tveksamt tveksamt skrev:
Det jag förutsätter att @pacman42 gör är att se till att detta är automatiserat, inte att manuellt slå av värmen när spisen drar igång.
Därmed är det varken en åtgärd som tar tid, eller något man behöver tänka på.
Ja, då funkar det ju, men räcker ju inte med att gå på tid (om man inte lagar middag exakt samma tid varje dag) utan då ska värmesystemet känna av att nu gick spisen igång osv, och en sådan automation är väl inte helt gratis misstänker jag.

pacman42 pacman42 skrev:
Helt korrekt. Jag har ju övervakning på det mesta i huset. På gott och ont. Jag vet när någon spolar i en kran och definitivt när någon duschar, även om jag är på tjänsteresa. Sedan tittar jag inte så ofta på statistiken, men jag har den.

När det gäller värmen så har jag Web-APIer till både LLVP och FLVP, samt till golvvärmen och handdukstorken (och även frostskyddet på inglasningen) så jag kan ju med lätthet stänga av dessa. Jag har dessutom en färdig automation "blockering elvärme" som jag aktiverar när jag inte vill ha igång någon av dessa, oavsett orsak. Det gör det ännu lättare för mig att skriva några regler i mitt verktyg som därefter styr förbrukningen utifrån effekttariffer eller elpriser.

Jag har dock behövt göra lite mer utveckling för att ta fram en mätare som ackumulerarar elanvändningen per kalendertimme och en som håller reda på den femte högsta elförbrukningen under en timme varje månad för att på det sättet kunna förbereda för införandet av effekttarifferna. Lite pill har det varit.
Ok, det är ju rätt imponerande faktiskt, men det låter som det är mer ett hobbyprojekt för dig där du finner nöje i att optimera, inte så mycket för att spara några hundralappar i månaden.

För mig som inte har det intresset så betalar jag hellre lite extra och sparar in de pengarna på nån annan utgiftspost istället.

S
pacman42 pacman42 skrev:
Ja det är klart, smörar man ett par mackor till lunch så är det skillnad. 🙃Här kokas det ofta potatis till maten, eller så gör man potatis i airfryern. Köttet steks eller tillagas i ugn.

Som man ser så är ju effektspikarna väldigt höga (de gula strecken), men även energiförbrukningen per timme (de blå staplarna) drar ju iväg hos oss.
Visst. Äter man mackor så drar det ingen el alls.
Merparten av min matlagning är dock matlagning i verkligheten. Ofta långkok och det verkar inte dra speciellt mycket energi. Koka potatis verkar inte heller dra några speciellt stora mängder energi. Det är ju mest att koka upp den som drar någon effekt att tala om. Sedan när den faktiskt kokar så står ju plattan på 4-5 på en skala som går till 12 så det drar inte nämnvärt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Pajje113 Pajje113 skrev:
Ok, det är ju rätt imponerande faktiskt, men det låter som det är mer ett hobbyprojekt för dig där du finner nöje i att optimera, inte så mycket för att spara några hundralappar i månaden.

För mig som inte har det intresset så betalar jag hellre lite extra och sparar in de pengarna på nån annan utgiftspost istället.
Hobby kan man kalla det, ibland känns det mer som ett tvångssyndrom istället. Om jag kan göra något smartare, då måste jag göra det smartare (oavsett om det bär sig eller inte). Men oftast är det roligt och intressant. Man lär sig väldigt mycket om hur saker och ting fungerar.

• Gilla
Pajje113 och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Onekligen att man får räkna in en del på nöjes/hobbykontot. 🙃
En del saker göra man ju kanske mer för att man kan än för att man sparar pengar på dem, trots allt så kostar ju prylar några kronor.
Det blir ganska många timmar innan man sparat in den smarta pucken som styr ledlampan i fönstret...
Andra delar av automationsträsket betalar av sig fortare.
Så är det. En ESP-processor med anslutet dubbelrelä som styr FLVPn var snabbt intjänad...

