D
Fairlane Fairlane skrev:
Jag förstår det, eftersom det är din profession. Min profession är IT säkerhet (och allmänt gällande säkerhet). Jag vill att folk har mer kunskap om det området etc. Jag skulle tro att det gäller i stort sett alla områden och det kommer aldrig ske. Ingen kan gärna ha missat att man inte ska använda sitt BankID när "banken" ringer och vill det, exempelvis.
Folk orkar inte och vill inte. Vi får nöja oss med att få bort det värsta och få med oss en del och göra det så enkelt som möjligt att göra rätt.
Om vi gör en lista på saker som befolkningen borde veta mer om och/eller göra bättre, så tror jag att när denna kunskapskanon är klar kommer vi hitta elkraftkunskap först på sida två. Tex att kunna rädda liv, HLR, osv kommer mycket högre upp, själv skulle jag lägga läsförståelse och källkritik högt upp, andra kan tycka annat.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
S
R raspen86 skrev:
Precis som det finns värmepumpar som optimerar efter elpriset kommer det finnas produkter som tar hänsyn till effektavgifter. Kanske som separata tillbehör eller produkter, tänk Shelly, eller om tillverkarna får tillräckliga incitament integrerade i sina värmepumpar, spisar etc.
Kruxet är väl att det är skillnad på komplexiteten i tillämpningen.
För att anpassa sig till rådande spotpris på elen så behöver värmepumpen bara ha koppling till ett API där den hämtar elpriser just nu och ett antal timmar framöver för att sedan utifrån det förväntade värmebehovet justera hur hårt kompressorn går. Detsamma gäller egentligen tvättmaskiner, diskmaskiner mm som kan styras utifrån elpris.
För effektavgifter räcker inte det utan för att kunna anpassa sig efter effektavgifter så behöver exempelvis värmepumpen också veta vilka andra stora förbrukare som finns och tillsammans med dessa förbrukare komma överens om vilken förbrukare som kör när utifrån någon slags behovsvärdering.
Värmepumpen behöver med andra ord veta om du tänker köra tvättmaskinen eller inte för att kunna avgöra om det är lämpligt att köra värmeproduktion eller inte.
Om värmepumpen inte vet om det utan den går igång för att producera värme och du 10 minuter senare slår igång tvättmaskinen så måste den antingen stoppa vilket då leder till att du slösat bort energi (Värmepumpen går inte lika effektivt första stunden innan temperaturerna i slingan stabiliserat sig.)
Alternativt ska tvättmaskinen vägra köra för att värmepumpen redan startat. Men det blir ju då också ett omak om det är så att du faktiskt behöver köra tvättmaskinen nu för att inte behöva gå upp och tömma den mitt i natten.

Jag säger inte att det är omöjligt. Men automatiserad anpassning till effektavgifter är långt mer komplex än att anpassa sig efter spotpriset på el.

Och en baksida med det hela om det får stort genomslag är ju då att när elpriset är väldigt lågt (pga stor produktion av vind och solel exempelvis) under perioder när effekttaxa gäller så kanske folk avstår pga effektavgiften vilket då förvärrar situationen med låga eller negativa elpriser.
Och omvänt. Om det är "dunkelflaute" och därmed elbrist som driver upp priserna under tider när effekttaxa inte råder så kan det få folk att ändå köra saker pga att dom ändå slipper effektavgiften så det kanske är värt att ta ett högre spotpris. Men det kommer ju att driva upp priset ytterligare under dessa perioder.

Dvs effektavgiften riskerar att ytterligare förvärra de redan volatila elpriserna.

• Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Om vi gör en lista på saker som befolkningen borde veta mer om och/eller göra bättre, så tror jag att när denna kunskapskanon är klar kommer vi hitta elkraftkunskap först på sida två. Tex att kunna rädda liv, HLR, osv kommer mycket högre upp, själv skulle jag lägga läsförståelse och källkritik högt upp, andra kan tycka annat.
Hej
Det kan jag hålla med om men nu är väl forumet byggahus.se inte främst för dessa frågor?

