318 659 läst ·
4 189 svar
319k läst
4,2k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Det är klokt oavsett vad man har för elavtal, om inte annat för att hjälpa kollektivet (och sig själv) till lägre pris och bättre förbrukningsmönster.blackarrow skrev:
Det tar väl i de flesta fallen (skulle jag tro) inte hänsyn till effektavgiften dock.
Dock tar den bara hänsyn till timpriset för elen. Den tar inte hänsyn till effekttoppar i övrigt så den kan inte ta hänsyn till om du gör något annat som drar mycket el. exempelvis ladda elbilen. sålänge du inte har den integrerad till fler elförbrukare hemma såklart.blackarrow skrev:
Det kommer säkert att komma sådana funktioner framöver men i nuläget så är det inte alla elbolag som lägger ut förbrukningen så att du kan se i realtid hur mycket el du drar just nu utan dom uppdaterar senaste timmens förbrukning när timmen är slut. vilket betyder att när du ser den effekttoppen så är den redan passerad och du kommer att bli debiterad för den.
Men du har rätt såtillvida att de flesta moderna värmepumpar har inbyggd funktion till att reglera uppvärmningen efter det aktuella spotpriset på el.
Ja. Det finns HAN port på elmätaren. Men du behöver ju då också koppla in en enhet för att hämta ut informationen och integrera den tillsammans med värmepumpen så att värmepumpen kan ta hänsyn till effekten för tillfället.tveksamt skrev:
Det är visserligen något som jag som är relativt teknisk och redan kör en del automation i hemmet kan klara men det är knappast något för gemene man i nuläget.
Det finns de som säljer HAN-läsare för styrning av elanvändning också. Inte väl utvecklat än, men finns det pengar att tjäna så kommer det att utvecklas mer.S steffo_b skrev:Ja. Det finns HAN port på elmätaren. Men du behöver ju då också koppla in en enhet för att hämta ut informationen och integrera den tillsammans med värmepumpen så att värmepumpen kan ta hänsyn till effekten för tillfället.
Det är visserligen något som jag som är relativt teknisk och redan kör en del automation i hemmet kan klara men det är knappast något för gemene man i nuläget.
Jo, helt klart hade man kunna styra utformningen hårdare, men byta nätägare funkar inte, precis som man inte kan byta vem man betalar fakturan för avloppet till (förutom att flytta )D Danne824 skrev:
Samtidigt är det olika förutsättningar på olika ställen. Jag har tex väldigt hög nätavgift men låg överföringsavgift jämfört med Vattenfall, och det är ju tydligt styrt att dels ska det vara differentierat, dels ska det totalt gå plus minus noll för nätägaren.
Fram till 2027 är det inte uppstyrt, vilket gör att det är rätt stora skillnader mellan olika bolag. Det kommer troligen att jämnas ut när de testat under 2026 och får lite underlag.
Jag har verkligen inte råd med tant, men någon sa att de gifta är i samma lag, varför inte samlag? En omgång i sänghalmen värmer bra och förbrukar flera kalorier, vilket verkar vara åtråvärt för många. Spara el, kapa en effekttopp och andra effekter? Massor med flugor i en smäll.
Fast för att åstadkomma samma sak som att nätägaren publicerar din effekt momentant behöver du bara köpa en singel och titta i appen, det kan jag lära min 80(+)-åriga svärfar att göra.S steffo_b skrev:Ja. Det finns HAN port på elmätaren. Men du behöver ju då också koppla in en enhet för att hämta ut informationen och integrera den tillsammans med värmepumpen så att värmepumpen kan ta hänsyn till effekten för tillfället.
Ska nätägaren publicerade värden integreras med värmepumpen behövs förstås mer, men det är rimligen ungefär samma jobb oavsett var du ska plocka data ifrån. Inte så att nätägaren automatiskt fungerar tillsammans med värmepumpen.
Vadå gôtt? Det är ju för jävligt!O [old rusty] skrev:Gött för dig. Alla har det inte så glidigt och jag är inte sugen på att flytta.
Ta Bjärke energi som exempel. 125kr/kW kl 06-22 och högsta timmen på månaden räknas, inga mesiga medelvärden där inte, bara pang på rödbetan om du glömmer något på.
"Fördelen" med att det är värsta timmen under månaden är ju att jag kan nog räkna med att någon i familjen kommer göra bort sig under månaden, så egentligen kan vi strunta i att försöka minimera topparna och bara köra på.
Så en kväll där det oturar sig med resten av huset (och som sagt innan, det är inte ens ett extremt exempel att vilja värma garage samtidigt som matlagning/tvätt utan mycket sannolikt att det kommer hända) så kostar det 5x125kr om jag förstått det rätt.
För dig räknas inte nätterna överhuvudtaget, det är mycket billigare på sommaren, och att styra effektuttaget så att man stänger av värmen en timme och väntar några minuter med tvättmaskinen är ju inget problem.
Ja, det är rätt saftigt med 125 spänn.O [old rusty] skrev:Gött för dig. Alla har det inte så glidigt och jag är inte sugen på att flytta.
Ta Bjärke energi som exempel. 125kr/kW kl 06-22 och högsta timmen på månaden räknas, inga mesiga medelvärden där inte, bara pang på rödbetan om du glömmer något på.
"Fördelen" med att det är värsta timmen under månaden är ju att jag kan nog räkna med att någon i familjen kommer göra bort sig under månaden, så egentligen kan vi strunta i att försöka minimera topparna och bara köra på.
Så en kväll där det oturar sig med resten av huset (och som sagt innan, det är inte ens ett extremt exempel att vilja värma garage samtidigt som matlagning/tvätt utan mycket sannolikt att det kommer hända) så kostar det 5x125kr om jag förstått det rätt.
5 kwh kommer man ju upp i även på sommaren ibland utan värme, på vintern över 10, så får hoppas vår nätleverantör lägger sig lite lägre.
Hur kompenserar de det höga påslaget då de ska gå plus minus noll?
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 066 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 066 inlägg
Fick till automation av ändringen av Tibbers effektkontroll värde så att den passar andra än Elevios modell. Dvs att man kan ställa om målvärdet vid olika klockslag:
https://github.com/sander-visser/py-playground/commit/adbcfd904017036ba5918fed0b3182431569ee9c
https://github.com/sander-visser/py-playground/commit/adbcfd904017036ba5918fed0b3182431569ee9c
Det jag tyckte var trevligt med ditt avtal var att ni hade ett medelvärde av flera toppar, så man har en chans att hämta hem ett misstag.Anna_H skrev:
Att inte nätterna räknas gynnar bara långpendlande elbilsägare och människor med rejäla acc.tankar?
Inget som påverkar mig i dagsläget iaf, våra toppar kommer kl 17-19 oavsett vad vi gör.
"Stänger av värmen en timme" går ju lite mot syftet med att värma upp ett kallställt garage som var grunden i hela mitt problem.
Men det är helt klart störande att lokala monopol får hitta på sina helt egna regler utan att man som konsument kan påverkar det alls. Blir väldigt spretigt i jämförelserna.
Det kostar ju "bara" 50 kr/kW april till oktober:
https://www.bjerke-energi.se/elnat/tariffer/normaltariff/
https://www.bjerke-energi.se/elnat/tariffer/normaltariff/