321 318 läst ·
4 317 svar
321k läst
4,3k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Ahh de gulddagarna betalade du 32 öre...Pajje113 skrev:
Jag fick betalt för att använda el under den perioden😉
Men vi ska inte leva på gamla meriter.
Jag anpassar mig även efter vad det är för väder så att kolla elpriset är inte nån större grej.
Och de fina med detta systemet ( även om det inte är prefekt) är att både du och jag kan välja hur vi vill göra, ditt sätt kostar mer och mitt kostar mindre.
Jag är mer orolig för när det är minuspris samtidigt som effektavgift.... Det är inte positivt att hindras från att använda el när det finns I överskott
Ok, det var ett exempel....likväl måste väl det där tiduret anpassas till spotpriserna, eller hur? Samt i mitt fall nytt elskåp monteras för det är fullt, så blir lång tid innan den kostnaden återbetalar sig.A Alexn72 skrev:
Vi kan ta när man ska koka vatten som du själv beskrev att du kollar spotpriset konstant, och sen väntar tills klockan slagit jämt för att sparar några ören.
Jag vill inte leva det livet helt enkelt där kan ska vara orolig inför vintern över låga vattennivåer osv.
Jag har ett pris, oavsett när jag använder elen, och kan nyttja el hur jag vill utan att fundera på priset
Det passar mig bra, andra gillar att optimera för att få ner kostnaderna, och inget fel med det, men jag håller inte på så.
Samma person tycker kanske det miserabelt med matlådor och lägger hellre de extra pengarna där på lunch för sin livskvalitet.
Ska bli intressant när vår nätleverantör presenterar sitt lösning på effektivavgifterna, vad det kommer att kosta. Räknar som sagt med 500 i månaden extra ungefär.
Nja, du har ju moms, energiskatter + moms överföringsavgifter mm så betalt fick man inte, även om många trodde det för att de bara tittade på elpriset och inte de fasta kostnaderna ( var tydligen folk som satte på elvärmare utomhus för att "tjäna pengar"...), men det fasta avtalet betalade sig rätt bra.A Alexn72 skrev:Ahh de gulddagarna betalade du 32 öre...
Jag fick betalt för att använda el under den perioden😉
Men vi ska inte leva på gamla meriter.
Jag anpassar mig även efter vad det är för väder så att kolla elpriset är inte nån större grej.
Och de fina med detta systemet ( även om det inte är prefekt) är att både du och jag kan välja hur vi vill göra, ditt sätt kostar mer och mitt kostar mindre.
Jag är mer orolig för när det är minuspris samtidigt som effektavgift.... Det är inte positivt att hindras från att använda el när det finns I överskott
Ja, håller med, för de som har timpris blir det ju knepigt med effektavgiften att lista ut hur man ska optimera sin förbrukning.
Skönt att inte behöva tänka på det.
Ska du klara effektavgiften behöver du inte bry dig om spotpris. Men om du vill löpa hela linan ut så får du sätta en uppkopplad strömbrytare som styrs på fler parametrar än bara tid.Pajje113 skrev:
Ok, det var ett exempel....likväl måste väl det där tiduret anpassas till spotpriserna, eller hur? Samt i mitt fall nytt elskåp monteras för det är fullt, så blir lång tid innan den kostnaden återbetalar sig.
Vi kan ta när man ska koka vatten som du själv beskrev att du kollar spotpriset konstant, och sen väntar tills klockan slagit jämt för att sparar några ören.
Jag vill inte leva det livet helt enkelt där kan ska vara orolig inför vintern över låga vattennivåer osv.
Jag har ett pris, oavsett när jag använder elen, och kan nyttja el hur jag vill utan att fundera på priset
Det passar mig bra, andra gillar att optimera för att få ner kostnaderna, och inget fel med det, men jag håller inte på så.
Samma person tycker kanske det miserabelt med matlådor och lägger hellre de extra pengarna där på lunch för sin livskvalitet.
Ska bli intressant när vår nätleverantör presenterar sitt lösning på effektivavgifterna, vad det kommer att kosta. Räknar som sagt med 500 i månaden extra ungefär.
Varför inte en liten låda vid vvb som allt detta sitter i?
Redigerat:
Hur sjukt de än låter så låg stödet på 75öre och energiskatt mm låg på runt 45öre. Sen moms på de...Pajje113 skrev:
Nja, du har ju moms, energiskatter + moms överföringsavgifter mm så betalt fick man inte, även om många trodde det för att de bara tittade på elpriset och inte de fasta kostnaderna ( var tydligen folk som satte på elvärmare utomhus för att "tjäna pengar"...), men det fasta avtalet betalade sig rätt bra.
Ja, håller med, för de som har timpris blir det ju knepigt med effektavgiften att lista ut hur man ska optimera sin förbrukning.
Skönt att inte behöva tänka på det.
Så Jo vid den mest extrema spotpriset så fick jag betalt några öre för att använda el .
Vilket då gjorde att jag fyllde min acctank med elvärme och köra elbil på dessa gulddagar var kul.
