318 659 läst ·
4 189 svar
319k läst
4,2k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Det var själva F-N vad du skriver. Nu är jag ingen idiot som inte begriper det med effekttaxa. Så lägg ner det med att idiotförklara mig. Har inte avslöjat mitt CV på forumet, vill inte bravera med det. men kan nog säga att mina kunskaper innom el/elektronik/värme kanske är några högre än dig.Fairlane skrev:
Ingen har idiotförklarat dig, men det har varit märkligt svårt för dig att förstå hur systemet fungerar. Du har haft märkligt svårt att förstå att även om man har en jämn förbrukning så har man en topp, medan du verkar se det som att det inte finns någon topp. Det är som att köra bilen i exakt 100 km/h, vi säger att topphastigheten är 100 km/h, du envisats med att det inte finns någon topp...
Enkelt, stäng av elvärmen på FTX och slå aldrig mer på den.
Det märkliga är att du envisas med domedagsprofetior men vägrar att säga hur det slagit för dig...
Men kommer aldrig att börja med att elektronisera mitt hus som du kanske har gjort och andra måste ha för sin självkänsla att få till det med energikostnad och övriga pålagor.
Och framför allt, ska du inte skriva vad du har gjort i ditt hus, som något andra ska ta efter, för det är det enda rätta enligt dig.
Så nu undanber jag mig dina snäsiga kommentarer i framtiden och hoppas att du respekterar det.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 902 inlägg
Nej, jag tror du börjar förstå nu, men du hade väldigt svårt att förstå det där med tre toppar under väldigt lång tid.J jonaserik skrev:
Det har jag aldrig gjort.J jonaserik skrev:
Jag är övertygad om att du har goda kunskaper i åtminstone värme, kanske också el och elektronik. On du läst vad jag skrivit så hade du sett det.J jonaserik skrev:
Det har jag ju inte gjort. Tråden handlar dock om hur man kan hantera effektavgiften och då är det väl bättre att komma med tips än domedagsprofetior?J jonaserik skrev:
Inget sådant har jag påstått. Jag har svarat på frågan hur man kan hantera FTX med eluppvärmning. Jag rekommenderar alla att slå av den, alltid, inte bara för effektavgiften skull. Jag slog av det i vårt förra hus för 10 år sen, långt före effektavgiften ens diskuterades. Det är helt enkelt en väldigt ineffektiv uppvärmning.J jonaserik skrev:
Ibland blir de kanske lite snäsiga, men det är för att du upprepar samma konstigheter. Jag försöker dock hellre förklara för att hjälpa folk. Vill du inte läsa så hoppar du bara över eller ignorerar mig.J jonaserik skrev:
Jag tycker dock det är mer relevant för tråden att man kan tipsa om att slå av eluppvärmning av FTX än att prata om den stackars fattiga familjen med stort eget hus, som bjuder hem 20+ personer över jul när det är -20 grader och värmepannan glöder, samtidigt som ugn och spis står på max och alla duschar kontinuerligt.
Det går väl en balans någonstans mellan att bara optimera, anpassa sitt liv, anpassa huset, "elektronisera" som nämndes ovan, eller att vidta mer aktiva åtgärder som att skaffa solceller och batteri för att minska sin exponering och därmed sårbarhet mot elnätsbolagen. Så länge man är ansluten så får man nog inse att det inte går att vinna, när alla anpassat sig så kommer de bara att slå om rodret och kräva något annat, cashen måste in.
Men att optimera sitt hus tycker jag är grunden, det är helt enkelt normal hushållsekonomi i mina ögon, kan man inte själv så får man ta hjälp. Jag har valt att så lite som möjligt, undantag billadningen, anpassa mig, den friheten kommer för mig i form av solceller och batteri. Detta minskar avgifterna, det ger mig frihet att göra det jag vill när jag vill och om jag bor kvar så har det varit gratis, säljer jag så får jag nog tillbaks det mesta.
Jag säger inte att detta är rätt väg för alla men att anpassa sig duger inte, jag tror alla sett tillräckligt med filmer för att veta att det är bara en snabbspolning till nästa krav från den lokala bossen.
Men att optimera sitt hus tycker jag är grunden, det är helt enkelt normal hushållsekonomi i mina ögon, kan man inte själv så får man ta hjälp. Jag har valt att så lite som möjligt, undantag billadningen, anpassa mig, den friheten kommer för mig i form av solceller och batteri. Detta minskar avgifterna, det ger mig frihet att göra det jag vill när jag vill och om jag bor kvar så har det varit gratis, säljer jag så får jag nog tillbaks det mesta.
Jag säger inte att detta är rätt väg för alla men att anpassa sig duger inte, jag tror alla sett tillräckligt med filmer för att veta att det är bara en snabbspolning till nästa krav från den lokala bossen.