Om nu tråden handlar om hur man hanterar effektavgiften så bör inläggen lämpligast hjälpa till gällande detta och då är det bra med en bra förståelse om bakgrund och vad man själv kan göra

Då är väl inte tex hur HLR genomförs det mest givna svaret

Redigerat:
Fairlane
D djac skrev:
Det tänker jag att det egentligen inte gör, om man tror på normalfördelningen så sitter dessa utspridda i näten och vi vet att en här och en där betyder ingenting, för att normalförbrukningskurvan ska förskjutas väsentligt så krävs det närmast unison uppslutning i närområdet, det är ju lokalnäten vi pratar om, för stamnätet är detta bara negativt.
Kanske, kanske inte. Gör man en jämförelse med biltrafiken så syns tydligt hur det blir enorma köer på vägarna under morgonrusningen vanliga vardagar. Stannar sen 5% hemma för att det är höstlov så kan man köra utan att någonsin upptäcka en kö. Jag tror inte det blir någon som helst skillnad om 1 eller 2 ändrar sitt beteende, men jag tror inte heller det krävs närmast unison uppslutning. Dock är detta utanför mitt kunskapsområde.

• Gilla
  • Älska
kashieda och 4 till
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Det kan jag hålla med om men nu är väl forumet byggahus.se inte främst för dessa frågor?

Om nu tråden handlar om hur man hanterar effektavgiften så bör inläggen lämpligast hjälpa till gällande detta och då är det bra med en bra förståelse om bakgrund och vad man själv kan göra

Då är väl inte tex hur HLR genomförs det mest givna svaret
Aha, du skrev fel när du sa att befolkningen behöver elkraftkunskap, du menar tråddeltagarna behöver detta. Jag tror att alla här har mer än genomsnittlig kunskap i ämnet.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Kanske, kanske inte. Gör man en jämförelse med biltrafiken så syns tydligt hur det blir enorma köer på vägarna under morgonrusningen vanliga vardagar. Stannar sen 5% hemma för att det är höstlov så kan man köra utan att någonsin upptäcka en kö. Jag tror inte det blir någon som helst skillnad om 1 eller 2 ändrar sitt beteende, men jag tror inte heller det krävs närmast unison uppslutning. Dock är detta utanför mitt kunskapsområde.
Just köfenomenen på vägarna är väldigt intressant då det till stor del bygger på samma beteenden som vi har när vi lagar mat eller tvättar. Här har man ju också försökt påverka trafiken mha trängselavgifter. Detta fungerar till viss del, dels genom att folk väljer att ta andra transportmedel, dels genom att folk flyttar på sina resor (jag har arbetskamrater som kommer in runt nio varje morgon och stannar sent istället), dels genom att trängselavgifterna bekostar mer infrastruktur (och säkerligen på ytterligare sätt också).

Samma saker kan man tänka sig när det gäller elnäten, med skillnaden att alla har en kunskap och en förståelse för vad som händer i trafiken, men få har denna förståelse för problemen i elnäten. Men precis som man i trafiken inte tar ut ut trängselavgifter utifrån om det är kö eller inte, utan tar ut dessa under de tider på dygnet då det är störst sannolikhet för kö, så innebär effekttarifferna att man betalar för när det är störst risk för trängsel i elnätet, inte för när det verkligen är trängsel i elnätet.

Så det man gör nu är inget nytt...
...men folk är inte glada över trängselavgifterna i trafiken heller, inte om de inte har något alternativ till bilen i praktiken. Samtidigt så bryr jag mig inte särskilt mycket över dessa då jag får göra avdrag för dem då jag inte har kollektivtrafik där jag bor - men det hör inte hemma i denna diskussionen.

Men precis som man kan hantera sina kostnader i trafiken så kan man hantera sina kostnader i elnäten också. Jag kan välja att säkra ned huset för att minska kostnaderna. Jag kan köpa en värmepump (kan väl närmast liknas vid att köpa en bil till sina resor till jobbet). En del bryr sig inte alls om trängselavgifterna i trafiken och de bryr sig säkerligen inte heller om trängselavgifterna i elnätet heller.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D djac skrev:
Aha, du skrev fel när du sa att befolkningen behöver elkraftkunskap, du menar tråddeltagarna behöver detta. Jag tror att alla här har mer än genomsnittlig kunskap i ämnet.
Hej
Jag menar elkraftkunskap för alla som politiker, beslutsfattare och energirådgivare. Men dessutom till alla som köper hus, lägenhet eller elbil etc.