Tänk att man kunde få betalt några öre per mil man körde sin bil istället för att betala för bränslet
Ska vi enas om att detta är slutsatsen av detta och att det bör vara strategin? Tillvaron bli en gnutta mer trist eller styrd pga att vi (o)medvetet tänker på ellasten i stunden. När centrifugen kör, knäpper man av grillen! 😁pacman42 skrev:
Men då hade du inte brytt dig om att du krämar på 11 kW vid något enstaka tillfälle? Problemet är att när det gäller elvärme är detta enstaka tillfälle samtidigt för väldigt många kunder.Pajje113 skrev:
Varför skulle man bry sig mindre om snittet räknades på hela månaden och inte två dagar?
Om varje dygn påverkar så är det väl då som det mest gynnsamt att påverka sin förbrukning över tid, eller hur?
En enstaka topp kommer då inte att förstöra hela månaden, utan varje dag gör skillnad.
Jag hade kanske lagt lite tid på det om det var månadssnitt, men nu känns det helt meningslöst.
Ja, det är en poäng, men är det inte bättre att någon göra det vid något enstaka tillfälle än nästa lika mycket varje dag?pacman42 skrev:
Känns som man börjat i fel ände med det här upplägget med 2-3 tillfällen som sätter nivån för hela månaden.
Jo, det går också, men ska den gå på natten så blir det samtidigt som elbilen laddar, och en tvätt körs osv.A Alexn72 skrev:
Allt måste ju vara sammankopplat och synkat om det ska fungera, räcker ju inte att sätta timer på några grejer var för sig.
Hade de funderingar tidigare, men släppte det igen. Kanske om man blir tvungen att köra på timpris kan det bli aktuellt.
Men sen är det nya regler igen, svårt att planera långsiktigt.
Så du hade ett totalt elpris på under 75 öre? (vad jag minns var stödet 50 öre) när energiskatt + moms låg på 56 öre. Sen överföringsavgift på 15-20 öre, så är du uppe på i 70-75 öre. Sen själva elpriset ovanpå det, 40 öre med moms, dvs 110-115 öre per kwhA Alexn72 skrev:Hur sjukt de än låter så låg stödet på 75öre och energiskatt mm låg på runt 45öre. Sen moms på de...
Så Jo vid den mest extrema spotpriset så fick jag betalt några öre för att använda el .
Vilket då gjorde att jag fyllde min acctank med elvärme och köra elbil på dessa gulddagar var kul.
Tänk att man kunde få betalt några öre per mil man körde sin bil istället för att betala för bränslet
Du kan aldrig ha legat under 75 öre på totalen om du räknar alla kostnader. Med timpris och spotpris på noll kan man hamna där.
För elnätet, Nej, det är mycket sämre att du bara gör det iblandPajje113 skrev:
En person som använder 11kw en gång om året i en timme när elpriset är 1kr/kwh har betalat till elbolaget 11kr.Pajje113 skrev:
En annan person som användt 11kw dygnet runt hela året (fiktivt 1kr /kwh)har betalat till elbolaget 96360kr
Det krävs samma investering för elbolaget till båda dessa personer men jag tror vi är överens om vilken de helst vill ha...
Min elleverantör har bara planerat för effekttariff nov-mar och enbart vardagar 6-22. Jag kommer inte att känna mig handikappad av det. Jag har redan kodat in en blockering av värme mm som aktiveras om man närmar sig effekttaket för månaden (den femte högsta effekten som använts). Om frugan lagar mat och bakar, ja då får det kosta.Pajje113 skrev:
Jag har också möjlighet att temporärt stänga av diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare via "smarta" eluttag. Men det räknar jag inte med att det skall behövas.
Edit: jag planerar att lägga in en minimieffekt också, en medeleffekt per timme som man startar varje månad med. Det riskerar att bli kallt i huset annars...
Maxa säkringarna på natten är i dagsläget inte ett problem, skulle alla maxa säkringarna på natten så har vi nästa problem men i dagsläget är det fritt fram.Pajje113 skrev:
Jo, det går också, men ska den gå på natten så blir det samtidigt som elbilen laddar, och en tvätt körs osv.
Allt måste ju vara sammankopplat och synkat om det ska fungera, räcker ju inte att sätta timer på några grejer var för sig.
Hade de funderingar tidigare, men släppte det igen. Kanske om man blir tvungen att köra på timpris kan det bli aktuellt.
Men sen är det nya regler igen, svårt att planera långsiktigt.
Och natten har ca 8h och med 16a huvudsäkring kan du ta ut 88kwh på natten. Varje natt.
(Om du inte har effektavgift på natten)
Har du halva effektavgiften på natten och ligger på 2kw dagtid så kan du plocka ut 4kw dvs 32kwh under natten.
Med 32kwh kan du diska 2kwh, torktumlare 2kwh, tvättmaskin 2kwh, fylla vvb 10kwh och då har du ändå fyllt elbilen med 8mil per natt. Men bara dragit 4kw i topp...
Hade du ingen begränsning på natten hade du kunnat fylla bilen med 30mil per natt....
Tycker inte tvätten blir så fräsch av att ligga några timmar i maskinen efter tvätt.B Boende45 skrev:
Vi hänger upp den när den är klar.