Och det var skrivet med tanke på effekttariffen. Att stänga ned värmepumpen just när man lagar mat skulle då vara i syfte att hålla nere topparna. Men eftersom det ändå är frågan om så små mängder el så får det inte speciellt stor påverkan på effekttopparna.pacman42 skrev:
Även om ugn och spishäll kan dra rejält med effekt om man slår på allt så är det sällan man har det på på fullt längre tider. Vanligen är plattorna bara på max när man kokar upp vatten och ugnen går på fullt bara medans den värms upp.
Så effektmässigt är det för lite ovanpå värmepumpen för att det ska vara värt det.
Det var det jag menade med mitt inlägg.
Det är just därför som jag pratar om pumpen ifråga om effekt Dvs kW. Hade jag pratat om att spara pengar på förbruking så hade jag pratat kWh istället.
Nog syns matlagningen i kurvan nog, här ett exempel som jag hade liggande på datorn, en lördag:
Jämför då med dagen innan (fredag) då vi varken åt lunch eller middag hemma, men vi gjorde bla lite kaffe och värmde en bulle innan vi åkte för att träna på gymmet:
Tittar man på dessa kurvor (inte vinter) så är det uppenbart att matlagningen är toppen som vi måste förhålla oss till (toppen på morgonen vid kl 6 är inget att bry sig om, den berodde på låga elpriser på morgonen och jag hade inte någon stopp mot att förbruka el förrän kl 07.00 (badtunnan och laddningen av bilarna hade när dessa bilder sparades undan kl 07.00 som deadline oavsett elpris). Elbilsladdning och badtunna kommer från årsskiftet alltid ske utanför effekttariffen för mig (som kommer att gälla kl 6.00 - 21.00 på vardagar under nov-mar, enligt det som kommunicerats från elnätsbolaget).
Så för min del, stänger jag av värmen när matlagningen sker, då har jag kraftigt minskat topparna.
Så hur mycket sparar jag in då? Jag har räknat ut att skillnaden i elförbrukning i huset ligger på ca 1 kWh per timme mellan sommar (maj/augusti, de är rätt lika - jag kör inte så mycket AC för kylning under dessa månader) och vinter (januari). Så i snitt kommer värmen att leverera 1 kWh till huset under en timme. Om jag skjuter denna kWh så att den görs före och efter matlagningen så kommer alltså minst 1 kWh i effekttariff att försvinna. Men i praktiken kan det mycket väl bli det dubbla eller mer då jag annars inte skulle styra när värmen kör (kollar jag på statistiken de senaste dagarna så har jag toppat på 1,5 kWh per timme för värme och varmvatten och det kan toppa ännu högre när det är kallt på vintern - om jag inte begränsar det). Nu har jag till viss del redan minskat/styrt värmen utifrån elpris, men jag har hittills inte stängt av den. Det kommer att börja göras så snart jag fått ordning på den dåliga signalstyrkan från min HAN-portsläsare på elmätaren, den sitter i en Faradays bur. Den hänger sig ibland pga detta.
Hur som helst, antar vi att det bara är 1 kWh som sparas in pga avstängd elvärme under matlagningen så innebär detta i sin tur med en antagen effekttariff på 80 kr/kWh (jag vet inte vad den blir ännu) under fem månader att jag kan spara in 400 kr per år bara där. Antar vi att jag kan spara in 2 kWh så är det 800 kr per år att spara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jämför då med dagen innan (fredag) då vi varken åt lunch eller middag hemma, men vi gjorde bla lite kaffe och värmde en bulle innan vi åkte för att träna på gymmet:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tittar man på dessa kurvor (inte vinter) så är det uppenbart att matlagningen är toppen som vi måste förhålla oss till (toppen på morgonen vid kl 6 är inget att bry sig om, den berodde på låga elpriser på morgonen och jag hade inte någon stopp mot att förbruka el förrän kl 07.00 (badtunnan och laddningen av bilarna hade när dessa bilder sparades undan kl 07.00 som deadline oavsett elpris). Elbilsladdning och badtunna kommer från årsskiftet alltid ske utanför effekttariffen för mig (som kommer att gälla kl 6.00 - 21.00 på vardagar under nov-mar, enligt det som kommunicerats från elnätsbolaget).
Så för min del, stänger jag av värmen när matlagningen sker, då har jag kraftigt minskat topparna.