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp nog är det så med effektavgiften, slår lite olika för en del. Med den kan familjelivet bli en pers, strikta förhållningsorder om att så får inte delarna användas.Kostar skjortan då.
Hur slog det för dig då? Hur stort ”straff” får du?
Högre eller lägre belopp på nätfakturan?

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
D
Pajje113 Pajje113 skrev:
Ska de dra nya kablar till ditt hus tänker du?
Jag har i tänkt alls utan bara påpekar att det är en monopolmarknad.

Effektavgiften borde styras upp så att alla nätbolag har åtminstone liknade upplägg.

Som det är nu om man är vattenfall kund så är man tydligen en vinnare och tex Elvivo kund så får man ändra på dygnsrytmen.

B Boende45 skrev:
Mäter inte elnätsbolaget effekttoppen, dvs att kaffebryggarens 1500W under några få minuter räknas som 1,5 kW för den timmen?
Ja

B Boende45 skrev:
Mäter inte elnätsbolaget effekttoppen, dvs att kaffebryggarens 1500W under några få minuter räknas som 1,5 kW för den timmen?
Nej. Det är förbrukningen under en timme som räknas, inte effekttoppen.
V Värmelärlingen skrev:
Ja
Se ovan.

• Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Ja, summan av all din förbrukning under en timme. Så du kan ha på en sak som maxar 3x16A under 1 minut och det räknas bara som 0.184 kW genomsnitt den timmen.
Inte med Ellevio

• Wow
Dilato
  • Laddar…
V Värmelärlingen skrev:
Inte med Ellevio
Fel, detta är från Ellevios hemsida:
Text om hur effekten mäts och beräknas från Ellevios hemsida: timmedeleffekt och effektavgift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Läs de första orden.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
V Värmelärlingen skrev:
Ja
Nej.

Du svarar på en fråga från oktober 2024, innan Ellevio införde effekttaxa.

Det är bekräftat för länge sedan att det är timmedeleffekt.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Det är bra att diskussionen förs, även om de flesta såklart aldrig kommer automatisera i närheten av det pacman42 gör. De flesta kommer nog inte automatisera alls. Det är bra att folk förstår någorlunda hur det fungerar.
Då kanske man slipper missförstånd som att kaffebryggare under ett kort besök i sommarstugan kommer ge en hög avgift, eller att folk kommer få gå från hus och hem om de glömmer en värmare på 0,5kW. Även om man glömmer en värmare på 0,5kW dygnet runt en hel månad så kommer det ge en extra kostnad på 41 kronor (som mest) i effektavgift den månaden om man har Ellevio. Förhoppningsvis är det ingen som går i konkurs för det. Alla dessa överdrifter känns lite hopplösa, särskilt när de återkommer, men det enda är att reda ut dom.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vad vanligt folk kan göra är att aktivera "Smart Pris Adaption" i fall man har en modern värmepump med internetuppkoppling.
Då sköter värmepumpen själv om att undvika förbruka dyr el.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är bra att diskussionen förs, även om de flesta såklart aldrig kommer automatisera i närheten av det pacman42 gör. De flesta kommer nog inte automatisera alls. Det är bra att folk förstår någorlunda hur det fungerar.
Då kanske man slipper missförstånd som att kaffebryggare under ett kort besök i sommarstugan kommer ge en hög avgift, eller att folk kommer få gå från hus och hem om de glömmer en värmare på 0,5kW. Även om man glömmer en värmare på 0,5kW dygnet runt en hel månad så kommer det ge en extra kostnad på 41 kronor (som mest) i effektavgift den månaden om man har Ellevio. Förhoppningsvis är det ingen som går i konkurs för det. Alla dessa överdrifter känns lite hopplösa, särskilt när de återkommer, men det enda är att reda ut dom.
Skulle man glömma den värmaren på skulle den effektavgiften dessutom drunkna i elkostnaden med överföringsavgifter och skatt, det vore alltså inte den (effektavgiften) som skulle tvinga någon från hus och hem.
Vi pratar ca 300-600kr (sep. 2025) beroende på var i landet man bor utöver de 41 kronorna alltså.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.