Vad tror ni om att sälja en lampa att sätta på väggen som visar vad elen och effekten kostar just nu? Om lampan lyser rött är det dyrt att köra elapparater, lyser den grönt är det billigt. Sedan får man anpassa användningen efter det. Manuell automation.

S
Anna_H Anna_H skrev:
Vadå gôtt? Det är ju för jävligt!
För dig räknas inte nätterna överhuvudtaget, det är mycket billigare på sommaren, och att styra effektuttaget så att man stänger av värmen en timme och väntar några minuter med tvättmaskinen är ju inget problem.
Det är inte säkert att det är frågan om att vänta en timme. Och det är inte säkert att det är direkt skitenkelt för alla heller.
Har du småbarn som skitar ner allt så kan det hända att du behöver köra 2 tvättmaskiner varav minst en behöver gå i torktumlaren på kvällen. Om du då ska laga mat vid 17 och väntar med tvättmaskinen tills matlagningen är klar så tar sedan en maskin ca 2,5 timme. Plus att du kanske inte vill låta tvättmaskin och torktumlare gå samtidigt. Dom har ju båda ganska hög effekt. Då är det 2,5 timmar att vänta på första maskinen, Sedan in med den tvätten i tumlaren i 1 timme. Varpå du slänger in nästa maskin. När det är klart är klockan 23. Då kan du starta diskmaskinen. Den tar drygt 2 timmar. Det betyder att vid 01 kan värmen gå igång igen om du ska optimera topparna.
Men det hänger ju då också på att du inte behöver köra diskmaskinen 2 gånger. För måste du plötsligt vara uppe till 01 för att plocka ur maskinen och sätta i ny smutsig disk och sedan köra den så att värmen kan gå igång vid 03.
Det betyder att du varit utan värme i 10 timmar.
Det är inte några minuter. Och jag är rätt säker på att om jag skulle hålla på på det sättet med mitt värmesystem så skulle golvvärmens temperaturvariationer rätt snabbt förstöra parkettgolvet.

Med andra ord måste man välja vad man bedömer möjligt att optimera på det sättet.
För en del så är det helt enkelt inte speciellt praktiskt eller ens möjligt att optimera alla saker.

För ett hushåll med en eller två vuxna som behöver köra 1 till 2 tvättmaskiner i veckan och behöver köra diskmaskinen varannan dag eller max en gång om dagen så går det kanske relativt lätt att optimera en hel del.
För en barnfamilj som behöver tvätta 1-2 maskiner varje dag och behöver köra diskmaskinen 2 gånger om dagen för att hålla undan skiten så är det lite svårare eftersom du trots allt måste plocka i och ur grejorna ur maskinerna någon gång. Och då är det kanske inte möjligt att styra topparna till nätterna.

Effektavgifter på sommaren får dom hålla på med hur dom vill. Då kör jag inte värmen så då blir topparna i alla fall lägre. På nätterna får dom också göra lite hur dom vill för då är bara värmepumpen igång och möjlligen sluttampen på torktumlaren. Det blir inte så enormt höga toppar.
Problemet som blir för oss nr EON inför effektavgift kommer att vara hur höga effektavgifterna blir på dagtid. Framför allt under perioden 17-22 för vi har svårt att styra undan speciellt mycket förbrukning från de timmarna med mindre än att vi låter barnen svälta och ha smutsiga kläder.

• Gilla
  • Wow
kashieda och 2 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Vad tror ni om att sälja en lampa att sätta på väggen som visar vad elen och effekten kostar just nu? Om lampan lyser rött är det dyrt att köra elapparater, lyser den grönt är det billigt. Sedan får man anpassa användningen efter det. Manuell automation.
En kompis har lysdioder runt köksklockan som visar elpriset (upp till 1.20 kr/kWh). De lyser grönt vid relativt låga priser och rött vid relativt höga priser.

• Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Det vet jag inte, det var ett exempel på hur illa det kan vara, vi har inte fått våran "dom" än.
Redovisar de inte det på hemsida eller motsvarande? Konstigt

pacman42 pacman42 skrev:
En kompis har lysdioder runt köksklockan som visar elpriset (upp till 1.20 kr/kWh). De lyser grönt vid relativt låga priser och rött vid relativt höga priser.
Känns som en riktigt stressfaktor.

Ignorance is a bliss

• Haha
pacman42
  • Laddar…
Efter att ha följt tråden och dess komplexitet i kombination med det varierande elpriset här ner i område 3-4, samt att effekttaxa ännu inte är infört här så blir svaret idag, vet inte.
Troligtvis kör vi på som tidigare vid införande, vad blir kostnaden och utifrån det beslut om något ska göras eller om det får bli en bekvämlighetsökning av kostnaden för el. Så det blir en totalekonomiskt beslut om och hur vi vill göra.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Efter att ha följt tråden och dess komplexitet i kombination med det varierande elpriset här ner i område 3-4, samt att effekttaxa inte är infört ännu så blir svaret idag, vet inte.
Troligtvis kör vi på som tidigare vid införande, vad blir kostnaden och utifrån det beslut om något ska göras eller om det får bli en bekvämlighetsökning av kostnaden för el. Så det blir en totalekonomiskt beslut om och hur vi vill göra.
Japp, så gör jag också, med undantag för elbilen då, som ändå är automatiserad via Tibber, men den friheten har jag parerat med solceller och batteri, det dämpar ju konsekvenserna av ignorans. För mig är det nog den mest rimliga vägen ur situationen.