Så hur mycket sparar jag in då? Jag har räknat ut att skillnaden i elförbrukning i huset ligger på ca 1 kWh per timme mellan sommar (maj/augusti, de är rätt lika - jag kör inte så mycket AC för kylning under dessa månader) och vinter (januari). Så i snitt kommer värmen att leverera 1 kWh till huset under en timme. Om jag skjuter denna kWh så att den görs före och efter matlagningen så kommer alltså minst 1 kWh i effekttariff att försvinna. Men i praktiken kan det mycket väl bli det dubbla eller mer då jag annars inte skulle styra när värmen kör (kollar jag på statistiken de senaste dagarna så har jag toppat på 1,5 kWh per timme för värme och varmvatten och det kan toppa ännu högre när det är kallt på vintern - om jag inte begränsar det). Nu har jag till viss del redan minskat/styrt värmen utifrån elpris, men jag har hittills inte stängt av den. Det kommer att börja göras så snart jag fått ordning på den dåliga signalstyrkan från min HAN-portsläsare på elmätaren, den sitter i en Faradays bur. Den hänger sig ibland pga detta.
Hur som helst, antar vi att det bara är 1 kWh som sparas in pga avstängd elvärme under matlagningen så innebär detta i sin tur med en antagen effekttariff på 80 kr/kWh (jag vet inte vad den blir ännu) under fem månader att jag kan spara in 400 kr per år bara där. Antar vi att jag kan spara in 2 kWh så är det 800 kr per år att spara.
Tack för att du delar med dig av dina mätningar, och det bekräftar ungefär det jag misstänkte. Jag tycker det är för lite pengar att spara för att varje dag stänga av värmen när man lagar mat även om det i sig inte tar lång tid i sig, så är det ändå ett störmoment i vardagen att hela tiden tänka på, och 800 om året betalar jag gärna för att slippa det.pacman42 skrev:
Nog syns matlagningen i kurvan nog, här ett exempel som jag hade liggande på datorn, en lördag:
[bild]
[bild]
Men andra tycker det är nobrainer att göra så, lägger ingen värderingen i det alls vad som är rätt och fel.
Jag sparar större summor på att skifta hjul på bilarna själv, det tycker andra är ett bök som de gladeligen betalar för.
Det jag förutsätter att @pacman42 gör är att se till att detta är automatiserat, inte att manuellt slå av värmen när spisen drar igång.Pajje113 skrev:
Tack för att du delar med dig av dina mätningar, och det bekräftar ungefär det jag misstänkte. Jag tycker det är för lite pengar att spara för att varje dag stänga av värmen när man lagar mat även om det i sig inte tar lång tid i sig, så är det ändå ett störmoment i vardagen att hela tiden tänka på, och 800 om året betalar jag gärna för att slippa det.
Därmed är det varken en åtgärd som tar tid, eller något man behöver tänka på.
Visst märks matlagningen. Men eftersom ju ugnen bara drar max just när den värms upp, kokplattor drar max bara när du kokar upp vatten osv så är det för det mesta frågan om relativt beskedliga energiuttag som skulle orsaka effektavgift.pacman42 skrev:
[bild]
[bild]
Merparten av min matlagning verkar inte dra speciellt mycket effekt som det verkar. Men det kan ha att göra med att jag kör mycket långkok vilket då snarare drar låg effekt under lång tid.
de flesta dagar så har jag knappt synliga toppar på eftermiddagen kring 17 tiden. Jag pratar då om toppar på kanske 0,5 kWh. Sen är det någon gång då och då som det verkar bli högre toppar på kanske 2 kWh vid den tiden.
så förmodligen finns något samband med vad jag lagar för mat. Det kan också vara så att det är varmvattenproduktion pga duschning eller något annat som bidrar till dom topparna. Jag har inte analyserat det vidare.
Men det betyder att normalt sett så ger min matlagning väldigt låga toppar. Såpass att det faktiskt finns tider under dagen när jag får lika höga värden utan matlagningen för det mesta.
Dvs normaldagen så sticker min elförbrukning under matlagning inte iväg nämnvärt vilket då inte skulle generera några effektavgifter att tala om.
Nu har ju inte Eon infört några effektavgifter ännu så jag behöver ju inte heller bry mig om det och när dom gör det så får vi väl se vad det blir för tariffer och om det eventuellt skulle vara värt det att styra den grejen.
Blir det rejält höga effekttariffer så kanske det är värt det men jag kommer inte att krångla och köpa grejor för att kunna styra pumpen om det inte är frågan om mer än några hundralappar om året.
Helt korrekt. Jag har ju övervakning på det mesta i huset. På gott och ont. Jag vet när någon spolar i en kran och definitivt när någon duschar, även om jag är på tjänsteresa. Sedan tittar jag inte så ofta på statistiken, men jag har den.tveksamt skrev:
När det gäller värmen så har jag Web-APIer till både LLVP och FLVP, samt till golvvärmen och handdukstorken (och även frostskyddet på inglasningen) så jag kan ju med lätthet stänga av dessa. Jag har dessutom en färdig automation "blockering elvärme" som jag aktiverar när jag inte vill ha igång någon av dessa, oavsett orsak. Det gör det ännu lättare för mig att skriva några regler i mitt verktyg som därefter styr förbrukningen utifrån effekttariffer eller elpriser.
