påståenden som lurar folk, vare sig det rör sig om effektavgifter eller något annat.
Jag får effektavgift den 1/1-26. Men de har gått ut med tider, dagar och månader (vardager 6-22 under nov-mar. Prislappen per kWh/h är dock inte offentlig ännu. Den är väldigt lik Vattenfall förutom priset som jag räknar med skall bli billigare.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Jag förstår det, eftersom det är din profession. Min profession är IT säkerhet (och allmänt gällande säkerhet). Jag vill att folk har mer kunskap om det området etc. Jag skulle tro att det gäller i stort sett alla områden och det kommer aldrig ske. Ingen kan gärna ha missat att man inte ska använda sitt BankID när "banken" ringer och vill det, exempelvis.M Martin Lundmark skrev:Hej Fairlane
Det är här jag saknar information/utbildning till oss alla elanvändare.
Vi har energibesiktning av våra hus, vi har energirådgivare och mäklare som informerar, vi har villaägareföreningen etc.
Jag saknar att dessa lär oss mer om husets ekonomi och speciellt nu vid effektavgiftens iförande, om målet med effektavgiften och hur en elanvändare LÅMGSIKTIGT håller nere sina elenergikostnaden. Inte bara ”Quick fix” och kortaste återbetalningstid.
Folk orkar inte och vill inte. Vi får nöja oss med att få bort det värsta och få med oss en del och göra det så enkelt som möjligt att göra rätt.
Hej AndersSA AndersS skrev:Nu är inte syftet att vara otrevlig utan se det utifrån ett beteendeperspektivet.
Enbart ett sådant långt inlägg med diverse förklaringar/förslag gör att väldigt många inte orkar läsa och ser det som krångligt.
Om vi utgår från alla våra hushåll så gissar jag på att min gamla 80-20% tes gäller, 80% har inte intresse, motivation, kunskap att fördjupa sig på den nivån och max 20% har det eller delvis.
För att vända på siffror måste det göras betydligt enklare, men det är min åsikt.
Bland mina lärarkollegor, så har vi konstaterat att många av de som idag går utbildning inte ”orkar”, att under utbildningen, sätta sig in i de nödvändiga kunskaper som behövs för att bli kunniga i sitt yrke.
De verkar tro att man med till exempel ”Google” hitta svaren och bara behöver ha en minimal egen kunskap/förståelse.
Jag är för egen del nöjd om jag med mina inlägg når de som har ” ntresse, motivation, kunskap” att bättre förstå bakgrunden till effekttariffen och hur man kan hålla nere sina kostnader.
Här på byggahus skriver vi för att hjälpa varandra.
Många inlägg innehåller mest gnäll och klagan, alltför få inlägg ger en bättre kunskap i sakfrågan och ett intresse och en motivation att ta itu med problem som är lite svårare att hantera.
Vi är några här som försöker hjälpa till med detta. Du får gärna för egen del vända dig de övriga (som du menade är 80 %).
FairlaneFairlane skrev:
Jag förstår det, eftersom det är din profession. Min profession är IT säkerhet (och allmänt gällande säkerhet). Jag vill att folk har mer kunskap om det området etc. Jag skulle tro att det gäller i stort sett alla områden och det kommer aldrig ske. Ingen kan gärna ha missat att man inte ska använda sitt BankID när "banken" ringer och vill det, exempelvis.
Folk orkar inte och vill inte. Vi får nöja oss med att få bort det värsta och få med oss en del och göra det så enkelt som möjligt att göra rätt.
Du skriver ”Vi får nöja oss med att få bort det värsta och få med oss en del och göra det så enkelt som möjligt att göra rätt.”
Stäng, med det då inte ute de som t.ex. här på byggahus vill veta mer.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 365 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 365 inlägg
Kan kan ju påverka folk i ett tidigt skede.
Bara betala ut grönt bidrag för laddboxar som installeras med effektvakt och där inställningen per default varje månad ställs tillbaka till säg 7kW och laddning bara 22-06.
Så gör man ju plingande bilar som kör 1km/h för fort...
Bara betala ut grönt bidrag för laddboxar som installeras med effektvakt och där inställningen per default varje månad ställs tillbaka till säg 7kW och laddning bara 22-06.
Så gör man ju plingande bilar som kör 1km/h för fort...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Absolut ska vi inte stänga ute någon som vill veta mer. Jag försöker hjälpa till att sprida kunskap, men vill folk inte ha den så vill dem inte. Man får vara nöjd med dem man når istället för missnöjd med alla man inte når är min tanke.M Martin Lundmark skrev:
Precis som det finns värmepumpar som optimerar efter elpriset kommer det finnas produkter som tar hänsyn till effektavgifter. Kanske som separata tillbehör eller produkter, tänk Shelly, eller om tillverkarna får tillräckliga incitament integrerade i sina värmepumpar, spisar etc.
Medlem
· Uppland
· 2 531 inlägg
Cool! Det står på varianten med vanlig 12-timmars urtavla "Förberedd för 15min visning, visar värdet för varje 15-minuters period per lysdiod."tveksamt skrev:
Undrar om den skulle klara att hantera både effektavgifter och elpris? Tvinga nätbolagen att skicka hem en sådan till alla svenska hushåll, färdiginställd med nätbolagets effekttariff.
Det tänker jag att det egentligen inte gör, om man tror på normalfördelningen så sitter dessa utspridda i näten och vi vet att en här och en där betyder ingenting, för att normalförbrukningskurvan ska förskjutas väsentligt så krävs det närmast unison uppslutning i närområdet, det är ju lokalnäten vi pratar om, för stamnätet är detta bara negativt.Fairlane skrev:
Jag är enig egentligen, men även om bara 10% anpassar sig så kan det ju göra skillnad på totalen.
Det jag framförallt vill få bort är dessa "Om du har elen i sommarstugan avstängd under vintern och bara åker ut en gång för att titta till så kan en kopp kaffe kosta 500 kr."
Jag gillar helt enkelt inte överdrivna och felaktiga påståenden som lurar folk, vare sig det rör sig om effektavgifter eller något annat.
Jag tror hela tilltaget är en överdrift, att någon stoppar torktumlaren när man lagar middag kommer inte påverka.
Men visst jag köper ditt resonemang, samtidigt är jag mer intresserad av "vi" än "jag", vi kommer förlora på detta, det är jag övertygad om, men jag kommer nog tjäna på det.