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag menar elkraftkunskap för alla som politiker, beslutsfattare och energirådgivare. Men dessutom till alla som köper hus, lägenhet eller elbil etc.
Tillsammans med allt annat som andra tycker är viktigt och man ska utbilda/fördjupa sig inom.😉

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Tillsammans med allt annat som andra tycker är viktigt och man ska utbilda/fördjupa sig inom.😉
Va? Finns det något viktigare än elkraftkunskap? 😯

• Haha
hjalmar17 och 4 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Cool! Det står på varianten med vanlig 12-timmars urtavla "Förberedd för 15min visning, visar värdet för varje 15-minuters period per lysdiod."

Undrar om den skulle klara att hantera både effektavgifter och elpris? Tvinga nätbolagen att skicka hem en sådan till alla svenska hushåll, färdiginställd med nätbolagets effekttariff.
Hur menar du att du vill att den ska hantera effektavgifter? Bara visa under vilka timmar detta gäller? Det är ju för en del till och med så trivialt att man kan åtgärda det med en klisterlapp på vissa timmar då en del har effektavgift mellan X och Y alla dagar hela året.

D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Den synen delar jag inte, jag delar de globala revisionsbyråernas utvärderingar av våra politiker och anser att de främst behöver bli bättre på att formulera målbilder och ta beslut, för att kunna detta behöver både deras utbildnings och bildningsnivåer höjas, jag hade också önskat en högre grad av integritet. Detta sammantaget hade hjälpt dem att lyssna på och förstå sakkunniga, samt läsa och förstå längre texter, idag tror de att de ska lyssna på tyckare och lobbyister som skedmatar dem med enkla svar.

Med ditt resonemang borde ingen utan goda klimatkunskaper få köpa en fossilbil och har man det så kanske man inte köper en :)

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
D djac skrev:
Med ditt resonemang borde ingen utan goda klimatkunskaper få köpa en fossilbil och har man det så kanske man inte köper en
En kort men bra fråga då. Om alla fossila blir blir utdömda och inte får finnas.
Hur ska alla elbilar då kunna försörjas med el, när det redan nu är problem med transporten av el
i våra stamnät nu då, som sägs. Blir nog att välja pest eller kolera för många.
Är det ingen som ser problemet ? utan bara kör på med att allt ska gå med el. Och allt som ska omfördelas
med diverse elektronik eller annat aggerande, med stängning av olika bruksföremål för el.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
D
J jonaserik skrev:
En kort men bra fråga då. Om alla fossila blir blir utdömda och inte får finnas.
Hur ska alla elbilar då kunna försörjas med el, när det redan nu är problem med transporten av el
i våra stamnät nu då, som sägs. Blir nog att välja pest eller kolera för många.
Är det ingen som ser problemet ? utan bara kör på med att allt ska gå med el. Och allt som ska omfördelas
med diverse elektronik eller annat aggerande, med stängning av olika bruksföremål för el.
Det kommer gå jättebra, det har andra redan tänkt på för oss och svaret är kort att det kommer absolut inte bli några problem, skönt va! :)

D djac skrev:
Det kommer gå jättebra, det har andra redan tänkt på för oss och svaret är kort att det kommer absolut inte bli några problem, skönt va
Du är en av dom som tror på sagor och utfästelser om elans användning, från s.k experter. Övriga Europa då, som ska gå samma väg. Ser du inte problemet, det är trångt redan nu i näten, därav det med effettaxan som ska stävja uttag.
Nä du, största tabben som gjorts är, nedläggning av kärnkraftverken i söder, behövs mer av den sorten
för få balans på tillverkning av erfoderlig el över landet.

Fairlane
Elbilar laddas mestadels nattetid. Nattetid har väl "alla" elnätsbolag reducerad effektavgift eftersom det då inte är trångt. Jag tror det är lugnt.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.