Jag har dock behövt göra lite mer utveckling för att ta fram en mätare som ackumulerarar elanvändningen per kalendertimme och en som håller reda på den femte högsta elförbrukningen under en timme varje månad för att på det sättet kunna förbereda för införandet av effekttarifferna. Lite pill har det varit.
Ja det är klart, smörar man ett par mackor till lunch så är det skillnad. 🙃Här kokas det ofta potatis till maten, eller så gör man potatis i airfryern. Köttet steks eller tillagas i ugn.S steffo_b skrev:Visst märks matlagningen. Men eftersom ju ugnen bara drar max just när den värms upp, kokplattor drar max bara när du kokar upp vatten osv så är det för det mesta frågan om relativt beskedliga energiuttag som skulle orsaka effektavgift.
Merparten av min matlagning verkar inte dra speciellt mycket effekt som det verkar. Men det kan ha att göra med att jag kör mycket långkok vilket då snarare drar låg effekt under lång tid.
de flesta dagar så har jag knappt synliga toppar på eftermiddagen kring 17 tiden. Jag pratar då om toppar på kanske 0,5 kWh. Sen är det någon gång då och då som det verkar bli högre toppar på kanske 2 kWh vid den tiden.
så förmodligen finns något samband med vad jag lagar för mat. Det kan också vara så att det är varmvattenproduktion pga duschning eller något annat som bidrar till dom topparna. Jag har inte analyserat det vidare.
Men det betyder att normalt sett så ger min matlagning väldigt låga toppar. Såpass att det faktiskt finns tider under dagen när jag får lika höga värden utan matlagningen för det mesta.
Dvs normaldagen så sticker min elförbrukning under matlagning inte iväg nämnvärt vilket då inte skulle generera några effektavgifter att tala om.
Nu har ju inte Eon infört några effektavgifter ännu så jag behöver ju inte heller bry mig om det och när dom gör det så får vi väl se vad det blir för tariffer och om det eventuellt skulle vara värt det att styra den grejen.
Blir det rejält höga effekttariffer så kanske det är värt det men jag kommer inte att krångla och köpa grejor för att kunna styra pumpen om det inte är frågan om mer än några hundralappar om året.
Som man ser så är ju effektspikarna väldigt höga (de gula strecken), men även energiförbrukningen per timme (de blå staplarna) drar ju iväg hos oss.
Så är det ju förstås, när man har satt upp sina automationer för att styra ditt och datt så rullar det på, men det krävs en del tankeverksamhet, pillande och justerande innan man är i gång.pacman42 skrev:
Helt korrekt. Jag har ju övervakning på det mesta i huset. På gott och ont. Jag vet när någon spolar i en kran och definitivt när någon duschar, även om jag är på tjänsteresa. Sedan tittar jag inte så ofta på statistiken, men jag har den.
När det gäller värmen så har jag Web-APIer till både LLVP och FLVP, samt till golvvärmen och handdukstorken (och även frostskyddet på inglasningen) så jag kan ju med lätthet stänga av dessa. Jag har dessutom en färdig automation "blockering elvärme" som jag aktiverar när jag inte vill ha igång någon av dessa, oavsett orsak. Det gör det ännu lättare för mig att skriva några regler i mitt verktyg som därefter styr förbrukningen utifrån effekttariffer eller elpriser.
Jag har dock behövt göra lite mer utveckling för att ta fram en mätare som ackumulerarar elanvändningen per kalendertimme och en som håller reda på den femte högsta elförbrukningen under en timme varje månad för att på det sättet kunna förbereda för införandet av effekttarifferna. Lite pill har det varit.
Så initialt har den som gör det på så vis förstås lagt ner mycket mer tid än vad det tar att manuellt slå av exempelvis värmen, men man vinner över tid, dels i att man inte behöver göra det manuellt, men framför allt för att man sedan inte behöver fundera på det, och då inte heller riskerar att missa det.
Sedan är det rätt roligt också... 🤔tveksamt skrev:
Så är det ju förstås, när man har satt upp sina automationer för att styra ditt och datt så rullar det på, men det krävs en del tankeverksamhet, pillande och justerande innan man är i gång.
Så initialt har den som gör det på så vis förstås lagt ner mycket mer tid än vad det tar att manuellt slå av exempelvis värmen, men man vinner över tid, dels i att man inte behöver göra det manuellt, men framför allt för att man sedan inte behöver fundera på det, och då inte heller riskerar att missa det.
Onekligen att man får räkna in en del på nöjes/hobbykontot. 🙃pacman42 skrev:
En del saker göra man ju kanske mer för att man kan än för att man sparar pengar på dem, trots allt så kostar ju prylar några kronor.
Det blir ganska många timmar innan man sparat in den smarta pucken som styr ledlampan i fönstret...
Andra delar av automationsträsket betalar av sig fortare.