Och det är ju väldigt beroende av elförbrukning, vilka elförbrukare man har och hur de kan styras, levnadsförhållande, kunskap inom området, osv. Så det finns många olika alternativ utan att det behöver ses som "ignorans".😉
Jag tror fortfarande på att det måste till en förändring/modernisering av elnätet och att detta med krångliga och olika effektavgifter är något som förvinner.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Fairlane
A AndersS skrev:
Efter att ha följt tråden och dess komplexitet i kombination med det varierande elpriset här ner i område 3-4, samt att effekttaxa ännu inte är infört här så blir svaret idag, vet inte.
Va, vill du ha fakta innan du beslutar dig för hur du ska göra och innan du börjar tänka på att sälja huset och flytta till en koja i skogen av rädsla för att bli ruinerad av effektavgiften? Låter märkligt (men sunt). 😉

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Va, vill du ha fakta innan du beslutar dig för hur du ska göra och innan du börjar tänka på att sälja huset och flytta till en koja i skogen av rädsla för att bli ruinerad av effektavgiften? Låter märkligt (men sunt). 😉
Medan jag som redan är igång med styrning av mina elförbrukare ser det som en möjlighet att ytterligare minska mina elkostnader. Som sagt, man har olika förutsättningar.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Hej AndersS

Privatpersoner har under flera år vant sig vid att fokusera på elenergikostnaden (kr/kWh) som betalas till elhandlaren, men inte funderat på höga effektuttag, som är en kostnad för elnäten som skall betalas till ett annat företag, ägaren av elnäten.

Företag har förutom fakturan från elhandlaren, haft Effektabonnemang (80 A eller högre säkring) som betalats till elnätsföretaget (ägaren av elnäten).

Om vi tittar på ”Prislista Effekttariff 1 januari 2025 Företag” gällande Vattenfall så finns där bland annat en Månadseffektavgift och en Högbelastningsavgift där kunden debiteras för effekt (kr/kW, månad)
https://www.vattenfalleldistributio.../prislista-effekttariffer-2025-01-foretag.pdf

Det har för oss privatpersoner blivit bekvämt att inte som företagen behövt titta på kostnaden för effektuttaget och det har under flera år styrt oss att kunna välja (bekväma) lösningar där vi tagit ut hög effekt under kort tid.

Att företag fått betala för sitt effektuttag beror på att det innebär en kostnad att bygga för elnäten höga effektuttag.

Det har idag märkta i samhället bland annat när bensinstationer även skall vara ”laddstationer” för elbilar.

Bland annat i artikeln; ”Nu stoppas laddstationer för elbilar i hela landet – ”Oroväckande” (13 dec 2022) togs begränsningen i effekttillgången i elnäten upp;
”– En snabbladdstation med 10–20 laddpunkter motsvarar en industrianläggning i effektbehov. Det kan vara bra att vara medveten om det. Det påverkar elnätet där man ska ansluta. Om inte effekten finns tillgänglig så måste elnätet förstärkas och det krävs långa ledtider för att åstadkomma det, säger Martin Olin, ansvarig för e-mobilitet på Energiföretagen.”
https://www.tn.se/naringsliv/24116/nu-stoppas-laddstationer-for-elbilar-i-hela-landet-orovackande/

Nu när effektavgiften kommer så tydliggörs även problematiken med höga effektuttag vid elbilsladdning på fler ställen i elnäten.
Här en länk från byggahus.se; ”Fick effekttariff – då ökade nätavgiften med 153 000 kr”
https://www.byggahus.se/forum/threa...da-oekade-naetavgiften-med-153-000-kr.561494/

Effektavgiften har som mål att hålla nere de framtida elprisökningarna för elnäten genom att undvika onödiga elnätsförstärkningar och ombyggnationer av de befintliga elnäten.

På sikt (efter ett antal år) har vi elanvändare lärt oss att agera annorlunda vid investeringar av effektkrävande apparater och vid elanvändning.

Rimligen så kommer det fram hjälpmedel för att vi skall kunna styra effektuttaget.

När jag en dag är tvungen att byta ut min bergvärmepump (som snart är 20 år) då kan jag tänka mig att det finns styrning i den nya bergvärmepumpen för att att dra ned effektuttaget vid till exempel matlagning. När jag, hade ett strömavbrott (vid ca -10 grader utomhus) för några år sedan konstaterade jag att inomhustemperaturen sjönk ca 0,5 grad/tim när bergvärmepumpen stod stilla.
Att vid till exempel matlagning (som även ger förlustvärme till huset) kunna styra ned värmetillförseln från bergvärmepumpen torde vara en lösning som inte ens märks nämnvärt.

I sin enklaste form så kan det vara att flytta mätningen av inomhustemperaturen till bergvärmepumpens reglering från hallen till köket. Men det gäller då att regleringen inte reagerar för långsamt.

Redigerat:
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Finns att köpa för den som inte vill göra en egen:
https://www.styrahem.se/p/3774/walt...VnW2aAnSCwVjDj0wGOladZEn8A63nG2xoCh7kQAvD_BwE

D
tveksamt tveksamt skrev:
Finns att köpa för den som inte vill göra en egen:
[länk]
Jättesnygg... 😂

D djac skrev:
Jättesnygg... 😂
Det får man tycka vad man vill om.😂
Jag tvivlar på att det där är enda produkten som finns färdig att köpa på temat, men jag har inte kollat, jag har bara noterat att den finns.

• Älska
djac
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
[länk]
Kompisens klocka var lite annorlunda då den fokuserade mer på vad priset faktiskt är (en timme framåt om jag kommer ihåg rätt) och mindre på vilka framtida timmar som kan vara av intresse.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.